handdator

Visa fullständig version : Vad är viktigast för att bygga muskler... träning eller kost?


Mr Eks
2016-10-31, 17:13
Hej

Vad är viktigast för att bygga muskler om man är ren? Träningen eller dieten (protein intaget).

Säg vad är bäst...

Dålig träning + 2 gram protein per kg kv

Bra träning + 1 gram protein per kg kv

Vilket är bäst!!

pezrulezhaakon
2016-10-31, 17:24
Hej

Vad är viktigast för att bygga muskler om man är ren? Träningen eller dieten (protein intaget).

Säg vad är bäst...

Dålig träning + 2 gram protein per kg kv

Bra träning + 1 gram protein per kg kv

Vilket är bäst!!

Båda.

Mr Eks
2016-10-31, 17:38
Båda.

vad snackar du om mannen

Bob90
2016-10-31, 17:39
Träningen är väl alltid viktigast, sen så är ju kosten/sömnen givetvis också viktig, men det går inte att komma ifrån att själva träningen är den viktigaste biten.

Tror det finns många fler som lyckas få ut mycket av träning på normal kost eller tom dålig kosthållning och jämförelsevis få som får ut mycket av träningen av att äta bra och träna skitdåligt.

King Grub
2016-10-31, 17:44
Alternativ två.

Rikard Jansson
2016-10-31, 17:52
För styrka är det tveklöst två. Har alltid varit brutalt slarvig med kosten, är bombsäker på att jag minst 50% av dagarna de senaste 7 åren legat under 20 g protein.

pezrulezhaakon
2016-10-31, 17:54
vad snackar du om mannen

Vad är dålig träning? Var drar du gränsen? Träningen kan vara tillräckligt tung även fast den är kass. Och den personen kanske vilar mer, än den som "tränar bättre".

Hur ser kosten ut i övrigt? Vilan? Sömnen?

Långt många fler variablar som måste räknas in för att kunna svara på dessa få alternativ.

Bob90
2016-10-31, 18:10
Är förresten inte alternativ 1 i grund och botten orsaken till varför så många inte känner att de får ut något av sin träning? Att "alla timmar på gymmet" inte ger någon frukt att skörda.

Folk tar liksom inte i eller pressar sig utan förlitar sig på det bekvämaste delarna av ekvationen. Att snooza och käka mat.

Beroende på hur man är lagd då, jag har snarare problem med att orka stå och laga ordentlig mat när jag kommer hem efter jobb/träning.

Hanse
2016-10-31, 18:25
Är förresten inte alternativ 1 i grund och botten orsaken till varför så många inte känner att de får ut något av sin träning? Att "alla timmar på gymmet" inte ger någon frukt att skörda.

Folk tar liksom inte i eller pressar sig utan förlitar sig på det bekvämaste delarna av ekvationen. Att snooza och käka mat.
.
+1
Blir galen på alla som bara pratar mat och kosttillskott men glömmer att ta i. Jag är just nu i tävlingsform och får konstant frågor om vad jag stoppar i mig men aldrig om hur mycket och hårt jag tränar.
Vanliga motionärer häller i sig mängder med vassle och undrar sen varför dom inte får några muskler eller bara blir feta... sen anklagar dom alla med en liten bula på biceps för steroidbruk.

Gober
2016-10-31, 18:58
För styrka är det tveklöst två. Har alltid varit brutalt slarvig med kosten, är bombsäker på att jag minst 50% av dagarna de senaste 7 åren legat under 20 g protein.

Av nyfikenhet, vad äter du för att hamna under 20g protein? Ett kexchoklad?

1x0
2016-10-31, 19:16
Denna är inte något svar till trådens frågeställning, men ändå intressant och passande (till trådfrågeställningen) tycker jag:

https://myoleanfitness.com/wp-content/uploads/2016/10/Eric-Helms-Muscle-Strength-Training-Pyramids.jpg

Gör man omvänt eller inte i närheten av blåa (högersidan) men är opti med röda (vänstersidan) lär det inte hända mycket. :P
Vänder vi på det, sämst kost... nu vad sämst kost innebär? I bodybuildingkretsar antar jag väldigt lågt proteinintag, ojämnt kaloriintag (t.ex en tisdag käkar man bara en påse godis som dagsintag), någon extrem näringstajmning (typ tränar 07.00 och äter 19.00) och mikronutrientfattig kost. Finns det några livsmedel som ger minusgains? Alkohol?

baktung
2016-10-31, 19:48
Wow, vad ensam jag var med att svara att kosten är viktigare. Ser inte hur man skulle bygga överhuvudtaget på bara 1 g protein per kilo kroppsvikt? Eftersom distinktionen bra-dålig inte var specificerad ansåg jag att man bara kunde avgöra frågan utifrån den mer specificerade variabeln, och då är det onekligen bättre med 2 g protein.

Bob90
2016-10-31, 20:12
Wow, vad ensam jag var med att svara att kosten är viktigare. Ser inte hur man skulle bygga överhuvudtaget på bara 1 g protein per kilo kroppsvikt? Eftersom distinktionen bra-dålig inte var specificerad ansåg jag att man bara kunde avgöra frågan utifrån den mer specificerade variabeln, och då är det onekligen bättre med 2 g protein.

Det finns väl säkert ett visst utrymme för individuella resultat, men jag tror (som majoriteten också verkar) att hur du faktiskt använder din tid när du tränar spelar mycket större roll än vad du stoppar i dig (förutsatt att man inte bara lever på majskrokar och vatten då).

Tror faktiskt detta också gäller ännu mer ju högre upp i "eliten" man kommer. Men det vågar jag inte lägga någon sanning i annat än mina egna gissningar.

Jeneric
2016-10-31, 20:18
Wow, vad ensam jag var med att svara att kosten är viktigare. Ser inte hur man skulle bygga överhuvudtaget på bara 1 g protein per kilo kroppsvikt? Eftersom distinktionen bra-dålig inte var specificerad ansåg jag att man bara kunde avgöra frågan utifrån den mer specificerade variabeln, och då är det onekligen bättre med 2 g protein.

Rent historiskt verkar ju bra träning alltid ha gett bra resultat trots att gängse uppfattningar om kosten skiftat stort.

Starke75an
2016-10-31, 20:21
Åt rätt dåligt i min ungdom, men tränade 4 gympass i veckan +karate 1 pass. Gick bra ändå med styrkeökning. Söp nästan varje helg.

HenrikJ
2016-10-31, 20:22
Varför skulle man inte bygga något på 1g/kgkv?

Ado2000
2016-10-31, 20:25
träning definitivt träning

Gober
2016-10-31, 20:45
Wow, vad ensam jag var med att svara att kosten är viktigare. Ser inte hur man skulle bygga överhuvudtaget på bara 1 g protein per kilo kroppsvikt? Eftersom distinktionen bra-dålig inte var specificerad ansåg jag att man bara kunde avgöra frågan utifrån den mer specificerade variabeln, och då är det onekligen bättre med 2 g protein.

Min tjej byggde enorma lårmuskler i sin ungdom när hon spelade fotboll och körde fysträning. Kosten bestod av pasta, mackor och marabou. Fisk någon gång ibland.

Högt proteinintag har många fördelar men för attbygga styrka och muskler är träningen mycket viktigare. Jag får kämpa enormt för att få resultat och vad jag lärt mig under alla år är att träningsprogram som ger progression är otroligt mycket viktigare än att optimera kosten. Därmed inte sagt att du inte bör äta bra för ännu bättre resultat.

Rikard Jansson
2016-10-31, 20:51
Av nyfikenhet, vad äter du för att hamna under 20g protein? Ett kexchoklad?

1 liter cola, ett paket dammsugare, 4 brödskivor med smör och ost, ett litet glas oboy. Rätt säker på att det är under 20 g :D

ceejay
2016-10-31, 20:54
förhelvete Rikard. :)

baktung
2016-10-31, 21:04
Det är väl självklart att träning är den viktigaste komponenten för att bygga muskler. Men det går ju att dra och svinga lite hur som helst med vikterna och ändå få resultat om man har anlag för det, bara man tar i ordentligt.

Jag har en barndomsvän som tränat i 8 år men knappt fått några resultat alls, åtminstone inga synliga, eftersom han har någon utvecklingsstörning och saknar koordination. Han kan bara inte ta i helt enkelt utan bänkar fortfarande runt 60-65 kg. Det han bedriver är onekligen "dålig" träning. Men så dåligt är det ingen annan på gymmet som tränar. Därför anser jag att många som tränar på gym får resultat även om de tränar jävligt fel.

Själv hade jag i samtliga fall inte velat vara muskelbyggare och bara fått leva på 1 g/kgkv om dagen. Jag upplevde i alla fall ett uppsving när jag gick från 2 g/kgkv till 3 g/kgkv, som jag har hållit sedan dess.

Gober
2016-10-31, 21:12
1 liter cola, ett paket dammsugare, 4 brödskivor med smör och ost, ett litet glas oboy. Rätt säker på att det är under 20 g :D

Skärp dig pojk! Sådär åt jag också, eller typ 6 öl om dagen också. Fast det var på folkhögskola i en småländsk skog och är preskriberat nu.


Det är väl självklart att träning är den viktigaste komponenten för att bygga muskler. Men det går ju att dra och svinga lite hur som helst med vikterna och ändå få resultat om man har anlag för det, bara man tar i ordentligt.

Jag har en barndomsvän som tränat i 8 år men knappt fått några resultat alls, åtminstone inga synliga, eftersom han har någon utvecklingsstörning och saknar koordination. Han kan bara inte ta i helt enkelt utan bänkar fortfarande runt 60-65 kg. Det han bedriver är onekligen "dålig" träning. Men så dåligt är det ingen annan på gymmet som tränar. Därför anser jag att många som tränar på gym får resultat även om de tränar jävligt fel.

Själv hade jag i samtliga fall inte velat vara muskelbyggare och bara fått leva på 1 g/kgkv om dagen. Jag upplevde i alla fall ett uppsving när jag gick från 2 g/kgkv till 3 g/kgkv, som jag har hållit sedan dess.


Jag vet inte vad jag ska svara på ditt inlägg. Ja du får lite resultat av dålig träning jämfört med ingen om du har bra anlag, och ja din utvecklingsstörda kompis får dåliga resultat pga dålig träning. Men träningen är fortfarande viktigast. Som jag skrev innan betyder det inte att man ska äta dåligt eller att man inte får bättre resultat av att äta bra.

baktung
2016-10-31, 21:23
Jag vet inte vad jag ska svara på ditt inlägg. Ja du får lite resultat av dålig träning jämfört med ingen om du har bra anlag, och ja din utvecklingsstörda kompis får dåliga resultat pga dålig träning. Men träningen är fortfarande viktigast. Som jag skrev innan betyder det inte att man ska äta dåligt eller att man inte får bättre resultat av att äta bra.

Jepp, har aldrig sagt något annat än att träningen är viktigast. Och du har rätt, så länge vi inte definierar bra resp. dålig träning finns inget att svara på. Har det att göra med frekvens, intensitet eller utförande? Däremot vet vi att 2 g är bättre än 1 g. Och vi utgår alltid från det vi vet.

I rest my case.

Ado2000
2016-10-31, 21:23
Om man skulle ställa samma fråga fast att man fick använda sig av "dunderhonung" så skulle jag faktiskt säga att kosten var viktigare. Å detta säger jag enbart utifrån nån studie Grub postade för nåt år sen där personer hade lagt på sig massa utan att träna men använt sig av något preparat.

Langster
2016-10-31, 21:25
Träningen är viktigast, jag tvivlar inte en sekund på det.
En person som äter totalt opti men inte tränar alls kommer inte att få några resultat alls. När man inser detta så är det inte längre en diskussion värd att föra.
Så länge man får i sig kalorier, så att man inte svälter, så får man resultat av träning.
Därmed inte sagt att ett opti träningsprogram är viktigare än ett opti näringsintag. Man kan få bra resultat av ett halvtaskigt träningsprogram precis som man kan få bra resultat av en halvtaskig kost.

Det absolut viktigaste för att få resultat är att gå och träna om och om igen, år efter år.
Därefter kommer att man försöker lära sig vad som funkar för en själv, både vad gäller träning och kost. Harvar man bara på i ett program eller ett kostupplägg som inte funkar för en själv så kommer man stagnera eller helt enkelt sluta för det är tråkigt eller outhärdligt.

Man and Machine
2016-10-31, 21:38
Träningen är viktigast proteinbehovet helt sekundärt. Aldrig fattat mig på folk som köper kostschema och dyr "supermat" i tron om att något ska hända när det enda dom gör på gymmet är att stå på crosstrainern och gör situps.

FilipLindstr
2016-10-31, 23:10
Träning har alltid slått allting för mig. När jag började träna hade jag dåliga matvanor men blev snabbt stark ändå. Det var på andra sätt mina matvanor märktes av, blev fet i ansiktet pga högt saltintag osv.

Oavsett mycket svåra sömnbekymmer eller matvanor har träningen alltid varit det som varit överlägset viktigast för min utveckling. Ibland har det krävts att jag har tränat igenom svårt illamående pga sömnbrist eller liknande saker, men det har alltid gett mig nånting ändå.

Rabiat
2016-10-31, 23:55
Jepp, har aldrig sagt något annat än att träningen är viktigast. Och du har rätt, så länge vi inte definierar bra resp. dålig träning finns inget att svara på. Har det att göra med frekvens, intensitet eller utförande? Däremot vet vi att 2 g är bättre än 1 g. Och vi utgår alltid från det vi vet.

I rest my case.

Vet vi? Om vi förutsätter att man ligger på ett överskott, eftersom man här verkar vilja bygga bautastora muskler, är det väl tämligen osäkert hur stor, om någon, skillnad mer protein än 1.4g/kkv gör? Eller det kanske är lite gammal info.

Muskler bygger man i gymmet, fett bränner man i köket. Så att säga.

baktung
2016-11-01, 00:25
Vet vi? Om vi förutsätter att man ligger på ett överskott, eftersom man här verkar vilja bygga bautastora muskler, är det väl tämligen osäkert hur stor, om någon, skillnad mer protein än 1.4g/kkv gör? Eller det kanske är lite gammal info.

Muskler bygger man i gymmet, fett bränner man i köket. Så att säga.

Ja, det vet vi. Eller såhär: den i särklass vanligaste rekommendationen på världens gym idag, enligt vad jag hör, är att man ska ligga på 2 g för att bygga muskler. Det får vi också bekräftat av frågeställaren här som väljer just 2 g som ett alternativ. Därför kan man visst uttrycka det som att "vi" kollektivt "vet" att 2 g är vad som gäller. Den större noggrannheten du flikar in här bär visserligen vetenskaplig tyngd om det saknas nyare rön, men 1,4 g är ingen siffra som råder i praktiken.

Men det är förstås intressant för frågeställningen. Borde inte 1,4 g vara bra mycket mer än 1 g i det långa loppet? Och som en artigt inflikad fundering sedan, frågar jag mig hur stor herr Coleman eller hur stark herr Savickas hade varit på 1 g om dagen? Jag tror inte att de hade varit lika framstående som de lyckats bli, med eller utan steroider.

J.V
2016-11-01, 04:27
Vad ett gang byggare i diverse skivstangslokaler varlden over sager, och vad en tradskapare pa Kolozzeum valjer i tva daligt formulerade alternativ, ar val anda ganska daligt med bevis, om du ska klamma ut med "det vet vi"?

2g ar i enligt majoriteten av forskningen onodigt mycket for att bygga muskler. For nu handlar det ju om just det, bygga muskler, inte behalla muskler medan man ska ga ner i vikt.

Och framfor allt inte om det handlar om bra traning med 1g protein vs. dalig traning med 2g protein.

edit: vad tva dopade individers resultat har med saken att gora ser jag inte heller, det star ju i forsta inlagget att vi pratar rena personer.

Bruce Banner
2016-11-01, 05:22
2g ar i enligt majoriteten av forskningen onodigt mycket for att bygga muskler. For nu handlar det ju om just det, bygga muskler, inte behalla muskler medan man ska ga ner i vikt.

"Bygga muskler" kan man göra med svenssonintag och vegankost på 0,6 g/kg-kroppsvikt.

Det många vill veta är hur mycket mer man kan bygga på en given tid med 2, 3 och därutöver g/kg-kroppsvikt.

MVH
/Bruce

J.V
2016-11-01, 05:24
"Bygga muskler" kan man göra med svenssonintag och vegankost på 0,6 g/kg-kroppsvikt.



Det många vill veta är hur mycket mer man kan bygga på en given tid med 2, 3 och därutöver g/kg-kroppsvikt.



MVH

/BruceOch jag som trodde frågeställningen i första inlägget diskuterades här.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Gober
2016-11-01, 06:14
Det skulle vara intressant att slänga in en till punkt och ställa mot de två andra i frågeställningen, sömn. Jag sköter min sömn otroligt dåligt och sover ofta 4-5h. Jag måste ha i mig koffein på morgonen för att inte vara ett vandrande lik och med resultat av att jag behöver tillföra ännu mer stimulantia (koffein) för att kunna prestera bra på träningen senare på eftermiddag/kväll. Detta tror jag påverkar mina resultat mycket mer än macros, proteinmängd osv. Tyvärr har jag inte haft tillräckligt långa perioder med rimlig mängd sömn för att kunna utvärdera resultat. Jag märker ju dock att jag presterar bättre de få perioder jag sover runt 7h per natt i ett par nätter i rad. Det finns väl bra stöd för att sömn i tillräcklig mängd påverkar återhämtning och prestation men hur mycket?

Beemel
2016-11-01, 06:50
Rekommenderat dagligt intag av protein är väl 0,8g per kg kroppvikt?
Så 1g per kg kroppvikt är ju inte ens lågt.
Sen att de flesta här (jag själv inkluderat) helst äter mer än 2g per kg är ju en annan sak.

BobaFett
2016-11-01, 08:20
Min bror tränade styrketräning i 4 år när han höll på med det och vägde 97 kilo med rutor på magen. Snusade, drack öl och åt allmänt svensson.

Själv försöker man vara opti, har hållit på i 15 år och är kanske 5 kilo bakom i muskelmassa. Samma längd på 186cm.

En ännu viktigare aspekt är alltså gener skulle jag vilja påstå.

Mats J
2016-11-01, 09:30
Kosten skulle jag säga är viktigare, inte alternativen i frågeställningen i denna tråd eftersom de endast fokuserar på mängden protein utan mer totalt. Äter du dåligt och med det menar jag för lite och får dåligt mat kommer det inte hända ett skit hur bra du än tränar. Äter du "opti" så kommer du få visa resultat även om träningen är helt usel.

Diomedea exulans
2016-11-01, 09:33
Det skulle vara intressant att slänga in en till punkt och ställa mot de två andra i frågeställningen, sömn. Jag sköter min sömn otroligt dåligt och sover ofta 4-5h. Jag måste ha i mig koffein på morgonen för att inte vara ett vandrande lik och med resultat av att jag behöver tillföra ännu mer stimulantia (koffein) för att kunna prestera bra på träningen senare på eftermiddag/kväll. Detta tror jag påverkar mina resultat mycket mer än macros, proteinmängd osv. Tyvärr har jag inte haft tillräckligt långa perioder med rimlig mängd sömn för att kunna utvärdera resultat. Jag märker ju dock att jag presterar bättre de få perioder jag sover runt 7h per natt i ett par nätter i rad. Det finns väl bra stöd för att sömn i tillräcklig mängd påverkar återhämtning och prestation men hur mycket?
Brukar sova helt opti. Märkte faktiskt ingen skillnad i träningsresultat när jag gick över till att sova 4 timmar/natt i en månad (träffade ett fruntimmer som ville gå på krogen 7 dagar/v).

Gober
2016-11-01, 09:36
Att gener är viktigast vet vi, frågeställningen är vilket som är viktigast oavsett genetiska förutsättningar.

Gober
2016-11-01, 09:40
Brukar sova helt opti. Märkte faktiskt ingen skillnad i träningsresultat när jag gick över till att sova 4 timmar/natt i en månad (träffade ett fruntimmer som ville gå på krogen 7 dagar/v).

Ok, men utan att veta din ålder och hur hårt du tränar så misstänker jag lite fördomsfullt att du inte tränar jättehårt/ofta om du nu inte känner skillnad? Jag märker stor skillnad på återhämtning, men är inte någon yngling längre, plus att jag har tungt fysiskt jobb.

Edit, ser att du kör rsr och det är ju ganska slitande.

1x0
2016-11-01, 09:41
Min bror tränade styrketräning i 4 år när han höll på med det och vägde 97 kilo med rutor på magen. Snusade, drack öl och åt allmänt svensson.

Själv försöker man vara opti, har hållit på i 15 år och är kanske 5 kilo bakom i muskelmassa. Samma längd på 186cm.

En ännu viktigare aspekt är alltså gener skulle jag vilja påstå.
Påstår inte att du överdriver eller något - men jag tycker detta låter (nästan) sjukt? Mtp ni är bröder. Visste inte att muskelgains-genetik kunde skilja så i familj?

Dock har jag två bröder. Jag och yngsta bror har alltid varit matgalna, överviktiga och lätt för viktuppgång. Mamma fått hejda oss med maten.
När min äldsta bror alltid varit ett benrangel och mamma fått tvinga i honom nutellamackor.
^Detta har nog inget med muskelbyggargenetik att göra, mer fettmängd/kroppsfettprocent-trivselvikt. Fast muskelbyggargenetik kanske är liknande i familj, men det trodde inte jag.

Diomedea exulans
2016-11-01, 10:02
Ok, men utan att veta din ålder och hur hårt du tränar så misstänker jag lite fördomsfullt att du inte tränar jättehårt/ofta om du nu inte känner skillnad? Jag märker stor skillnad på återhämtning, men är inte någon yngling längre, plus att jag har tungt fysiskt jobb.

Edit, ser att du kör rsr och det är ju ganska slitande.

Detta var när jag var 26. Körde något 3-1-3-schema och levde på protein, kaffe och grönsaker.

BobaFett
2016-11-01, 10:52
Påstår inte att du överdriver eller något - men jag tycker detta låter (nästan) sjukt? Mtp ni är bröder. Visste inte att muskelgains-genetik kunde skilja så i familj?

Dock har jag två bröder. Jag och yngsta bror har alltid varit matgalna, överviktiga och lätt för viktuppgång. Mamma fått hejda oss med maten.
När min äldsta bror alltid varit ett benrangel och mamma fått tvinga i honom nutellamackor.
^Detta har nog inget med muskelbyggargenetik att göra, mer fettmängd/kroppsfettprocent-trivselvikt. Fast muskelbyggargenetik kanske är liknande i familj, men det trodde inte jag.

Det kan vara så att ena föräldern har bra gener och den andra dåliga och att då ena barnet kanske får bra gener och det andra sämre.

baktung
2016-11-01, 11:10
Vad ett gang byggare i diverse skivstangslokaler varlden over sager, och vad en tradskapare pa Kolozzeum valjer i tva daligt formulerade alternativ, ar val anda ganska daligt med bevis, om du ska klamma ut med "det vet vi"?

2g ar i enligt majoriteten av forskningen onodigt mycket for att bygga muskler. For nu handlar det ju om just det, bygga muskler, inte behalla muskler medan man ska ga ner i vikt.

Och framfor allt inte om det handlar om bra traning med 1g protein vs. dalig traning med 2g protein.

edit: vad tva dopade individers resultat har med saken att gora ser jag inte heller, det star ju i forsta inlagget att vi pratar rena personer.

Ett gäng byggare i diverse skivstångslokaler är väl precis vad det här forumet till stor andel består av? Det är oss du snackar om. Åtminstone mig. Om någon frågar mig hur man ska äta för att bygga muskler så svarar jag något i stil med att man bör ligga på energiöverskott och att det viktigaste nästan är kolhydraterna, men jag skulle också nämna att man gärna bör öka sitt proteinintag till minst 2 g om dagen för bästa resultat.

Graden av vetande är en filosofisk fråga. 2 g är inget postulat eller någon absolut sanning, bara en riktlinje som råder i kretsarna. Inte heller vetenskapen har något obestridligt svar på frågan om hur mycket protein man bör få i sig.

De två dopade individerna är i detta fall indirekt relevanta. Det är trots allt två enorma förebilder inom sporterna som inte hade nått sina resultat utan att äta optimalt.

För mig är det också psykologiskt viktigt att jag är övertygad om att jag inte äter suboptimalt (eller tränar för dåligt heller för den delen, såklart). Det skulle ge motivationsbrist att sträva efter större muskler och träna optimalt vecka efter vecka samtidigt som jag visste att jag sannolikt hade fått bättre resultat om jag åt mer protein. Jag vet inte hur länge jag hade orkat prestera på gymmet med den vetskapen.

Mr Eks
2016-11-01, 11:23
För styrka är det tveklöst två. Har alltid varit brutalt slarvig med kosten, är bombsäker på att jag minst 50% av dagarna de senaste 7 åren legat under 20 g protein. Driver du nu du kan ju inte bänka så mkt som du gör med mindre än 1 gram protein per kg kv???

Min bror tränade styrketräning i 4 år när han höll på med det och vägde 97 kilo med rutor på magen. Snusade, drack öl och åt allmänt svensson.

Själv försöker man vara opti, har hållit på i 15 år och är kanske 5 kilo bakom i muskelmassa. Samma längd på 186cm.

En ännu viktigare aspekt är alltså gener skulle jag vilja påstå. Vadå mannen menar du att han åt dåligt mer protein också?

King Grub
2016-11-01, 11:27
Täcker man sitt kaloribehov försvinner det höga proteinbehovet.

J.V
2016-11-01, 11:42
Ett gäng byggare i diverse skivstångslokaler är väl precis vad det här forumet till stor andel består av? Det är oss du snackar om. Åtminstone mig. Om någon frågar mig hur man ska äta för att bygga muskler så svarar jag något i stil med att man bör ligga på energiöverskott och att det viktigaste nästan är kolhydraterna, men jag skulle också nämna att man gärna bör öka sitt proteinintag till minst 2 g om dagen för bästa resultat.



Graden av vetande är en filosofisk fråga. 2 g är inget postulat eller någon absolut sanning, bara en riktlinje som råder i kretsarna. Inte heller vetenskapen har något obestridligt svar på frågan om hur mycket protein man bör få i sig.



De två dopade individerna är i detta fall indirekt relevanta. Det är trots allt två enorma förebilder inom sporterna som inte hade nått sina resultat utan att äta optimalt.



För mig är det också psykologiskt viktigt att jag är övertygad om att jag inte äter suboptimalt (eller tränar för dåligt heller för den delen, såklart). Det skulle ge motivationsbrist att sträva efter större muskler och träna optimalt vecka efter vecka samtidigt som jag visste att jag sannolikt hade fått bättre resultat om jag åt mer protein. Jag vet inte hur länge jag hade orkat prestera på gymmet med den vetskapen.Fortfarande bara broscience, hittepå och ett funkar-för-mig-tänk.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Beemel
2016-11-01, 11:47
Det kan vara så att ena föräldern har bra gener och den andra dåliga och att då ena barnet kanske får bra gener och det andra sämre.

Eller så kanske det inte är samma pappa... Bara mamman vet med säkerhet :naughty:

baktung
2016-11-01, 11:50
Täcker man sitt kaloribehov försvinner det höga proteinbehovet.

Det där är intressant. Alla kolhydratkällor innehåller ju protein. Om en man som väger 80 kg får i sig 666 g pasta på en dag så skulle det motsvara 1 g/kgkv protein, räknat på 12 % protein i pasta enligt paketet jag har hemma. Det känns spontant som alldeles för lite för att få en vettig muskeltillväxt, även om han utöver detta trycker i sig rena kalorier för att öka sitt kaloriintag.

King Grub
2016-11-01, 11:54
Almost 100 years ago, it was demonstrated that athletes can gain strength and maintain mass on relatively small protein intakes, as long as sufficient energy is available (Chittenden, 1907). Furthermore, energy intake may be crucial for nitrogen retention and increased lean body mass. In the study of Gater et al. (1992), individuals were resistance trained for 10 weeks on one of three dietary regimens. One group performed the training with no additions to their diet, a second was given an amino acid supplement and a third consumed a diet with positive energy balance. Positive energy balance without additional protein engendered the greatest gains in lean body mass during the 10-week training programme. Other investigators also have demonstrated that increases in lean body mass result from increased energy intake in sedentary individuals (Forbes et al., 1986, 1989; Welle et al., 1989; Jebb et al., 1993). So, it would appear that increased energy intake may be crucial to increasing lean body mass during training, possibly more so than protein intake

http://www.uni.edu/dolgener/Advanced_Sport_Nutrition/protein_intake.pdf

Diomedea exulans
2016-11-01, 12:05
Min bror tränade styrketräning i 4 år när han höll på med det och vägde 97 kilo med rutor på magen. Snusade, drack öl och åt allmänt svensson.

Själv försöker man vara opti, har hållit på i 15 år och är kanske 5 kilo bakom i muskelmassa. Samma längd på 186cm.

En ännu viktigare aspekt är alltså gener skulle jag vilja påstå.
Min bror har också asmycket bättre muskelbyggargener än jag.

Mr Eks
2016-11-01, 12:22
http://www.uni.edu/dolgener/Advanced_Sport_Nutrition/protein_intake.pdf

okej så enligt den där är energi intaget viktigare än protein intaget för att bygga muskler?

dock så handlade det ju om att "maintain" muskelmassa.. inte öka den. intressant ändå vet du hur mkt protein de åt?

baktung
2016-11-01, 12:26
http://www.uni.edu/dolgener/Advanced_Sport_Nutrition/protein_intake.pdf

Spännande. Hur ser ditt proteinintag ut, du som är ett med forskningsfronten?

King Grub
2016-11-01, 12:28
Jag äter som jag vill, inte efter forskning. Räknar inte protein. Men det täcker säkert alla behov, mest från proteinpulver (som är basen).

hurril
2016-11-01, 12:45
Jag har alltid tyckt att alla underskattat träningsaspekten av... träning i flera år. Jag skyller helt på Internets och det grasserande missbruket av hormoner. Det är på gymmet man gör skillnaden; både genom att, som Langster säger, se till att få träningspassen gjorda år ut och år in, men även att fan se till att träna hårt/ ordentligt. Ta inte axelprogrammet från ett pro som kompletterar axeln med olja/ plast och tro att tidningens eller youtubes urval av övningar är det som fick axeln att se ut på det viset, osv.

MEN! Med allt det sagt, måste jag säga att jag verkligen måste revidera min syn på proteinets vikt senaste typ kvartalet. Vet att det låter töntigt nu när jag tränat 25 år, men kanske är det för att jag glömt hur det var för 20 år sedan? Men det går fan bättre med ett par tre proteindrinkar i magen; jag tycker verkligen att min återhämtning är märkbart bättre. Tidigare var min hållning verkligen att det spelar allt ifrån ingen roll till endast en skitliten sådan så länge man inte lever på Maraschino-körsbär och salta pinnar, men jag verkar ha fel.

Men jag landar inte på några våldsamma siffror ändå. Säg kanske 250-300g protein om dagen och jag väger 125:ish kg.

Gober
2016-11-01, 18:11
Det där är intressant. Alla kolhydratkällor innehåller ju protein. Om en man som väger 80 kg får i sig 666 g pasta på en dag så skulle det motsvara 1 g/kgkv protein, räknat på 12 % protein i pasta enligt paketet jag har hemma. Det känns spontant som alldeles för lite för att få en vettig muskeltillväxt, även om han utöver detta trycker i sig rena kalorier för att öka sitt kaloriintag.

Som jag tidigare skrev byggde min tjej benmuskler som skulle få de flesta killarna på landets gym att skämmas på en diet som nästan bara innehöll stora mängder pasta och mackor.

Håller med Hurril att det känns som att återhämtningen blir bättre när proteinet är lite högre vilket jag får från några shakes per dag. Kanske bara placebo. Om inte annat är det svårare att bli fet med högt proteinintag.

Donkens
2016-11-02, 01:59
Finns en grej om att fångar i USA bygger på sig bra med den proteinfattiga koaten dem får där inne. Bygga muskler grundar sig på överlevnad efter ansträngning kroppen utsätts för, inte bara kosten.

Gober
2016-11-02, 10:45
Finns en grej om att fångar i USA bygger på sig bra med den proteinfattiga koaten dem får där inne. Bygga muskler grundar sig på överlevnad efter ansträngning kroppen utsätts för, inte bara kosten.

Ja det plus steroider ;). Dessutom smugglas det in extra mat osv. Så just fångar i USA är kanske inte bästa exemplet.

Stuffer
2016-11-02, 10:47
Om alternativen bra träning respektive dålig träning finns. Varför skulle man då vilja välja den dålig?
Eller menar du dålig=lite träning och bra=mycket träning.
Jag säger alternativ tre: Mycket(bra) träning och mycket mat.

En fråga till TS: Hinner du ens träna nånting? Du verkar ju lägga otroligt mycket tid på att fundera och analysera allt och starta 78 trådar om dagen för att reda ut vad som är optimalt så frågan är om du inte hade uppnått mer resultat av att lägga all den tiden på att gå till gymmet och träna "halvbra"

Diomedea exulans
2016-11-02, 11:01
Ja det plus steroider ;). Dessutom smugglas det in extra mat osv. Så just fångar i USA är kanske inte bästa exemplet.

Plus att alla kriminella är alfahannnar och därmed har naturligt bra gener för att bygga!

HenrikJ
2016-11-02, 11:03
Kostens utformning är naturligtvis inte obetydlig för träningsresultaten, men extremt överskattad. (Och inte bara vid träning, kosthållningen är överskattad i alla möjliga sammanhang)

ARMSTARK
2016-11-02, 11:23
Plus att alla kriminella är alfahannnar och därmed har naturligt bra gener för att bygga!

Jag antar att du skämtade men det kan mycket väl ligga något i det. De man sett i sin närhet under åren som kallat sig "non-responder" brukar vara väldigt mesiga i sitt sätt. Lite fjolliga liksom.

Brofessorn
2016-11-02, 11:25
Plus att alla kriminella är alfahannnar och därmed har naturligt bra gener för att bygga!

Är det därför vissa av dessa alfahannar på anstalterna gillar att ta den i tvåan?

1x0
2016-11-02, 11:33
Finns en grej om att fångar i USA bygger på sig bra med den proteinfattiga koaten dem får där inne. Bygga muskler grundar sig på överlevnad efter ansträngning kroppen utsätts för, inte bara kosten.

Ja det plus steroider ;). Dessutom smugglas det in extra mat osv. Så just fångar i USA är kanske inte bästa exemplet.

Plus att alla kriminella är alfahannnar och därmed har naturligt bra gener för att bygga!

Jag antar att du skämtade men det kan mycket väl ligga något i det. De man sett i sin närhet under åren som kallat sig "non-responder" brukar vara väldigt mesiga i sitt sätt. Lite fjolliga liksom.

Är det därför vissa av dessa alfahannar på anstalterna gillar att ta den i tvåan?
:ike

Gober
2016-11-02, 12:28
Är det därför vissa av dessa alfahannar på anstalterna gillar att ta den i tvåan?

Vissa har nog inte direkt något val, dvs de stackare som kallas "fuckboys". Men klart du kan vara en riktig karlakarl och gilla män.

Tråden har spårat lite.

waspen123
2016-11-02, 13:12
Äter nog under 1g protein per kv dom flesta dagarna, har det rätt fattigt så äter det som går. Blir iaf EAA till frukost/kvällsfika dock. Väger ca 100 för tillfället, bänkar 130 på 2 reps. Borde klara 140. Har haft sjukt bra resultat av senaste året på gymmet. Gått upp i vikt men slimmat en hel del och blivit mycket starkare. Protein för min del är inte lika viktigt som kolisar iaf, medans polarn är tvärtom. Vad beror det på?

Gerdler
2016-11-02, 13:47
Wow, vad ensam jag var med att svara att kosten är viktigare. Ser inte hur man skulle bygga överhuvudtaget på bara 1 g protein per kilo kroppsvikt? Eftersom distinktionen bra-dålig inte var specificerad ansåg jag att man bara kunde avgöra frågan utifrån den mer specificerade variabeln, och då är det onekligen bättre med 2 g protein.
Jag svarade alternativ två men jag var nästan helt säker på att hela kolozzeum hade svarat alternativ ett och att jag skulle bli lynchad för min åsikt. Detta är inte den uppfattningen jag fått från forumet.

Agitator
2016-11-02, 14:55
Kolhydrater över protein.

Uppskattar att jag själv ligger under eller upp till max 1 gram per kv om dagen.

Viktigaste är träningen tillsammans med tillräcklig energi.

Diomedea exulans
2016-11-02, 16:27
Jag antar att du skämtade men det kan mycket väl ligga något i det. De man sett i sin närhet under åren som kallat sig "non-responder" brukar vara väldigt mesiga i sitt sätt. Lite fjolliga liksom.

Jag skämtade bara halvt. Som ni kanske vet grundar jag en stor del av min människosyn på mina erfarenheter från grundskolan; där märktes en mycket stark koppling mellan "atletisk förmåga" och "ondskefull personlighet". En feminist hade kanske skyllt på patriarkatet; jag är mer benägen att klandra hög testosteronhalt.

mallow
2016-11-02, 16:45
Plus att alla kriminella är alfahannnar och därmed har naturligt bra gener för att bygga!

Räcker det att fildela för att nå alfahanne status?

Tree Fiddy
2016-11-02, 17:11
Finns en grej om att fångar i USA bygger på sig bra med den proteinfattiga koaten dem får där inne. Bygga muskler grundar sig på överlevnad efter ansträngning kroppen utsätts för, inte bara kosten.

Ramen & tuna? Så man kan bli som Dr. Natty:

AzNb6KCok9o

Gerdler
2016-11-02, 19:01
Räcker det att fildela för att nå alfahanne status?
Gå mot röd gubbe nån gång när ingen ser och cykla utan hjälm också så löser det sig. *hug*

Gerdler
2016-11-04, 15:25
Det skulle nästan vara mer intressant att veta vad folk tyckte om dålig mat med bra makros mot bra mat med dåliga makros.
Alltså typ samma:
1. 1g prot /kg kv från potatis, havregryn, frukt, nyttiga fettkällor utan protein och grönsaker samt någon enstaka fet fisk och ägg.
2. 2-3g prot /kg kv från processat kött, glass, mjölkchoklad, lösgodis, chips, mcdonalds/donken/max, läsk, öl och en hel massa vassleprotein.

baktung
2016-11-04, 15:54
Det skulle nästan vara mer intressant att veta vad folk tyckte om dålig mat med bra makros mot bra mat med dåliga makros.
Alltså typ samma:
1. 1g prot /kg kv från potatis, havregryn, frukt, nyttiga fettkällor utan protein och grönsaker samt någon enstaka fet fisk och ägg.
2. 2-3g prot /kg kv från processat kött, glass, mjölkchoklad, lösgodis, chips, mcdonalds/donken/max, läsk, öl och en hel massa vassleprotein.

Om Finduslådor och liknande frysta färdigrätter räknas till alternativ 2 så kanske man kunde bulka på det under en kort period. Personligen hade jag dock aldrig valt det under mer än ett par dagar i veckan max.

Gerdler
2016-11-04, 16:40
Om Finduslådor och liknande frysta färdigrätter räknas till alternativ 2 så kanske man kunde bulka på det under en kort period. Personligen hade jag dock aldrig valt det under mer än ett par dagar i veckan max.
Samma kalorimängd naturligtvis. Balans. Jag vet inte om man kan lägga alla frysta färdigrätter som skitmat, många av dem är nog lite mer mitt emellan bra mat och skitmat. Läsk, chips, glass och prinsesstårta vi jämför med så findus sämsta frysta färdigrätt är bra mycket bättre än så skulle jag gissa.

baktung
2016-11-04, 19:11
Samma kalorimängd naturligtvis. Balans. Jag vet inte om man kan lägga alla frysta färdigrätter som skitmat, många av dem är nog lite mer mitt emellan bra mat och skitmat. Läsk, chips, glass och prinsesstårta vi jämför med så findus sämsta frysta färdigrätt är bra mycket bättre än så skulle jag gissa.

Om alternativet är att få diabetes, kärlsjukdomar och annan ohälsa genom att bara äta sötsaker och skräpmat så spår jag att ingen vettig människa väljer det. Däremot kan det bli intressant om alternativet till valfri kost är halvbra färdigmat så som finduslådor och burkmat.

z_bumbi
2016-11-04, 21:16
Kolhydrater över protein.

Uppskattar att jag själv ligger under eller upp till max 1 gram per kv om dagen.

Det där är imponerande då det enligt min erfarenhet kräver en rejäl ansträngning för att hamna så lågt om man tränar mycket.

Gerdler
2016-11-05, 01:18
Om alternativet är att få diabetes, kärlsjukdomar och annan ohälsa genom att bara äta sötsaker och skräpmat så spår jag att ingen vettig människa väljer det. Däremot kan det bli intressant om alternativet till valfri kost är halvbra färdigmat så som finduslådor och burkmat.
Men om man ligger på kcal-balans och tränar hyfsat mycket samt har ett mer än adekvat proteinintag så tror jag inte det blir så mycket hjärt-kärlkram eller diabetes av det. Säg att du väger 80kg och häller i dig 3000kcal om dagen där 800 kcal är protein och 1500 är socker och onyttiga fetter i princip. Dina grönsaker är ketchup och gurkan på dina hamburgare. Sämre än så är svårt att äta och om jag skulle gissa så är problemet större med vissa mineraler och vitaminer än att det skulle bli dåligt kolesterol och/eller typ 2 diabetes av det. På balans.

Så vi säger att man kör en mivo total eller nåt annat hyfsat heltäckande kosttillskott också.

Är det möjligt att träningsresultaten blir bättre men hälsan sämre? Det vore intressant.
Det där är imponerande då det enligt min erfarenhet kräver en rejäl ansträngning för att hamna så lågt om man tränar mycket.
Alla måltider som inte är glass med nutella och hard topping är en ansträngning. Om man ska ha två sådana mål om dagen så är det en rejäl ansträngning.

Klagarn
2016-11-05, 18:57
Som van kroppsbyggare med ett antal träningsår på nacken kommer 1gram p/kv inte ge ett skit. Absolut inte ett skit. Så svaret på frågan är högst individuellt.

Old Nick
2016-11-05, 22:29
Det där är imponerande då det enligt min erfarenhet kräver en rejäl ansträngning för att hamna så lågt om man tränar mycket.

Håller med. Känns som att man måste vara vegan eller något sådant för att hamna så lågt. Själv ligger jag utan minsta ansträngning över 1 g även när jag deffar.

Agitator
2016-11-05, 22:54
Det där är imponerande då det enligt min erfarenhet kräver en rejäl ansträngning för att hamna så lågt om man tränar mycket.

Håller med. Känns som att man måste vara vegan eller något sådant för att hamna så lågt. Själv ligger jag utan minsta ansträngning över 1 g även när jag deffar.

Lunch och middag. Ibland en risifrutti och någon japp på morgonen.
Men generellt en lunch på pasta med något till, en enkel matlåda.

Sedan på kvällen något av det sambon gjort som har oftast pasta/ris/potatis och sedan någon proteinkälla till det.
Sedan fika efter middagen och kvällsmackor.

Jag försöker inte heller bygga. Tränar enbart för prestation och proteinet är inte lika avgörande känner jag. Hellre mer carbs.
Åt en risifrutti idag till lunch när jaga vaknade och sedan drog jag till gymmet och satte en tangering och failade på ett pb försök därefter.

Min första "måltid" idag efter gymmet.
http://i.imgur.com/KWUHt90.jpg


Köpte även 300 gr lösgodis samt planerar äta en findus låda ikväll, sambon är bortrest så kosten ser lite annorlunda ut när man roddar saker själv :)
Sedan blir det några rågkakor med marmelad och oboy. Med lite tur kommer jag upp i 100 gr protein vilket är under 1 gr protein per dag.

Så carbs före protein är min devis.

Tränar bara 4 pass per vecka med få övningar och längre setvila.


Tanken var att träna lätt idag för att kunna fixa ett pb i bänk imorgon. Men så råkade jag tangera på passet idag och sedan gick jag för ett pb. Så ska käka lite extra carbs hela kvällen samt natten är väl tanken.

Gerdler
2016-11-05, 23:23
Carbs på Ikea-tallrik...
Du hade lätt fått nya PBn om du åt en kycklingfilé eller två till den där pastan och några ägg om dagen. Kanske en kaseinshake innan du lägger dig.*flex*

Agitator
2016-11-05, 23:35
Du hade lätt fått nya PBn om du åt en kycklingfilé eller två till den där pastan och några ägg om dagen. Kanske en kaseinshake innan du lägger dig.*flex*

Det var faktiskt 2 ägg till den där tallriken. Det är inte proteinet som är det viktiga i att bli starkare utan överskottet och ha fyllda glykogendepåer att bli starkare :)

Självklart äter jag runt 1-1.5 gr protein vissa dagar efter riktigt bra pass eller om det är något riktigt mastigt lagat hemma. Men snittmässigt ligger jag nog runt 1 gr iaf.

Gober
2016-11-06, 10:57
Ni som skriver att ni tränar för prestation framför muskler. Om prestation betyder styrka så är ju muskelmassa med i ekvationen, och för prestation oavsett mål är ju kosten en del av receptet för optimala resultat. Därmed inte sagt att det funkar med lågt proteinintag, men att äta massa skit som japp och risifrutti är förmodligen sämre än att basera största delen av kosten på bra mat.

Edit: skriver jag medans jag dricker kaffe och äter kexchoklad inför träningen.

1x0
2016-11-06, 11:12
Det där är imponerande då det enligt min erfarenhet kräver en rejäl ansträngning för att hamna så lågt om man tränar mycket.
+1
Håller med. Känns som att man måste vara vegan eller något sådant för att hamna så lågt. Själv ligger jag utan minsta ansträngning över 1 g även när jag deffar.
+1

________________


Min förra bulk försökte jag ligga på 2g x kg/kv protein eller under: gick inte, hamnade oftast på 2.5-3g x kg/kv. Brukade inget proteinpulver. Däremot kör jag mycket kardio så får äta upp en del kalorier där ifrån> en del extra protein från kolhydratskällorna.


Tips är att köpa billigt vassleproteinpulver, säg 60-100kr per kg. Drick 3 stycken shakes per dag á 30g pulver. Ca 70 gram protein extra om dagen (bara 360kcal bränt på omättnad).
Räknar vi lite matte blir det 7.2kr per dag för dessa tre shakes (80kr per kg vassle räknar jag). x30 = 216kr per månad. Inte mycket extra att plussa på sitt redan 2500-3500kr's matkonto.

Old Nick
2016-11-09, 19:59
Jag försöker inte heller bygga. Tränar enbart för prestation och proteinet är inte lika avgörande känner jag.

Men muskler är ju muskler. Och det är ju dom som står för prestationen. Och mer protein är ju gynnsamt för muskler. Så varför inte ta typ en shake till varje måltid? Det kan ju knappast dra ifrån.

Du gör ju som du vill förstås. Men jag ser inte varför man skulle vilja ligga onödigt lågt på proteinfronten när det är hur lätt som helst att fylla på med lite vassle.

Bjorneman
2016-11-10, 13:19
Jag upplever, trots att upplevelser inte räknas, att långsiktig progressiv träning omöjliggörs om man inte äter tillräckligt.

Macroman
2016-11-10, 13:26
Träning är helt självklart viktigast.

1 g/kg är inte ens särskilt lite. Vore intressantare om alternativet varit 0 g/kg...

Macroman
2016-11-10, 13:28
Brukar sova helt opti. Märkte faktiskt ingen skillnad i träningsresultat när jag gick över till att sova 4 timmar/natt i en månad (träffade ett fruntimmer som ville gå på krogen 7 dagar/v).

Hur pank var du efter denna månad?

Macroman
2016-11-10, 13:36
Finns en grej om att fångar i USA bygger på sig bra med den proteinfattiga koaten dem får där inne. Bygga muskler grundar sig på överlevnad efter ansträngning kroppen utsätts för, inte bara kosten.

Ja det plus steroider ;). Dessutom smugglas det in extra mat osv. Så just fångar i USA är kanske inte bästa exemplet.

Plus att alla kriminella är alfahannnar och därmed har naturligt bra gener för att bygga!

Plus att de flesta är svarta vilka ju har galna gener för byggande.

Gerdler
2016-11-10, 13:37
1 g/kg är inte ens särskilt lite. Vore intressantare om alternativet varit 0 g/kg...
Redan vid ca 0.6-0.8 g/kg så räknas man väl som undernärd?

Jag skulle gissa på att 0 g/kg med bra träning kan vara bättre än ingen träning och 2 g/kg i typ en vecka. Men efter 1 år så är man död, så någonstans så korsar kurvorna varandra. Jag baserar detta på antagandet att prestation blir sämre av rigor mortis och att hypertrofi blir sämre av att blodtillförseln försvinner.

Diomedea exulans
2016-11-10, 13:53
Hur pank var du efter denna månad?

Hade väl gått typ 2000 back. Jag drack själv inget, men hon bad mig köpa öl till henne hela tiden.

MaxHBG
2016-11-10, 14:07
Ligger runt 1.3/g protein per dag och har knappt ökat någon muskelmassa på 2 år.

Mitt problem ligger ju i maten dock, måste äta så jävla mycket för att gå upp i vikt. Så med det sagt så är jag rätt så säker på att allt handlar om kcal mängden och att man går upp i vikt.

1x0
2016-11-10, 14:49
Ligger runt 1.3/g protein per dag och har knappt ökat någon muskelmassa på 2 år.

Mitt problem ligger ju i maten dock, måste äta så jävla mycket för att gå upp i vikt. Så med det sagt så är jag rätt så säker på att allt handlar om kcal mängden och att man går upp i vikt.
Njae, inte direkt.
Men jag tror extremt många svensson-gymmare inte får 'tillräckligt' bra gains för de äter för lite. Eventuellt i kombination med kass träning, typ kör bodybuilderprogram med 1 muskelgrupp per vecka. Skippar legday är en självklarhet. Sen kan de dricka hur mycket proteinshakes de vill utan något direkt händer.:P

Igen, intressant men inte helt ontopic:
http://rippedbody.com/wp-content/uploads/2015/07/The-Pyramid-Of-Nutrition-Priorities-v1.1.png

Agitator
2016-11-10, 16:06
Njae, inte direkt.
Men jag tror extremt många svensson-gymmare inte får 'tillräckligt' bra gains för de äter för lite. Eventuellt i kombination med kass träning, typ kör bodybuilderprogram med 1 muskelgrupp per vecka. Skippar legday är en självklarhet. Sen kan de dricka hur mycket proteinshakes de vill utan något direkt händer.:P

Igen, intressant men inte helt ontopic:
http://rippedbody.com/wp-content/uploads/2015/07/The-Pyramid-Of-Nutrition-Priorities-v1.1.png

Jag satsar enbart på konsekvent träning samt kcal och meal timing.

AntonHA
2016-11-10, 20:05
Jag blir sjuk hela tiden så för mig bör micros ligga längst ned