handdator

Visa fullständig version : Ont när jag stöter i armbågarna


ScarR
2016-11-05, 14:11
Tjena,


Tänkte kolla om kollo kunde ha någon aning om vad som kan vara fel.

När jag stöter i armbågarna så känns det ömt/gör ont, inte jättestark smärta men den finns där.
Ibland känns det även när jag spänner armarna.

Smärtan har haft jag i ca en månad och den blir inte värre när jag tränar, ingen övning eller så påverkas.
Har sett/fått bra framsteg på gymmet i allmänhet.
Jag har inte ändra några övningar eller utförande på något sätt.

Jag vilade i ca 4-6 dagar för två-tre veckor sedan och det blev lite bättre men inte helt bra.

Smärtan när jag spänner armarna är rakt på armbågen alternativt där vid "Medial Epicondyle" om man kollar på den här bilen.

http://www.aworkoutroutine.com/wp-content/uploads/2014/08/elbow-pain.gif


Jag har inte ont på ovan sidan av underarmen som många har vid "tennis armbåge".


Någon som har haft liknande eller har några råd?

Ska jag göra det klassiska att vila 10 dagar och annars gå till sjukgymnast.


Det känns ju som det skulle kunna vara någon inflammation eller liknande precis vid armbågen.

(sorry för wall of text) :D

Sheogorath
2016-11-05, 20:18
Om det sitter på insidan av armbågen skulle det mycket väl kunna vara en medial epikondylit, d.v.s. golfarmbåge. Det är relativt vanligt bland folk som styrketränar. Det är en mycket tråkig diagnos behandlingsmässigt. Det finns mycket man kan prova men få saker som fungerar. Det absolut viktigaste om det är en golfarmbåge är att låta den vila från allt som gör ont och som kan ha tänkas ha utlöst skadan. Nu när du bara haft det i en månad så har du din chans. När du kommit upp i ett år eller så är risken mycket stor att du aldrig blir av med den, oavsett behandling (inklusive operation).

Tennisarmbågar går nästan alltid över av sig själva inom ett år även utan behandling, och snabbare med rätt behandling.

Hyperion1
2016-11-06, 12:33
Om det sitter på insidan av armbågen skulle det mycket väl kunna vara en medial epikondylit, d.v.s. golfarmbåge. Det är relativt vanligt bland folk som styrketränar. Det är en mycket tråkig diagnos behandlingsmässigt. Det finns mycket man kan prova men få saker som fungerar. Det absolut viktigaste om det är en golfarmbåge är att låta den vila från allt som gör ont och som kan ha tänkas ha utlöst skadan. Nu när du bara haft det i en månad så har du din chans. När du kommit upp i ett år eller så är risken mycket stor att du aldrig blir av med den, oavsett behandling (inklusive operation).

Tennisarmbågar går nästan alltid över av sig själva inom ett år även utan behandling, och snabbare med rätt behandling.

Hur kommer det sig att golfarmbåge tenderar till att bli kroniskt ifall det inte åtgärdas inom rimlig tid? Är bara nyfiken, därav min fråga. Ursäkta om jag gick OT.

ScarR
2016-11-06, 14:29
Om det sitter på insidan av armbågen skulle det mycket väl kunna vara en medial epikondylit, d.v.s. golfarmbåge. Det är relativt vanligt bland folk som styrketränar. Det är en mycket tråkig diagnos behandlingsmässigt. Det finns mycket man kan prova men få saker som fungerar. Det absolut viktigaste om det är en golfarmbåge är att låta den vila från allt som gör ont och som kan ha tänkas ha utlöst skadan. Nu när du bara haft det i en månad så har du din chans. När du kommit upp i ett år eller så är risken mycket stor att du aldrig blir av med den, oavsett behandling (inklusive operation).

Tennisarmbågar går nästan alltid över av sig själva inom ett år även utan behandling, och snabbare med rätt behandling.

Tack för svar! :)


Jag kör på en vilovecka iaf från att träna överkroppen. Fortsätter nog med benträningen om det funkar.

Möjligtvis så hör jag av mig till någon sjukgymnast på måndag för att se om dom har någon tid denna vecka. Lika bra att behandla "rätt" från början så man inte får kronisk smärta.

ScarR
2016-11-06, 14:49
En fråga till btw...

Läste någonstans att vila inte ofta hjälper, stämmer det och isf varför?
Det stod något om att själva "skadan" inte läker av sig själv direkt utan behöver någon form av "terapi" eller vad man ska säga.

Sheogorath
2016-11-06, 15:28
1. Hur kommer det sig att golfarmbåge tenderar till att bli kroniskt ifall det inte åtgärdas inom rimlig tid? Är bara nyfiken, därav min fråga. Ursäkta om jag gick OT.

En fråga till btw...

2. Läste någonstans att vila inte ofta hjälper, stämmer det och isf varför?
Det stod något om att själva "skadan" inte läker av sig själv direkt utan behöver någon form av "terapi" eller vad man ska säga.

1. Ej känt. Det finns teorier om att det är en helt annan typ av skada än tennisarmbåge, d.v.s. att den ena är en tendinos och att den andra inte är det. Det finns, om jag förstått det rätt skillnader som kan ses vid operation, där man vid tennisarmbåge ofta finner grå, icke-kontraktil gammal inflammatorisk vävnad som kan avlägsnas medan fästet vid mediala epikondylen ser helt fint ut, trots symtom. En annan teori är att man helt omöjligt kan låta det mediala fästet vila tillräckligt om man typ inte sätter en boxhandske på handen, varpå inflammationen eller den partiella rupturen aldrig får chans att läka ut, och till slut blir det smärtsensitisering osv.

2. Vila hjälper inte när det väl blivit kroniskt. Vila är helt nödvändigt tidigt (och 1 mån är fortfarande tidigt), men det är hög tid att du skärper dig om du nu fortsatt att göra vissa saker som triggar det onda.

Du bör absolut uppsöka en sjukgymnast, gärna med vidareutbildning i OMI. Tvära friktioner är bra att påbörja så tidigt som möjligt och är en behandlingsmetod som ofta används av dem som är utbildade i OMI. Hen börjar ju också med att ställa diagnos så klart. Vi vet ju inte att det är en golfarmbåge du har. :)

ScarR
2016-11-06, 16:13
1. Ej känt. Det finns teorier om att det är en helt annan typ av skada än tennisarmbåge, d.v.s. att den ena är en tendinos och att den andra inte är det. Det finns, om jag förstått det rätt skillnader som kan ses vid operation, där man vid tennisarmbåge ofta finner grå, icke-kontraktil gammal inflammatorisk vävnad som kan avlägsnas medan fästet vid mediala epikondylen ser helt fint ut, trots symtom. En annan teori är att man helt omöjligt kan låta det mediala fästet vila tillräckligt om man typ inte sätter en boxhandske på handen, varpå inflammationen eller den partiella rupturen aldrig får chans att läka ut, och till slut blir det smärtsensitisering osv.

2. Vila hjälper inte när det väl blivit kroniskt. Vila är helt nödvändigt tidigt (och 1 mån är fortfarande tidigt), men det är hög tid att du skärper dig om du nu fortsatt att göra vissa saker som triggar det onda.

Du bör absolut uppsöka en sjukgymnast, gärna med vidareutbildning i OMI. Tvära friktioner är bra att påbörja så tidigt som möjligt och är en behandlingsmetod som ofta används av dem som är utbildade i OMI. Hen börjar ju också med att ställa diagnos så klart. Vi vet ju inte att det är en golfarmbåge du har. :)

Enda jag kan tänka mig utlöst det är väl att jag tränar mer och mer vilket såklart tyder på mer stress på lederna etc.
Har bra form i alla övningar jag kör och har som sagt inte lagt till någon ny övning.


Som du säger så är det nog bäst att ta det på allvar så det inte blir värre. När jag läser runt på internet så står det ganska mycket om det och det verkar inte vara några problem om man tar skadan på allvar från början utan det är, som du säger, när skadan blivit kronisk osv







En annan fråga btw...
Vilka övningar triggar tenniarmbåge? är det tex skullcrushers ?


Samt hur länge brukar man behöva vila? om det ens går att svara på? och om du ens vet det.

Sheogorath
2016-11-06, 16:48
Det är golfarmbåge vi talar om, om smärtan sitter på insidan av armbågen. I princip alla överkroppsövningar blir påverkade. Alla pressövningar (inkl triceps) p.g.a. stabilisering av handleden och alla dragövningar p.g.a. greppet med fingrarna. Även biceps p.g.a. statiskt arbete för handleds- och fingerflexorer. Även vissa benövningar blir påverkade, t.ex. friviktsövningar med stång (fixeringen av stången mot kroppen mha händerna), benspark p.g.a. greppet om handtagen samt olika marklyftsvarianter p.g.a. det statiska greppet om stången.

Hyperion1
2016-11-06, 20:27
1. Ej känt. Det finns teorier om att det är en helt annan typ av skada än tennisarmbåge, d.v.s. att den ena är en tendinos och att den andra inte är det. Det finns, om jag förstått det rätt skillnader som kan ses vid operation, där man vid tennisarmbåge ofta finner grå, icke-kontraktil gammal inflammatorisk vävnad som kan avlägsnas medan fästet vid mediala epikondylen ser helt fint ut, trots symtom. En annan teori är att man helt omöjligt kan låta det mediala fästet vila tillräckligt om man typ inte sätter en boxhandske på handen, varpå inflammationen eller den partiella rupturen aldrig får chans att läka ut, och till slut blir det smärtsensitisering osv.


Tack för svaret Sheo!

ScarR
2016-11-17, 17:00
Lite uppdatering :)


Fick en förkylning i samma veva som det här så har vilat i ca 10 dagar.
Tänkte börja köra igång om någon/några dagar. Jag har använt mig av voltaren gel ca 2 ggr per dag det första 6-7 dagarna sedan 4 ggr per dag 2-3 senaste dagarna, läget har blivit väldigt mycket bättre.


Pratade med en sjukgymnast från vårdcentralen igår och hon trodde inte det var tennis/golfarmbåge utan snarare någon inflammation i armbågarna/muskelfästena.
Skulle det varit tennis/golfarmbåge så borde det göra ont när jag utförvissa rörelser, vilket det inte gör utan bara när jag stöter i armbågarna mot något hårt.

Rabiat
2016-11-20, 20:33
Om det sitter på insidan av armbågen skulle det mycket väl kunna vara en medial epikondylit, d.v.s. golfarmbåge. Det är relativt vanligt bland folk som styrketränar. Det är en mycket tråkig diagnos behandlingsmässigt. Det finns mycket man kan prova men få saker som fungerar. Det absolut viktigaste om det är en golfarmbåge är att låta den vila från allt som gör ont och som kan ha tänkas ha utlöst skadan. Nu när du bara haft det i en månad så har du din chans. När du kommit upp i ett år eller så är risken mycket stor att du aldrig blir av med den, oavsett behandling (inklusive operation).

Tennisarmbågar går nästan alltid över av sig själva inom ett år även utan behandling, och snabbare med rätt behandling.

Jag hade ont ungefär där när jag smällde till bursorna lite för många gånger, tror jag?

Sheogorath
2016-11-20, 21:14
Inflammation i tricepsfästena är extremt ovanligt överlag men inte jätteovanligt bland styrketränande. Det, eller irriterad olecranonbursa borde kunna ge smärta när man stöter i armbågarna.