handdator

Visa fullständig version : Macros för bygge på balans


AntonHA
2016-11-01, 19:25
Jag tänkte försöka bygga på balans, vilket jag ska testa om det är 2700kcal.
Vad skulle ni prova för makro-nutrienter? Med tanke på hur alla har anekdoter om hur de kan bygga med ''skitdiet'' så som bara kolhydrater i princip så har jag börjat optitänka lite på olika alternativ.

Alt1:
60f
170p
370k

Alt2:
60f
200p
340k

Alt3:
60f
140p
400k

Kroppsvikt 78kg @ 180cm
Ska träna 3st helkroppspass i veckan.
Det är oundvikligt att ibland hamna i ett litet överskott, och jag lägger lätt på mig fett så jag kanske skulle köra högt protein? Å andra sidan kanske mer kolhydrater hjälper till med studier, och proteinsänkningen ger knapp märkbar skillnad?

AntonHA
2016-11-01, 19:41
Ytterligare fråga:
Är det bästa (svårt att veta jag vet) sättet att recompa att ligga på ungefär samma kalorier varje dag? Eller ska man t.ex. ligga på överskott på träningsdagar och underskott på vilodagar?

1x0
2016-11-01, 19:55
Kör 3g protein kg/kv och kör kardio och/eller öka din vardagsmotion/aktivitet. Då kan du uppa kalorierna till över 3000 och införa mer kolhydrater.
Eventuellt träna mer gymträning än 3 ggr per vecka. Kör du helkropp 5 pass i veckan bränner du bra med kcals på gymmet också.

Det där överskott på träningsdagar eller vilodagar diskuterades flitigt i någon tråd, förr-förra veckan, orkar inte leta upp den. :P

Jag gillar att överäta rejält på styrketräningsdagar med kolhydratfokus. Mest för det ger mig motivation att ta ut mig hårt i träningen, belöningstänk med mat. Kanske inte jättesund syn - men mat är extremt stor del av mitt liv. Äta är livet.

AntonHA
2016-11-01, 20:32
Kör 3g protein kg/kv och kör kardio och/eller öka din vardagsmotion/aktivitet. Då kan du uppa kalorierna till över 3000 och införa mer kolhydrater.
Eventuellt träna mer gymträning än 3 ggr per vecka. Kör du helkropp 5 pass i veckan bränner du bra med kcals på gymmet också.

Det där överskott på träningsdagar eller vilodagar diskuterades flitigt i någon tråd, förr-förra veckan, orkar inte leta upp den. :P

Jag gillar att överäta rejält på styrketräningsdagar med kolhydratfokus. Mest för det ger mig motivation att ta ut mig hårt i träningen, belöningstänk med mat. Kanske inte jättesund syn - men mat är extremt stor del av mitt liv. Äta är livet.

Alternativt, slösar jag min tid med balans? Kanske ska sikta på att bygga extremt långsamt, säg 0.5kg upp i månaden?

Mr Eks
2016-11-01, 21:01
Så mycket protein du har råd med mannen!!! det är det enda som gäller ...

Ozziking
2016-11-01, 21:08
Så mycket protein du har råd med mannen!!! det är det enda som gäller ...

Ja!! så kan du injicera det sen också!!

arogen
2016-11-01, 21:12
Så mycket protein du har råd med mannen!!! det är det enda som gäller ...

Tillräckligt med protein, bra med fett och massor med carbs snarare.

Isseman
2016-11-01, 21:18
Nej du kommer inte slösa något genom att bygga på balans. Snarare kommer du slösa om du går upp för fort, om det nu är som du säger att du har lätt att lägga på dig fett. Du kommer vid större överskott kanske lägga på dig mer fettmassa vilket resulterar i sämre förutsättningar både för framtida deff och för hälsa/tränadet i sig.

Ligg balans/lite över, högt protein, fett lågt men se till att få i dig tillräckligt av det bra. Sen fyll ut resten med kolhydrater.

Ett tips är att kanske lägga in någon extra cardio/HIIT i veckan så du kan äta mer mat också.

Brukar väl rekommenderas att ligga högre carb på träningsdagar och högre fett på vilodagar.

Mr Eks
2016-11-01, 23:09
Ja!! så kan du injicera det sen också!!

vad har du nu fått för dig??

man kan inte injicera protein för det blir för tjockt. det måste vara amino syror om man ska injicera... läs på för fan :smash:

Donkens
2016-11-02, 01:29
Du kommer nog förbruka mer energi dagarna du ätit lite mer, då du kanske pressar hårdare på gymmet.

Skrollovicz
2016-11-02, 09:40
Kolhydrater och protein höjer termogenesen mer än fett, enligt en studie Grub nyss lagt upp. Fett är ändå viktigt, särskilt omega-3, för motverkan av hjärt-kärlsjukdomar.

paropirat
2016-11-02, 14:03
"Täcker man sitt kaloribehov försvinner det höga proteinbehovet."
- King Grub

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=7665714&postcount=49

Jag hade gått på alternativ 3!

Ozziking
2016-11-02, 16:19
Jag skulle valt alt 2. :)

Cykelcykel
2016-11-02, 18:15
Ehehe
Fett kul ozziking����

cero
2016-11-02, 20:11
"Täcker man sitt kaloribehov försvinner det höga proteinbehovet."
- King Grub

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=7665714&postcount=49

Jag hade gått på alternativ 3!

Hur går detta ihop med "mer protein är alltid bättre?" som vissa studier verkar komma fram till? Blir snurrigt i huvudet när man inte har någon helhetsuppfattning. :D

AntonHA
2016-11-04, 12:44
Hur går detta ihop med "mer protein är alltid bättre?" som vissa studier verkar komma fram till? Blir snurrigt i huvudet när man inte har någon helhetsuppfattning. :D

Så känner jag också. Undrar hur lågt man kan gå i protein utan att det blir en betydlig skillnad från dessa optinivåer. Kolhydrater är mycket trevligare att frossa i sig :) Får lätt i mig typ 130g protein per dag, mer än så så blir det vassleshakes

Isseman
2016-11-04, 13:20
Protein är ju gott *drool* Jag skulle kunna leva på mjölk och vassleshakes ska optismoothies haha

delizh
2016-11-04, 14:36
Hade tagit bort 40g kolhydrater och lagt dem kalorierna på mestadels all protein, lite fett

Diomedea exulans
2016-11-04, 14:38
Jag anar en liten förbättring i resultat när jag fullkomligen vräker i mig protein jämfört med i vanliga fall. Med reservation för att det kan bero på kognitiv bias.

Flygplan
2016-11-04, 17:01
Jag äter mycket protein trots att jag ligger på balans eller något över, ca 3g/kg. Det verkar för välundersökt att desto mer protein desto mer muskler för att jag ska dra ner på det.

AntonHA
2016-11-04, 17:39
Jag äter mycket protein trots att jag ligger på balans eller något över, ca 3g/kg. Det verkar för välundersökt att desto mer protein desto mer muskler för att jag ska dra ner på det.

Vad jag vet är det typ 3-4st studier som visar att intag över 3g/kv är bättre än 2g, och typ 20+ som visar att det inte lönar sig att gå över 2g. Övertygad är man ju inte, men det finns ju studier där det varit bättre..

Diomedea exulans
2016-11-04, 17:40
Vad jag vet är det typ 3-4st studier som visar att intag över 3g/kv är bättre än 2g, och typ 20+ som visar att det inte lönar sig att gå över 2g. Övertygad är man ju inte, men det finns ju studier där det varit bättre..

Det finns anektdotiska bevis också.

Har jag fått för mig fel, eller brukar inte bodybuilders äta minst 3 g/kg kv?

Hanse
2016-11-04, 17:55
Det finns anektdotiska bevis också.

Har jag fått för mig fel, eller brukar inte bodybuilders äta minst 3 g/kg kv?

Precis 3G/kkv + steroider = WIN

Isseman
2016-11-04, 18:36
Känner att jag har lättare att bli hård när jag äter mer protein, även fast jag ligger på balans/lite över.