handdator

Visa fullständig version : Skada ländryggen i bänkpress?


svartakronan
2016-11-13, 14:36
Jag har haft ont i min ländrygg nu i en månad. Får känningar när jag böjer mig fram men även känner jag av det när jag sitter ner. Det var borta igår men efter marklyft så kom det tillbaka. Det känns längst ner på ryggen ända ner på skinkorna.

Kan man skada ländryggen av bänkpress?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

svartakronan
2016-11-13, 15:11
https://vimeo.com/191350465
Så ser det ut när jag bänkar. Ca 70kg med stången.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

zeusden1
2016-11-13, 15:16
Du ser onekligen ut att lägga mycket tryck på längdryggen. Kan vara värt att prova en annan bänkteknik där du inte svankar lika mycket.

Pickels
2016-11-13, 15:42
Jag vet inte om vinkeln i toppläget kan belasta ländryggen?

exevision
2016-11-13, 15:54
Hur som helst så ser det ut som du svankar mer än du bröstar upp dig. Du verkar dessutom sjunka ner med bröstet när du sänker stången.

svartakronan
2017-01-14, 15:09
Har senaste passen kört med mycket mindre svank/brygga men fortfarande problem med ländryggen.
Jag har ingen aning om vilken av övningarna som orsakat det, jag gissade bara på bänkpress just för att det är den övningen som jag bytte teknik i(att svanka/brygga mycket).
Marklyft har jag verkligen neutral rygg i och knäböj ser jag inga stora fel i heller.

Om någon har något förslag på vad det kan vara så säg.
I en annan tråd jag skapade så trodde de att det var diskbuktning. Är det normalt att man kan få diskbuktning av bänkpress? Kan man få diskbuktning av marklyft eller knäböj även om man har okej teknik?


Skickat från min iPhone med Tapatalk