handdator

Visa fullständig version : Metallica - Hardwired... to Self-Destruct


J.V
2016-11-01, 06:15
Snart kommer Metallica's nya album. Aven om deras glansdagar var for ungefar 30 ar sedan tycker jag det fortjanar en trad, da detta album ocksa verkar kunna bli det basta pa runt 30 ar.

Vad tycker panelen?

edit: latsas att 'Ja!'-alternativet ar 'Ja! Jag gillar allt med Metallica.' Eller nagot i den stilen.

Det som slappts an sa lange pa tuben (och jag tror nog det blivit battre for varje lat ocksa):

Hardwired
uhBHL3v4d3I
https://www.youtube.com/watch?v=uhBHL3v4d3I

Moth Into Flame
4tdKl-gTpZg
https://www.youtube.com/watch?v=4tdKl-gTpZg

Atlas, Rise!
JFAcOnhcpGA
https://www.youtube.com/watch?v=JFAcOnhcpGA

Klein
2016-11-01, 06:29
Det är ju solida låtar men tycker de saknar själ. Gubbkris och gamla meriter möter höga produktionsvärden. Gillar stilen på Load bättre.

Diomedea exulans
2016-11-01, 07:16
Jag tycker Metallica är skitdåliga, men jag gillar Iron Maiden, så jag vet inte vad jag ska välja.

J.V
2016-11-01, 07:24
Det är ju solida låtar men tycker de saknar själ. Jag haller verkligen med. Kan inte satta ord pa varfor, men saknar sjal kanns det verkligen som att det gor - aven om jag gillar detta mer an St. Anger, Death Magnetic och majoriteten av sparen pa Load och Reload.

Jag gillar visserligen allt Metallica gjort, men i olika grader. ;)

Bmwtwinturbo
2016-11-01, 08:05
Det är ju ett steg i rätt riktigt. Ulrich får ju alltid ta massa skit men jag är verkligen tveksam till hur han ska kunna spela detta live (om det nu har någon betydelse)? Jag har sett dem många gånger live och han är alltid vekaste länken. Det som verkar hänt är ju att de blivit helt uppfyllda av kommersialismen. På Sthlm fields hade de ju tom sms röstning på setlisten. "For the fans", men det var ju inte direkt gratis så det var nog mer "For the wallet".

qozmox
2016-11-01, 08:10
såhär ska det låta
f-VfsIe-ick

B3TBfBDeCPo

Pudzianovski
2016-11-01, 08:17
Jag tycker att "Moth into Flame" är otroligt bra! Lyssnat på den flera gånger. :hbang:

Hardwired sådär. Helt okej. Atals har jag inte hört än.

svenbanan
2016-11-01, 08:23
Jag gillar det! :hbang:

Deras fyra första skivor är ju untouchable, och detta är inte i närheten av lika bra. Men det finns hopp om att det här skulle kunna bli deras femte bästa skiva. Kanske...

Jag gillar ju den svarta skivan någorlunda, men detta material har ju potential att peta ner den skivan ett hack.

Resten av deras skivor har jag inte mycket relation till. Jag har ju lyssnat på alla skivorna. Men inte så många gånger, eftersom jag inte har gillat de senare så mycket. Gillar detta bättre än allt från och med Load och framåt.

Appropå Iron Maiden så var det väl en del Remember Tomorrow över gitarren únder några passager i Atlas Rise. :)

Jag tror jag förstår vad ni menar med att det saknas lite själ i det. Själv saknar jag lite tyngre trummor eller nåt, och gärna lite mer gitarronani. Det är typ detta jag tycker var själen i deras tidigare album. Men de kanske inte vill gå full circle, utan bara närma sig rötterna, och hitta tillbaka till lite mer trash.

Hur som helst bra tråd, och jag väntar på nästa låt med spänning. Förhoppningsvis blir det nåt Master of Puppets liknande. :)

Jag fattade mig inte på alternativen i pollen, så jag sket i att svara. :em:

svenbanan
2016-11-01, 08:24
Jag tycker att "Moth into Flame" är otroligt bra! Lyssnat på den flera gånger. :hbang:

Hardwired sådär. Helt okej. Atals har jag inte hört än.

Moth into flame gillade jag också väldigt mycket. Vissa passager i den var riktigt jävla sköna!

Klein
2016-11-01, 08:37
Jag haller verkligen med. Kan inte satta ord pa varfor, men saknar sjal kanns det verkligen som att det gor - aven om jag gillar detta mer an St. Anger, Death Magnetic och majoriteten av sparen pa Load och Reload.

Jag gillar visserligen allt Metallica gjort, men i olika grader. ;)

Låtarna har mindre variation i sig än klassikerna tycker jag. Kortare inledningar, jämnare tempo och mindre melodiska inslag och solon gör dem mindre minnesvärda.

VoDaresVins
2016-11-01, 09:04
Ja, men de äldsta var bäst. Dock tror jag de så fortfarande har nåt hopp om att nån ny skiva ska gå tillbaka till samma stil kommer hoppas förgäves.

Jag ser de 3 första som en skild grupp som var klart bäst. Black album var bra, men ändå inte lika bra. De tre första kan jag lyssna genom hur många gånger som helst. Minns inte när jag senast skulle lyssnat genom Black.
Load, Reload & Garage Inc. har alla nåt enstaka guldkorn men inte mera.
Tycker både St. Anger och Death Magnetic var ett lyft igen från svackan. Death Magnetic förstår jag inte varför folk inte gillar. Visst, själva ljudkvalitén är inte den bästa men jag gillar de flesta låtarna. Lyssnar hellre på den än Black album.
Vad jag hört av den nyaste kopplar jag närmast ihop med St. Anger och Death Magnetic och nog bra så.

MikaelB
2016-11-01, 09:18
Gillar dom mycket, kul att det är tungt och snabbt igen. :)

Wain
2016-11-01, 09:29
"Atlas, Rise!" var ju faktiskt ganska skön.

svenbanan
2016-11-01, 09:31
Låtarna har mindre variation i sig än klassikerna tycker jag. Kortare inledningar, jämnare tempo och mindre melodiska inslag och solon gör dem mindre minnesvärda.
Lite svårt att sätta fingret på vad det är kan jag tycka. Men det är nog nåt sånt som saknas ja.

hahavaffan
2016-11-01, 10:30
Egentligen helt sjukt bra om man tänker på hur mycket PISS de tryckt ur sig de senaste åren.

perl
2016-11-01, 10:49
:hbang:Jag haller verkligen med. Kan inte satta ord pa varfor, men saknar sjal kanns det verkligen som att det gor - aven om jag gillar detta mer an St. Anger, Death Magnetic och majoriteten av sparen pa Load och Reload.

Jag gillar visserligen allt Metallica gjort, men i olika grader. ;)

Tycker det är ett steg i rätt riktning med de låtar man hittills fått höra från nya skivan. Upplägget i låtarna känns mycket mer som de 3 första skivorna men med annat sound, lite mer producerat men inte för mycket. Sen låter James bättre än på ett bra tag tycker jag.
Men som det verkar nu så är det absolut deras fjärde eller femte bästa i mitt tycke, bara de fyra första som slår dom och övriga skivor inte i närheten av detta då dessa snarare kändes som "vi provar någonting annat som VI vill göra istället för att göra det vi är bäst på".

Annars är jag av åsikten att Metallica ska upplevas live, felspelningar av Lars till trots så är dom och maiden på toppen av vad man kan bli erbjuden! :hbang:

svag74
2016-11-01, 11:01
Vad är fel med folk?
Varför nämns ens Load/Reload/S:t Anger?
Är ni dumma i huvudet?
Är det de plattorna ni tycker är det gamla goda Metallica liksom?

Herregud! :smash:

Angående nya låtarna så låter det väl dugligt, men rätt tråkigt/stelt/avskalat/omelodiöst.
Inte särskilt spännande och inget som kommer få mig att börja lyssna på Metallica igen, vilket jag slutade göra tidigt 90-tal när det gick utför!

svenbanan
2016-11-01, 11:45
Vad är fel med folk?
Varför nämns ens Load/Reload/S:t Anger?
Är ni dumma i huvudet?
Är det de plattorna ni tycker är det gamla goda Metallica liksom?

Herregud! :smash:

Angående nya låtarna så låter det väl dugligt, men rätt tråkigt/stelt/avskalat/omelodiöst.
Inte särskilt spännande och inget som kommer få mig att börja lyssna på Metallica igen, vilket jag slutade göra tidigt 90-tal när det gick utför!

Du får nog testa att läsa lite nogrannare om du faktiskt är intresserad av vad folk tycker.

Kabuto
2016-11-01, 11:59
Vad är fel med folk?
Varför nämns ens Load/Reload/S:t Anger?
Är ni dumma i huvudet?
Är det de plattorna ni tycker är det gamla goda Metallica liksom?

Herregud! :smash:

Angående nya låtarna så låter det väl dugligt, men rätt tråkigt/stelt/avskalat/omelodiöst.
Inte särskilt spännande och inget som kommer få mig att börja lyssna på Metallica igen, vilket jag slutade göra tidigt 90-tal när det gick utför!

*facepalm*

Scratch89
2016-11-01, 14:05
Jag är inget jättestort fan av Metallica men jag gillar de första grejerna med Cliff som smiskade basen (även fast jag tycker att han är rätt så överskattad). Det var hårt, snabbt, melodiöst och trevligt. Det här verkar lovande.

Tail
2016-11-01, 14:50
Det är ju ett steg i rätt riktigt. Ulrich får ju alltid ta massa skit men jag är verkligen tveksam till hur han ska kunna spela detta live (om det nu har någon betydelse)? Jag har sett dem många gånger live och han är alltid vekaste länken. Det som verkar hänt är ju att de blivit helt uppfyllda av kommersialismen. På Sthlm fields hade de ju tom sms röstning på setlisten. "For the fans", men det var ju inte direkt gratis så det var nog mer "For the wallet".

Lars har väl aldrig varit särskilt vass live, men de senaste åren har det varit rent smärtsamt. Hittade den kompilation:
0QYfd9UPXvw

dream_theater_
2016-11-01, 21:12
Uj vad jobbigt det där var att lyssna på. Hur kan det bli så? När jag såg dem på stadion 06 (eller när det nu var) så var det rätt tight.

Senast jag såg dem var "Big four", och då hade Metallica sämsta framträdandet. Rent musikaliskt då.

Starke75an
2016-11-01, 21:55
Vad är fel med folk?
Varför nämns ens Load/Reload/S:t Anger?
Är ni dumma i huvudet?
Är det de plattorna ni tycker är det gamla goda Metallica liksom?

Herregud! :smash:

Angående nya låtarna så låter det väl dugligt, men rätt tråkigt/stelt/avskalat/omelodiöst.
Inte särskilt spännande och inget som kommer få mig att börja lyssna på Metallica igen, vilket jag slutade göra tidigt 90-tal när det gick utför!

Håller med

Wormzie
2016-11-01, 21:57
Gillar atlas, rise.. har lyssnat extremt mycket på metallica och har märkt att det har viss fördröjning innan jag gillar deras nyare grejer. Till skillnad från många är jag extremt förtjust i st anger.. börjar också accepter death magnetic och tror säkert det här kan bli rätt bra, problemet är väl att man inte är lika metal längre!

Swedishviking
2016-11-01, 23:51
Säger bara "ONE" "SANATARIUM" det är grejer det!

Dessa nya låtar är bleka tomma som nån annan sade själlösa!

Klein
2016-11-02, 01:51
Lars har väl aldrig varit särskilt vass live, men de senaste åren har det varit rent smärtsamt. Hittade den kompilation:

Det är väl Lars som är den huvudsakliga kompositören i bandet så han kan inte bytas ut.

https://en.wikipedia.org/wiki/Category:Songs_written_by_Lars_Ulrich

anvihl
2016-11-02, 02:01
Det är väl Lars som är den huvudsakliga kompositören i bandet så han kan inte bytas ut.

https://en.wikipedia.org/wiki/Category:Songs_written_by_Lars_Ulrich

Sen kollar du den här listan och inser att den är typ identisk:

https://en.wikipedia.org/wiki/Category:Songs_written_by_James_Hetfield

Klein
2016-11-02, 02:15
Sen kollar du den här listan och inser att den är typ identisk:

https://en.wikipedia.org/wiki/Category:Songs_written_by_James_Hetfield

Poängen är att det finns inget Metallica utan Lars. Precis som det inte finns något Metallica utan James.

Klein
2016-11-02, 02:19
En inblick i hur deras album blir till:

sqA0V8UoOVo

svenbanan
2016-11-02, 05:52
Nu har jag lyssnat lite mer, och tycker låtarna växer på en.

Däremot tar jag tillbaka att "Atlas Rise" skulle låta som "Remember Tomorrow". Det är riffet ur "Hallowed be thy name" jag kommer att tänka på. Blandade ihop grejerna lite och blev tvungen att lyssna igenom lite gamalt Maiden jox... Stackars mig. ;)

Lysna 4:45 in på Atlas och jämför 1:20 in på Hallowed.

J51LPlP-s9o

perl
2016-11-02, 08:20
Nu har jag lyssnat lite mer, och tycker låtarna växer på en.

Däremot tar jag tillbaka att "Atlas Rise" skulle låta som "Remember Tomorrow". Det är riffet ur "Hallowed be thy name" jag kommer att tänka på. Blandade ihop grejerna lite och blev tvungen att lyssna igenom lite gamalt Maiden jox... Stackars mig. ;)

Lysna 4:45 in på Atlas och jämför 1:20 in på Hallowed.

J51LPlP-s9o

Håller med, flera riff i de nya låtarna som helt klart är inspirerade av musiken som skapades på den tiden. Men inget fel med det, allt var så mycket bättre då ;)

Smklnn
2016-11-02, 10:30
Lyssnade på de nya låtarna lite snabbt på Spotify. Inga wow direkt rent spontant.

Skickat från min MotoG3 via Tapatalk

Wain
2016-11-02, 10:39
Nu har jag lyssnat lite mer, och tycker låtarna växer på en.

Däremot tar jag tillbaka att "Atlas Rise" skulle låta som "Remember Tomorrow". Det är riffet ur "Hallowed be thy name" jag kommer att tänka på. Blandade ihop grejerna lite och blev tvungen att lyssna igenom lite gamalt Maiden jox... Stackars mig. ;)

Lysna 4:45 in på Atlas och jämför 1:20 in på Hallowed.


Maiden ftw!
:hbang:

eternallord
2016-11-02, 11:14
Metallica är mitt favoritband genom tiderna, jag har lyssnat markant mer på dom än något annat. Runt 13 års ålder så var där minst ett par år där jag uteslutande lyssnade på Metallica. Jag hade en CD-freestyle med mig i skolan i en väska som hade plats till alla album, och jag lyssnade på dom hela dagarna, varje dag. Jag tillhör också den förhållandevis lilla skaran som tycker att Load och Reload är riktigt bra album också. Jag har sett dom live tre gånger, och jag har framsidan av 'Master of Puppets' tatuerad på benet.

St. Anger var verkligen inget vidare även om det finns enstaka spår och flera riff som jag tyckte var rätt bra (Dirty Window, Sweet Amber mfl), men Death Magnetic var ett gräsligt album. Det går knappt att förstå hur dålig Lars Ulrich är på att spela trummor nuförtiden. Vidare så är produktionen ofattbart dålig, St. Anger och Death Magnetic låter så dåliga att jag inte vet vart jag ska ta vägen.

Även live är produktionen löjligt dålig, det är svårt att förstå hur världens största metalband, som en gång i tiden faktiskt lät som världens fetaste metalband, inte har en bättre lineup av ljudtekniker. Trummorna låter horribla (vilket visserligen är en kombination av produktionen och hur slarvigt Lars spelar, han har noll teknik och precision i sitt anslag, både i händerna och i fötterna), och gitarrerna har inget tryck längre, allt låter alldeles mjäkigt.

Jag vet inte vart jag ville komma med det här inlägget, jag är väl mest bitter. Jag har full förståelse för att band åldras, vilket är en av anledningarna till att jag tycker att Load och Reload är så bra, de känns som en mer organisk utveckling av ett band som inte är unga nog för att skriva "Fight fire with fire" längre. Men det finns ingen anledning till att det ska låta så dåligt som det gör nu. Hardwired är marginellt bättre, både produktionsmässigt och musikaliskt, men det är som flera andra redan sagt, själlöst. Det är inte musik skriven av ett band som vet vad dom vill uppnå, det är musik skriven av ett band som försöker skriva vad dom tror att publiken vill ha.

r3mpuh
2016-11-02, 11:30
Jag tycker Metallica är skitdåliga, men jag gillar Iron Maiden, så jag vet inte vad jag ska välja.+1

Freedom Call & Hammerfall är bra även, till skillnad från Metallica.

svenbanan
2016-11-02, 12:18
Det är inte musik skriven av ett band som vet vad dom vill uppnå, det är musik skriven av ett band som försöker skriva vad dom tror att publiken vill ha.

Äh, jävla bitterfittor. Det här är det bästa de gjort på länge. Sluta gnäll.

eternallord
2016-11-02, 12:23
Det här är det bästa de gjort på länge.

Det håller jag med om. Det betyder dock ingenting.

svenbanan
2016-11-02, 12:28
Det håller jag med om. Det betyder dock ingenting.

Nånting betyder det väl ändå.

Att det är själlöst och oinspirerat och bara drivet av kommersialism tror jag bara är era egna projektioner för att ni inte gillar det lika mycket som åttitotalsplattorna. Att det _låter_ själlöst tycker jag är nåt annat.

svenbanan
2016-11-02, 12:34
Appropå walkman så hade jag ett band med Iron Maidens två första skivor på. Ett band med Ride the Lightning och Van Halens 1984, ett band med Master of Puppets och Number of the Beast. Även Scorpions Lovedrive och Twisted Sisters Stay Hungry hade jag på ett band.

Dessa gick på konstant repeat från 1985 fram till 1995 känns det som.


EDIT: Fortfarande lyssnar jag på Lovedrive nån gång i månaden. Den skivan är sjukt bra. Metallicaskivorna lyssnar jag också på ibland.

J.V
2016-11-02, 14:17
Live fran 1 nov.

kHOrR2XvEcU

Thornblom
2016-11-02, 14:48
+1

Freedom Call & Hammerfall är bra även, till skillnad från Metallica.

Du gillar en annan genre.

svenbanan
2016-11-02, 15:01
Jag får banne mig inte Atlas Rise ur skallen. Jag har iofs lyssnat på den några fler gånger också. Men den sitter som en smäck tycker jag! Jag har till och med börjat tycka att det där Maidenriffet fått ett eget liv i denna sång.

Grym sång!

TIMPA
2016-11-02, 16:33
Klippet ovan var ju faktiskt tightare än förväntat, lät rätt skapligt.

Yes
2016-11-02, 22:40
Sjukt tråkigt och slätstruket.

J.V
2016-11-03, 01:37
Klippet ovan var ju faktiskt tightare än förväntat, lät rätt skapligt.Jopp, långt bättre än väntat faktiskt.

Bara att hålla tummarna för att James' röst pallar en hel turné.


Sent from my iPhone using Tapatalk

perl
2016-11-03, 08:38
Sjukt tråkigt och slätstruket.

Bara av intresse, vad lyssnar du på för band/skivor i samma genré som du anser bra?

Yes
2016-11-03, 09:32
Bara av intresse, vad lyssnar du på för band/skivor i samma genré som du anser bra?
Pantera och Sepultura brukar funka. Nu kan vi förstås bråka om huruvida det är samma genre så jag ger dig även Slayers senaste skivsläpp. Brukar inte lyssna på dem men den skivan är ändå som en bättre och rivigare version av Metallicas.

LadyG
2016-11-03, 15:10
Äh, jävla bitterfittor. Det här är det bästa de gjort på länge. Sluta gnäll.

:laugh:
Jag håller med dig helhjärtat :d

Fast att du gillar Metallica? Jag trodde du var mer åt vad-nu-de-där-hette-som-var-så-jättestora, Ingrosso och vem det nu var (de där som slutade spela ihop nyligen) :confused:

anvihl
2016-11-03, 15:10
Jopp, långt bättre än väntat faktiskt.

Bara att hålla tummarna för att James' röst pallar en hel turné.


Sent from my iPhone using Tapatalk

3:15 *facepalm*

anvihl
2016-11-03, 15:13
Äh, jävla bitterfittor. Det här är det bästa de gjort på länge. Sluta gnäll.

Tyvärr säger det inte så mycket ;).

Ulrich är som vanligt högst medioker, fan att Mikkey Dee gick till Scorpions efter Lemmy dog, han hade varit perfekt trummis för Metallica.

Hetfields röst är slut och Kirk har blivit klart sämre på guran. Dom har haft sin galna storhetsperiod, dom borde inte göra den här turnén, deras legacy står på spel, lägg av när man är på toppen osv...

qozmox
2016-11-03, 15:40
deras legacy står på spel, lägg av när man är på toppen osv...

då borde de lagt av runt 1990.

qozmox
2016-11-03, 15:47
Nu har jag väldigt lite investerat i Metallica.
Hade jag känt för (nutida) Metallica som jag gör för andra band så hade jag ev. försökt att gilla det här.
Men som jag ser det så släppte de 4-5 legendariska skivor, och då finns det ingen anledning att lyssna på något som håller denna standard som deras nya material nu gör.

Det här är så satans bra. Över 7 minuter och inte en sekund för lång.

kLHnP7-90Ks

svenbanan
2016-11-03, 16:29
:laugh:
Jag håller med dig helhjärtat :d

Fast att du gillar Metallica? Jag trodde du var mer åt vad-nu-de-där-hette-som-var-så-jättestora, Ingrosso och vem det nu var (de där som slutade spela ihop nyligen) :confused:

Ingrosso? Menar du den där swedish house mafia snubben? Det är verkligen inte min tekopp. Vad fick du det ifrån? :)

svenbanan
2016-11-03, 16:39
Tyvärr säger det inte så mycket ;).

Ulrich är som vanligt högst medioker, fan att Mikkey Dee gick till Scorpions efter Lemmy dog, han hade varit perfekt trummis för Metallica.

Hetfields röst är slut och Kirk har blivit klart sämre på guran. Dom har haft sin galna storhetsperiod, dom borde inte göra den här turnén, deras legacy står på spel, lägg av när man är på toppen osv...

Ja, Hetfields röst verkar vara lite på väg åt skogen. Men det verkar som om den håller för studioproduktion i alla fall. Kanske värre på turne.

Hmm. Jag hade fått för mig att Herman Rarebell gått tillbaka till Scorpions efter att ha hängt med Michael Schenker. Men jag har säkert blandat ihop det...

Jag tycker det finns hopp om att denna skiva kan komma att bli deras bästa sedan Justice. Atlas Rise gillar jag skarpt.

LadyG
2016-11-03, 16:42
Ingrosso? Menar du den där swedish house mafia snubben? Det är verkligen inte min tekopp. Vad fick du det ifrån? :)

Ja!! Swedish House Maffia var det jag tänkte på!!!
Du är en snabb löpare, alla snabba löpare jag känner i verkligheten lyssnar på det där :)

En logisk kullerbytta tydligen :D

svenbanan
2016-11-03, 16:52
Ja!! Swedish House Maffia var det jag tänkte på!!!
Du är en snabb löpare, alla snabba löpare jag känner i verkligheten lyssnar på det där :)

En logisk kullerbytta tydligen :D

Säkert inget fel på logiken. Problemet är nog helt enkelt att jag inte är nån snabb löpare. För tillfället är jag en skadad löpare, men annars är jag mest en wannabe. :)

LadyG
2016-11-03, 17:34
Säkert inget fel på logiken. Problemet är nog helt enkelt att jag inte är nån snabb löpare. För tillfället är jag en skadad löpare, men annars är jag mest en wannabe. :)

Allt är relativt :)
Då är vi två, stressfraktur i foten här (för mycket lätta skor och löpskolning för fort).

Jag har alltid förknippat Metallica (eller metal öht) med gymmet/styrketräning och House med löparspåret, jag kan alltså tryggt fortsätta göra den kopplingen menar du? :D

dream_theater_
2016-11-03, 18:04
+1

Freedom Call & Hammerfall är bra även, till skillnad från Metallica.

Jo, tills man fyller tio.

Old Nick
2016-11-03, 18:21
Hetfields röst är slut och Kirk har blivit klart sämre på guran.

Alla har blivit sämre. Antar att man inte orkar repa i onödan när man är megastjärna och allt ändå bara kretsar kring material man skrev för mer än 25 år sedan.

Hetfield skulle säkert kunna sjunga bra om han bara lade manken till. Han lät hur bra som helst på Garage Inc. På St. Anger och framåt är han totalkass. Men han slutade nog bara försöka helt enkelt.

eternallord
2016-11-03, 23:51
Alla har blivit sämre. Antar att man inte orkar repa i onödan när man är megastjärna och allt ändå bara kretsar kring material man skrev för mer än 25 år sedan.

Fast lite märkligt är det ändå... Det känns typ som att om man har spelat ett instrument i 40 år, och även idag spelar i snitt 1 timme per dag, så borde man utvecklas av misstag till och med.

Jämför de här 3 DVD-framträdandena av Battery. Man behöver inte gå ända tillbaka till hur det lät på Live Shit i Seattle '89, det är lite orättvist, men det är ohyggligt otajt, slarvigt och dåligt utfört i Quebec. Och återigen, varför är produktionen _så mycket sämre_ 2012 än vad den var både 13 och 23 år tidigare?

1989
_yHJBDeshPA

1999
n5iMv_HVzqc

2012
lPupmsFutiE

Klein
2016-11-04, 00:47
Jämför de här 3 DVD-framträdandena av Battery. Man behöver inte gå ända tillbaka till hur det lät på Live Shit i Seattle '89, det är lite orättvist, men det är ohyggligt otajt, slarvigt och dåligt utfört i Quebec. Och återigen, varför är produktionen _så mycket sämre_ 2012 än vad den var både 13 och 23 år tidigare?

Det är längden på håret. Ju kortare håret blir, desto sämre spelar och sjunger grabbarna. Litegrann som Samson i bibeln.

svenbanan
2016-11-04, 01:06
Jävlar vad bra den versionen från -89 var. Gåspäls på den!

r3mpuh
2016-11-04, 09:15
Jo, tills man fyller tio.b9Q4MtgPPKE

spoon
2016-11-04, 09:31
Jävlar vad bra den versionen från -89 var. Gåspäls på den!
+1 Satan vilken energi. Tycker inte att 2012 versionen är så dålig men jämfört mef 89 så är den ju det.

Tapatalk

Old Nick
2016-11-04, 21:13
Fast lite märkligt är det ändå... Det känns typ som att om man har spelat ett instrument i 40 år, och även idag spelar i snitt 1 timme per dag, så borde man utvecklas av misstag till och med.

Jag tror dock inte att de spelar i snitt en timme per dag. När de inte är ute på turne står nog instrumenten och samlar damm.

Yes
2016-11-04, 21:37
Jävlar vad bra den versionen från -89 var. Gåspäls på den!
Jävlar vad tunna armar de har. Är det ingen som lyfter?

Klein
2016-11-04, 21:51
Jävlar vad tunna armar de har. Är det ingen som lyfter?

Räknas 33cl ölflaskor?

https://66.media.tumblr.com/54b3954f8170c2bb4fdb200cd4e25e1e/tumblr_nhd37oW9PO1t4s366o1_500.png

Folk som tror att lätta vikter räcker bör titta på 80-talets Metallica och ta sig en funderare.

Yes
2016-11-04, 21:54
Krävs minst enlitersstop för att ge effekt.

micke81
2016-11-04, 22:59
Njae blir mitt betyg tillsvidare,får nog fundera vidare och se om dessa alster växer lite med tiden.
4 första skivorna var riktigt bra och jag antar att dom fått bli min bas för hur jag vill att Metallica skall låta.

eternallord
2016-11-05, 01:55
Jag tror dock inte att de spelar i snitt en timme per dag. När de inte är ute på turne står nog instrumenten och samlar damm.

En Metallica-konsert tickar in på ungefär 3 timmar, och gissningsvis är det något dylikt dom lägger ner när dom skriver och spelar in en platta. Borde inte vara orimligt att dom turnerar eller skriver/spelar in typ 3-4 månader per år. Fast jag har inga siffror, det är givetvis markant mindre nu än det var förr.

svenbanan
2016-11-05, 04:03
Appropå gamla versioner, så måste jag bara säga att den remastrade versionen av Orion ju lyfter den redan makalösa låten ännu mer!!!

De som säger att Cliff Burton är överskattad kan ju inte ha hört denna:

Mg661sxjFdc

qozmox
2016-11-15, 20:20
"lyssna" just. dvs, spolade igenom.
66% låter som load/reload.
bara sista spåret och de redan släppta som inte gör det.

leee
2016-11-15, 21:03
503GFoktmUY

svenbanan
2016-11-15, 23:26
Hela skivan (tror jag).
Antagligen kommer de väl ta ner den snart. Men man kan ju tjuvlyssna lite innan man (eventuellt) köper...

https://www.youtube.com/watch?v=ifKEFHbyvoo&list=PLOMV_Y4eBxAoTkTAlo-Un_bqU1GPEtlvz

EDIT: Länken ovan är bara bullshit.

eternallord
2016-11-17, 21:11
Där var inte så många låtar jag verkligen gillade, men "Spit out the bone" är den bästa låten Metallica gjort sen Fuel.

svenbanan
2016-11-17, 21:40
Nu har jag snabblyssnat igenom skivan (en gång), och detta är mina första intryck.


Hardwired - Riktigt bra

Atlas, Rise! - Jävelbra på alla sätt och vis!!!

Now that we're dead - Ingen höjdare

Moth into flame - Riktigt bra

Dream no more - Helt ok. Dock inte alls i klass med Call of Cthulu, eller The thing that should not be (som ju också är inspirerade av Lovecraft)

Halo on fire - Ingen höjdare.

Confusion - Hyfsad, men inte mycket mer.

ManUNkind - Nej tack. Vid det här laget hade jag ledsnat. Tror inte jag lyssnade på hela låten ens...

Here comes revenge - Ingen höjdare detta heller...

Am I Savage - Inte min tekopp.

Murder one - Denna gillade jag. Tribute till Lemmy, vilket såklart höjer värdet bara det. :hbang:

Spit out the bone - Också en okej låt. Kanske tycker jag det för att jag blev lite mer underhållen av B-films musikvideon som jag hittade på youtube.

Dessutom lyssnade jag på Remember tomorrow på bonusskivan. Vette fan vad man ska tycka om denna. Sången var klockren, men resten av arrangemanget känns det som om jag behöver vänja mig vid över lite längre tid. Jag tror att jag kanske gillar det, men är långt från säker...

Fan också! Jag som hoppades hela skivan skulle hålla samma klass som de tre sneak-peakarna. Inte en skiva jag kommer köpa i alla fall. :(

svenbanan
2016-11-17, 21:41
Där var inte så många låtar jag verkligen gillade, men "Spit out the bone" är den bästa låten Metallica gjort sen Fuel.

Atlas, rise! är ju klart bästa låten på denna skivan.

Hövdingen
2016-11-17, 21:42
503GFoktmUY

Vad är poängen? Att det låter annorlunda utan dist? Sedan att killen är värdelös på gitarr gör inte saken bättre.

leee
2016-11-17, 21:52
Vad är poängen? Att det låter annorlunda utan dist? Sedan att killen är värdelös på gitarr gör inte saken bättre.

Lyssna på Bob Dylan så mår du bättre.

perl
2016-11-18, 07:22
Lyssna på Bob Dylan så mår du bättre.

Lägg till trashmetal nivå av dist på bob dylans låtar och lyssna sen istället

King Grub
2016-11-18, 09:38
En genomlyssning avklarad. Fler blir det inte.

thenut
2016-11-18, 10:59
Tycker det är helt, bästa på väldigt länge, men det är lite för "rent", lite för välproducerat. Svårt att sätta fingret på det, men det är något jag saknar...

Men som sagt, bästa på väldigt länge

hahavaffan
2016-11-18, 11:30
En genomlyssning avklarad. Fler blir det inte.Hehe.

Vissa låtar är bra :hbang:

Lasse Kongo
2016-11-18, 12:48
Metallicas album kan man inte lyssna igenom en gång sen var det bra haha!

För varje ny lyssning öppnar sig nya dörrar, Metallica skapar musik som håller årtionden, inga jävla onehitwonders.

Jag får alla möjliga sorters vibbar hittills, allt från black album, fuel, kill em all.

Kommer ta lång tid innan jag känner mig inne i låtarna men so far känns allt så mycket bättre än vad jag vågat hoppas på!

Halo On Fire är ren kärlek!

King Grub
2016-11-18, 12:52
Metallicas album kan man inte lyssna igenom en gång sen var det bra haha!

Jodå. När det är fullständigt ointressant skrammel.

För varje ny lyssning öppnar sig nya dörrar, Metallica skapar musik som håller årtionden, inga jävla onehitwonders.


Föredettingar som inte gjort något vettigt på årtionden.

TIMPA
2016-11-18, 12:54
Det räcker ju lätt med en lyssning för att avgöra om detta är något jag vill lyssna på lite noggrannare.

King Grub
2016-11-18, 12:56
Precis. Det får ju inte åtminstone vara totalt intetsägande nonsens om det skall motivera ytterligare lyssningar.

Lasse Kongo
2016-11-18, 13:05
Jodå. När det är fullständigt ointressant skrammel.



Föredettingar som inte gjort något vettigt på årtionden.

Får man fråga varför du ens lyssnade igenom plattan?

Vad hade du förväntat dig om du blev så besviken?

King Grub
2016-11-18, 13:14
Vad hade du förväntat dig om du blev så besviken?

Metallica.

Men du har rätt, jag borde ha vetat bättre.

anvihl
2016-11-18, 13:21
Jodå. När det är fullständigt ointressant skrammel.



Föredettingar som inte gjort något vettigt på årtionden.

Äntligen någon annan som förstår musik!

Lasse Kongo
2016-11-18, 13:24
Metallica.

Men du har rätt, jag borde ha vetat bättre.

Håller med, det borde du.

MasterChief
2016-11-18, 16:44
Precis. Det får ju inte åtminstone vara totalt intetsägande nonsens om det skall motivera ytterligare lyssningar.

Precis. För den riddarmetal du lyssnar på är så himla djup och insiktsfull. :d

PerLedin
2016-11-18, 19:42
Jag har samma känsla för de bättre låtarna på Hardwired som på de bättre delarna av Death Magnetic (det bör påpekas att både Hardwired har en del ren dynga). Att dom inte har något nytt att komma, och mycket låter som sämre kopior av äldre låtar. Detta ska inte komma som någon större överraskning. RDL, MOP och AJFA var mer än snarlikt uppbyggda album (de försökte även med DM) med rätt snabb hård öppningslåt, långt hårt titelspår på nr 2, ballad som nummer 4, och instrumental som nr 8. De har även inte mindre än tre Unforgiven.

svenbanan
2016-11-18, 19:53
Jag tycker de tre låtarna de släppte på förhand lovade så gott. Tyvärr var det ju i princip bara dessa och några få till som höll måttet. Det blir nog ytterligare någon genomlyssning, mest för att jag vet att jag ibland behöver ett antal lyssningar för att verkligen uppskatta vissa låtar.

Första gången jag hörde "And Justice For All" tyckte jag den sög stenhårt. Men då var jag helt insnöad på "Ride the lightning" och "Master of puppets" och tolererade inget annat sound. Efter ett par lyssningar tyckte jag minst lika bra om den dock. Nu är väl chansen minimal att det kommer bli nån liknande effekt med detta album. Men några av låtarna kanske man kan lära sig stå ut med i alla fall.

nanork
2016-11-18, 20:39
Egentligen helt sjukt bra om man tänker på hur mycket PISS de tryckt ur sig de senaste åren.

Exakt så! Blev sjukt överraskad över hur bra detta var jmf mina förväntningar.
Inte deras bästa, men faktiskt bra!

C h r i s
2016-11-18, 22:19
Precis. För den riddarmetal du lyssnar på är så himla djup och insiktsfull. :d

http://i.imgur.com/D6l8fu1.gif?noredirect

anvihl
2016-11-18, 22:39
Så här låter seriöst Metallica nu för tiden om man jämför mot slutet 80, början 90-tal.

GXJifYl_byU

Hemi
2016-11-19, 02:48
Exakt samma blip ljud som Trios "Da Da Da" på den där unplugg låten. En hit från -82.

Thornblom
2016-11-19, 09:57
Bara jag som tyckte att singlarna var tråkigast på skivan? Dream No More, Here Comes Revenge och Halo on Fire är mina favoriter. Bästa Metallica släppt sedan Reload.
Juste ja, min favoritplatta genom tiderna är Load.

svenbanan
2016-11-19, 20:39
Har lyssnat lite mer på några låtar.
Spit out the bone växer på mig för varje gång jag lyssnar på den. Fyra riktigt bra låtar enligt mitt öra. Ett par till som jag tyckte var hyfsade.

De borde släppt en "vanlig" skiva, och inte en dubbel...

leee
2016-11-19, 21:36
xadNqSxJ3js

leee
2016-11-19, 21:37
E6MzOkTa7S0

dluddeckens
2016-11-19, 22:45
Precis. För den riddarmetal du lyssnar på är så himla djup och insiktsfull. :d



Hahahaha :hbang:

dluddeckens
2016-11-21, 09:51
Hållt på att renovera i helgen, och lyssnat många timmar på albumet. Svårt att sätta fingret på det, men det känns bara sådär. Dock är det bättre efter några genomlyssningar, finns ett antal riktigt vassa spår.

Ett av deras bättre album de senaste 25 åren.

svenbanan
2016-11-21, 09:59
Hållt på att renovera i helgen, och lyssnat många timmar på albumet. Svårt att sätta fingret på det, men det känns bara sådär. Dock är det bättre efter några genomlyssningar, finns ett antal riktigt vassa spår.

Ett av deras bättre album de senaste 25 åren.

Jag tror största problemet är att det är så spretigt. Alla möjliga olika sound på låtarna. Svårt att hitta nån gemensam nämnare.

Personligen så tror jag att jag har ändrat mig lite angående vilka låtar jag gillar bäst. Jag tror att jag (redan) har ledsnat lite på Atlas. Det är ju inte jättebra med tanke på att jag inte lyssnat mer än 10-15 gånger på den. Det finns ju säkert tjugo äldre Metallicalåtar jag skulle kunna ha på repeat dugnet runt utan att ledsna på. Men just nu gillar jag Hardwired och Spit out the bone mest, och tror detta kommer bestå.

dluddeckens
2016-11-21, 15:29
Jag tror största problemet är att det är så spretigt. Alla möjliga olika sound på låtarna. Svårt att hitta nån gemensam nämnare.

Personligen så tror jag att jag har ändrat mig lite angående vilka låtar jag gillar bäst. Jag tror att jag (redan) har ledsnat lite på Atlas. Det är ju inte jättebra med tanke på att jag inte lyssnat mer än 10-15 gånger på den. Det finns ju säkert tjugo äldre Metallicalåtar jag skulle kunna ha på repeat dugnet runt utan att ledsna på. Men just nu gillar jag Hardwired och Spit out the bone mest, och tror detta kommer bestå.

Du har nog rätt, det är spretigheten som gör albumet sämre.

Jag håller helt med angående Atlas Rise. Min personliga favorit är nog Moth into flame, tycker den har bra tempo, trevligt riff, bra stick och refräng (kanske lite för trallvänlig).

andeem
2016-11-21, 15:59
Ronniemedleyt var i alla fall ganska piggt.

Nixon
2016-11-21, 16:24
Välproducerat, välskriven musik och polerat på alla sätt och vis.
Men själlöst och fullständigt opersonligt.

En förbättring från de senaste albumen, men fortfarande inte bra.

:hbang:
Zi021mb0AtI

leee
2016-11-21, 17:16
Vad menar ni med opersonligt och själlöst för musiken låter metallica lång väg, är det för att de närmar sig medelåldern och ni tror de producerar enbart för pengarna,kan väl säga att dom lagt ner en hel del arbete på låtarna.

anvihl
2016-11-27, 00:29
Vad menar ni med opersonligt och själlöst för musiken låter metallica lång väg, är det för att de närmar sig medelåldern och ni tror de producerar enbart för pengarna,kan väl säga att dom lagt ner en hel del arbete på låtarna.

Klart dom har ansträngt sig och jag lyssnar mycket hellre på det här än populär musik, men dom har tappat det gamla, deras signatur, det tunga råa soundet, Ulrich långsamma, men svintunga trumspel, Hetfields röst (som är heeelt förstörd numer) är borta, nu tävlar dom mest i vem som kan göra mest downpicks per vers.

Men den stora skillnaden är inte bara att dom blivit sämre musiker, den stora skillnaden är att dom är städade, välbärgade, nyktra superstars, det finns inget rebellskap kvar, ingen rock'n roll kvar, inget hat mot allt och alla, inte känslan av att spela så högt man bara kan för den enda anledningen att man kan, att må skit och att hata allt och alla och ge uttryck för det genom musiken, att spela så jävla tung musik att gräsmattan vissnar, det är borta, nu är dom som vilka jävla musiker som helst som vill få fortsatt bekräftelse på att dom är superstjärnor.

Metal är den naturliga utvecklingen av rock'n roll, rock'n roll var revolt mot allt och alla, hur trumfar man det? Jo, genom att spela ännu högre, ännu snabbare, ännu tyngre, när man förlorar den känslan inom den här genren förlorar man allt, rock'n roll dog med Lemmy och vi kommer aldrig få se samma sak igen.

svenbanan
2016-11-27, 04:55
, rock'n roll dog med Lemmy och vi kommer aldrig få se samma sak igen.

Rocken har dödförklarats, för att sedan återuppstå, så många gånger att det inte verkar troligt att skulle vara sant nu heller...

Helt appropå, så läste jag denna artikel häromsistens. Den passar ju in hyfsat på detta tema.
https://medium.com/cuepoint/like-it-is-bob-dylan-explains-what-really-killed-rock-n-roll-f6a4b6587a1a#.h4o5voc2p