handdator

Visa fullständig version : Gainer och socker...


spinkoo
2002-03-21, 19:47
Kanske redan finns en sådan här tråd, men jag tar upp det igen.

När man läser om gainers märker man efter ett tag att allt är socker...skriver folk iallafall. Då jag inte vill ha socker som tydligen är kasst i min gainer vilken ska jag välja. Läste fiddebeast`s svar på Mega-Mass tråden och det lät så illa att jag inte ville ha mega-mass längre. Han skriver också om maltodextrin. Ska jag blanda i det i proteinpulver isåfall?

Men åter till frågan, vilka gainers innehåller inte socker och annat som är dumt, vilka använder alla här?

Eller kan det vara så att alla är emot gainer. Som naiv nybörjare är det lätt att falla för reklam... :confused: :confused: :confused:

Muskelsmurfen
2002-03-21, 20:09
En Gainer per definition innehåller rätt mycket kolhydrater. Kolhydrater är väl socker allihop eller? :confused:
Det finns ju olika sockerarter med olika egenheter så man får väl titta på profilen för den aktuella Gainern och sedan avgöra om den sammanfaller med det man vill ha. En Gainer innehåller i regel inte så mycket protein heller. Vill man höja andelen protein och sänka mängden kolhydrater så kan man snegla på s.k. Diet drinkar eller köra med rent protein och sedan ta kolhydraterna vid sidan om.

Tumregel, en Gainer får man hålla lite koll på, annars ökar man lätt i fett.

spinkoo
2002-03-21, 20:30
Tack Case

Tjena alla.

Nu är jag igång igen. Har ca 30 min senare än första brevet blivit medveten om någon slags maltodextrin+ägg+mjölk gainer som sägs funka bra. Är det nån som provat både gainer och en typ av denna hemmagjorda gainer.

Väger 60 kg. Är det 60 g maltodextrin som gäller då, iblandat i kasnke 5dl mjölk (17g protein) och tre äggvitor (ca 20g protein?)

Mer eller mindre maltodextrin?
Får ju från mjölken, dem sänker ju GI...

:confused: :confused: :confused: snart coolar jag. Har öven läst om att nybörjare inte behöver tänka på kost, det sköter sig så bra ändån..bla bla bla...men att inte försöka få i sig nåt gainer liknande efter träning och strunta i allt sammans förfaller mig som dårskap...?!

PÅ min väg till ett billigt vassle-protein att kanke blanda i "gainern"..?!

Tack för att ni står ut med nybörjare.../spinkoo :)

Peter
2002-03-21, 23:22
Ser att det är en hel del trådar om kolhydrater efter träning och gainers på gång nu. Ska lägga fram min nyn på några av sakerna här:

Allt i en gainer är inte socker, det står på burken hur mycket kolhydrater och protein de innehåller. Socker är inte kass, och alla kolhydrater är inte socker. Det som fiddebeast skriver om socker och maltodextrin får stå för honom men jag håller inte med. Om man tittar på vad maltodextrin egentligen är så finns inget som tyder på att det varken ska ge ett jämnare blodsocker eller bättre kolhydratinlagring som fiddebeast påstått flera gånger.

Det går utmärkt att göra egna gainers av protein och kolhydrater. Har skrivit om det förut så det går nog att söka upp. Genom att blanda själv kan man påverka GI och fördelningen av protein/kolhydrater. Hur mycket protein och kolhydrater du ska ha går inte att svara på men visst finns risken för att lägga på sig fett och man överdriver mängden kolhydrater, men jag är övertygad om resultaten hämmas av för lite också, framförallt om man vill öka i muskelmassa.

Vid deff är det nog bäst för de flesta att fortfarande ta kolhydrater efter träningen men lite mindre och ev långsammare. Riskakor som någon pratade om i någon tråd tycker jag är rätt kass som kolhydratkälla, de väger för lite för att ge något värt att räkna med.

Peter

muskelbyggarn
2002-03-21, 23:41
Håller med Peter som vanligt :D

Det är en sockerhysteri utan dess like. Det är inget fel på socker? Det låter ibland som socker skulle vara något farligt att äta, men det är det alltså inte.

Om man är ute efter en gainer och vill ha en insulinhöjande effekt så är kanske inte socker den mest effektiva insulinboostern, dextros då ett bättre val och bitvis även maltodextrin.

Nej, slå ett slag för socker :D
Ok, jag ligger i diet nu och ser bara kolhydrater framför mig ;)


Vänl,,,
Tobbe

psyko_bob
2002-03-21, 23:45
Utan att krångla till det kommer man väldigt långt med att dra en liter smaksatt mjölk, typ Gimmimjölk, direkt efter träningen.
Ni som bor i södra Sverige och brukar handla i Tyskland så kan jag rekommendera Müllermilch med banansmak, finns att köpa på flak i 0,5 liters förpackningar.
/Psyko

Muskelsmurfen
2002-03-22, 09:18
Peter> ALLA kolhydrater ÄR socker. Det du tänker på är förmodligen vitt socker vilket är en Disackarid bestående av glukos och fruktos.

Alltså allt socker är INTE dåligt. Man bör dock hålla lite koll på näring och kroppsvikt/kroppssammansättning om man använder sig av en Gainer så att det inte bildas för mycket fett.

Sedan tycker jag överlag att Gainers har för lite protein i sig, med det är min personliga åsikt och definitivt inte någon universell sanning. :D

Stickboy
2002-03-22, 09:21
Tycker att gainer drinkar är helt ok. specielt efter träning eller för personer som inte orkar eller har möjlighet att laga och äta mat vissa tider på dagen.
kanske inte dett bästa att trycka i sig direkt innan man går och lägger sig. :)

Peter
2002-03-22, 10:08
->Case...Jag uttryckte mig kanske lite slarvigt. Om alla kolhydrater är socker är egentligen lite av en defintionsfråga. Vad man i dagligt tal brukar kalla socker är ju de enkla sockerarterna glukos, fruktos (och galaktos) och disackariderna sackaros och laktos.

Andra kolhydrater som exempelvis stärkelse, och fibrer är ju visserligen uppbyggda av a-glukus eller b-glukos men man kallar dem ofta inte socker.

Om man vill kan man ju gå ut i affären och se hur många produkter man hittar som det står "sockerfri" på som ändå innehåller kolhydrater. Har för mig att vissa kosttillskottföretag skriver sockerfri när de tillsatt maltodextrin eller andra sockerarter än sackaros och då är man väl nästan på gränsen till att ljuga tycker jag.

Peter

Hard Gainer
2002-03-22, 10:09
Ni vet väl redan detta, men... Allt socker (kolhydrater/energi/bränsle och allt det kallas för) är ju skitbra! -Fast vid olika tillfällen givetvis, snabba kolhydrater lämpar sig endast efter träningspass då kroppen behöver snabb energi för återuppbyggnad av musklerna.
Ett överskott av snabba kolhydrater däremot omvandlas lätt till kroppsfett.

Alla gainers innehåller ju uteslutande endast supersnabba kolhydrater samt vanligtvis ca. 1/4-del protein. Därför är det optimalt att ta proteindrinken tillsammans med gainern då kroppen kommer att suga åt sig proteinet så fort som möjligt, med minimalt överskott i holken :D . Är man då skraj för att lägga på sig fett, så kan man ju minska på gainern.

Jag tycker ändå att det är bättre att byta ut gainern till ett bra proteinpulver och blanda i några skedar dextropur el. dylikt efter passet. :)

Peter
2002-03-22, 11:24
Nja håller inte riktigt med. För det första så omvandlas inte kolhydrater till fett hur lätt som helst. Varken om de är snabba eller långsamma. För mycket kolhydrater och kalorier totalt blir man däremot fet av eftersom mängden kolhydrater bestämmer hur mycket fett som ska brännas.

Håller heller inte med om att alla gainers uteslutande innehåller supersnabba kolhydrater. Enligt eiselt och twinlab har deras gainers ett GI på 70 resp 90 vilket knappast kan betraktas som supersnabbt.

Peter

Hard Gainer
2002-03-22, 13:46
Det är sant, uttryckte mig lite klumpigt och visste ej att de två nämda tillverkarna hade gainers med medelsnabba resp. snabba kolhydrater, dock ej långsamma... ;)

Kontentan blir ju att de innehåller snabba kolhydrater som hämmar fettförbränningen och därmed ökar risken att lägga på sig "fettvikt".

Kölhala mig inte om jag är ute och sockrar :)