handdator

Visa fullständig version : För stel för en squat?


StelSomEnPinne
2016-11-05, 15:17
Hej,

Jag har under en tid försökt lära mig att benböja men jag har kört fast. Mitt problem är att när jag kommer ner i böjen så viker sig överkroppen för långt fram och jag har svårt att få fram knät över tån. Oftast fastnar knät i en ställning någon cm innanför tårna.

Till en början fick jag tipset att jobba på flexibilitet i anklarna. Jag tror dock inte att det här här jag mitt problem ligger. Om jag t.ex börjar med båda fötterna ca 10 cm från en vägg kan jag böja knäna tills de nuddar väggen.

Problemet är att om jag fortsätter böjen kommer knät åka tillbaka längre och längre samt att överkroppen fälls mer och mer framåt. Jag måste vara oflexibel någonstans men jag vet inte vart. Jag kan inte komma på hur jag ska attackera det här. Kan jag helt enkelt vara för svag någonstans?

All hjälp och tips är välkomna vid det här laget.

Mvh

Stel som en pinne

svenbanan
2016-11-05, 16:06
Får du fram knät 10cm framför stortån så har du definitivt tillräcklig rörlighet i fotleden. Ifall du inte "kobenar" och har knät innanför stortån vill säga.

Har du testat med olika fotbredd, och att vinkla ut fötterna olika mycket?

Det behöver ju inte vara att du är stel. Du kanske helt enkelt "gör fel" för hur din anatomi ser ut. Typ att du skulle behöva stå lite bredare, eller skjuta bak höften lite mer, eller nåt.

Ifall du kommer ner bättre med lättare vikter, och problemen dyker upp då du kör lite tyngre så är det ju troligen så att du helt enkelt behöver bli starkare nånstans.

Själv har jag alltod tyckt det varit lättare att komma ned djupt med hyfsat upprät rygg då jag kört frontböj (eller ryckböj). Så det kan ju vara nåt att testa.

Annars får du nog bättre hjälp om du filmar och lägger upp.

aryaa
2016-11-05, 16:08
Har du möjlighet att filma dina lyft? Det hade varit väldigt mycket lättare att hjälpa till om man får en bra bild av hur lyftet ser ut.

paropirat
2016-11-05, 16:17
Det kan vara orörlighet i höfterna också. Tanken är att du ska vara så rörlig så att du kan pressa knäna utåt och att överkroppen liksom "glider in" mellan benen. Tänk hur en hare ser ut när den sitter ner upprätt.

Hemi
2016-11-05, 16:31
Bra att filma men det är inte allt. Du måste känna vart och vilka och när du använder musklerna, det kan inte vi se.
Jag är ingen proffsböjare men personligen brukar jag ta ett kvastskaft eller mycket låg vikt och "dra" mig aktivt ned i djupet. Även på vikter, att aktivt styra/dra mig ned i stället för att bara hålla emot och bromsa vikten. Sedan spendera lite tid där och se efter att formen är bra. man kan starta från botten också, (bottom up, död start), då vet man lite vad man siktar på när man börjar i uppeläget. Hamstrings är bra att slå på tillsammans med gluteus, det känns kanske som det rycker lite i dem att de slår på och av men det är bara att träna på. Det blir lite lättare att hålla upp kroppen då. Men som sagt, jag är ingen böjare/lyftare av rang.

ceejay
2016-11-06, 16:16
Kan du göra detta med bra hållning? (Neutral/Svankad rygg)
https://skiexercises.files.wordpress.com/2012/04/stretch3.jpg

Egoist
2016-11-07, 14:50
Jag är nyfiken på din slutsats ceejay. Om man inte kan göra det så..?

MackeJuve
2016-11-07, 15:02
Nynnar alltid rubriken till melodin av "För fet för ett fuck". Nu vet ni.

Matrexxo
2016-11-07, 15:05
Också nyfiken på svaren här, skulle säga att jag har samma problem. Det blir dock bättre om jag står med hälarna på ett par 2,5kg-vikter.

ceejay
2016-11-07, 15:36
Jag är nyfiken på din slutsats ceejay. Om man inte kan göra det så..?

Av de jag kollat av hittills som inte klarar av en bra böj utan en massa bäckenrotation, så är i princip 100% av dem oförmögna att sitta i den ställningen med neutral rygg. Jag vet inte varför, men den stretchen har hjälpt många.

Har kanske något att göra med att när höften är i full flektion(?), alltså när knät är lyft maximalt, så försvinner förmågan att hålla ryggen rak. Denna stretch liknar kanske bottenläget i en böj litegrann. Målet är att kunna luta sig framåt/ eller iaf kunna sitta upprätt i den positionen, utan framåtroterat bäcken.

Det är bara en personlig reflektion.

Sheogorath
2016-11-07, 16:07
Det första man ska kolla på innan man går in på snacket om led- eller muskelstelhet är att kolla att du har rätt positionering av fötter och stång med tanke på din kropps inbördes proportioner.