handdator

Visa fullständig version : Fråga kring glykogen och energi


beaginner
2016-11-12, 12:41
Jag försöker att bli smartare vad gäller glykogendepåer och varför feta människor är starkare än smala människor. Jag läste följande:

The Real Reason Being Fat Helps You Lift More

That said, when you’re “bigger”, you’ll often notice that you can lift more. In my opinion, this is primarily due to the fact that you’re in an overfed state for a prolonged period of time.

Remember that whole spheal about nutrition being performance enhancing? Well, water, unlike fat, DOES add to leverage. And what is the primary determinant of how much water a natural powerlifter carries? That answer is the current state of their glycogen levels. Glycogen levels are determined by your carbohydrate intake. When you’re constantly eating enough to gain weight, assuming you’re not doing some sort of low carb non-sense, your glycogen tank is completely full.

Not only does this mean you’re carrying more water which DOES improve leverage, but you also go into each workout in a more recovered state and with more overall energy in your tank (because glycogen levels are full). Over time, this is going to lead to increased performance both via the synthesis of new muscle tissue and simply due to the fact that eating more, in general, is better for performance. The being fat part has little to do with it.
Källa: http://www.powerliftingtowin.com/how-to-pick-your-weight-class/

Jag sammanfattade genom att göra detta diagram:
Overfed state -> Stronger

High carbohydrate intake -> High glycogen levels

High glycogen levels -> High water levels -> Good leverages

High glycogen levels -> Better recovered and more energy left -> Better synthesis of new muscle tissue

Min fråga är nu: Vi vill ju ha bra glykogendepåer och detta får vi genom att äta mycket kolhydrater. Men kan man få bra glykogendepåer genom att få i sig energi på annat sätt än kolhydrater? Till exempel genom att dricka mjölk? I mjölk är det inte så mycket kolhydrater utan snarare är energin i fettet, visst?

Tack på förhand!

Sverker
2016-11-12, 13:45
Det är bara 50 % av protein som kan bli till glukos och därefter bilda glykogen. Allt protein måste passera levern för att bli till glukos och därefter passera ut i blodet till musklerna.
Snacka om att elda för kråkorna när man vräker i sig protein för att bilda glykogen.

Ditt exempel med mjölk är inte heller optimalt eftersom hälften av kolhydraterna är galaktos och måste passera levern för att bli glukos.

Bättre att äta kolhydrater ( stärkelse i alla dess former som pasta, ris, potatis, havregryn, maltodextrin ) för att bilda glykogen.

Brofessorn
2016-11-12, 13:49
Finns det inte tillskott som förhöjer glykogeninlagring? T.ex. ursolsyra

beaginner
2016-11-12, 14:22
Ditt exempel med mjölk är inte heller optimalt eftersom hälften av kolhydraterna är galaktos och måste passera levern för att bli glukos.
Hm, OK. Vad säger du om resten av energin som finns i mjölk då? Kan det fylla på glykogendepåerna? Anledningen till varför jag tog mjölk som exempel är ju att det innehåller mycket energi (standardmjölken alltså) men ganska lite kolhydrater. Och frågan var: Kan man fylla på glykogendepåerna bra med annat än kolhydrater?

Tack för svaret!

Edit: Räknade lite nu och såg att en liter standardmjölk innehåller typ ungefär lika mycket kolhydrater som 2 dl havregryn, så mjölk är ju ändå rätt så rikt på kolhydrater. Men det här med levern som du skrev, det är en annan historia som jag kan titta närmare på.

King Grub
2016-11-12, 14:46
Täck ditt energibehov med en normal blandkost så behöver du inte fundera över glykogendepåer när det handlar om något som kräver så lite energi som styrketräning.

beaginner
2016-11-12, 14:50
Tack för tipset, King Grub.

En annan fråga också: Två styrkelyftare med exakt samma kroppsfettsprocent. Allt annat lika förutom en grej: Den ena styrkelyftaren nådde kroppsfettsprocenten med hjälp av kolhydrater och den andra styrkelyftaren nådde kroppsfettsprocenten med hjälp av mycket andra energiformer, så som fett exempelvis. Vem är starkast och vem har mest påfyllda glykogendepåer?

King Grub
2016-11-12, 14:53
Det handlar om vad personen ätit senaste dygnet, inte hur han blev fet.

Skrollovicz
2016-11-12, 14:58
Jag gissar att person 1 har mer muskelmassa. Kolhydrater är främsta bränsle för styrketräning.