handdator

Visa fullständig version : Hur ska jag en gång för alla få till träningen? (Låg ämnesomsättning)


Frasier Crane
2016-11-02, 18:30
Hej,

Har under 2 1/2år egentligen mer eller mindre jojo-bantat. Resultatet har blivit att jag har lite muskelmassa och mycket fett på kroppen. Är dessutom stelare än min farfar på 85 år (skämtar inte). Nu är jag i en sådan där session igen där jag springer 5ggr/v på ett lågt kaloriintag och inte rör styrketräning i syfte att gå ner i vikt...

För en gångs skull har jag helt och hållet greppat i min skalle att det inte är rimligt att hålla på så här. Jag måste hitta ett stabilt upplägg. All denna jojo-bantning har förstört min ämnesomsättning/metabolism eftersom jag alltid och länge gjort det på grova kaloriunderskott. Är viktstabil på drygt 1600kcal (är kille och ca 188cm lång, 84kg). Måste med andra ord ligga under 1000kcal per dag för att tappa någorlunda vikt, vilket jag nu gjort i några veckor (gått ner ganska precis 650g varje vecka, så matematiken stämmer hyggligt). Äter varken frukost eller lunch. Så fort jag kommer hem så äter jag och därefter är jag så trött att jag ofta somnar i soffan.

Vet inte vad mitt nästa steg ska vara. Jag har läst deff-guiden och har generellt en bra koll på hur kost och macros bör se ut, men jag vet ändå inte HUR jag ska börja göra rätt. Har någon av er varit i samma sits och vad gjorde ni för att konkret ta er ur den?

Jag drivs av mål. Utan uppsatta mål ser jag ingen poäng i att träna, vilket kan vara ett långsiktigt problem. Har kompisar som bara går till gymmet för att "maintaina" sin kropp - helt utan tanke på att öka i vikter etc, något jag inte alls förstår mig på :/

Det blev nästan lite som ett blogginlägg och det ber jag om ursäkt för, men jag är glad för all feedback jag kan få. Tar gladeligen emot länkar/tips på träningsupplägg eller liknande för sådana som varit i samma sits etc likaså!

HenrikJ
2016-11-02, 18:44
Om man styrketränar får man muskler även om man jojo-bantar. Dessutom ökar man sin ämnesomsättning. Om du har en kaloribalans på 1600 trots att du springer 5 gånger i veckan låter det som att något är galet. Är du säker på att du inte äter mer än du tror?

King Grub
2016-11-02, 18:50
Är du verkligen viktstabil på 1600 med ett normalaktivt liv bör du uppsöka läkare för att utreda eventuella sköldkörtelproblem.

Frasier Crane
2016-11-02, 18:53
Om man styrketränar får man muskler även om man jojo-bantar. Dessutom ökar man sin ämnesomsättning. Om du har en kaloribalans på 1600 trots att du springer 5 gånger i veckan låter det som att något är galet. Är du säker på att du inte äter mer än du tror?

Jo det är väl sant. Ett första steg, i alla fall denna och nästa vecka tills jag hittat ett bra upplägg, är väl att byta ut 3x löparpass mot 3x styrka istället och börja lite försiktigt.

Ja tyvärr, men jag har ett stillasittande jobb och nära till jobbet så det blir inte mycket till annat motion. Började med löpning för att kompensera för stillasittandet, men idag är jag ganska hooked på konditionsträning. Mår mycket bättre när jag får springa.

Frasier Crane
2016-11-02, 19:01
Är du verkligen viktstabil på 1600 med ett normalaktivt liv bör du uppsöka läkare för att utreda eventuella sköldkörtelproblem.

Du tänker på hypotyreos då antar jag? Har en förälder som lider av det, men när denna berättade om sina symptom så tycker jag ändå inte att jag känner samma sak. Som jag deffat och hållit på genom åren så känns det nog ändå vettigt att ämnesomsättningen är så pass dålig som den är utan annan orsak. Men kanske borde ta och testa mig ändå. Skadar väl inte!

ceejay
2016-11-02, 19:56
Du bör kolla upp dig. Ett mellanmål för mig skulle, om det du säger stämmer, täcka hela ditt dagsbehov.

Shqypnia
2016-11-03, 10:06
Hur utför man tester för att se om man lider av hypotyreos (?), är det via blodtest på vårdcentralen?

Mantus
2016-11-03, 10:14
Hur utför man tester för att se om man lider av hypotyreos (?), är det via blodtest på vårdcentralen?

Japp.

Frasier Crane
2016-11-03, 21:54
Nu körde jag löpning på lunchen, men tog mig även till gymmet på kvällen och körde det första riktiga styrkepasset (helkropp) på lääänge. Försöker öka mitt kaloriintag någorlunda likaså. Sitter och läser många trådar om kost och träningsupplägg för att hitta något jag kan anpassa på lättaste sätt.

Jag har som sagt ett stillasittande jobb, så jag vill verkligen få in löpning iaf 3-4ggr per arbetsvecka (dvs. mellan mån-fre) för det är då jag får tid att "pusta ut" och tänka. Det är något jag verkligen gillar. Funderar på att få in styrketräning resterande ggr i veckan (har blickarna mot 3ggr/v och SL 5x5-upplägget i skrivande stund).

Vad tror ni om det, är det risk att det blir för mycket kontraproduktiv träning om vi säger så? Vill gärna ha en ätardag på helgen också för att tjejen inte ska lacka ur på mig, så tänkte att det vore vettigt att lägga in ett hårt gympass dagen efter.

1x0
2016-11-03, 22:05
Nu körde jag löpning på lunchen, men tog mig även till gymmet på kvällen och körde det första riktiga styrkepasset (helkropp) på lääänge. Försöker öka mitt kaloriintag någorlunda likaså. Sitter och läser många trådar om kost och träningsupplägg för att hitta något jag kan anpassa på lättaste sätt.

Jag har som sagt ett stillasittande jobb, så jag vill verkligen få in löpning iaf 3-4ggr per arbetsvecka (dvs. mellan mån-fre) för det är då jag får tid att "pusta ut" och tänka. Det är något jag verkligen gillar. Funderar på att få in styrketräning resterande ggr i veckan (har blickarna mot 3ggr/v och SL 5x5-upplägget i skrivande stund).

Vad tror ni om det, är det risk att det blir för mycket kontraproduktiv träning om vi säger så? Vill gärna ha en ätardag på helgen också för att tjejen inte ska lacka ur på mig, så tänkte att det vore vettigt att lägga in ett hårt gympass dagen efter.
Ska du kaloriräkna?
Om ja: kanske köra lite reverse diet liknande approach. Stegra upp kalorierna periodvis. T.ex 50-100kcal per vecka. Hoppar du drastiskt upp i kcalintag blir det mass-fettinlagring.

Planen låter bra!
Ätardag för vara social med frugan har jag ingen åsikt över.
Du får löpning låta som något dåligt? Varför? Snarare positivt. Men om du ska introducera mer kalorier för få fart på ämnesomsättningen hade jag lagt prion på styrketräningen. Bli stark, progression.

Sohlsken
2016-11-03, 22:35
Jag springer i normala fall, och jag (tjej, 28, 168cm lång och för närvarande typ 74kg) deffar på 2000kcal med löpning (6.5km) fem gånger i veckan. Har iofs ett aktivt jobb (lärare, och inte typen som bara sitter vid sitt skrivbord) men jag tycker att det låter helt befängt att du ska ha en balans om 1600kcal, om du alls tränar och inte är typ sängliggande.
Äter större delen av intaget till middag, vilket kanske kan vara något att prova. Det är måltiden jag äter med maken, så då känns det mer normalt. Bryr mig inte så mycket under jobbet.

Hur du lägger upp träningen är helt klart upp till dig. Jag äter mer på helgerna, generellt sett, men försöker hålla balans. Det är trevligt att äta som en normal person med maken/makan.