handdator

Visa fullständig version : Fråga till er med ADD/ADHD som tar medicin OCH springer/tränar


Sohlsken
2016-11-10, 18:18
Jag hoppas att detta inte är en för personlig fråga.

Jag är vuxen (fyller 29 i februari). Jag har aldrig blivit diagnostiserad med ADD/ADHD, men min mor undrade om jag hade någon form av diagnos när jag var liten. I vuxen ålder har jag förstått att min aktivitetsnivå, mitt sätt att tänka och mitt beteende är atypiskt. Jag har forskat lite, och mitt beteende påminner mycket om ADD (ouppmärksam ADHD).

Jag vill inte gå in för mycket i detalj. Idag sitter jag på jobbet, och trots min löpningsrunda om 6.5km imorse så känner jag mig som en jävla duracellkanin i skallen. Det bästa (sarkasm) är att jag inte behöver göra något annat än att typ sitta här i fyra timmar.

Jag blev därför nyfiken. Ni som springer/tränar OCH tar medicin, vilken skillnad gör medicinen?

Jag har ingen avsikt att bli utredd då jag har mina sätt att hantera detta på utan diagnos, men jag är väldigt nyfiken på hur det känns att ta medicin jämfört med att inte göra det.

Rahf
2016-11-10, 18:23
Det lustiga med CNS-medicinering som vissa får, alltså amfetaminliknande ämnen, är att personer med ADHD blir lugna och kan fokusera tankarna. Jämför det med andra människor som blir stirriga och nästan upphetsade. Jag skulle tänka mig att tekniskt krävande träning och även långa sessioner går mycket bättre.

Minikubik
2016-11-10, 18:34
Det medicinerna gör är, precis som Rahf är inne på, att man får lättare att koncentrera sig, hålla fokus på en sak och överlag vara lugnare. Det finns naturligtvis plus och minus med allt och mycket hänger på hur man är som person, hur mycket man själv och ens omgivning lider av ens problematik.
Min högst personliga åsikt är, kan man leva och må bra utan medicin är detta alltid något att sträva efter

svenbanan
2016-11-10, 18:37
Problemet med medicinen som jag har märkt, är att det nästan blir nån form av personlighetsförändring av medicinen. Dvs en trettonårig bråkstake med nån variant av ADHD som är jäkligt smart, men aggressiv och konfliktsökande utan medicinen, kan nästan upplevas som sävlig, trög och omöjlig att reta upp då han käkar medicinen. Jag överdriver kanske lite, men det är i alla fall nåt jag upplevt. Dock har jag ganska begränsad erfarnhet av ADHD. Rör sig bara om ett fåtal personer jag stött på. Men ett par av dessa har liknat det jag beskrev ovan i alla fall.

Minikubik
2016-11-10, 20:19
Kan vara tecken på över-medicinering. Sen kan det även vara så att personen har svårt att hantera att inte ha 1000 i energi vilket gör att det är svårt att vara aktiv på en "vanlig" nivå.
Vill bara påpeka att allt jag säger i denna tråd är mina egna åsikter samt empirisk kunskap och liknande, jag har ingen formel utbildning vare sig inom psykologi eller psykofarmaka

svenbanan
2016-11-10, 21:09
Kan vara tecken på över-medicinering. Sen kan det även vara så att personen har svårt att hantera att inte ha 1000 i energi vilket gör att det är svårt att vara aktiv på en "vanlig" nivå.
Vill bara påpeka att allt jag säger i denna tråd är mina egna åsikter samt empirisk kunskap och liknande, jag har ingen formel utbildning vare sig inom psykologi eller psykofarmaka

Ja, det kan det säkert.
Den killen jag tänker på sket säkert i piller må-ons, och käkade sedan alla piller för må-tors under torsdagen och var som lobotomerad...
Inget jag skulle förvånas över.

Minikubik
2016-11-10, 21:47
Ja, det kan det säkert.
Den killen jag tänker på sket säkert i piller må-ons, och käkade sedan alla piller för må-tors under torsdagen och var som lobotomerad...
Inget jag skulle förvånas över.

Nej, det finns en del såna. Dels är det svårt att ställa in dosen, det som funkar bra idag kanske k te alls finns kvar om en månad. Dels finns det dom som helt enkelt missbrukar det av olika anledningar, allt från slarv till att som tycker det är en kul grej. Flertalet som söker läkare och väljer medicinering vill däremot verkligen ha hjälp och orkar inte må som dom gör

Neithan
2016-11-10, 22:29
ADHD-behandlingen bör rimligen ifrågasättas
http://www.cochrane.org/news/researchers-urge-caution-prescribing-commonly-used-drug-treat-adhd
http://www.cochrane.org/CD009885/BEHAV_benefits-and-harms-methylphenidate-children-and-adolescents-attention-deficit-hyperactivity-disorder
http://www.cochrane.org/CD009996/BEHAV_amphetamines-attention-deficit-hyperactivity-disorder-children-and-adolescents

Många psykiatrer och läkemedelsbolag som är tacksamma dock..

hurril
2016-11-10, 22:30
En person nära mig slutade äta medicinen (Concerta?) för att han fru inte längre riktigt kände igen sin man. Han ville själv först egentligen inte äta den heller eftersom han har ett missbrukarförflutet som han behöver hantera.

Lucipha
2016-11-10, 22:51
En person nära mig slutade äta medicinen (Concerta?) för att han fru inte längre riktigt kände igen sin man.

Jag åt concerta i ett år men valde att sluta bland annat för att den tar bort en del av min personlighet och påverkar hur jag upplever verkligheten. Nu tar jag den bara i undantagsfall och så låg dos som möjligt.

Största fördelen var att den gav mig orken och fokuset att förändra några beteendemönster som ställde till problem, men efter det så kändes det bara fel att fortsätta. Ungefär som att ta en pwo efter gymmet :)

anvihl
2016-11-10, 23:00
Inget svar direkt till dig nu Sohlsken utan skriver av mig lite bara:

ADD/ADHD är inte samma sak dock, i många fall är det varandras raka motsatser. ADHD är ett visst mått av hyperaktivitet som ADD totalt saknar. Hyperaktivitet väger upp mycket av håglösheten i diagnosen, ADD personer (likt mig själv) upplever ofta att man går runt i en dimma i huvudet, kan inte fokusera, kan inte förmå sig att göra saker även om det gäller livet osv, tror aldrig att en person med ADD skulle säga att man känner sig som en duracellkanin. Medicinering beror alltså på om det är hyperaktivitet eller koncentrationssvårigheterna man vill fixa. Blir det fel där är det såklart att man blir fucked up och här läkarna gör fel och försöker medicinera med en medicin generellt oavsett vilka symptom man har istället för att specificera sig på det patienter far mest illa av.

Sen är det självklart att det är personlighetsförändrande att medicinera en diagnos som definierar dig som person. Är du hyperaktiv och medicinerar bort det är det klart du ändras som person och hur du fungerar i sociala sammanhang osv och tvärtom om du är superhåglös innan och blir "normal".

Jag har ADD i kombination med bipolär sjukdom och det jag mår absolut bäst av är ett stort missbruk av amfetamin och sömnpiller. Jag känner mig normal när jag går på amfetamin, håglösheten försvinner, kan koncentrera mig, saker bara händer automatiskt som jag upplever att det är så alla andra lever sina liv, blir social osv utan drogerna är varje rörelse i mitt liv ett medvetet val, många dagar förmår jag mig inte ens att ta mig från datorn till toaletten eller skriva in en webaddress på datorn.

Tänk er att leva i en djup kronisk depression där hjärnan är så avstängd att du inte kan tänka överhuvudtaget, du kan inte ens tänka sten när du ser en sten. Sen kommer det "surges" med energi i korta perioder på en-två veckor där det känns som jag kan förändra världen. Jag skriver på böcker och noveller i datorn (så jag försörjer mig primärt) samtidigt som jag på papper framför datorn skriver dikter och låtar medans jag spelar turbaserade strategispel och har mat på spisen, det är mer jag gör samtidigt i ett sådant läge än vad jag orkar göra på 1 månad i vanliga fall och allt blir perfekt. Jag kan plugga in en kurslitteratur i molekylärgenetik på 1500 sidor på engelska på en dag och minnas hela skiten, i vanliga fall kan jag inte ens se orden. Blev kallad en "prodigy" ända sedan tidig ålder, för att en vecka senare inte kunna förstå hur man får in en nyckel i ett lås.

Tänk er den smärtan att gå från en sådan period till att knappt kunna gå och kissa, till att bli en grönsak som sover 16h per dag och orkar inte ens scrolla på musen för det är för jobbigt, tänk på sådant nästa gång ni dömer människor som använder droger.

Ingen medicinering jag fått kan uppnå det amfetamin kan, utan illegala droger hade jag tagit livet av mig för 20 år sen.

Blaine
2016-11-10, 23:27
Inget svar direkt till dig nu Sohlsken utan skriver av mig lite bara:

ADD/ADHD är inte samma sak dock, i många fall är det varandras raka motsatser. ADHD är ett visst mått av hyperaktivitet som ADD totalt saknar. Hyperaktivitet väger upp mycket av håglösheten i diagnosen, ADD personer (likt mig själv) upplever ofta att man går runt i en dimma i huvudet, kan inte fokusera, kan inte förmå sig att göra saker även om det gäller livet osv, tror aldrig att en person med ADD skulle säga att man känner sig som en duracellkanin. Medicinering beror alltså på om det är hyperaktivitet eller koncentrationssvårigheterna man vill fixa. Blir det fel där är det såklart att man blir fucked up och här läkarna gör fel och försöker medicinera med en medicin generellt oavsett vilka symptom man har istället för att specificera sig på det patienter far mest illa av.

Sen är det självklart att det är personlighetsförändrande att medicinera en diagnos som definierar dig som person. Är du hyperaktiv och medicinerar bort det är det klart du ändras som person och hur du fungerar i sociala sammanhang osv och tvärtom om du är superhåglös innan och blir "normal".

Jag har ADD i kombination med bipolär sjukdom och det jag mår absolut bäst av är ett stort missbruk av amfetamin och sömnpiller. Jag känner mig normal när jag går på amfetamin, håglösheten försvinner, kan koncentrera mig, saker bara händer automatiskt som jag upplever att det är så alla andra lever sina liv, blir social osv utan drogerna är varje rörelse i mitt liv ett medvetet val, många dagar förmår jag mig inte ens att ta mig från datorn till toaletten eller skriva in en webaddress på datorn.

Tänk er att leva i en djup kronisk depression där hjärnan är så avstängd att du inte kan tänka överhuvudtaget, du kan inte ens tänka sten när du ser en sten. Sen kommer det "surges" med energi i korta perioder på en-två veckor där det känns som jag kan förändra världen. Jag skriver på böcker och noveller i datorn (så jag försörjer mig primärt) samtidigt som jag på papper framför datorn skriver dikter och låtar medans jag spelar turbaserade strategispel och har mat på spisen, det är mer jag gör samtidigt i ett sådant läge än vad jag orkar göra på 1 månad i vanliga fall och allt blir perfekt. Jag kan plugga in en kurslitteratur i molekylärgenetik på 1500 sidor på engelska på en dag och minnas hela skiten, i vanliga fall kan jag inte ens se orden. Blev kallad en "prodigy" ända sedan tidig ålder, för att en vecka senare inte kunna förstå hur man får in en nyckel i ett lås.

Tänk er den smärtan att gå från en sådan period till att knappt kunna gå och kissa, till att bli en grönsak som sover 16h per dag och orkar inte ens scrolla på musen för det är för jobbigt, tänk på sådant nästa gång ni dömer människor som använder droger.

Ingen medicinering jag fått kan uppnå det amfetamin kan, utan illegala droger hade jag tagit livet av mig för 20 år sen.

Kan inte låta bli med tanke på att du skriver böcker och noveller: medan*

hurril
2016-11-10, 23:39
anvihl: du och jag har så mycket mer gemensamt än jag är beredd att erkänna trots att jag gör det nu, att döma av ditt inlägg.

r3mpuh
2016-11-11, 01:23
Lisdexamfetamin försvårar min träning något, min puls går "aldrig" ned.
Har följande diagnoser från psykiatrin: ADD, Asperger & OCD.

Angående ADD vs ADHD:
http://www.bilddump.se/bilder/20161111011856-185.93.183.214.jpg

r3mpuh
2016-11-11, 01:55
Jag är 100% säker på att sista rutan ovan^ "Positive Attributes" är förväxlad med varandra.

Jag stämmer personligen även in på "Over-focused" subtype, har som sagt även diagnosen Asperger(vuxen pyskiatrin vid 21 år); fick dock min ADD-diagnos först från Ungdomspsykiatrin(när jag var 17 år).

Baskagge
2016-11-11, 12:32
Jag är 100% säker på att sista rutan ovan^ "Positive Attributes" är förväxlad med varandra.

Jag stämmer personligen även in på "Over-focused" subtype, har som sagt även diagnosen Asperger(vuxen pyskiatrin vid 21 år); fick dock min ADD-diagnos först från Ungdomspsykiatrin(när jag var 17 år).

Hur tar sig dina diagnoser uttryck? Har du alla ADD-symptom på bilden du länkade eller är det främst ett par stycken?

Väntar själv på en utredning. Får se vad det landar på, men jag känner igen en del från ADD, eventuellt kan det vara resultat av en vårdskada.

Rikard Jansson
2016-11-11, 12:43
Vet att folk har en tendens att självdiagnosera över nätet men är fan helt övertygad om att jag har ADD. Får nog kika på det här.

Baskagge
2016-11-11, 13:14
Vet att folk har en tendens att självdiagnosera över nätet men är fan helt övertygad om att jag har ADD. Får nog kika på det här.

Jag tycker det är svårt att hitta bra information om just ADD - ADHD finns det en hel del om. Bilden som länkades var bra däremot. Sedan är det lite vanskligt eftersom symptomen ofta sammanfaller med andra diagnoser och personligheter. Om man läser på bilden om ADD så är det rätt mycket som stämmer in på introverta personligheter. Tydligen kan ADHD som barn övergå till ADD när man blir vuxen.

Loke
2016-11-11, 13:31
Det lustiga med CNS-medicinering som vissa får, alltså amfetaminliknande ämnen, är att personer med ADHD blir lugna och kan fokusera tankarna. Jämför det med andra människor som blir stirriga och nästan upphetsade. Jag skulle tänka mig att tekniskt krävande träning och även långa sessioner går mycket bättre.

Är inte det där mer dosrelaterat? Jag kan ju ha fel, men som jag har förstått får alla bättre koncentrationsförmåga av ritalin och dylikt. Det som gör att ADHD-personers livskvalitet kan höjas så markant är snarare att bristande koncentration en central svaghet som gör livet svårt för dem. Att någon annans koncentration blir 50% bättre är inte så avgörande i de flesta situationer.

Detta är ju väldigt likt hur kaffe funkar. Många får bättre koncentration av det, vissa känner att de behöver det för att alls fungera. De allra flesta upplever nog dock att man kan få för mycket, vid någon punkt tar det över och man blir stirrig och får snarare svårt att fokusera.

Sheogorath
2016-11-11, 13:56
Jo, jag tänker också att det är så som du säger, Loke. Adderall (amfetamin) är ju populärt bland studenter i USA och det ryktades om att det på juristprogrammet i Lund användes Ritalin ganska så flitigt, åtminstone för en 8 år sedan när jag bodde där.

Knappast så att alla dessa människor har ADD.

Sohlsken
2016-11-11, 14:52
Tack för alla svar.

Jag tycker det är intressant att läsa, även från er som inte själva tara medicin utan känner andra som har gjort det.
Verkligen ett stort tack till er!

R3mpuh: Du är alltid bra på att förklara. Jag kan tänka mig att du har spenderat mycket tid med funderingar, utöver diagnoserna.

Anvihl: ADD är för vissa personer som ADHD, fast hyperaktiviteten sitter i huvudet. Vänligen märk att jag inte skrev att jag kände mig som en duracellkanin i allmänhet, utan i skallen. Det händer ofta för mig. Det är inte bara en massa tankar samtidigt, utan en malström av tankar som är så stark att jag inte kan fokusera på en enda av dem.
Jag säger inte att det är så för alla. Flera av mina elever har ADHD/ADD och jag vet att det kan vara stora skillnader i hur det uttrycker sig.

Nu ska jag ut och springa. Om det önskas kan jag dela med mig av fler beteenden som stämmer överens, utöver mina "racing thoughts", men jag hinner inte just nu.

KoloKungen
2016-11-11, 15:33
Jag får ADD diagnosticerad av en överläkare i psykiatri samt en annan som jag inte kan titeln på. Trots det måste jag ändå stå i kö till ADHD-mottagningen innan jag får testa fram medicinering osv. Det är nu över ett år sen och fortfarande har ingen hört av sig. Har ringt dit två gånger men dom säger bara att jag måste vänta.

Extremt jävla tråkigt att veta om att man har skiten och att medicinering är ett möte ifrån men det händer liksom aldrig. Har extrema svårigheter pga ADD'n så jag kommer att självmedicinera mig snart. Är ett under att jag ens klarar av högskolestudierna med tanke på att jag inte kan koncentrera mig längre än 30 sekunder.

Minikubik
2016-11-11, 17:03
En liten fråga, om man har fått en diagnos, gått på medicin men valt att avsluta och vill få bort diagnosen. Går detta att göra? Jag menar då alltså att få diagnosen struken ut journal så att säga, inte ta bort diagnosen ur personen eller vad man ska säga

Rahf
2016-11-11, 18:30
En liten fråga, om man har fått en diagnos, gått på medicin men valt att avsluta och vill få bort diagnosen. Går detta att göra? Jag menar då alltså att få diagnosen struken ut journal så att säga, inte ta bort diagnosen ur personen eller vad man ska säga

Allra minst behövs det då en omprövning. Du kan bli friskförklarad, men informationen lär leva kvar i journalen.

Ett Orm
2016-11-11, 19:05
Om jag inte minns fel har både ADD och Aspergers strukits som diagnoser och tillhör ADHD och Autismspectrat.

Sonen har ADHD och medicineras( concerta 36mg) och det gör skillnad helt klart. Till största delen till det bättre, anser jag.
Men han blir också nerstämd oftare och grubblar mer över saker. Enligt läkarna är det vanligt, särskilt i början, då tankar som annars bara farit omkring nu kan bearbetas.

Är även själv under utredning. Får se vad det leder fram till.

Ett Orm
2016-11-11, 19:09
En person nära mig slutade äta medicinen (Concerta?) för att han fru inte längre riktigt kände igen sin man. Han ville själv först egentligen inte äta den heller eftersom han har ett missbrukarförflutet som han behöver hantera.

Det där är ganska diskuterat inom missbrukarvård. Gamla rävarna anser ofta att man inte ska ta något öht.
Problemet är bara att det ofta är just för att diagnosen är obehandlad som de har blivit missbrukare till att börja med. Att inte ta medicin på eget bevåg är nästan samma sak som att ta det på eget bevåg.

hurril
2016-11-11, 19:20
Det där är ganska diskuterat inom missbrukarvård. Gamla rävarna anser ofta att man inte ska ta något öht.
Problemet är bara att det ofta är just för att diagnosen är obehandlad som de har blivit missbrukare till att börja med. Att inte ta medicin på eget bevåg är nästan samma sak som att ta det på eget bevåg.

I det här fallet snackar vi en person som missbrukade i ungdomsåren men nu som äldre är han ju fortfarande nykter missbrukare.

Kabuto
2016-11-11, 20:08
Inget svar direkt till dig nu Sohlsken utan skriver av mig lite bara:

ADD/ADHD är inte samma sak dock, i många fall är det varandras raka motsatser. ADHD är ett visst mått av hyperaktivitet som ADD totalt saknar. Hyperaktivitet väger upp mycket av håglösheten i diagnosen, ADD personer (likt mig själv) upplever ofta att man går runt i en dimma i huvudet, kan inte fokusera, kan inte förmå sig att göra saker även om det gäller livet osv, tror aldrig att en person med ADD skulle säga att man känner sig som en duracellkanin. Medicinering beror alltså på om det är hyperaktivitet eller koncentrationssvårigheterna man vill fixa. Blir det fel där är det såklart att man blir fucked up och här läkarna gör fel och försöker medicinera med en medicin generellt oavsett vilka symptom man har istället för att specificera sig på det patienter far mest illa av.

Sen är det självklart att det är personlighetsförändrande att medicinera en diagnos som definierar dig som person. Är du hyperaktiv och medicinerar bort det är det klart du ändras som person och hur du fungerar i sociala sammanhang osv och tvärtom om du är superhåglös innan och blir "normal".

Jag har ADD i kombination med bipolär sjukdom och det jag mår absolut bäst av är ett stort missbruk av amfetamin och sömnpiller. Jag känner mig normal när jag går på amfetamin, håglösheten försvinner, kan koncentrera mig, saker bara händer automatiskt som jag upplever att det är så alla andra lever sina liv, blir social osv utan drogerna är varje rörelse i mitt liv ett medvetet val, många dagar förmår jag mig inte ens att ta mig från datorn till toaletten eller skriva in en webaddress på datorn.

Tänk er att leva i en djup kronisk depression där hjärnan är så avstängd att du inte kan tänka överhuvudtaget, du kan inte ens tänka sten när du ser en sten. Sen kommer det "surges" med energi i korta perioder på en-två veckor där det känns som jag kan förändra världen. Jag skriver på böcker och noveller i datorn (så jag försörjer mig primärt) samtidigt som jag på papper framför datorn skriver dikter och låtar medans jag spelar turbaserade strategispel och har mat på spisen, det är mer jag gör samtidigt i ett sådant läge än vad jag orkar göra på 1 månad i vanliga fall och allt blir perfekt. Jag kan plugga in en kurslitteratur i molekylärgenetik på 1500 sidor på engelska på en dag och minnas hela skiten, i vanliga fall kan jag inte ens se orden. Blev kallad en "prodigy" ända sedan tidig ålder, för att en vecka senare inte kunna förstå hur man får in en nyckel i ett lås.

Tänk er den smärtan att gå från en sådan period till att knappt kunna gå och kissa, till att bli en grönsak som sover 16h per dag och orkar inte ens scrolla på musen för det är för jobbigt, tänk på sådant nästa gång ni dömer människor som använder droger.

Ingen medicinering jag fått kan uppnå det amfetamin kan, utan illegala droger hade jag tagit livet av mig för 20 år sen.

Tar du inget för att hjälpa din bipoläritet? Eller är det bara självmedicinering med amfetamin?

Ame
2016-11-11, 21:45
Är inte det där mer dosrelaterat? Jag kan ju ha fel, men som jag har förstått får alla bättre koncentrationsförmåga av ritalin och dylikt. Det som gör att ADHD-personers livskvalitet kan höjas så markant är snarare att bristande koncentration en central svaghet som gör livet svårt för dem. Att någon annans koncentration blir 50% bättre är inte så avgörande i de flesta situationer.

Detta är ju väldigt likt hur kaffe funkar. Många får bättre koncentration av det, vissa känner att de behöver det för att alls fungera. De allra flesta upplever nog dock att man kan få för mycket, vid någon punkt tar det över och man blir stirrig och får snarare svårt att fokusera.

Förklaringen till det som vår föreläsare på läkarprogrammet gav var att personer med ADHD har en långsammare utsöndring av Dopamin när belöningssystemen inte är påslagna än andra personer. Detta leder till en lite olustig känsla som de så klart vill bli av med och måste därför aktivera sig för att få påslag av Dopamin. Barn "skjuter över målet" dock och blir därför överaktiva.
De måste ju också aktivera sig hela tiden för annars är de tillbaka till den långsamma utsöndringen. Med amfetamin (låg dos så klart) så får de en liten skjuts på dopaminet även när de inte stimulerar sig på något sätt och blir därför lugnare då behovet av att göra något hela tiden försvinner.

Minikubik
2016-11-11, 22:08
Allra minst behövs det då en omprövning. Du kan bli friskförklarad, men informationen lär leva kvar i journalen.

Tack, precis det jag var ute efter :) att det inte försvinner ur journalen är okej, men just att få bort "stämpeln" alltså bli friskförklarad

Diomedea exulans
2016-11-12, 09:30
Fan vad jag stämde in på ADD! Utom att jag inte tänker långsamt, tror jag iaf.

Kaalle
2016-11-12, 16:40
Har också funderat mycket på ADD senaste åren. Har alltid haft väldigt svårt att följa instruktioner och hänga med, missar ofta detaljer. Måste göra om saker tio gånger innan det sitter, även mycket svårt att koncentrera mig. Har dock "flow" episoder då saker och ting går fort och bra utav bara helvete.
Men detta kan ju också vara en ursäkt för lathet jag vet inte.

Diomedea exulans
2016-11-12, 16:44
Men detta kan ju också vara en ursäkt för lathet jag vet inte.

Så är det för mig. Gjorde ett test hos en psykolog en gång, hade inte i närheten av ADD.

Kaalle
2016-11-12, 16:51
Så är det för mig. Gjorde ett test hos en psykolog en gång, hade inte i närheten av ADD.
Bra att veta, helt ärligt.

Baskagge
2016-11-12, 21:37
Har också funderat mycket på ADD senaste åren. Har alltid haft väldigt svårt att följa instruktioner och hänga med, missar ofta detaljer. Måste göra om saker tio gånger innan det sitter, även mycket svårt att koncentrera mig. Har dock "flow" episoder då saker och ting går fort och bra utav bara helvete.
Men detta kan ju också vara en ursäkt för lathet jag vet inte.

Om du besväras av det kan du alltid höra med vårdcentralen om vidare utredning. Nu för tiden ingår ADD under ADHD i DSM-V.

https://sv.wikipedia.org/wiki/ADHD

Många andra diagnoser kan misstas för ADHD.

ADHD "Lookalikes"

The symptoms of ADHD are not "specific"—in fact many conditions mimic the clinical presentation of ADD/ADHD, such as:

head injury
sleep disorder
sensory integration issues
substance abuse, or early withdrawal from certain substances
autistic spectrum developmental disorders
anxiety, including trauma-related anxiety disorders
depression

Diomedea exulans
2016-11-12, 21:58
depression

Bingo.

Luca Brasi
2016-11-14, 10:03
Jag har ADHD med starka inslag av ADD.Jag är även generellt bindgalen.
Jag medicinerar med ritalin och det har gjort under för mig när det gäller att orka ta mig till gymmet exempelvis.
När jag väl är där så tenderar jag att köra mer volym än vad som kanske är lämpligt.
Jag tror även att ritalinet har viss smärtstillande effekt vilket inte alltid är så bra när man gymmar.

Jag anser för övrigt att min ADHD har orsakat oläkbara hål i mitt CV som hade kunnat åtgärdas om alla manchesterkostymsklädda humanistsvin i Sverige hade varit lite mindre rädda för att medicinera "baaaaaaaaaaaaaarnnneeeeeeeen" som vid arton års ålder plötsligt omvandlas till ointressanta socialfall.
Död åt Eva Kärfve!

Luca Brasi
2016-11-14, 10:06
Om du besväras av det kan du alltid höra med vårdcentralen om vidare utredning. Nu för tiden ingår ADD under ADHD i DSM-V.

https://sv.wikipedia.org/wiki/ADHD

Många andra diagnoser kan misstas för ADHD...

ADHD "Lookalikes"

The symptoms of ADHD are not "specific"—in fact many conditions mimic the clinical presentation of ADD/ADHD, such as:

head injury
sleep disorder
sensory integration issues
substance abuse, or early withdrawal from certain substances
autistic spectrum developmental disorders
anxiety, including trauma-related anxiety disorders
depression

Alla dessa är fullt möjliga som komorbida tillstånd med ADHD.

Luca Brasi
2017-02-23, 21:39
Har gått över till attentin.(Dexamfetaminsulfat)
Kaskadkräktes utanför gymmet efter benpass.

Sohlsken
2017-02-23, 22:29
Jag hade en vecka då jag åt godis varje dag. Inga extrema mängder, kanske 50-80 gram om dagen. Fy fan, det var alltså inte roligt. Fokus gick helt ur spel, det tog mig bokstavligt talat tio-tjugo försök att ens lyckas ändra datum på whiteboarden. Motion hjälpte inte ett dyft (21km senare). Jag kunde inte ens fokusera tillräckligt länge för att lyckas komma ihåg saker (vilket var väldigt irriterande både för mig och maken).
Det tog mig dock fem dagar att lista ut varför i själva h-vete jag inte kunde fokusera. Självfallet p.g.a. att jag inte kunde fokusera länge nog för att lägga ihop 1+1.

Har någon märkt liknande effekter av vissa matvaror?