handdator

Visa fullständig version : Benträning


ZorroS
2016-11-04, 11:43
Hej alla, är ny här! Tränar ben en gång i veckan främst för volym och passen brukar se ut typ såhär:

Frontböj
Utfall (gående, stången på nacken)
Rdl
Benspark
Lårcurl
Stående Vadpress
Sittande vadpress

Brukar köra 4×6-12 reps bortsett från vaderna då repsen brukar ligga på 10-20 ich. Kör även vader en gång till per vecka.

Är sugen på att ändra upplägg varannan vecka till följande:

Frontböj
Marklyft (konventionella)
Stående vadpress
Intervaller på löpbandet (incline max)

Tror ni precis som jag att detta skulle vara en förbättring att köra varannan vecka istället för att fortsätta som jag kör nu? Tränat ca 1 år och ligger på ett litet kcalöverskott, ca 1,8g protein per kg kroppsvikt. Kör nu på en brosplit fem dagar i veckan, ingen cardio.

Mvh

Shqypnia
2016-11-04, 11:55
Du bör absolut inte minska benträningen till varannan vecka. Tvärtom så tkr jag du ska träna det åtminstone två ggr i veckan där du minskar volymen såklart per pass.

ZorroS
2016-11-04, 11:59
Du bör absolut inte minska benträningen till varannan vecka. Tvärtom så tkr jag du ska träna det åtminstone två ggr i veckan där du minskar volymen såklart per pass.

Var inte så jag menade. Varannan vecka som jag kör nu, och varannan vecka det "nya" menade jag. Och jag kommer fortsätta med ett benpass i veckan, jag gillar att köra skiten ur benen och då känns de inte återhämtade på tre-fyra dagar. Frågan var inte ens om hur många pass i veckan jag ska köra.