handdator

Visa fullständig version : Få brev/paket till ica?


Mäktigman
2016-11-01, 18:11
Lite korkad fråga antar jag, men hur gör jag för att få ett paket/brev skickat till Ican istället för min vanliga leveransadress? Bor på en skola för tillfället och den är stängd nu under lovet, så hur går det till? Skickas paketet/brevet till Ica'n automatiskt om dom ej kan skicka den till skolan, eller hur ska man göra?

Tack på förhand!

tht716
2016-11-01, 18:20
Ser nog olika ut beroende på om det är Postnord eller typ DHL som har hand om försändelsen.

Fuark
2016-11-01, 18:21
Företagspaket eller privat? Skriv in din hemadress bara? Eller be om postförskott.

gyros
2016-11-01, 18:31
Posten levereras väl som vanligt även om skolan är "stängd" under lovet?

Mäktigman
2016-11-01, 19:07
Det är ett brev från min polare, så hur ska han göra för att få det till Ican? Är det bara att ta ett rekommenderat brev och skriva in den vanliga adressen då? Skolan är f.ö. låst under lovet så jag tvekar på att posten kan komma in.

knooox
2016-11-01, 19:10
Den kommer hamna hos ditt närmsta postombud ifall den ej går att skicka direkt till din hemadress.

r3mpuh
2016-11-01, 19:17
Kutym är att man anger rektorns namn & adress under loven.

timoat
2016-11-01, 19:41
Finns det nåt sätt att man bara får sms notiiferingar istället för papperslappar? Ibland får man dem, ibland inte, och jävligt många lappar försvinner mystiskt från min låda....

Ulvamal
2016-11-01, 20:09
Finns det nåt sätt att man bara får sms notiiferingar istället för papperslappar? Ibland får man dem, ibland inte, och jävligt många lappar försvinner mystiskt från min låda....

Nej, men om du har trackingnr så är postnords app utmärkt. Den visar en streckkod man kan hämta försändelsen med, blip blip. :)

timoat
2016-11-01, 20:25
Nej, men om du har trackingnr så är postnords app utmärkt. Den visar en streckkod man kan hämta försändelsen med, blip blip. :)

Inte om man beställer från eBay Kina,även med tracking. Tracking r görs om hör i Sverige och sen kan vem som helst hämta ut det det har hänt mig nyligen 3 gånger.

Detta var svaret från postnord. ;


Hej!

tack för din synpunkt.

Jag är ledsen om brevet inte kommit fram till dig som det ska.
Men den här brevtjänsten kommer inte till oss med något krav på kvittens eller detaljerad spårbarhet från avsändarlandet. Detta beror på en överenskommelse med just Kina och Europas postoperatörer och avtalen vi har.

Brevet kan vara spårbart innan importen till Sverige, men det beror på hur avsändarlandet, i detta fall Kina, väljer att hantera brevet. I praktiken skulle brevet kunna var ospårbart hela vägen men den valda tjänsten. Det här innebär tyvärr att jag inte kan ta reda på vart brevet befinner sig eller varför det inte kommit fram än.

Om brevet är tillräckligt litet för att få plats i din postlåda så ska det lämnas där. Är det för stort så får du istället en avisering när det kommit fram till ditt ombud.

Det jag kan rekommendera dig att göra är att kontakta avsändaren, eller att vänta lite ytterligare för att se om brevet är försenat och kommer komma fram till dig.

Tack för att du hörde av dig till oss!



Med vänlig hälsning

Louise
-------------------------
PostNord Sverige
Kundservice
Box 242
721 06 Västerås

Telefon 0771-33 33 10

postnord.se

Ulvamal
2016-11-01, 20:55
Inte om man beställer från eBay Kina,även med tracking. Tracking r görs om hör i Sverige och sen kan vem som helst hämta ut det det har hänt mig nyligen 3 gånger.

Det beror på vilken posttjänst avsändaren använder. Minns inte exakt vad de heter, men den transformerande är den billigaste. Det kan vara lönt att förhandla upp det till faktiskt spårbart, jag gör det om sakerna kostar minst några hundra trots att jag ligger på 97% lyckade leveranser. Däremot är det ju av uppenbara skäl bäst att hålla sig till just posten som bärare, alla andra verkar tulla och momsa allt. ;)