handdator

Visa fullständig version : Den stora tråden om Julmust, Julmat & Godis m.m


Wzup2u
2016-11-13, 22:17
Den stora tråden om Julmust, Julmat & Godis m.m

Diskutera allt från favoriter till det vidrigaste...

Julbord, Aladdinasken, Julmusten, Knäcken, Nyheter på marknaden, Recept & tillagning m.m

& vem fan är Tomten??? Någon på kollo?? isf vem? :D

Kryss
2016-11-13, 23:06
Såg en ny julmust på bolaget häromdagen från Dufvenkrooks (https://www.systembolaget.se/dryck/alkoholfritt/dufvenkrooks-julmust-196602). Riktigt trevlig! En utmanare till Zeunerts i den storlek/prisklassen.

Wzup2u
2016-11-13, 23:20
Försöker alltid hålla mig till 1 dec innan man börjar hinka julmust...
Men börjar bli svårt att hålla sig snart alltså :D...

Skånepepparkakor med smör och ost blir det dock snart =D...

Även sett att ädelostarna kommit med nya juliga smaker...
& kryddiga knäckebröd med julsmaker ska inhandlas...

Vörtbrödet...köps inte... det bakar jag hela tiden snart ändå haha.... dock alltid gott...

aryaa
2016-11-14, 00:04
Har tidigare också försökt hålla mig till ~1dec. Men nu i år har nog redan tre-fyra st 1.5L Julmust light åkt ner :devil:

Glögg är också väldigt viktigt, har gjort egen i år som ska bli intressant! :cool: Vilken är er favoritglögg?

Beemel
2016-11-14, 14:48
Då jag fallit tillbaka i vegetariska träsket igen så är traditionellt julbord inte direkt någon höjdare.

Bryr mig föga om julmat och dylikt, det i särklass roligaste med julen är att det är en av de få tillfällen som jag oftast alla mina syskon samtidigt (stor familj).

Men gällande maten då:
Vörtbrödet med russin är rätt nice!
Julmust är gott, tror dock det mest beror på att att jag bara dricker det en dag om året.
Knäckebröd med morsans julsenap är gott som fan (ja även utan skinka)

Av julgodiset så är min egen tradition och något jag bara äter på julen Ritter sport Marsipan.
Morsans knäck och ischoklad är rätt smaskiga också. Hon är snäll nog att fortfarande göra dem veganiska (även om jag förtillfället inte är vegan) mest för att de faktiskt blir bättre än de vanliga versionerna hon gjorde tidigare.

Som ovan skrev så är Glögg verkligen en trevlig dryck. Men jag förknippar den personligen mer med Lucia än med julafton.

Men av allt ätbart som finns på julen så tror jag nog "självknäckta" nötter är min stora favorit, särskilt paranötter.

Tomten
2016-11-14, 20:26
:d

Max
2016-11-15, 17:15
Klart han hänger på kollo för att spana in alla önskelistor med gainz och kosttillskott :-)

arogen
2016-11-15, 19:02
Vörtbröd, glögg, julskinka, julmust, Paradis-choklad, Janssonsfrestelse mm. *drool*

Minikubik
2016-11-15, 19:06
Zoegas julkaffe. That's it, resten kan nu behålla

whalle
2016-11-15, 20:23
Den här rackaren är ruskigt fin. Gillar knappt vanlig julmust men den här har jag redan hällt i mig ett dussin av.
Stor bild på en Julmust lagrad på romfat.
http://mb.cision.com/Public/1281/9848832/b47718d34fffeabf_org.jpg

shut teh face
2016-11-15, 20:46
Jag har ett riktigt bra recept på glögg. Bra spansk rioja, riktligt med bra konjak så det blir ett rejält sting. Sen ska det ligga över natten med kryddor ... minst.

Apelsintryfflar gör jag alltid, har i endel apelsin/citruslikör istället för apelsinsaft

Sill i alla dess former. Klarar inte av att äta färdigköpt sedan man gjort själv.

Andra choklader/tryfflar, marmelader, syltar, lyxiga leverpastejer

Vi köper endast julklappar till barnen. Allt ovanstående gör vi i julklappar till vuxna i familjen, slår in fint, små glasflaskor och burkar. Brukar vara väldigt uppskattat och det blir nya smaker varje år. Vore kul att tillverka korgar, glasflaskor o ost själv ..


Tycker det är roligare än att köpa klappar till folk.

Sen görs även julmat såklart. Men det får finnas en gräns också. Det är mer jobb än man tror att göra ett kvalificerat julbord med bara hemlagat.

Isseman
2016-11-15, 21:19
Var på Huseby julmarknad häromdagen, riktigt mysigt för den som älskar julen *cupid* Där provsmakade jag polkagrisar, diverse chokladfudge, massvis med ost, korv, bröd + en massa andra godsaker aaahg asgott *drool* (köpte hem så jävla mycket saker alltså haha)

Köpte en pepparkaksask i slutet på oktober :em: och igår bakade jag lussekatter och köpte skumtomtar *popcorn*

OH holy christmas

PerLedin
2016-11-17, 07:11
Jag kan få krupp när det börjas för tidigt med julmusik och -pynt.

Men jag tvingar igång julstämningen med att baka julvört och griljera en skinka som avnjuts tillsammans med apotekets senap och Oppigårds Winter Ale. Det är för övrigt kvällsmackor med gravad lax och glöggfika som är det riktigt trevliga i matväg. Julborden blir ofta lite too much och jag slår ett slag för att sprida ut julmaten till enskilda sittningar.

Kaukasuskokosnöt
2016-11-17, 08:56
Knäckebröd med smör ost och julskinka är ju förjävla gott tillsammans med ett glas julmust. Lyckas föräta mig på det varje år! *drool*

Vad är bästa lightmusten enligt er?

StarkaUlf
2016-11-17, 09:05
Knäckebröd med smör ost och julskinka är ju förjävla gott tillsammans med ett glas julmust. Lyckas föräta mig på det varje år! *drool*

Vad är bästa lightmusten enligt er?

Apotekarnes utan tvekan.

Trapz
2016-11-17, 10:17
Knäckebröd med smör ost och julskinka är ju förjävla gott tillsammans med ett glas julmust. Lyckas föräta mig på det varje år! *drool*



Vad är bästa lightmusten enligt er?



Apotekarens är skit.
ICAs eller nygårdas


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Shqypnia
2016-11-17, 10:37
TS

Tränar du någonting? Du är endast aktiv inom mat/godis trådar haha

Kaukasuskokosnöt
2016-11-17, 20:30
Apotekarnes utan tvekan.
Får testa!
Apotekarens är skit.
ICAs eller nygårdas
Blir ett bilndtest då för att avgöra på riktigt!

Kom på att pepparkaksdeg är förjävla gott. Förstår verkligen inte varför man bakar pepparkakor när degen är stört mycket godare. Klämmer lätt en sån där korv i en sittning! :eating:

Kryss
2016-11-17, 20:53
Var på Huseby julmarknad häromdagen, riktigt mysigt för den som älskar julen *cupid* Där provsmakade jag polkagrisar, diverse chokladfudge, massvis med ost, korv, bröd + en massa andra godsaker aaahg asgott *drool* (köpte hem så jävla mycket saker alltså haha)

Köpte en pepparkaksask i slutet på oktober :em: och igår bakade jag lussekatter och köpte skumtomtar *popcorn*

OH holy christmas

Rediga nostalgikänningar från Huseby sen jag bodde i småland. Förbaskat trevligt, saknar det årliga besöket där.

On topic har jag börjat nalla på årgångsglöggen från Blossa. Lagom diskret smak, bra grejjer.

Wzup2u
2016-11-17, 20:59
TS

Tränar du någonting? Du är endast aktiv inom mat/godis trådar haha

Jobbar med mat och har såklart intresset.
Yes tränar... kanske inte lika mkt som dig kanske?


Någon måste ju vara aktivast någonstans =)...

Wzup2u
2016-11-17, 21:01
Apotekarens är skit.
ICAs eller nygårdas


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Nejdå apotekarnes är ju fin :D.... sen är lidls en höjdare med...

Men jag ser din smak av must ica & nygårda är lite snartlika och apotekarnes & lidls är snartlika..

arogen
2016-11-17, 21:19
Vad är bästa lightmusten enligt er?

Apotekarens eller LIDLS.

wilhelmblomgren
2016-11-18, 00:08
Nygårdas är OK likväl lidl's. Apotekarnes är sådär.

Cykelcykel
2016-11-18, 06:29
Tror det är 3 för 15 på lidls julmust snart
Älskar lidl

Shqypnia
2016-11-18, 07:57
Jobbar med mat och har såklart intresset.
Yes tränar... kanske inte lika mkt som dig kanske?


Någon måste ju vara aktivast någonstans =)...

Menar absolut inget illa med det. Bara en fråga egentligen *hug*

Trapz
2016-11-18, 18:12
Tror det är 3 för 15 på lidls julmust snart
Älskar lidl



2 för 15:- på apotekarnes och 3 för 25:- på Ica maxi nu.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Gober
2016-11-18, 18:41
Vore kul med en alkoholbaserad julmust, alltså inte grogg på must utan framställd som alkoholhaltig dryck.

Jag gillar must, helst de lite roligare lagrade varianterna. Men upplever att ett glas är gott, sen blir det så satans sluskigt, dessutom framkallar det en djävulsk törst av någon anledning.

Wzup2u
2016-11-19, 00:49
Tror det är 3 för 15 på lidls julmust snart
Älskar lidl

Alltid dessa underbara priser är ju bara det amazing.

wilhelmblomgren
2016-11-19, 01:22
Vore kul med en alkoholbaserad julmust, alltså inte grogg på must utan framställd som alkoholhaltig dryck.

Jag gillar must, helst de lite roligare lagrade varianterna. Men upplever att ett glas är gott, sen blir det så satans sluskigt, dessutom framkallar det en djävulsk törst av någon anledning.

Håller med till fullo!

Wzup2u
2016-11-19, 21:01
Vore kul med en alkoholbaserad julmust, alltså inte grogg på must utan framställd som alkoholhaltig dryck.

Jag gillar must, helst de lite roligare lagrade varianterna. Men upplever att ett glas är gott, sen blir det så satans sluskigt, dessutom framkallar det en djävulsk törst av någon anledning.

Var på systemet igår och kikade såg endast 0,4%iga julmustar....
Dock kikade jag detta för skojs skull =) då jag skulle köpa gott vin till maten idag...

Men tanken slog mig igår om det du skriver...
Men tur att det finns alkoholfri ist så man kan hinka...

& förresten tog jag min första julmust idag för denna säsongen.
Dock Nygårdas som jag inte njuter av så mkt...Men! next time blir det nog apotekarnes.

Cykelcykel
2016-11-21, 13:16
Fan julmusten är alldelles för billig. Har redan börjat tröttna

Snobbe
2016-11-21, 16:14
Någon som börjat se till julskinkan? Hade varit fint o köpa o göra lite mackor på.

Trapz
2016-11-21, 16:44
Någon som börjat se till julskinkan? Hade varit fint o köpa o göra lite mackor på.



Har precis börjat komma ut i affärerna nu, Fick in en hel del sorter idag på jobbet. Dels färdigkokt men även helt färdigskivad och klar att äta.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Gober
2016-11-21, 17:02
Var på systemet igår och kikade såg endast 0,4%iga julmustar....
Dock kikade jag detta för skojs skull =) då jag skulle köpa gott vin till maten idag...

Men tanken slog mig igår om det du skriver...
Men tur att det finns alkoholfri ist så man kan hinka...

& förresten tog jag min första julmust idag för denna säsongen.
Dock Nygårdas som jag inte njuter av så mkt...Men! next time blir det nog apotekarnes.

Grejen med alkohol är ju att det är en smakbärare så det handlar inte om att bli full. Tror en julmust med lite lägre % som en mellanöl runt 4% kunde varit en hit.

FabianH
2016-11-21, 17:39
Väntar ivrigt på att få provsmaka Nygårdas lagrade julmust på Bourbon- och Calvadosfat samt Dufvenkrooks Julmust som köptes på bolaget i helgen, får vänta tills efter tävling om två veckor :D

wilhelmblomgren
2016-11-21, 18:24
Fan julmusten är alldelles för billig. Har redan börjat tröttna

Jo tack! Sitter och klunkar i mig en 1,5-liters atm.

Wzup2u
2016-11-21, 20:11
Fan julmusten är alldelles för billig. Har redan börjat tröttna

True =) Borde ju vara en svensk lite mer lyxvara =D

wilhelmblomgren
2016-11-21, 22:08
True =) Borde ju vara en svensk lite mer lyxvara =D

Synd att det inte finns någon långlagrad version av light-musten. Kanske har sina naturliga skäl...

Cykelcykel
2016-11-22, 06:32
Mmm långlagrad acesulfam k aspartam. Hehe

King Grub
2016-11-22, 12:30
Sötningsmedel är inte speciellt hållbara medan socker är ett naturligt konserveringsmedel. Det är därför lightläsk alltid har kortare bäst-föredatum. Det händer inget skadligt, men t ex aspartam bryts ned med tiden och sötman försvinner.

Luca Brasi
2016-11-22, 13:03
Sötningsmedel är inte speciellt hållbara medan socker är ett naturligt konserveringsmedel. Det är därför lightläsk alltid har kortare bäst-föredatum. Det händer inget skadligt, men t ex aspartam bryts ned med tiden och sötman försvinner.

Jag har fått berättat för mig att gulfsyndromet berodde på att soldaterna drack ökenvarm läsk.

King Grub
2016-11-22, 13:11
Tro inte på så mycket trams.

http://www.va.gov/RAC-GWVI/docs/Committee_Documents/ReportandRecommendations_ScientificProgressinUnder standingGWVI_2004.pdf

leee
2016-11-22, 13:43
Jo tack! Sitter och klunkar i mig en 1,5-liters atm.

1,4 är det idag.

King Grub
2016-11-22, 14:04
Men priset sänktes inte! *grr*

wilhelmblomgren
2016-11-22, 18:54
1,4 är det idag.

Men priset sänktes inte! *grr*

Sant! Med det har vi oss själva (konsumenterna) att skylla. Då majoriteten av oss inte tittar på kg-priset, utan styckpriset så är det enklare att sänka vikten än vad det är att höja priset. Om t.ex. Ett av de stora chipsgrossisterna skulle höja sitt pris istället för att sänka vikten på påsens innehåll, så skulle dom flesta välja konkurrentens produkt då denna har lägre styckpris (men också lägre vikt). Att höja priset på något sätt är ju tvunget då det är inflation.

wilhelmblomgren
2016-11-22, 18:56
Sötningsmedel är inte speciellt hållbara medan socker är ett naturligt konserveringsmedel. Det är därför lightläsk alltid har kortare bäst-föredatum. Det händer inget skadligt, men t ex aspartam bryts ned med tiden och sötman försvinner.

Aha, det visste jag inte! Ungefär hur lång tid tar det tills sötningsmedlet har brutits ner "helt"?

King Grub
2016-11-22, 21:14
The maximum stability of aspartame in aqueous solution occurs within the pH value range of 4 to 5. The half-life under these conditions is reported to be at least 8 months at room temp.

CRC Handbook of Food Additives. 2nd ed. Volume 2, 1980., p. 197.

Ozziking
2016-11-22, 22:52
Jag längtar myycket till Julskinkan, Brysselkålen (godare på julen :P ) och Gotlandssenapen.

Trapz
2016-11-23, 05:54
Men priset sänktes inte! *grr*



Ändå alltid erbjudanden hela julen känns det som. 5 kr per flaska nygårda på maxi den här veckan. Max 2 köp per gång dock, så får gå några gånger [emoji6]


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Cykelcykel
2016-11-23, 06:34
Lidls är 1.5 liter och kostar 3 för 14 den här veckan.

Synd bara att jag tröttnade i söndags när jag tryckte i mig 3 liter på en kväll

StarkaUlf
2016-11-23, 06:47
Brukar alltid försöka hålla mig till mitten av december med julmust. Undantaget i år var dom nya lagrade i glasflaska som jag har hunnit testa.

FabianH
2016-11-23, 10:19
Brukar alltid försöka hålla mig till mitten av december med julmust. Undantaget i år var dom nya lagrade i glasflaska som jag har hunnit testa.

Vad tyckte du om dem? Måste hålla mig 1,5v innan jag får testa.

MackeJuve
2016-11-23, 10:42
Har en bekant som på Facebook årligen försöker framstå som en finsmakare när han köper någon jävla must som heter "Zeuners", är den god? Kommer aldrig att köpa den bara för att han är så nöjd över att han inte dricker Apotekarnes, men vill veta om den är så bra som han beskriver :D

StarkaUlf
2016-11-23, 11:25
Vad tyckte du om dem? Måste hålla mig 1,5v innan jag får testa.

Jag gillar dom :)

Har en bekant som på Facebook årligen försöker framstå som en finsmakare när han köper någon jävla must som heter "Zeuners", är den god? Kommer aldrig att köpa den bara för att han är så nöjd över att han inte dricker Apotekarnes, men vill veta om den är så bra som han beskriver :D

Jag har inte smakat dessa själv, får ta och göra det i år, men jag har hört ganska många säga att den smakar typ kaffe och öl. Så det låter absolut som något jag kommer att hata, då jag avskyr kaffe och öl :D

arogen
2016-11-23, 18:35
Jag längtar myycket till Julskinkan, Brysselkålen (godare på julen :P ) och Gotlandssenapen.

Äter Brysselkål varje dag året om :D

wilhelmblomgren
2016-11-23, 20:17
CRC Handbook of Food Additives. 2nd ed. Volume 2, 1980., p. 197.

Aha, the more you know!

wilhelmblomgren
2016-11-23, 20:19
Jag längtar myycket till Julskinkan, Brysselkålen (godare på julen :P ) och Gotlandssenapen.

Längtar också efter julskinkan, men det ska vara med skånsk senap. Gärna en lokalt gjord, så som "Österlensenapen"- Smakar som en sötare skånsk senap med har ändå samma sting. Kornen är större också.

wilhelmblomgren
2016-11-23, 20:26
http://i.imgur.com/ZFuqmwT.jpg

Trapz
2016-11-23, 20:39
Pågens gifflar med saffran och kanelbulle smak är dödligt goda. Skulle lätt kunna trycka flera paket om dagen


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Wzup2u
2016-11-23, 20:45
Har en bekant som på Facebook årligen försöker framstå som en finsmakare när han köper någon jävla must som heter "Zeuners", är den god? Kommer aldrig att köpa den bara för att han är så nöjd över att han inte dricker Apotekarnes, men vill veta om den är så bra som han beskriver :D

Absolut ingen äcklig julmust... Dock är apotekarnes minst lika god.

leee
2016-11-23, 22:56
Lidls är 1.5 liter och kostar 3 för 14 den här veckan.

Synd bara att jag tröttnade i söndags när jag tryckte i mig 3 liter på en kväll

Ok men julmust ska njutas av i lugn takt inte hetsdrickas.

wilhelmblomgren
2016-11-23, 23:00
Ok men julmust ska njutas av i lugn takt inte hetsdrickas.

Svårt att undvika då man levt på annan lightläsk hela året. ;)

arogen
2016-11-26, 21:19
Haha, har faktiskt haft ett litet julmust-test här under kvällen. Testade 5st, varav en vanlig. Här har ni rankingen. :D

1. Freeway (LIDL) light
2. Apotekarnes
3. Guttsta Källa light
4. Apotekares light
4. Nygårda light

Ska testa ite fler senare, som ICA, Coop osv.

wilhelmblomgren
2016-11-27, 02:36
Det som väger upp Lidl's julmust är det låga priset, enligt mej. Smakmässigt är alla rätt lika.

shut teh face
2016-11-27, 11:51
Längtar också efter julskinkan, men det ska vara med skånsk senap. Gärna en lokalt gjord, så som "Österlensenapen"- Smakar som en sötare skånsk senap med har ändå samma sting. Kornen är större också.
Ett tips är att göra själv. Det går fort.
Hittar du en lokal som är gjord på bra grejer och utan tillsatser så kostar de skjortan för en liten burk.

:)

wilhelmblomgren
2016-11-27, 16:52
Ett tips är att göra själv. Det går fort.
Hittar du en lokal som är gjord på bra grejer och utan tillsatser så kostar de skjortan för en liten burk.

:)

Ja, det får man helt klart pröva!
Nja, just dom vi köper har relativt skäliga priser. Speciellt med tanke på smaken.

HMS Laestander
2016-11-29, 01:48
Konsensus kring tomtegröt-juleskummet?

Jag tycker den var helt ok. Har inte hunnit begrunda det allt för mycket men kanelen kom fram lite här och var och det var ett välkommet inslag. :)

arogen
2016-11-29, 06:17
Konsensus kring tomtegröt-juleskummet?

Jag tycker den var helt ok. Har inte hunnit begrunda det allt för mycket men kanelen kom fram lite här och var och det var ett välkommet inslag. :)

Helt okej, även jag jag gillar vanliga och med chokladöverdrag bättre. Däremot så luktar de ju doftljus :D

Cykelcykel
2016-11-29, 06:37
Julmust apotekarnas 3 för 15 på willys

Kaukasuskokosnöt
2016-12-01, 13:32
Aladdin eller Paradis? Och vilken pralin håller ni mest kär nu när trillingnöten är borta? :d

Mjuk toffee eller cocos-kola för min del! *drool*
http://www.ica.se/ImageVaultFiles/id_102465/cf_1829/Mjuk_tryffel.png

King Grub
2016-12-01, 14:10
Aladdin eller Paradis?

Varken eller, utan denna.

http://i.imgur.com/eUBik6M.jpg

Men Paradis om det står mellan Aladdin och Paradis standard.

shut teh face
2016-12-01, 16:21
Det jobbigaste med sådana där askar är ju att i slutändan är alltid några godare än andra och man inte vill äta de mindre goda, eller, man gör det såklart, men det känns som man slösar bort kalorier.

Jag tycker om att köpa enstaka saker istället.

Favoriter av färdiga lådor bland de mer kända:

https://static.mathem.se/shared/images/products/large/choklad-rocher-4-p-50g-ferrero.jpg

http://farm6.staticflickr.com/5496/10397891424_62af4710bb_n.jpg

arogen
2016-12-01, 21:17
Aladdin eller Paradis? Och vilken pralin håller ni mest kär nu när trillingnöten är borta? :d
]

Paradis, alla dagar i veckan.

Gräddnougat, Nöttryffel, Pärlnougat, Cocos-kola, mjuk toffe och höstnougat är favoriterna. Likör, jordgubbskräm och romrussin går fetbort hos mig.

wilhelmblomgren
2016-12-01, 21:30
Jag tänker vara sådär tjatig konservativ och säga, trillingnöt... Annars är nougaten och dom två tryffelsorterna också goda!

Wzup2u
2016-12-01, 22:20
Paradis, alla dagar i veckan.

Gräddnougat, Nöttryffel, Pärlnougat, Cocos-kola, mjuk toffe och höstnougat är favoriterna. Likör, jordgubbskräm och romrussin går fetbort hos mig.

mumma!

Wzup2u
2016-12-01, 22:23
Det jobbigaste med sådana där askar är ju att i slutändan är alltid några godare än andra och man inte vill äta de mindre goda, eller, man gör det såklart, men det känns som man slösar bort kalorier.

Jag tycker om att köpa enstaka saker istället.

Favoriter av färdiga lådor bland de mer kända:

https://static.mathem.se/shared/images/products/large/choklad-rocher-4-p-50g-ferrero.jpg

http://farm6.staticflickr.com/5496/10397891424_62af4710bb_n.jpg

Den vita lixom *popcorn*

http://bakingbites.com/wp-content/uploads/2008/03/rochercollection1.jpg

pepplez
2016-12-02, 08:58
Ferrero Rocher hade varit så enormt mycket bättre om det var lite mer densitet i dem. Som en chokladboll liksom. Nu är det mest som att tugga luft som smakar nutella, vilket förvisso är gott, men hade kunnat vara så mycket bättre.

Wzup2u
2016-12-02, 21:37
Ferrero Rocher hade varit så enormt mycket bättre om det var lite mer densitet i dem. Som en chokladboll liksom. Nu är det mest som att tugga luft som smakar nutella, vilket förvisso är gott, men hade kunnat vara så mycket bättre.

True =)...
Har dock gjort egna och dom blir mkt kompaktare, dock är luftigheten en go grej som även gör att man kan äta fler =)

shut teh face
2016-12-20, 13:36
Jag har varit sjuk ett tag så det har inte blivit så mycket julbak ännu. Men nu är det dags.

Först ut är hemmagjord glögg, jag testar ett annat recept nu där renat brännvin ska ligga och dra i fyra dagar med pomeransskal, nejlikor, kanelstång, kardemummakärnor, russin, hel torkad ingefära, sen drog jag i lite cointreau och apelsinskal. Sedan ska det silas och kokas upp med ett bra spanskt vin.

Drog till med lite extra brännvin, jag gillar när glöggen är väldigt stark och intensiv.

Spännande hur det blir, annars brukar jag göra med en konjak, typ grönstedt.

shut teh face
2016-12-20, 13:38
True =)...
Har dock gjort egna och dom blir mkt kompaktare, dock är luftigheten en go grej som även gör att man kan äta fler =)
Ja precis, det är ju helt ovärt att äta "tunga" godisar där man är uppe i 100g redan efter ett par bitar. :d

Mickee
2016-12-20, 14:06
Ja precis, det är ju helt ovärt att äta "tunga" godisar där man är uppe i 100g redan efter ett par bitar. :d

+1

Gjorde dessa i helgen. Center + Brownie + Mjölkchoklad.
Stora, tunga as.
Krävs inte många bitar innan man blir illamående :D

https://dl.dropboxusercontent.com/u/70754029/mat/2016/Vinter/2016-12-19%2006.18.30.jpg

blåvitt
2016-12-20, 14:26
Har en bekant som på Facebook årligen försöker framstå som en finsmakare när han köper någon jävla must som heter "Zeuners", är den god? Kommer aldrig att köpa den bara för att han är så nöjd över att han inte dricker Apotekarnes, men vill veta om den är så bra som han beskriver :D

Zeunerts är fantastiskt god. Den har mycket mer smak än typ apotekarnes eller nygårdas så den går inte att bälga i sig på samma sätt, men den är utan tvekan den godaste must jag druckit. Betydligt klarare och bär-aktig smak i början, med en lätt eftersmak som påminner om en mesig stout typ. Lite vuxen-must om man får säga så.

shut teh face
2016-12-20, 15:42
+1

Gjorde dessa i helgen. Center + Brownie + Mjölkchoklad.
Stora, tunga as.
Krävs inte många bitar innan man blir illamående :D

https://dl.dropboxusercontent.com/u/70754029/mat/2016/Vinter/2016-12-19%2006.18.30.jpg

Ser brutalt ut. Man kanske kunde testa nutella istället för center

aryaa
2016-12-20, 16:58
+1

Gjorde dessa i helgen. Center + Brownie + Mjölkchoklad.
Stora, tunga as.
Krävs inte många bitar innan man blir illamående :D


Recept på dom? *cupid*


Btw, testade zeunerts för första gången i år. Smakade inte alls gott, lär aldrig köpa igen. Usch. Den godaste jag smakat som inte är Apotekarnes är nog Nygårda lagrad på romfat. :)

Mickee
2016-12-20, 17:01
Ser brutalt ut. Man kanske kunde testa nutella istället för center

Nutella hade säkert blivit gott också. Hade fått ha lite fastare brownie då dock. Jag skar bort det hårda på brownien och tog det "kladdiga". Fyfan va kletigt det blev :D

Recept på dom? *cupid*

http://victoriasprovkok.se/2016/11/toffeefyllda-browniebollar-med-mjolkchoklad-och-flingsalt.html

vicarious
2016-12-20, 18:36
Zeunerts är fantastiskt god. Den har mycket mer smak än typ apotekarnes eller nygårdas så den går inte att bälga i sig på samma sätt, men den är utan tvekan den godaste must jag druckit. Betydligt klarare och bär-aktig smak i början, med en lätt eftersmak som påminner om en mesig stout typ. Lite vuxen-must om man får säga så.

Tycker den smakar sirap :p Inte alls som julmust ska smaka tycker jag. Apotek-Arnes dricks det mest här.

arogen
2016-12-21, 12:36
Stod och gjorde julgodis i förmiddags. Vanliga maripanbollarna rullade i ljus och mörk choklad och bananchips doppade i choklad.

Sen testade jag en nyhet för året. Smälte Toblerone, hackade i lite jordnötter och blandade i granola. Jösses, aldrig gjort något så gott!

Ivan Bogus
2016-12-21, 13:39
Nutella hade säkert blivit gott också. Hade fått ha lite fastare brownie då dock. Jag skar bort det hårda på brownien och tog det "kladdiga". Fyfan va kletigt det blev :D



http://victoriasprovkok.se/2016/11/toffeefyllda-browniebollar-med-mjolkchoklad-och-flingsalt.html

Och där förstörde du min deff i jul din jävel. :cool: