handdator

Visa fullständig version : Spännings känsla i vänster triceps vid armbågen


Arctrooper
2016-11-07, 11:48
Hej!

Jag har i cirka 1 år av och till haft en känsla i min vänstra tricep, längs det långa huvudet nästan nere vid armbågen.

"Smärtan" uppkom för drygt ett år sen när jag körde mycket byggar träning och körde halva reps/TUT för armar som jag set andra byggare göra.

Efter ett tag så fick jag en stram känsla nere vid tidigare nämnda område. Det jag gjorde var att vila helt från allt isolerande för tricep, men varje gång jag kör en isolerande övning för tricep börjar det kännas lite igen.

Jag kör numera styrkelyft och har kunnat köra bänk 3-4 gånger i veckan i cirka 1 år och känner då aldrig något.

Ifall känslan uppkommer kan jag bli av med den ifall jag stretchar tricep och foamrollar den lite och då kan det gå bra att träna lite tricep näst kommande pass. Men efter 1-2 veckor när jag kör nån övning för tricep igång så uppstår känslan igen.

Någon som har någon idé? :)

Sheogorath
2016-11-07, 15:55
Man kan få kompartmensyndrom i anconeus-muskeln men det borde ge smärta på utsidan av armbågen, inte på insidan där det långa huvudet blendar till det gemensamma senfästet för triceps.

Sheogorath
2016-11-07, 16:05
Spänningskänsla (eller en ilande känsla) kan också vara ett tecken på en gammal muskelskada som läkt med ärrvävnad som sitter taskigt till i muskeln.

Hyperion1
2016-11-07, 18:53
Spänningskänsla (eller en ilande känsla) kan också vara ett tecken på en gammal muskelskada som läkt med ärrvävnad som sitter taskigt till i muskeln.

Får man fråga vad man gör åt en sådan situation beskriven ovan?

Arctrooper
2016-11-07, 19:44
Spänningskänsla (eller en ilande känsla) kan också vara ett tecken på en gammal muskelskada som läkt med ärrvävnad som sitter taskigt till i muskeln.

Om jag ska beskriva mer exakt var känslan är så om jag håller min arm rakt fram med handflatan uppåt så är känslan kanske 2 centimeter ifrån armbågen på insidan av tricep(ifall jag håller armen som ovan).

Jag har aldrig dragit av en muskel eller fått en muskelbristning så tror inte jag har något muskelskada.
Det min teori har varit är att muskeln vart kort av alla halva reps jag gjorde och det är därför det blir bättre när jag stretchar.

Vad tror du om det?:)

Sheogorath
2016-11-07, 20:20
Just långa huvudet av triceps kan man ju åtminstone i teorin tänka sig kan bli för kort om man som du säger inte kör med bra rörelselängd (men då framförallt i ryggövningar eller vissa tricepsövningar, där muskeln sträcks ut). Däremot har jag aldrig hört talas om att det faktiskt hänt och gett smärta på insidan av armbågen. Det bästa är nog om du söker upp någon fysioterapeut som kan ställa korrekt diagnos!