handdator

Visa fullständig version : En komplett underarmsövning


Bandid0
2016-11-05, 16:24
För mig som obildad lekman så framstår det som att underarmsmusklerna har många olika funktioner, som inkluderar böjning och sträckning av handlederna samt böjning och sträckning av fingrarna.

Finns det någon bra övning man kan göra som träffar allt i ett? Jag upplever att det blir för tidskrävande att angripa hela underarmarna annars.

Rikard Jansson
2016-11-05, 16:27
För mig som obildad lekman så framstår det som att underarmsmusklerna har många olika funktioner, som inkluderar böjning och sträckning av handlederna samt böjning och sträckning av fingrarna.

Finns det någon bra övning man kan göra som träffar allt i ett? Jag upplever att det blir för tidskrävande att angripa hela underarmarna annars.

Haha men vad fan. För tidskrävande om det inte går att göra med en övning? Om det går med 3 som man kan tri-setta då? En curl åt vardera håll där man släpper ut vikten så långt man kan i fingertopparna i bottenläget och en pronationsövning så klarar man sig långt.

Hemi
2016-11-05, 16:41
Sådan träning kan man också lätt göra utanför gymtiden, när andan faller på. Alla sådana "tråkiga" allt för "tidskrävande" övningar.

Bob90
2016-11-05, 17:32
Klättring :)

King Grub
2016-11-05, 18:18
Zottman med underarmscurl i bottenläget.

Hemi
2016-11-05, 18:27
Tack för Zottman, aldrig sett.
Handduks pull-ups med vrid kräver underarms/grepp-styrka runt om också.

Taurus
2016-11-06, 14:25
jag är ju ingen expert men kör leverage med slägga och kombinerar med tung kettlebell/hantel.

hammercurls med slägga och kontrollerad knyck i toppen som nån slags kombo.
sen roterar jag underarm åt höge/vänster. Samt rak arm nedåt, släggan bakåt och häv släggan uppåt med handleden.

det går väl träna alla vinklar genom att rotera handleden i cirklar också.
tror inte det går komma undan med bara en eller två övningar då det är en komplicerad led