handdator

Visa fullständig version : Intressant om träning vid halsont etc


svag74
2016-11-01, 13:04
http://www.svt.se/sport/friidrott/idrottslakaren-tecken-pa-att-du-ar-for-sjuk-for-att-trana

Detta var nytt för mig, får bli något att lägga på minnet!
Jag brukar vara extremt försiktig vid känning i halsen, men det behöver man alltså inte nödvändigtvis vara enligt artikeln.

King Grub
2016-11-01, 13:07
Jag har alltid tränat med allt utom feber. Nu var det iofs länge sedan jag kände mig förkyld, men jag har bara ignorerat symptom och tränat ändå. Jag kan rekommendera andra att vila, men jag har svårt att göra det själv.

Stor Hård Ådrig
2016-11-01, 13:12
Kontroversiellt. Men jag tror också att riskerna är överdrivna att träna när man är sjuk.

Donkens
2016-11-01, 14:51
Kontroversiellt. Men jag tror också att riskerna är överdrivna att träna när man är sjuk.

Svårt och veta vad för infektion som cirkulerar i din kropp.
2 personer jag känner som inte kunnat träna, ha sex och tvingats ta det lugnt i flera månader pga hjärtmuskelinflammationen de blev drabbade utav i samband med det.

Mats J
2016-11-01, 14:54
Jag tränar alltid om jag inte är så dålig att jag helt enkelt inte orkar träna, tex just nu har jag hosta, snuva, halsont och huvudvärk, dvs en vanlig förkylning. Körde nyss ett bra pass ändå.

FilipLindstr
2016-11-01, 14:59
Tränar jag med förkylning så vaknar jag dubbelt så sjuk dagen efter. Jag är sällan sjuk mer än ett par tre dagar så det är inte värt det att mer än dubbla sjukperioden.

svag74
2016-11-01, 15:05
Svårt och veta vad för infektion som cirkulerar i din kropp.
2 personer jag känner som inte kunnat träna, ha sex och tvingats ta det lugnt i flera månader pga hjärtmuskelinflammationen de blev drabbade utav i samband med det.

Var väl en av poängerna i artikeln, att om man håller koll på vilopulsen så vet man om man har en infektion som påverkar hjärtat eller inte?

Om puls + temp är ok så är allt lugnt.

mallow
2016-11-01, 15:35
Jag tränar alltid om jag inte är så dålig att jag helt enkelt inte orkar träna, tex just nu har jag hosta, snuva, halsont och huvudvärk, dvs en vanlig förkylning. Körde nyss ett bra pass ändå.

Jag hoppas att du höll dig undan från andra på gymmet.

upperkatt
2016-11-01, 16:11
Kontroversiellt. Men jag tror också att riskerna är överdrivna att träna när man är sjuk.

Det beror ju helt på vilken sorts "sjuk". Snygg avatar btw. :d

Personligen så innebär träning när jag är förkyld att förkylningen håller i sig betydligt längre. För mig är det bättre att vila från gymmet - då blir jag friskare snabbare.
Men jag är sällan förkyld, säkert pga alla timmar knäböj. :hbang:

Mats J
2016-11-01, 16:54
Jag hoppas att du höll dig undan från andra på gymmet.

Ja, är ensam på gymmet där jag tränar

Mats J
2016-11-01, 16:55
Det beror ju helt på vilken sorts "sjuk". Snygg avatar btw. :d

Personligen så innebär träning när jag är förkyld att förkylningen håller i sig betydligt längre. För mig är det bättre att vila från gymmet - då blir jag friskare snabbare.
Men jag är sällan förkyld, säkert pga alla timmar knäböj. :hbang:

För mig brykar det vara tvärtom, försöker jag vila bort den kan det bli sjukt segdraget, tränar jag går den bort betydligt snabbare.

Bob90
2016-11-01, 17:30
Jag har alltid tränat med allt utom feber. Nu var det iofs länge sedan jag kände mig förkyld, men jag har bara ignorerat symptom och tränat ändå. Jag kan rekommendera andra att vila, men jag har svårt att göra det själv.

Ja, har man ont i halsen så kan man köra lägre reps och lite mindre ansträngande övningar. Inget jag skulle våga rekommendera andra dock. Jag inbillar mig att jag känner skillnad på när jag är "sjuk" och "sjuk" också. Känner jag att jag är sjuk på "fel" sätt så vilar jag, annars går jag och kör singlar eller max treor och skippar kanske olympiska lyft och naturligtvis konditionsträning.

ARMSTARK
2016-11-02, 08:22
Eftersom alla vill bli sjuka tycker jag att man ska gå till gymet och smitta ner alla de andra också, för egoistisk ska man inte vara. *rolleyes*

Isseman
2016-11-02, 08:53
Går alltid efter pulsen. Eller om jag har grönt slem i halsen - då kanske jag inte borde träna. Nu var det dock över ett år sedan jag var sjuk.

Shqypnia
2016-11-02, 10:10
Jag har halsont och har haft det i några. Tar alltid det säkra före det osäkra och avstår från att träna.

VoDaresVins
2016-11-02, 12:32
Nog intressant information. Går själv enligt om det känns i halsen eller ej.

Hamnat i nån svacka nu. Har kunnat träna ca. 3 veckor i taget innan jag åkt på nästa förkylning. Hade samma problem ifjol. Misstänker det är stressrelaterat så försöker ta mera pauser på jobbet nu. Har kollat varit på hälsocheck men alla värden verkar vara ok.

perl
2016-11-03, 08:29
Nog intressant information. Går själv enligt om det känns i halsen eller ej.

Hamnat i nån svacka nu. Har kunnat träna ca. 3 veckor i taget innan jag åkt på nästa förkylning. Hade samma problem ifjol. Misstänker det är stressrelaterat så försöker ta mera pauser på jobbet nu. Har kollat varit på hälsocheck men alla värden verkar vara ok.

Rent allmänt verkar det vara mycket förkylningar som går runt nu. Har 3 barn på olika skolor/förskolor samt en fru som jobbar på en annan förskola kombinerat med att jag jobbar på flygplats så det kommer hela tiden nya förkylningar att oroa sig för.
Personligen kör jag på så länge jag inte har feber eller halsont dvs allmäntillståndet får avgöra. Snuva har jag typ jämt mer eller mindre så skippade jag träningen för det kan jag lika gärna lägga av helt och då tror jag det är bättre att träna än att aldrig träna.

Diomedea exulans
2016-11-03, 08:52
Jag är sjuk så ofta och länge så om jag avstod från att träna vid sjukdom skulle jag tvingas ta en vilomånad flera gånger om året. Det håller ju inte, så jag vilar bara när jag är jättesjuk.

VoDaresVins
2016-11-03, 09:39
Rent allmänt verkar det vara mycket förkylningar som går runt nu. Har 3 barn på olika skolor/förskolor samt en fru som jobbar på en annan förskola kombinerat med att jag jobbar på flygplats så det kommer hela tiden nya förkylningar att oroa sig för.
Personligen kör jag på så länge jag inte har feber eller halsont dvs allmäntillståndet får avgöra. Snuva har jag typ jämt mer eller mindre så skippade jag träningen för det kan jag lika gärna lägga av helt och då tror jag det är bättre att träna än att aldrig träna.

Jag har nog samma problem med snuvan. Är halvtäppt i näsan och hostar slem nästan kontant, har varit så i flera år. Tog upp saken när jag var till läkaren men hon tyckte jag skulle testa nässpray. Jag svarade inte vad jag tänkte om var hon kunde sätta nässprayen.


Halsont brukar bara vara några dagar åt gången så undviker träna då för att inte ta några risker. Bodde på ett hotell för nån vecka sen som hade så fint gym att jag inte kunde hålla mig trots förkylning. Pulsen var onormalt hög hela passet och halsont satt kvar en vecka extra så var knappast värt det. Men gymmet var fint. :)

andeem
2016-11-03, 13:33
Jag har i alla fall bestämt mig för att börja ta pulsen på morgonen och dessutom ha en febertermometer nära till hands för att slippa osäkerhet.

therunningman
2016-11-03, 15:36
Att använda vilopuls för att utvärdera hur frisk man är tror jag är lurigt. Det är inte bara sjukdomar som påverkar vilopuls utan många andra faktorer, stress från träning och omgivningen.

Själv är jag inte orolig för att träna med förkylning eller liknande. Eg inte med lätt halsont heller. Antingen mår man riktigt illa och skippar helt att träna vilket för mig har varit ytterst ovanligt.

Betydligt vanligare är en oroskänsla i kroppen. Lite svullen i halsen, mentalt trött, kanske seg/sliten eller rent av lite ont i kroppen är betydligt vanligare. Det kan innebära att man kritiskt granskar den tänkta träning och byter bort tuffare pass mot enklare, ger sig ut och känner efter för att ev avbryta om det inte känns bra eller kanske bara går en promenad istället.

Om någon är intresserad tror jag mer på att mäta HRV än vilopuls: https://sv.wikipedia.org/wiki/Heart_rate_variability

Luca Brasi
2016-11-03, 15:42
Jag har varit konstant förkyld under september och oktober.
Så många virus kan det inte finnas det måste röra sig om känsliga slemhinnor eller att immunförsvaret spårar ur eller nåt.
Tråkigt nog blir jag gräsligt svag och träningen blir inte så kul.Men ibland verkar symptomen släppa lite om jag släpar iväg mig till gymmet.

Diomedea exulans
2016-11-03, 15:48
Jag är ofta pyttelite förkyld, så jag nästan är helt frisk. Just nu, t ex; jag är lite snorigare och hostigare än om jag hade varit 100 % frisk, men har så milda symtom att vare sig träningen eller vardagen verkar bli lidande. Det kan ju inte vara meningen att man ska strunta i att träna i ett sånt läge.

Rolfarsson
2016-11-03, 16:54
Jag skulle aldrig våga träna med en förkylning i kroppen, riskerna är verkligen inte värt det.

bikergirl
2016-11-04, 20:06
Det bästa man kan göra är att avstå om man känner sig dålig. Hade en polare som tog bantningspiller (köpta i Sverige i välkänd butik) vill dock inte highlighta vilka men namnet börjar på G. Hur som så hade han haft en influensa och blivit frisk enl honom så han drog iväg sådär lite halv dålig och tog sina fatburner + massa annat... den stackaren må han vila i frid dog en timme efter att han kom hem.

Tillägger här också för att inte skrämma alla potentiella hypokondriker att han också var rätt överviktig.

Som Shqypnia säger: ta alltid det säkra före det osäkra