handdator

Visa fullständig version : Mineralupptag från insekter


King Grub
2016-11-04, 08:29
Interest in the consumption of insects (entomophagy) as an alternative environmentally sustainable source of protein in the diet of humans has recently witnessed a surge. Knowledge of the nutrient composition and, in particular, the bioavailability of minerals from insects is currently sparse. This study evaluated the availability of Fe, Ca, Cu, Mg, Mn, and Zn from four commonly eaten insects and compared these to sirloin beef. Soluble iron from the samples was measured by inductively coupled plasma optical emission spectrometry (ICP-OES). Iron bioavailability was determined using an in vitro simulated peptic–pancreatic digestion, followed by measurement of ferritin (a surrogate marker for iron absorption) in Caco-2 cells. Cricket and sirloin beef had comparably higher levels of Fe, Ca, and Mn than grasshopper, meal, and buffalo worms. However, iron solubility was significantly higher from the insect samples than from beef. The complementation of whole-wheat flour with insect or beef protein resulted in overall decreases in mineral content and iron solubility in the composite mixtures. Collectively, the data show that grasshopper, cricket, and mealworms contain significantly higher chemically available Ca, Cu, Mg, Mn, and Zn than sirloin. However, buffalo worms and sirloin exhibited higher iron bioavailability comparable to that of FeSO4. Commonly consumed insect species could be excellent sources of bioavailable iron and could provide the platform for an alternative strategy for increased mineral intake in the diets of humans.

In Vitro Iron Availability from Insects and Sirloin Beef. J. Agric. Food Chem. October 12, 2016.

http://pubs.acs.org/appl/literatum/publisher/achs/journals/content/jafcau/0/jafcau.ahead-of-print/acs.jafc.6b03286/20161025/images/medium/jf-2016-032869_0004.gif

http://pubs.acs.org/doi/abs/10.1021/acs.jafc.6b03286

Diomedea exulans
2016-11-04, 08:46
Jag blir mer och mer övertygad att man ska modellera sin livsstil efter höns.

Luca Brasi
2016-11-04, 11:01
Vi får inte äta insekter eftersom det inte är en traditionell föda i Sverige,eller hur det nu var.
Att människor gör det i resten av världen duger inte.

Diomedea exulans
2016-11-04, 11:02
Vi får inte äta insekter eftersom det inte är en traditionell föda i Sverige,eller hur det nu var.

Var inte så sverigedemokratisk nu.

Jag ska skaffa mig en liten mask-farm, så fort jag pallar.

Luca Brasi
2016-11-04, 11:09
Var inte så sverigedemokratisk nu.

Jag ska skaffa mig en liten mask-farm, så fort jag pallar.

Då kommer livsmedelsverket och skjuter dig huvudet eller i bland i magen.
http://www.metro.se/nyheter/livsmedelsverket-varnar-for-trendiga-insektsmaten/EVHoic!dHqWvdwj7SQU/

King Grub
2016-11-04, 11:29
Det är tillåtet.

AntonHA
2016-11-04, 11:33
måste äta en jäkla massa insekter för att få i sig betydligt med protein antar jag? 100 gräshoppor typ?

mini
2016-11-04, 12:08
Det är tillåtet.

Japp, att köpa och äta, men inte att producera eller sälja i/från Sverige.

upperkatt
2016-11-04, 12:37
Jag ska skaffa mig en liten mask-farm, så fort jag pallar.

Håller med.

One female cricket lays about 100 eggs in her 4-month lifespan. Roughly half of these eggs will hatch female crickets, so you will have 50 more layers, each laying 100 eggs, or 5000 more crickets within the next few months,” says Martin. “So, a minimal initial investment in a cricket colony could absolutely feed a family of four.
http://modernfarmer.com/2013/06/small-scale-insect-farming/

King Grub
2016-11-04, 12:42
Japp, att köpa och äta, men inte att producera eller sälja i/från Sverige.

Det hindrar inte företag från att göra just det. Finns ett flertal leverantörer att välja bland.

Gerdler
2016-11-04, 15:13
Jag vänta tills jag sett om alla early adopters dött eller växt som ogräs. Jag känner att jag inte vill bara beta-testare.

Diomedea exulans
2016-11-04, 15:19
Jag vänta tills jag sett om alla early adopters dött eller växt som ogräs. Jag känner att jag inte vill bara beta-testare.

Diverse ursprungsbefolkningar har ätit insekter i årtusenden.

Gerdler
2016-11-04, 15:44
Jo, men de ska ju massproduceras nu och vi ska se att det inte blir farliga bakterier i dem och så ska de lära sig hur man kryddar och torkar dem så att det blir en vettig produkt av det. Vi är inte förbi kanten på badkarskurvan än. Dessutom konkurrerar det här väl med odlat kött och vanligt kött. Och eftersom insekter har en relativt liten marknad så är jag säker på att man betalar överpriser för dem nu. Jag köper vinnaren, jag vinner inget på att vara först.

Diomedea exulans
2016-11-04, 15:49
Jo, men de ska ju massproduceras nu och vi ska se att det inte blir farliga bakterier i dem och så ska de lära sig hur man kryddar och torkar dem så att det blir en vettig produkt av det. Vi är inte förbi kanten på badkarskurvan än. Dessutom konkurrerar det här väl med odlat kött och vanligt kött. Och eftersom insekter har en relativt liten marknad så är jag säker på att man betalar överpriser för dem nu. Jag köper vinnaren, jag vinner inget på att vara först.

Självklart odlar man ju egna insekter isåfall.

Gerdler
2016-11-04, 16:05
Självklart odlar man ju egna insekter isåfall.
Jag älskar stordrift. Ska jag odla insekter så kommer jag göra det i en skala att mätta åtminstone ett par tusen munnar. Allt annat är ineffektivt.

Diomedea exulans
2016-11-04, 16:11
Jag älskar stordrift. Ska jag odla insekter så kommer jag göra det i en skala att mätta åtminstone ett par tusen munnar. Allt annat är ineffektivt.

Jag älskar smådrift. Jag hade tänkt ha 2 kor, 3 getter och 30 höns. Nu kanske det räcker med en miljon larver.

mini
2016-11-04, 16:14
Det hindrar inte företag från att göra just det. Finns ett flertal leverantörer att välja bland.

Men det är fortfarande inte tillåtet.

Gerdler
2016-11-04, 16:57
Jag älskar smådrift. Jag hade tänkt ha 2 kor, 3 getter och 30 höns. Nu kanske det räcker med en miljon larver.
Om du blir bra på grafisk design så slipper du alla de där djuren och så kan du köpa mjölk och ägg på ica eller lidl istället.

Du kommer lägga dussintals timmar i veckan på det där och det kommer inte ens ge dig tillräckligt med mat. Jag köper vad jag vill för 2000kr i månaden och spenderar 2 timmar i veckan att laga till det så timlönen för ditt arbete blir som jag tänker mig timlönen för ett afghanskt barn som plockar på opiumfälten. Handla på lidl, värm i micron och använd extra-tiden till nåt vettigt typ att raka ryggen, träna, skicka ett dickpic eller varför inte designa någonting grafiskt?

Om du var så jävla bra på att vara bonde så borde du ha 200 kor istället, men jag skulle gissa att andra är effektivare bönder än du. Låt dem göra sitt jobb och gör du ditt, så ökar BNP.

Diomedea exulans
2016-11-04, 17:16
Om du blir bra på grafisk design så slipper du alla de där djuren och så kan du köpa mjölk och ägg på ica eller lidl istället.

Du kommer lägga dussintals timmar i veckan på det där och det kommer inte ens ge dig tillräckligt med mat. Jag köper vad jag vill för 2000kr i månaden och spenderar 2 timmar i veckan att laga till det så timlönen för ditt arbete blir som jag tänker mig timlönen för ett afghanskt barn som plockar på opiumfälten. Handla på lidl, värm i micron och använd extra-tiden till nåt vettigt typ att raka ryggen, träna, skicka ett dickpic eller varför inte designa någonting grafiskt?

Om du var så jävla bra på att vara bonde så borde du ha 200 kor istället, men jag skulle gissa att andra är effektivare bönder än du. Låt dem göra sitt jobb och gör du ditt, så ökar BNP.

Fast många av de där dussintals timmarna är ett rent nöje. Det är kul att ta hand om djur, till en viss gräns.

Kanske inte larver, iofs.

Gerdler
2016-11-04, 17:30
Det är lätt roligare att skicka dickpics, se bara på Anthony Weiner.

Diomedea exulans
2016-11-04, 17:31
Det är lätt roligare att skicka dickpics, se bara på Anthony Weiner.

Nej, för fan, ta hand om djur är mycket roligare. Dick picksen skickar jag bara för att jag inte har något att göra när jag inte besöker mina föräldrar.

Funderar på att skaffa en fågelspindel.

upperkatt
2016-11-04, 18:52
Om du blir bra på grafisk design så slipper du alla de där djuren och så kan du köpa mjölk och ägg på ica eller lidl istället.

Du kommer lägga dussintals timmar i veckan på det där och det kommer inte ens ge dig tillräckligt med mat. Jag köper vad jag vill för 2000kr i månaden och spenderar 2 timmar i veckan att laga till det så timlönen för ditt arbete blir som jag tänker mig timlönen för ett afghanskt barn som plockar på opiumfälten. Handla på lidl, värm i micron och använd extra-tiden till nåt vettigt typ att raka ryggen, träna, skicka ett dickpic eller varför inte designa någonting grafiskt?

Om du var så jävla bra på att vara bonde så borde du ha 200 kor istället, men jag skulle gissa att andra är effektivare bönder än du. Låt dem göra sitt jobb och gör du ditt, så ökar BNP.


Bör väl inte vara några större problem ändå, så länge man väl satt upp själva farmen bör väl insekterna sköta sig själva?
Those organisms described as r-strategists typically live in unstable, unpredictable environments. Here the ability to reproduce rapidly (exponentially) is important. Such organisms have high fecundity (glossary) and relatively little investment in any one progeny individual, they are typically weak and subject to predation and the vicissitudes of their environment. The “strategic intent” is to flood the habitat with progeny so that, regardless of predation or mortality, at least some of the progeny will survive to reproduce. Organisms that are r-selected have short life spans, are generally small, quick to mature and waste a lot of energy.
https://www.cs.montana.edu/webworks/projects/stevesbook/contents/chapters/chapter002/section004/blue/page003.html

Att insekter är R-strateger som struntar i sin avkomma på individnivå utan istället bara vill maxa reproduktionen, låter väldigt bra om man vill käka en massa insekter.

Vidare, angående mjölmask:
To maintain the colony, just add some more poultry crumbles on top as well as adding more moisture food every now and again. Eventually it will fill up with a sand-like substance (mealworm poop) and it's time to start a new colony.
http://www.efinch.com/mealworms/mealworm.htm

Låter ju indeed väldigt simpelt och knappast tidskrävande.

Vidare... vem är du att avgöra vad Dio ska eller inte ska lägga sina veckotimmar på? Du trivs med ditt leverne, men att implicera att det vore någon universal sanning låter ogenomtänkt.
...Sålänge du inte har studier som visar att ditt sätt att leva är bäst. :d

Diomedea exulans
2016-11-04, 19:10
Fan, håller man på med sitt insektsfarmande tillräckligt mycket slipper man ju träna. Det bör vara tungt att lyfta mjölmasksbajslådor flera gånger om dagen. Så då sparar man några timmar där.

Sheogorath
2016-11-04, 19:12
Diverse ursprungsbefolkningar har ätit insekter i årtusenden.

Ja, se hur bra det gått för dom.

Diomedea exulans
2016-11-04, 19:20
Ja, se hur bra det gått för dom.

Det har gått skitbra, bättre att springa runt i djungeln och ha kul i årtusenden för att sedan dö i syfilis när den vita mannen kommer än att vara vit man och sitta på ett kontor hela dagarna och tvingas tänka på utbildning och fast anställning och pension och deadlines osv.

upperkatt
2016-11-04, 19:35
Ja, se hur bra det gått för dom.

Frågan är om det beror på insektsintaget.

[1] Jönsson, Jonsson, Johansson, et Albertsson, Einar
insects intake has proved to be in relation to how good it has gone for various different tribes who ate them for a long time, but only a correlation and not a causation has been proven before we did our work
,,,we have concluded that the cause that is has gone good for them is because they ate insects, wich we proved using a t-test p=0.0002 analysis and anova supernova test p= 0.000001 and using a linear retardation test p=0.42

thus, we concluded that incest intake is a good predator for how good it will go for various tribe folks

sponsored by McInsect

Gerdler
2016-11-08, 13:51
En av de största fördelarna med insekter är att folk inte tycker det är djurplågeri vad man än gör med dem. Samma med fiskar. Hade man bedrivit grisuppfödning på det sättet som man bedriver fiskuppfödning så hade man blivit ihjälslagen av veganer som tycker att kött är mord.

Diomedea exulans
2016-11-08, 14:21
En av de största fördelarna med insekter är att folk inte tycker det är djurplågeri vad man än gör med dem.

Det är ju för att man tror att insekter inte kan lida lika mycket. De går inte alls att jämställa med fiskar, tycker jag. Fiskar är typ på samma nivå som ointelligenta däggdjur.

Luca Brasi
2016-11-08, 19:29
Ja, se hur bra det gått för dom.
Kineser...

Hemi
2016-11-08, 21:01
Det är ju vanligt med insekter, för de mesta stora och friterade man köper i påsar. Deep Fry, som pommes, fett och krispigt, med en lager och limeklyfta. Har sett det lite överallt. Sedan är obesprutad frukt, ja alltså det är väl därför man besprutar frukt och grönsaker, fyllda med mask och annat. Men har man inte så mycket att äta så bryr man sig inte om det. Speciellt mango gillas av vita cm långa maskar med ett litet svart huvud. Ned med mangosana i mixern och sen ser man dem inte.

Hemi
2016-11-08, 21:03
Plommon i Sverige brukar ha de där vita maskarna lite längre in på säsongen, jag menar det är inte farligt.