handdator

Visa fullständig version : Akut hjälp: äldre laptop bootar inte?


bear.flowertwig
2016-11-05, 13:51
Vädjar till kolos it-kompetens då jag måste kunna använda ett köpt musikprogram som bara finns på den datorn senare idag. Laptopen funkade fint tidigare och har legat i vila nåt år men vid uppstart fastnar den nu här:
http://i66.tinypic.com/32zuvx4.jpg

Tangenterna svarar inte (ESC, F2, F12) så jag startar om och håller ner ESC, kommer till:
http://i66.tinypic.com/25usj7b.jpg
Ser ok ut (?).

Återigen, ingen tangent svara trots att det står "Press any key to exit".
Startar om och håller ner F2 så kommer jag in i BIOS:
http://i67.tinypic.com/207mj5x.jpg
Ser ut att boota rätt (och nån boot-CD/USB har jag inte)?
Vid exit från BIOS hamnar jag på första skärmen ovan där den stannar.

Vad göra? :confused:

WHITEFOLKS
2016-11-05, 13:52
Går hårddisken igång? Om den är död på nåt sätt så kan väl ungefär det du beskriver hända.

bear.flowertwig
2016-11-05, 13:58
Går hårddisken igång? Om den är död på nåt sätt så kan väl ungefär det du beskriver hända.

Japp man kan höra hur den snurrar igång.

bear.flowertwig
2016-11-05, 14:02
Den funkade också att skruva ur och komma åt med hdd-kabel så jag kom åt filerna på min vanliga laptop. Måste väl betyda att hdd:n är ok?

WHITEFOLKS
2016-11-05, 14:13
Hmm jo, annars är det ju vanligt att just hdd dör eftersom det är mekaniskt etc och saker kan torka fast och what not. Du skulle ju kunna pröva att reseta bios till default ifall det är något där som kruxar men det borde ju inte självkruxa sig sen senast du startade (om det inte är att den tappat datum etc och det fuckar upp nåt). Så kolla att den är på rätt datum etc.

bear.flowertwig
2016-11-05, 14:20
Datum och tid är rätt så när som på att den fortfarande är på sommartid.

Funderar på "Load Setup Defaults", det borde väl inte ställa till nåt med en BIOS-återställning (även om det inte ser ut att vara nåt knas där)?

Tycker det är märkligt att jag kan komma åt hdd:n externt men att den inte vill starta internt. Tyder ändå på nåt mekaniskt problem med den?

WHITEFOLKS
2016-11-05, 14:24
Det borde inte vara nåt problem att ladda defaults och det är det enda jag kan komma på att föreslå. utöver det får du väl försöka skapa nån sorts bootdisk för usb/cd/floppy och boota in på hårddisken via den.

bear.flowertwig
2016-11-05, 14:39
Nä funkade inte.
Boot-USB/disk kan man väl bara skapas från windows och inte i BIOS?

WHITEFOLKS
2016-11-05, 14:41
nej du kan inte skapa i bios, förslagsvis på en annan datorn. Kan ju vara att bootsectorn på något sätt är väck/trasig eller liknande vilket skulle kunna förklara beteendet. Det borde du iofs kunna lösa genom att stoppa i den i annan dator också.

bear.flowertwig
2016-11-05, 14:49
Typiskt att man sitter på en pc och en mac... Och en snabb googling på laptoplagning visar att det är en orimligt alternativ. Förhoppningsvis går det att ominstallera Traktor Pro på mac:en och använda de gamla licensnycklarna från pc:n. Eller nåt. Aja, tack för support WHITEFOLKS!

WHITEFOLKS
2016-11-05, 14:50
Typiskt att man sitter på en pc och en mac... Och en snabb googling på laptoplagning visar att det är en orimligt alternativ. Förhoppningsvis går det att ominstallera Traktor Pro på mac:en och använda de gamla licensnycklarna från pc:n. Eller nåt. Aja, tack för support WHITEFOLKS!

Haha var till ingen hjälp men man kan ju försöka iaf, så lite så. One kolove <3

Pickels
2016-11-05, 17:30
Nått som jag läste någonstans och som jag har använt några ggr. är att ta ur batteriet. Låta det vara ur en 15-20 minuter och sedan stoppa i det igen och starta upp datorn.

Om det funkar i det här fallet vet jag inte men det kanske kan vara värt ett försök :)

Mvh

bear.flowertwig
2016-11-07, 22:22
Nått som jag läste någonstans och som jag har använt några ggr. är att ta ur batteriet. Låta det vara ur en 15-20 minuter och sedan stoppa i det igen och starta upp datorn.

Om det funkar i det här fallet vet jag inte men det kanske kan vara värt ett försök :)

Mvh

Tack det var värt ett försök men hjälpte inte. Får plocka ut hdd:n och pensionera resten :)