handdator

Visa fullständig version : Övertränad???


emmzan
2002-03-26, 21:06
Vilka symtom gäller egentligen??
Kan detta vara tecken:
-koncentrationssvårigheter
-mkt trött
-rätt nedstämd, ingen studiemotivation
-får inga riktiga resultat av träning...


That´s me

RussianLady
2002-03-26, 21:18
emmzan...lutar åt det hållet :(

Stile
2002-03-26, 21:23
Kan vara överträning. Jag brukar själv känna mig sliten i kroppen och inte vara träningsugen när jag är övertränad.
Det kan ju också vara andra saker, stressigt med pluggande eller nåt annat. Men om du har tränat mycket och inte haft någon vila på länge kan det kanske vara läge för en vilovecka så att du får återhämta dig.

emmzan
2002-03-26, 21:25
Man tycker ju att morgonpromenader inte ska vara så slitsamt, eller? har ju hunden med mig så det blir ju knappast "powerwalking" även om vi inte drar benen efter oss heller. Får variation genom att ibland cykla och ibland cykla halva tiden och promenera halva
Styrka 3-4ggr/v.

Visst är det just nu extremt mycket i skolan. Men jag har alltid varit på topp studiemässigt, dvs att jag pluggar regelbundet, väntar inte i sista minuten med inläsning osv. Tappat sugen lite...

Är det okej att pausa helt i dietandet, dra upp kalorierna en 500kcal/dag, öka sömnen och se? Har ju påsklov nästa vecka..

[ 26 Mars 2002: Inlägget har ändrats av: emmzan ]

abcdert
2002-03-26, 22:38
Se det såhär Emmzan; Det är inte hela världen att skippa träningen en vecka och inget är viktigare än hälsan. Med andra ord så tycker jag det bästa är att avstå några dagar, det kanske räcker med fyra-fem, om man nu känner som du gör. Troligen så är det nåt fel annars hade du inte känt såhär, eller hur? Du känner troligen din kropp så pass väl att du kan signalerna!?

El Diablo
2002-03-26, 22:56
Känner igen mig.. Strax innan jul hände samma sak för mig efter en period av ganska intesiv och tung träning. Jag var kroniskt trött, ont i kroppen och började snarare tappa massa istället för att lägga på mig. Vilade en vecka. tränade lätt två veckor och sen var jag tillbaks och i form igen. Ta påsklov och softa några dar. kroppen behöver det ibland.

MetaMan
2002-03-28, 00:09
http://www.*******.com/q_a/qa_search_results.asp?question=overtraining&SearchType=All&author=All&page =1

Den här kanske hjälper.

Arne Persson
2002-03-28, 00:20
Överträning är ett mycket komplicerat begrepp. Problemet är att man överträna det sympatiska såväl som det parasympatiska nervsystemet med helt olika symptom som följd.

Åse Columbus
2002-03-28, 09:03
Jag har för vana att vila 1 vecka ...var 10:e vecka... http://216.40.198.77/mysmilies/s/contrib/corky/corkysm60.gif

Åse :cool:

emmzan
2002-03-28, 18:47
>Arne: vill du utveckla den tankegången.. Låter intressant. Pluggar just nu fysiologi och har nyss läst nervsystem så nu blir jag fruktansvärt nyfiken..

Måste erkänna för alla en sak. Min totalsvacka senaste veckan orsakades av ett för kvinnan, helt naturligt månatligt förlopp- pms. Vaknade imorse med jättebra humör och känner mig helt uppåt..

Ska dock ändå ta det lugnt närmaste veckan och käka lite mera.

kramar/emma

Munter
2002-03-28, 18:58
Jag kör med samma metod som Åse...total vila var 10-12:e vecka. Det behövs!

[ 28 Mars 2002: Inlägget har ändrats av: Munter ]

Forest
2002-03-28, 20:15
Överträning brukar innebära förhöjd morgonpuls.

Om det inte vore pms så skulle det även kunna var näringsbrist.

Arne Persson
2002-03-28, 20:33
emmzan: Jag brukar försöka utveckla problemet i min steg 2 utbildning. Problemet med överträning av det parasympatiska nervsystemet är att de kan vara svåra att upptäcka eftersom de kan tolkas som "goda tecken" så som ex. låg vilopuls odyl. Det finns fall som har tagit mycket lång tid (läs år) komma till rätta med sina problem.

emmzan
2002-03-28, 21:20
Okej, jag är med. Parasympaticus - lägre hjärtfrekvens i allmänhet..

Men hur blir det om sympaticus övertränas??

emmzan
2002-03-28, 21:27
dvs. i längre perspektiv. Inser att högre hjärtfrekvens är rätt logiskt (adrenalin/noradrenalinpåslag)...