handdator

Visa fullständig version : total vikt eller muskelvikt?


Slartibartfast
2004-04-23, 10:06
När man säger att man bör ta ca 1g kolhydrater per kilo kroppsvikt efter träningen och ca 0,5 g protein, betyder det då per totala kilon kroppsvikt eller bara per kilo muskler?

Alltså om jag väger ca 100 kg ska jag då räkna med 50 g protein eller ska jag räkna bort de 15 kilona fläsk och bara ta 42,5 g protein.

Jag har hört förr att man bara ska räkna med muskelvikten och det låter faktiskt ganska konstigt att man ska räkna med fettet.

Nån som vet?

cali
2004-04-23, 10:16
Den där tanken har slagit mig med!
Jag tror att de där siffrorna syftar till en normalviktig person. Man kan således inte räkna bort allt fett för det finns ingen sån person :)
Jag är normalviktig så jag anser att de värdena stämmer på mej, är man överviktig/kraftigt överviktig ska man nog dra bort vikt och räkna på vad sin normalvikt skulle vara.

Normalviktig är väl mellan 15-20% kroppsfett.

Det här är bara en teori från min sida, vet inte om så är fallet men det känns ju vettigt.

King Grub
2004-04-23, 10:22
De där siffrorna gäller total kroppsvikt. De har väl kalkylerats för enkelhetens skull, och utan att man skall behöva veta sin muskel- och fettprocent. Det är klart att du kan räkna ut hur många gram du ungefär behöver minus fettvikten... men då är det inte dessa siffror som gäller längre.

Jag tror att de där siffrorna syftar till en normalviktig person.

Studierna som har gjorts för att kalkylera fram sifforna lämpliga för bra glykogeninlagring och återhämtning har mestadels gjorts på tränade individer, inte medelsvensson i TV-soffan.

z_bumbi
2004-04-23, 10:28
Totalt kroppsvikt men som redan sagt väger man för mycket, säg 15 kg och uppåt kanske man ska tänka på att kompensera lite för det.
Så noga är det nu inte men i alla fall.

Slartibartfast
2004-04-23, 10:37
Så ska jag alltså ta 50 eller 42 g protein?

Jag är ju inte fet direkt (15 % fett uppskattningsvis).Jag är bara lite trög idag.

King Grub
2004-04-23, 10:41
Originally posted by Slartibartfast
Så ska jag alltså ta 50 eller 42 g protein?

Jag är ju inte fet direkt (15 % fett uppskattningsvis).Jag är bara lite trög idag.

Väger du 100 så ta 50, minst. Varför riskera några gram för lite? Det händer inget otäckt om du skulle råka få i dig 10 gram "för mycket" protein.

Dessutom är det inga magiska siffror. Det är högst ungefärliga och individuella värden. Får du i dig 45 gram efter ett pass och 60 efter nästa, 30 gram därefter och fjärde dagen 80 gram - so what? Att sitta och väga upp pulver på decimaltalet är onödigt.

cali
2004-04-23, 10:47
Studierna som har gjorts för att kalkylera fram sifforna lämpliga för bra glykogeninlagring och återhämtning har mestadels gjorts på tränade individer, inte medelsvensson i TV-soffan

Men vi är väl tränande indvider och inte medelsvenssons som sitter i soffan ;)
En normal fettprocent för en tränande individ ligger väl runt 15% för man och lite högre för kvinnor. Anledningen till att jag valde just intervallet 15-20% var för att täcka in kvinnorna som tenderar att ha en högre fettprocent, även som tränande individer.
Min flickvän tränar och är fit men ligger ändå på en fettprocent runt 20%
Jag har nog aldrig mätt en fettprocent på en tränande kvninna som legat under 20% faktiskt. (Jag brukar gå och mäta för skojj skull ;)

Slartibartfast
2004-04-23, 10:48
Ok, tack!

Har konstuerat en grej som portionerar ut precis 65 g pulver per gång. Jag fortsätter med den. :thumbup:

King Grub
2004-04-23, 10:48
Originally posted by cali


Men vi är väl tränande indvider och inte medelsvenssons som sitter i soffan ;)

Ja? Då är det väl alldeles utmärkt att studierna är gjorda på tränade individer? :confused:

cali
2004-04-23, 10:53
jaja...I c
Missförstånd igen :love:

z_bumbi
2004-04-23, 11:18
Originally posted by cali


Men vi är väl tränande indvider och inte medelsvenssons som sitter i soffan ;)
En normal fettprocent för en tränande individ ligger väl runt 15% för man och lite högre för kvinnor. Anledningen till att jag valde just intervallet 15-20% var för att täcka in kvinnorna som tenderar att ha en högre fettprocent, även som tränande individer.
Min flickvän tränar och är fit men ligger ändå på en fettprocent runt 20%
Jag har nog aldrig mätt en fettprocent på en tränande kvninna som legat under 20% faktiskt. (Jag brukar gå och mäta för skojj skull ;)

Kvinnor under 20% är väl mer ett undantag än vanligt?

cali
2004-04-23, 11:32
Kvinnor under 20% är väl mer ett undantag än vanligt?

Ja det tror jag med!