Visa fullständig version : Kycklingröra, rumstemperatur 8h
MEDiAHORAN
2016-11-11, 15:07
Gjorde ett recept beståendes av detta i länken, http://zeinaskitchen.se/kall-kycklingrora-med-curry/ glömde sätta in den i kylskåpet innan jobbet... Måste jag slänga allt? Kanske kan peta bort enbart kycklingen annars?
Xtreme-G
2016-11-11, 15:11
Kycklingen är ju tillagad redan så den är ju inte extra känslig. Jag hade en rumskompis som ofta lämnade sin mat han gjorde på kvällen i kastrullerna och tog matlåda efterföljande morgon. Jag TROR inte att det är någon fara vid 8 h och jag hade nog ätit det själv, men ifall du tänkt ha kvar den där röran att småäta från så kommer ju hållbarheten vara kraftigt försämrad nu när den varit i rumstemperatur så länge redan.
Gjorde ett recept beståendes av detta i länken, http://zeinaskitchen.se/kall-kycklingrora-med-curry/ glömde sätta in den i kylskåpet innan jobbet... Måste jag slänga allt? Kanske kan peta bort enbart kycklingen annars?
Jag kan varken uppmana dig att göra si eller så.
Men jag hade utan tvekan ätit den.
Jag är iofs bakterie-antifobiker.
King Grub
2016-11-11, 16:17
Jag hade mumsat i mig den med god aptit.
Skulle inte röra den.
Visserligen är toxinet från Staphylococcus aureus korttidsverkande men kraftfullt. Ät ikväll och träna nästa gång på onsdag*spy*.
Se det som läropengar.
Minikubik
2016-11-11, 18:17
Jag hade ätit den, men så äter jag det mesta oxå
Ris kan ju även det vara bra att äta direkt pga Bacillus cereus.
Jag brukar ofta, om jag lagar mat på kvällen låta den stå över natten för att svalna. Är det dumt menar ni? Förstår att det kanske också beror på vilken mat man lagar..
Starke75an
2016-11-12, 01:12
Jag hade ätit den, men så äter jag det mesta oxå
Samma här. Är inte så känslig när det gäller gammal mat.
Arbeider
2016-11-12, 06:57
8h är ingen fara alls för tillagad mat. Speciellt denna årstid..
Intressant men tråkigt att läsa andra svar i tråden.
För att spara våra resurser behöver vi bli bättre på att ta hand om vår mat. Att äta dålig mat är inte rätt väg. Det är bättre att bli mer närvarande i köket och hitta rutiner som fungerar.
Se det som läropengar så upprepas inte misstagen.
Minikubik
2016-11-12, 08:49
För att spara våra resurser behöver vi bli bättre på att ta hand om vår mat. Att äta dålig mat är inte rätt väg. Det är bättre att bli mer närvarande i köket och hitta rutiner som fungerar.
Håller helt med dig, och anser att kasta mat är snudd på idiotiskt. Vad gäller äta dålig mat är det ju ett avgörande man får göra på plats, tittar luktar och känner man på maten brukar det vara ganska lätt att avgöra om den är dålig oavsett tid.
Vad är det värsta som kan hända då, magknip?
MEDiAHORAN
2016-11-12, 11:19
Update då :D Bjöd polaren på det igår som fyllekäk (satte in den i kylen efer jag kom hem), informerade såklart honom om att den stått i 8h i rumstemperatur, nu 13H senare har han fortfarande inte spytt eller haft ont i magen enligt honom själv, så antar att det gick denna gång iaf :D Hade kryddat röran rätt hårt också :P
Vad är det värsta som kan hända då, magknip?
Det skrev jag i min första post Ät ikväll och träna nästa gång på onsdag.
När man hanterar mat med händerna finns alltid risk för tillförsel av Staphylococcus aureus. Rumstemperatur gynnar tillväxt och toxinbildning. Toxinet ger illamående och kräkningar. Farligare än så är det inte för oss unga och friska. Det kommer fler tävlingar nästa år.
Arbeider
2016-11-13, 20:34
Så för att bli bättre på att "spara resurser" så ska man börja med att kasta fullt tjänligt ätbar mat, bara "för att"?????????????????????????????????????????????????? ?????????????????????????????????????????????????? ?????????????????????????????????????????????????? ?????????????????????????????????????????????????? ?????????????????????????????????????????????
Det skrev jag i min första post Ät ikväll och träna nästa gång på onsdag.
När man hanterar mat med händerna finns alltid risk för tillförsel av Staphylococcus aureus. Rumstemperatur gynnar tillväxt och toxinbildning. Toxinet ger illamående och kräkningar. Farligare än så är det inte för oss unga och friska. Det kommer fler tävlingar nästa år.
Borde den inte dö när man kokar grytan då?
Jag lagar ofta storkok på söndagkvällar i form av grytor. De hinner inte svalna tills jag ska lägga mig så det står nästan alltid framme från 20-tiden tills jag går upp vid 07 och ställer in grytan i kylen.
Borde den inte dö när man kokar grytan då?
Jag lagar ofta storkok på söndagkvällar i form av grytor. De hinner inte svalna tills jag ska lägga mig så det står nästan alltid framme från 20-tiden tills jag går upp vid 07 och ställer in grytan i kylen.
Bakterien bildar gift som inte går att värma bort samma sak med ris där giftet inte går att värma bort.
Så för att bli bättre på att "spara resurser" så ska man börja med att kasta fullt tjänligt ätbar mat, bara "för att"?????????????????????????????????????????????????? ?????????????????????????????????????????????????? ?????????????????????????????????????????????????? ?????????????????????????????????????????????????? ?????????????????????????????????????????????
Jag tror bestämt du överdrev antalet frågetecken en smula.
Du verkar vara lite av ett nervvrak. Klart som korvspad man kan äta en röra som stått framme över dagen, särskilt i november.
Tror du det ? Berätta varför.
Titta på sidan 25 här:
http://www.livsmedelsverket.se/globalassets/rapporter/2011/2011_livsmedelsverket_20_forvaring_och_hallbarhet. pdf?_t_id=1B2M2Y8AsgTpgAmY7PhCfg%3d%3d&_t_q=Staphylococcus&_t_tags=language%3asv%2csiteid%3a67f9c486-281d-4765-ba72-ba3914739e3b&_t_ip=83.254.157.78&_t_hit.id=Livs_Common_Model_MediaTypes_DocumentFil e/_3c972bbb-bd29-46a1-8cc1-e89f444357fa&_t_hit.pos=93
Du tar varm kyckling enligt receptet och hackar i småbitar. Åtta timmar i ett temperaturintervall över rumstemperatur räcker för mig som elitmotionär att inte äta. Varför skulle jag det ?
Varför chansa så roligt är det väl inte att bli magsjuk,kaskadspy pga dålig mat är ingen höjdare.*spy*
Diomedea exulans
2016-11-14, 18:36
Varför chansa så roligt är det väl inte att bli magsjuk,kaskadspy pga dålig mat är ingen höjdare.*spy*
Att tvingas laga mat en gång till är ju bara marginellt roligare än några timmars kaskadspyande.
Jag slänger hellre mat än att missa flera dagar av studier och träning.
MackeJuve
2016-11-15, 14:38
Titta på sidan 25 här
Det står att det är svårt att säga exakt hur länge lagad mat kan stå framme. Två timmar är bara en rekommendation. Uppenbarligen är det ju bra mycket mer än det.
Många lär sig bäst från egna misstag.
Det står att det är svårt att säga exakt hur länge lagad mat kan stå framme. Två timmar är bara en rekommendation. Uppenbarligen är det ju bra mycket mer än det.
Vilket vi inte kan veta.
Det enda som skyddar är det låga pH i majonäsen och mjölksyrabakterierna i Creme Fraiche.
Okända faktorer är små sår på TS fingrar, vid vilken temperatur skars kycklingen, temperaturen på majonnäsen och de andra ingredienserna, diskningen av kärl och redskap osv.
Svaret på frågan är att allt ska i i kylskåpet så fort som möjligt.
MackeJuve
2016-11-17, 08:17
Svaret på frågan är att allt ska i i kylskåpet så fort som möjligt.
Givetvis, det säger jag inte emot! Min poäng är bara att man nog inte behöver noja så mycket om det då och då, av diverse anledningar, skulle bli några timmar framme i rumstemperatur.
Matförgiftningsbakterien, staphylococcus aureus, finns i näsan hos varannan människa och risken att den hamnar i maten, via ett petande finger på en otvättad hand, är således ganska stor. Bakterien växer gärna på livsmedel som är tillagade och bildar ett toxin, ett nervgift, redan vid 10 grader som inte försvinner hur mycket man än värmer maten.
http://www.kollega.se/lunchladan-en-tickande-bakteriebomb
Chok Dee
2016-11-18, 11:58
Äsch var inte så petig, ät det o var glad.
Jag har glufsat i mig 2 månader gammal creme fraiche utan att blinka :)
skattefusk
2016-11-18, 12:52
Maten står ofta framme flera timmar innan jag lägger ner det i matlådan och sedan in i kylen. Har inte märkt av något
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.