handdator

Visa fullständig version : Börjat räkna macros för första gången. Blow away!


JonasF
2016-11-13, 19:42
Så jag bestämde mig för att för första gången verkligen börja räkna hur mycket jag äter och vad. Tänkte lägga mig på ca 1900 kcal och sedan justera där efter beroende på mina mål. Tanken var att jag skulle droppa lite fett.

32 bast, 167cm lång, 67 kilo, styrketränar 6ggr i veckan. Resterande av dagen sitter jag i princip still.

Till min förvåning så sitter jag nu strax innan 8 på kvällen och försöker trycka i mig en till måltid, dömätt, och är bara uppe i 1040 kcal!!! Va i helvete??
Har jag på riktigt ätit så jävla lite innan? Jag fattar inte. Snabbräknat efter vad jag lärt mig idag så kanske jag kommer upp i 1700-1800 på en vanlig dag annars.

Jag fattar ingenting.. Det är väl ändå inte möjligt att jag får i mig så lite? Jag har dubbel och trippelkollat mina beräkningar och vägt allting till grammet.

Jag ligger ganska stadigt på 66-67 kilo i princip hela tiden och gör framsteg på gymmet varje vecka.

Kan någon förklara detta för mig? :S

cero
2016-11-13, 19:44
Vad äter du då? Äter man rikligt med kolhydrater och fett kommer man nog upp i 1000 kcal per stor måltid.

Hanse
2016-11-13, 19:51
Så jag bestämde mig för att för första gången verkligen börja räkna hur mycket jag äter och vad. Tänkte lägga mig på ca 1900 kcal och sedan justera där efter beroende på mina mål. Tanken var att jag skulle droppa lite fett.

32 bast, 167cm lång, 67 kilo, styrketränar 6ggr i veckan. Resterande av dagen sitter jag i princip still.

Till min förvåning så sitter jag nu strax innan 8 på kvällen och försöker trycka i mig en till måltid, dömätt, och är bara uppe i 1040 kcal!!! Va i helvete??
Har jag på riktigt ätit så jävla lite innan? Jag fattar inte. Snabbräknat efter vad jag lärt mig idag så kanske jag kommer upp i 1700-1800 på en vanlig dag annars.

Jag fattar ingenting.. Det är väl ändå inte möjligt att jag får i mig så lite? Jag har dubbel och trippelkollat mina beräkningar och vägt allting till grammet.

Jag ligger ganska stadigt på 66-67 kilo i princip hela tiden och gör framsteg på gymmet varje vecka.

Kan någon förklara detta för mig? :S

Låter som en räknemiss. Har du fått med även det du dricker?

JonasF
2016-11-13, 19:52
En vanlig måltid idag bestod av kyckling, sötpotatis och broccoli. Annars brukar väl sötpotatisen vara fullkornsris istället och broccolin ersätts av sparris tex.
Grejen är ju också att jag inte orkar trycka i mig mer, blir ju mätt som bara fan.

JonasF
2016-11-13, 19:53
Låter som en räknemiss. Har du fått med även det du dricker?

Inte druckit mer än pwo, bcaa och en massa vatten idag. Tänkte ta en caseinshake lite senare med äggvita.

JonasF
2016-11-13, 20:10
Men kan ju lista vad jag tryckt i mig.

Frulle:
60g Branflakes
2dl Mjölk
Blåbär & Hallon
2 ägg
~ 460kcal (glömde räkna med bären men det va väl max 50g)

Måltid 1:
145g kyckling
110g sötpotatis
95g broccoli
~ 265kcal

Mellanmål:
250g kvarg
~ 150kcal

Måltid 2
145g kyckling
110g sötpotatis
95g broccoli
~ 265kcal

= 1140 kcal
108 K
117 P
22 F

Sista måltiden fick jag trycka i mig. Apmätt :/

Ska som sagt ta mig nån proteinshake med ägg osv sen men det kommer ju inte räcka för att ta sig upp till 1900...
Kanske borde göra frukosten lite större för att få en bättre grund.

Sheogorath
2016-11-13, 20:19
Det är väldigt fettsnålt, t.ex. Om din målsättning är 1900 kcal och du får trycka i dig 1140 kcal så är kyckling, potatis, kvarg och broccoli ungefär precis så fel som du bara kan göra.

JonasF
2016-11-13, 20:41
Jag satt en ungefärlig målsättning på 1900 då jag tänkt få lite mindre fettprocent, då jag trodde jag låg över 1900. Säger bara att jag än så länge är uppe i 1140 o känner mig nästan färdigäten för dagen. 1900 kanske är fel målsättning för mig, vad vet jag, men det lät ganska lite. Mer fett ändå asså? Vet inte hur mycket fett man ska äta för att ändå bli av med det :)

Jag kan inget om dieter eller kost och hur mycket kolhydrater/protein/fett man ska sätta i sig om dagen för att nå specifika mål, det är därför jag testar på det nu. Innan har jag bara ätit och inte tänkt så mycket på hur mycket det är.

Tree Fiddy
2016-11-13, 20:51
Det är väldigt fettsnålt, t.ex. Om din målsättning är 1900 kcal och du får trycka i dig 1140 kcal så är kyckling, potatis, kvarg och broccoli ungefär precis så fel som du bara kan göra.

Vad är det som är så himla fel med kyckling, potatis, kvarg och broccoli? Förutom att det saknas fett då.

King Grub
2016-11-13, 20:56
Vad är det som är så himla fel med kyckling, potatis, kvarg och broccoli? Förutom att det saknas fett då.

Han är ju redan "dömätt". Då kan man inte hålla på och äta dietmat om man vill ha i sig betydligt mer än så.

StarkaUlf
2016-11-13, 20:56
Vad är det som är så himla fel med kyckling, potatis, kvarg och broccoli? Förutom att det saknas fett då.

Han menar nog att det kanske är mindre rätt att trycka i sig kalorisnåla livsmedel som ger ganska stor volym och uppenbarligen stor mättnad för TS, när han har som mål att äta nästan dubbelt så mycket men bara får i sig hälften.

Då är det betydligt enklare att få i sig kalorimängden genom kaloritätare livsmedel. T.ex bröd, flingor, nötter, fetare kött, pasta, fetare livsmedel generellt etc.

JonasF
2016-11-13, 21:00
Jag har ätit en hel del nötter tidigare, cashewnötter för att vara exakt.
Ska nog börja med det igen, ink mandel. Det lär ju fylla ut både kalori och fettintaget ganska ordentligt. Då når jag nog till 1900 utan större problem.

Tack för input!

King Grub
2016-11-13, 21:05
Man tar inte upp all energi i mandlar.

Sheogorath
2016-11-13, 21:06
Jag har ätit en hel del nötter tidigare, cashewnötter för att vara exakt.
Ska nog börja med det igen, ink mandel. Det lär ju fylla ut både kalori och fettintaget ganska ordentligt. Då når jag nog till 1900 utan större problem.

Nötter? Varför ska du envisas med #FitnessLifestyle-käk? Nötter ger inte så många kalorier som de visar när man mäter deras kaloriinnehåll dessutom. Beroende på sort och hur mycket man tuggar tar man upp mer eller mindre, ibland betydligt mindre. StarkUlf gav dig några förslag. T.ex. så är mjölk med cornflakes och sylt samt vitt bröd med margarin och ost väldigt lätt att komma upp i kalorier med, med förhållandevis lite mättnad. Om du absolut måste kan du ju välja lättmargarin och 17%-ig ost. Det blir många kalorier ändå på sex mackor och tar typ 5 min att äta. Skölj ner med mjölk.

JonasF
2016-11-13, 21:21
Jag äter både flingor och mjölk på morgonen, gjorde det idag som jag nämnde ovan. Alltid ätit bröd med skinka/ost/grönsaker också och får väl fortsätta göra det.

Men saken är att när jag ätit som jag alltid gjort, men bröd o flingor o kyckling o broccoli o nötter o lax o va fan det nu är osv, så har det aldrig hänt något med fettprocenten, den har bara legat still och det har puttrat på som vanligt. Något måste jag ju ändra om om det ska hända nått...

Sheogorath
2016-11-13, 21:35
Ja, om du vill gå upp i vikt så måste du äta fler kalorier.

Diomedea exulans
2016-11-13, 21:36
så har det aldrig hänt något med fettprocenten, den har bara legat still och det har puttrat på som vanligt. Något måste jag ju ändra om om det ska hända nått...

Vill du öka i fettprocent?

JonasF
2016-11-13, 21:54
Nej som jag sa tidigare vill jag minska fettprocenten.

Diomedea exulans
2016-11-13, 21:55
Nej som jag sa tidigare vill jag minska fettprocenten.

Sorry. *facepalm*

Sheogorath
2016-11-13, 22:14
Nej som jag sa tidigare vill jag minska fettprocenten.

Då måste du ta reda på vad du faktiskt ätit när du varit viktstabil och sen äta mindre än det, eller röra på dig mer (men det verkar jobbigt om du redan tränar sex dagar i veckan, man får ju gärna ha ett liv också.)

Diomedea exulans
2016-11-13, 22:17
Är det möjligt att trådskaparen har något sköldkörtelproblem som minskar förbränningen?

Sheogorath
2016-11-13, 22:41
167 och 67 kg, sittande arbete och styrketräning som enda träning. Att han är viktstabil på kanske 1800 kcal tycker inte jag låter konstigt, även om det förstås är tråkigt. *fortsätter äta Juleskum*

JonasF
2016-11-13, 22:47
Jag har varit sjuk en längre tid, fick Bältros, jippiieee!! Men det har gått förbi nu och mesta av nervsmärtan är borta, så det borde inte påverka något mer.

Mjo det kan nog vara allt stillasittande. Funderar på om jag bara ska finjustera det jag ätit innan och sen lägga i en extra växel när jag tränar och sen röra mig mer under dagarna.

MelpaN
2016-11-14, 00:38
Färs med 20 % fetthalt månne :)

kaspen
2016-11-14, 01:40
Färs med 20 % fetthalt månne :)


Yes, köttfärssås med lite grädde i! Mums!

Beemel
2016-11-14, 04:48
Om du nu äter så lite
Och
Om du står still i vikt
Och
Om du inte stangerar i styrka
Och
Om du blir dödmätt

Vad är problemet?

Ät mindre så kommer du gå ner i vikt och slippa vara "dödsmätt".

viringer
2016-11-15, 17:57
Det finns ett rätt enkelt svar på detta. Fibrer är väldigt bra för hälsan men du äter för mycket fibrer. Fibrer saktar ner matsmältningen och därav mättnad. Ät lite mindre fibrer och lägg till en choklad eller något.

Beemel
2016-11-15, 18:39
Det finns ett rätt enkelt svar på detta. Fibrer är väldigt bra för hälsan men du äter för mycket fibrer. Fibrer saktar ner matsmältningen och därav mättnad. Ät lite mindre fibrer och lägg till en choklad eller något.

Är det ett bra recept för att gå ner i vikt?!

1x0
2016-11-15, 21:32
Det finns ett rätt enkelt svar på detta. Fibrer är väldigt bra för hälsan men du äter för mycket fibrer. Fibrer saktar ner matsmältningen och därav mättnad. Ät lite mindre fibrer och lägg till en choklad eller något.
Om vi/jag går efter hans exempeldagskost, knappast mycket fibrer? 300g broccoli, branflakes, lite blåbär och hallon. Inte ens RDI.
(Han skrev iofs att han äter mycket nötter i en annan post, vilket också innehåller fibrer.)

Ontopic så blir jag fan frustrerad (!) av sådana här trådar haha. En annan trycker i sig 1500g vitkål, 1500g morötter och 1200g fläskkarré - blir knappt bukfylld...aja har förstört min kropp med periodisk fasta (halvseriös). :x Vi (jag och TS) är kanske av två omvända världar (eller hur man säger).
Din (TS) exempeldagskost hade varit en lagom måltid för mig, om gångat den med fyra. :)

Säkert såhär alla hardgainers (ectomorphs?) äter. :P

Shqypnia
2016-11-15, 23:16
Kommer aldrig förstå detta problemet. Folk som inte kan gå upp i vikt. Cheezuz.

Ozziking
2016-11-15, 23:35
110g sötpotatis? :D det är typ 1/2?!

Hur kan man ens bli mätt :D

Beemel
2016-11-16, 04:55
Kommer aldrig förstå detta problemet. Folk som inte kan gå upp i vikt. Cheezuz.

Han ville väl ner i (fett)vikt?
Eller är det bara jag som uppfattat det så?
Alla här verkar tolkat det tvärtom så jag börjar fundera över min egen läskunnighet...

Ozziking
2016-11-16, 08:40
Jag satt en ungefärlig målsättning på 1900 då jag tänkt få lite mindre fettprocent, då jag trodde jag låg över 1900. Säger bara att jag än så länge är uppe i 1140 o känner mig nästan färdigäten för dagen. 1900 kanske är fel målsättning för mig, vad vet jag, men det lät ganska lite. Mer fett ändå asså? Vet inte hur mycket fett man ska äta för att ändå bli av med det :)

Jag kan inget om dieter eller kost och hur mycket kolhydrater/protein/fett man ska sätta i sig om dagen för att nå specifika mål, det är därför jag testar på det nu. Innan har jag bara ätit och inte tänkt så mycket på hur mycket det är.

Han ville väl ner i (fett)vikt?
Eller är det bara jag som uppfattat det så?
Alla här verkar tolkat det tvärtom så jag börjar fundera över min egen läskunnighet...

Jag tolkar det som att han vill deffa lite men att underskattade sitt kaloriintag och äter för lite sett till hans målbild, men, att han blir förvirrad då han känner sig så mätt, nöjd och gör framsteg.

TS

Hur länge har du käkat såhär? Verkar extremt imo :D 1040 kcal på en dag känns inte hälsosamt

EnergiÖverskott
2016-11-16, 09:01
Om vi/jag går efter hans exempeldagskost, knappast mycket fibrer? 300g broccoli, branflakes, lite blåbär och hallon. Inte ens RDI.
(Han skrev iofs att han äter mycket nötter i en annan post, vilket också innehåller fibrer.)

Ontopic så blir jag fan frustrerad (!) av sådana här trådar haha. En annan trycker i sig 1500g vitkål, 1500g morötter och 1200g fläskkarré - blir knappt bukfylld...aja har förstört min kropp med periodisk fasta (halvseriös). :x Vi (jag och TS) är kanske av två omvända världar (eller hur man säger).
Din (TS) exempeldagskost hade varit en lagom måltid för mig, om gångat den med fyra. :)

Säkert såhär alla hardgainers (ectomorphs?) äter. :P

Ursäkta att jag kapar tråden. Jag åt sådär när jag sysslade med byggning seriöst men, det fuckade upp mitt liv totalt. Ville aldrig äta med någon eftersom att jag ville sitta själv på kvällen och trycka i mig kilovis med mat och inte "slösa" en del av denna enorma måltid på att äta tidigare under dagen med någon annan som då åt. Om jag till exempel var borta en dag var det enda jag tänkte på när jag skulle få äta på kvällen. Jag missade även mycket av mitt sociala liv eftersom att det enda jag fokuserade på var att inget fick komma i vägen för kvällens matorgie.

Jag vill inte sätta någon stämpel på dig att du har något problem med en slags planerad hetsätning men, jag vill bara höja ett varningens finger för det kan verkligen spåra totalt.

Diomedea exulans
2016-11-16, 11:09
Han ville väl ner i (fett)vikt?
Eller är det bara jag som uppfattat det så?
Alla här verkar tolkat det tvärtom så jag börjar fundera över min egen läskunnighet...

Det är du som läser rätt och vi andra som läser fel (jag gjorde också det misstaget). Dags att göra om grundskolan, tror jag.

Ursäkta att jag kapar tråden. Jag åt sådär när jag sysslade med byggning seriöst men, det fuckade upp mitt liv totalt. Ville aldrig äta med någon eftersom att jag ville sitta själv på kvällen och trycka i mig kilovis med mat och inte "slösa" en del av denna enorma måltid på att äta tidigare under dagen med någon annan som då åt. Om jag till exempel var borta en dag var det enda jag tänkte på när jag skulle få äta på kvällen. Jag missade även mycket av mitt sociala liv eftersom att det enda jag fokuserade på var att inget fick komma i vägen för kvällens matorgie.

Jag vill inte sätta någon stämpel på dig att du har något problem med en slags planerad hetsätning men, jag vill bara höja ett varningens finger för det kan verkligen spåra totalt.

Och så använder folk ändå "det är bättre för det sociala livet än vanligt ätande" som vanlig förklaring till varför det äter enligt PF...

1x0
2016-11-16, 13:14
Ursäkta att jag kapar tråden. Jag åt sådär när jag sysslade med byggning seriöst men, det fuckade upp mitt liv totalt. Ville aldrig äta med någon eftersom att jag ville sitta själv på kvällen och trycka i mig kilovis med mat och inte "slösa" en del av denna enorma måltid på att äta tidigare under dagen med någon annan som då åt. Om jag till exempel var borta en dag var det enda jag tänkte på när jag skulle få äta på kvällen. Jag missade även mycket av mitt sociala liv eftersom att det enda jag fokuserade på var att inget fick komma i vägen för kvällens matorgie.

Jag vill inte sätta någon stämpel på dig att du har något problem med en slags planerad hetsätning men, jag vill bara höja ett varningens finger för det kan verkligen spåra totalt.
Hade du skrivit detta 2011-2013 hade allt av stycket varit träffande! De flesta PFare känner nog igen sig också - iallafall första tidsperioden av PF när kroppen (och psyket) börjat vänja sig vid gigantiska måltiderna - att ej vilja slösa kcals på dagen. Mycket sannolikt speciellt om på deff,

Nu är det bättre (fast nära rekorddåligt i somras, periodvis, erkänner jag). Känner igen mig fortfarande i detta dock:
inte "slösa" en del av denna enorma måltid på att äta tidigare under dagen med någon annan som då åt.
Iallafall om det är mitt på dagen.

Jag åt hela förra hösten ofta på jobbet, lunchbuffé vid 13:30. Var inga problem. Inga direkta panikkänslor att jag 'slösat kalorier på dagen' och inte kunnat frossa på kvällen. Däremot undvek jag äta när jag skulle styrketräna eftersom jag mest blir slö och presterar skit efter matintag (föredrar fastande träning). :)

(Sen äter jag inte den typ av kost jag skrev varje dag. Brukar bli mycket grönsaker och något kilo kött på vilodagarna eftersom min aktivitet> "vilodags-kaloribalans" är låg. :p)


Orkar inte rabbla upp mina anledningar till PF men kan säga det är naturligt för mig att äta såhär. Gjort i hela mitt liv, åt aldrig frukost, eller i skolan. Kom hem och åt middag med familjen 16-17:00.
Noll aptit under dagarna. Min hunger totaldör under dagen med alla intryck, stress och konflikter. Träning dödar hungern också (illamående). Hungern kickar igång på kvällen. Tror hungern hade kickat igång minst lika mycket (på kvällen) om jag ätit under dagen, utspritt, också. - Då hade jag rullat fram haha (hade lätt ätit 2-3 tusen kcal varje kväll även med massa mat under dagen).


Ajdå. Blev typ WoT ändå!

_________________________________


Och så använder folk ändå "det är bättre för det sociala livet än vanligt ätande" som vanlig förklaring till varför det äter enligt PF...
Det läser jag väldigt sällan eller aldrig? Var läser du det vanligtvis när PF diskuteras?
Fast är säkert vanligt av PF-utövare som har familj, med normala rutiner - de vill äta och basera största delen av kaloriiintaget med familjen på middagen hemma med familj.

Jag kom att tänka på från leangainsguiden, angående vilodagskost:
Some people prefer to save the largest meal on rest days for dinner with their family instead of having a large lunch and that's fine by me if it makes them enjoy and adhere to their diet better.

Diomedea exulans
2016-11-16, 13:18
Det läser jag väldigt sällan eller aldrig? Var läser du det vanligtvis när PF diskuteras?

Kommer inte ihåg var. Lite här och där. På diverse träningsforum, har jag för mig? PF diskuteras inte så mycket nu för tiden. Men argumentet brukade lyda "nu slipper jag äta var tredje timme, så nu kan jag vara mycket mer social". När det gäller att gå på grillfest på kvällen där man får ta med sin egen mat så håller väl det argumentet, men inte när det gäller andra sorters tillställningar.

JonasF
2016-11-16, 15:31
Ja tanken va ju att deffa ner mig några fettprocent, inte gå upp i vikt.
Gå upp har jag inga problem med alls, det är bara käka som fan så svullar jag på mig 5 kilo på nolltid. Stå still i vikt är dock superenkelt också, men gå ner i fett verkar va problemigt som fan, just därför jag börjat experimentera och räkna macros, för antagligen har jag väl satt i mig mer än jag trott innan och inte legat på något underskott alls, förutom nån enstaka gång då jag uppenbarligen tryckt i mig allt för lite, som i söndags.

Som Ozziking sa så underskattade jag mitt intag och blev chockad över att jag åt så lite och ändå gör framsteg på gymmet. Men det räckte med att trycka i sig lite pasta så skjöt kcalen upp i nästan 1900, vilket jag gjort innan också. Då visade det ju sig ganska tydligt att det var när jag åt på ett visst sätt och uteslöt vissa grejer som kcalen sjönk i dumt låga nivåer. Grejen va väl helt enkelt att jag inte uppfattade hur skor skillnad så lite som 100g pasta kunde göra, så jag åt waaay för lite kcal om dagen än vad jag borde gjort dom dagarna jag kanske inte käkat pasta eller ris. Men gör man inga misstag så lär man sig heller inte.

Att jag blev mätt just den där dagen på 1140 kcal va väl någon konstig anomalitet, för nu har jag inga problem med att sätta i mig 1900 och ändå va hungrig.

Nån hardgainer ectomorph är jag nog inte, gör bra framsteg på gymmet och jag växer helt klart, är nog mer meso, fjantigt lätt att lägga på mig fett känns det som :(

Diomedea exulans
2016-11-16, 16:08
Nån hardgainer ectomorph är jag nog inte, gör bra framsteg på gymmet och jag växer helt klart, är nog mer meso, fjantigt lätt att lägga på mig fett känns det som :(

Endo/ecto/meso-uppdelningen stämmer inte, btw.

JonasF
2016-11-16, 17:13
Endo/ecto/meso-uppdelningen stämmer inte, btw.

Nae, ganska nobrainer egentligen, inget är hugget i sten. Men ett litet riktmärke.