handdator

Visa fullständig version : Fungerar det att köra 7dagar i veckan på detta upplägg?


Lulzori
2016-10-29, 13:59
Hej, jag har gymmat i ett år nu och jag är sugen på att börja köra 7 dagar i veckan och undrar om det här upplägget fungerar.

Axlar/mage
Rygg/biceps
Bröst/triceps
Ben
Axlar/mage
Rygg/biceps
Bröst/triceps
Ben

Det jag tänkte var att rulla på det upplägget hela tiden, och sen om jag känner mig slut i kroppen så kan jag slänga in nån vilodag ibland, men i stort sett 7dagar i veckan, och ja jag har tid att gymma 7dagar i veckan då jag endast jobbar 50% just nu.

Eftersom det är 3dagar emellan varje muskel tränas borde inte överträning vara något problem tänker jag, men kom gärna med kommentarer om ni tycker att det finns något mer optimalt sätt, jag tycker det är kul att gymma och har mycket tid över just nu.

Jag är 22år och väger ca 75kg om det spelar någon roll, säg till om det är något annat ni undrar.

Mvh

King Grub
2016-10-29, 14:11
Även om musklerna hinner återhämta sig betyder det inte att nervsystemet gör det.

Mr Eks
2016-10-29, 14:35
nervsystemet jobbar dygnet runt king grub.. det behöver ingen återhämtning...

ventilation
2016-10-29, 14:38
Även om musklerna hinner återhämta sig betyder det inte att nervsystemet gör det.

Har för mig att du inte heller kör vilodagar?

King Grub
2016-10-29, 14:39
nervsystemet jobbar dygnet runt king grub.. det behöver ingen återhämtning...

Gå och lägg dig.

Mr Eks
2016-10-29, 14:39
Har för mig att du inte heller kör vilodagar?

men man kan inte jämföra king grub med medel svensson.. han är inte som alla vi andra. vissa är genetiskt överlägsna på vissa sätt t ex det finns ju savanter med 200 i IQ...

vad king grub gör är antagligen helt irrelevant för 99,9 % av befolkningen..

King Grub
2016-10-29, 14:40
Har för mig att du inte heller kör vilodagar?

Det betyder inte att 100% eller ens 1% av befolkningen kan det.

Mr Eks
2016-10-29, 14:40
Gå och lägg dig.

vad snackar du för skit nu!! menar du att nervsystemet behöver "vila" ibland?? vad tror du skulle hända om nervsystemet skulle vila... jo man dör...

Rahf
2016-10-29, 14:43
Lite kul blir det när man försöker trolla en admin.

OnT: Till slut kommer kroppen säga ifrån om vi snackar tung styrketräning. Man blir slö, leder börjar gnälla och det allmänna välmåendet dalar. Jag åker på det under perioder av högre träningsvolym.

King Grub
2016-10-29, 14:44
Wikipedia to the rescue.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Central_nervous_system_fatigue

Centrala nervsystemet behöver absolut tillräckligt med återhämtning... annars är utmattningssymptom och överträning ett faktum. Mycket mer så än muskulaturen.

ceejay
2016-10-29, 14:45
Det där "schemat" säger absolut ingenting whatsoever.

En bekant till mig tränar

Ben bröst rygg
Ben bröst rygg
Ben bröst rygg
Ben bröst rygg
Ben bröst rygg
Ben bröst rygg
Ben bröst rygg

7 dagar i veckan alltså. Du måste vara mer specifik.

Lulzori
2016-10-29, 15:00
Det där "schemat" säger absolut ingenting whatsoever.

En bekant till mig tränar

Ben bröst rygg
Ben bröst rygg
Ben bröst rygg
Ben bröst rygg
Ben bröst rygg
Ben bröst rygg
Ben bröst rygg

7 dagar i veckan alltså. Du måste vara mer specifik.

Du menar att du vill ha vilka övningar jag kör på passen då?

Lulzori
2016-10-29, 15:01
Wikipedia to the rescue.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Central_nervous_system_fatigue

Centrala nervsystemet behöver absolut tillräckligt med återhämtning... annars är utmattningssymptom och överträning ett faktum. Mycket mer så än muskulaturen.

Och hur länge det tar för nervsystemet att återhämta sig är väldigt inviduellt eller?

King Grub
2016-10-29, 15:03
Det beror på en oerhörd mängd faktorer. Är du heltidsproffs och bara kan äta träna sova, eller är du dikesgrävare? Alla andra fysiska faktorer omkring, plus skillnader i gener och hormoner.

Lulzori
2016-10-29, 15:06
Det beror på en oerhörd mängd faktorer. Är du heltidsproffs och bara kan äta träna sova, eller är du dikesgrävare? Alla andra fysiska faktorer omkring, plus skillnader i gener och hormoner.

Jag sover alltid 8-9h, jag äter bra och får i mig 2g/kg protein, jag jobbar framför datorn så jag sitter still stor del av dagarna.

Jag förstår vad du menar att det är omöjligt att säga, som med mycket inom träning är det inviduellt, men om du skulle dra till med en vild gissning, annars får jag väl helt enkelt testa mig fram.

Rahf
2016-10-29, 15:10
Jag sover alltid 8-9h, jag äter bra och får i mig 2g/kg protein, jag jobbar framför datorn så jag sitter still stor del av dagarna.

Jag förstår vad du menar att det är omöjligt att säga, som med mycket inom träning är det inviduellt, men om du skulle dra till med en vild gissning, annars får jag väl helt enkelt testa mig fram.

En vild gissning tjänar inte dina syften. Testa och utvärdera om du tvunget måste veta.

Lulzori
2016-10-29, 15:32
En vild gissning tjänar inte dina syften. Testa och utvärdera om du tvunget måste veta.

Då kör jag på det och kör till kroppen säger nej

Starke75an
2016-10-29, 16:07
Lägg gärna upp en journal. Är intressant att följa såna typer av träningsupplägg.

HMS Laestander
2016-10-29, 16:26
Då kör jag på det och kör till kroppen säger nej

Det enda rätta alternativet när du säger att du har mycket tid och sköter det som är runtomkring. Bra beslut.

Försök variera intensiteten från pass till pass och kom ihåg att träna och testa är två helt olika saker. Om du bara är ute efter att jaga 1RM varje pass kommer du förmodligen få det jobbigt fort.

Isseman
2016-10-29, 16:34
lägg gärna upp en journal. är intressant att följa såna typer av träningsupplägg.

+1

leee
2016-10-29, 16:38
kör gärna bröst axlar samma pass kan bli för mycket för axlarna annars.

exevision
2016-10-29, 16:51
Jag sover alltid 8-9h, jag äter bra och får i mig 2g/kg protein, jag jobbar framför datorn så jag sitter still stor del av dagarna.

Jag förstår vad du menar att det är omöjligt att säga, som med mycket inom träning är det inviduellt, men om du skulle dra till med en vild gissning, annars får jag väl helt enkelt testa mig fram.

Helt stillasittande behöver inte vara optimalt i sammanhanget, imo.

Mr Eks
2016-10-29, 17:12
grabbar ni ska inte tro på allt ni läser på internet.. man måste lära sig att sålla & sovra informationen man får till sig... man behöver ett öppet och kritiskt sinne för att lära sig saker genom att läsa på internet.. något säger mig att de flesta av er inte har det!!!

ett tipps i all välmening

mvh...

hurril
2016-10-29, 17:13
vad snackar du för skit nu!! menar du att nervsystemet behöver "vila" ibland?? vad tror du skulle hända om nervsystemet skulle vila... jo man dör...

Varför tror du att man sover om nätterna?

Mr Eks
2016-10-29, 17:18
Varför tror du att man sover om nätterna?

menar du att nervsystemet stängs av under natten? om det gjorde det skulle ditt hjärta sluta slå och dina lungor sluta andas och din hjärna sluta förbränna glukos och överleva

Mr Eks
2016-10-29, 17:22
vilken pajas som helst kan ha skrivit den där wikipedia sidan grub länkade. kanske just den som skrivit det där stänger av sitt nervsystem emellanåt.. det verkar så iaf.

King Grub
2016-10-29, 17:29
Det här är kunskap grundlagd för över 100 år sedan och bearbetad, bekräftad och utvecklad av flera nobelpristagare och hundratals forskare sedan dess. Men Mr Eks vet bättre.

Mr Eks
2016-10-29, 17:32
Det här är kunskap grundlagd för över 100 år sedan och bearbetad, bekräftad och utvecklad av flera nobelpristagare och hundratals forskare sedan dess. Men Mr Eks vet bättre.

kan du inte läsa vad jag skriver i stället? när vilar nervsystemet?

detta är en avancerad frågeställning och det räcker inte med att copy-pasta pubmed för att förstå detta.. det är oerhört komplext och man måste angripa problemet från olika vinklar för att få en djup förståelse

Mr Eks
2016-10-29, 17:33
bara för att förstå er synpunkt bättre: ni menar alltså att nervsystemet blir slitet av att träna och att det behöver återhämtning för att bli fullt fungerande igen?

spas
2016-10-29, 17:33
Det här är kunskap grundlagd för över 100 år sedan och bearbetad, bekräftad och utvecklad av flera nobelpristagare och hundratals forskare sedan dess. Men Mr Eks vet bättre.

Är det samma kille som skjuter eaa i händerna som manar till att sålla information på nätet. Trolls gonna troll.

King Grub
2016-10-29, 17:33
Jag skäms för att jag för ett ögonblick trodde att du inte var ett troll förra veckan.

TotteShaped4Life
2016-10-29, 17:56
Helt klart har det att göra med en mängd faktorer såsom Grub skriver, genetik, hormoner och och slitsamt jobb man har. Själv är jag 51 år och har väl haft 10 vilodagar de senaste 2 åren. Kör upp mot 10-12 pass i veckan. Har i princip aldrig skador. Tränar hårt, men smart. Försiktig med fail... men har tunga perioder också ala DUP. Brukar knäcka de flesta 25-åringar på gymmet som inte förstår hur i helvete jag orkar hålla igång som jag gör. Är alltid vaken på signaler om kroppen gnisslar för mycket. Har även legat på en kroppsfett% på runt 8-9 i över 1 år. Det handlar i mitt fall tror jag om att jag är lyckligt lottad i det genetiska lotteriet och att jag har hyfsat stillasittande jobb + att jag vägrar hjälpa mina närmaste vänner med flytt. Där går gränsen. För övrigt är jag även övertygad om sömnen är oerhört betydelsefull.

hurril
2016-10-29, 19:02
menar du att nervsystemet stängs av under natten? om det gjorde det skulle ditt hjärta sluta slå och dina lungor sluta andas och din hjärna sluta förbränna glukos och överleva

Det är du som envisas med att trolla om att något stängs av. Både det centrala och det perifera nervsystemet behöver återhämtning/ omväxling av många olika skäl.

Mr Eks
2016-10-29, 21:29
Det är du som envisas med att trolla om att något stängs av. Både det centrala och det perifera nervsystemet behöver återhämtning/ omväxling av många olika skäl.

okej så hur vet man vad som stressar CNS mest och hur man återhämtar det?

jag har läst länken king grub skickade men det säger inte så mkt konkret om styrketräning.

vad stressar CNS mest: tunga lågreppare eller högre repsantal med mer pump? och hur återhämtar man det: är det beroende av kalorier som musklerna eller kan man vila sig till ett återhämtat CNS?

Mr Eks
2016-10-29, 21:31
detta är lite intressant trodde CNS bara var ngt som töntar som inte pallar träna (som jag) ordentligt drar till med för att ursäkta sin lathet

vailto
2016-10-30, 03:10
Wikipedia to the rescue.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Central_nervous_system_fatigue

Centrala nervsystemet behöver absolut tillräckligt med återhämtning... annars är utmattningssymptom och överträning ett faktum. Mycket mer så än muskulaturen.
Är väl såklart omöjligt att svara på men om man skulle köra T.ex 4 pass (Mark, böj, bänk, milpress) med 3 olika volym/tuffhet på dem.

Så först kör man 4 dagar tungt, sen 4 dagar med hög volym och sen 4 dagar lätt med låg volym.

Kan det vara nog för återhämtning?


Skickat från min ONEPLUS A3000 via Tapatalk

henrikl
2016-10-30, 07:59
Är väl såklart omöjligt att svara på men om man skulle köra T.ex 4 pass (Mark, böj, bänk, milpress) med 3 olika volym/tuffhet på dem.

Så först kör man 4 dagar tungt, sen 4 dagar med hög volym och sen 4 dagar lätt med låg volym.

Kan det vara nog för återhämtning?


Skickat från min ONEPLUS A3000 via Tapatalk

Skulle väl i så fall vara vettigare att variera dem, t.ex Tung bänk, lätt böj, lätt militärpress, tung mark, lätt bänk, tung böj osv... Och där syftas de tunga passen på pass som belastar cns hårt och kräver lång återhämtning, och betyder inte nödvändigtvis samma som tunga vikter.

Starke75an
2016-10-30, 10:06
Ni som tränat ett tag, märker ni av att olika muskler kräver olika återhämtningstid? Även vid samma ansträngning? Mina vader verkar vilja ha 3-4 dagar vila mellan passen, fast i knäböj och chins räcker de med 2dagar (48 timmar)

Med åtehämtning i detta fall avser jag att träningen går bra.

Kör just nu helkropps träning 3 dagar i veckan.

Diomedea exulans
2016-10-30, 10:13
Ni som tränat ett tag, märker ni av att olika muskler kräver olika återhämtningstid? Även vid samma ansträngning? Mina vader verkar vilja ha 3-4 dagar vila mellan passen, fast i knäböj och chins räcker de med 2dagar (48 timmar)

Med åtehämtning i detta fall avser jag att träningen går bra.

Kör just nu helkropps träning 3 dagar i veckan.

Faktiskt inte. Men jag har inte riktigt brytt mig om att försöka notera det heller. Och det är svårt att veta om en muskel är tröttare, har träningsvärk längre osv pga en inneboende egenskap i muskeln eller för att man körde den hårdare, med övningar som var mer effektiva för den, att man har använt den mer i vardagen osv.

Men jag vet att det varit mycket prat i byggarkretsar om att olika muskler kräver olika lång återhämtning. Arnold påstår i sin encyklopedi att korsryggen kräver längst återhämtning medan biceps är en av de som återhämtas snabbast. Strävan (han på Youtube) är inne på samma grej.

knooox
2016-10-30, 10:18
när vilar nervsystemet?


Varje gång du lever ett normalt liv och inte överarbetar muskler eller tränar för mycket. Tiden emellan räcker gott och väl för oss normala människor. Det känner du väl själv?

BobaFett
2016-10-30, 11:58
Hur är det egentligen med återhämtning av cns när man kör lätta vikter 20-30 reps till fail?

Jag kör ett program just nu där jag tränar hela kroppen i stort sett varje dag.

4 av passen är rätt tunga och långt från fail. Resten är väldigt lätta 20-30 reps till fail 3 set per muskelgrupp och bara isolationsövningar.

Får se hur det går.

Jag skippar ett lätt pass då det inte finns tid till att träna. Händer väl någon gång i veckan att man inte kan/orkar träna.

Körde varje muskelgrupp 2g/vecka ett tag med mer volym per pass och allt från 3-12 reps men fick ont i knäna.

Nu när jag bytt till det här nya med mest 2-3 reps per set (vissa övningar 6-8 reps) så gick knäontet över på typ 3 dagar.

Frågan är om man pallar köra så pga problem med återhämtning av cns.

Diomedea exulans
2016-10-30, 12:42
Hur är det egentligen med återhämtning av cns när man kör lätta vikter 20-30 reps till fail?

Jag kör ett program just nu där jag tränar hela kroppen i stort sett varje dag.

4 av passen är rätt tunga och långt från fail. Resten är väldigt lätta 20-30 reps till fail 3 set per muskelgrupp och bara isolationsövningar.

Får se hur det går.

Jag skippar ett lätt pass då det inte finns tid till att träna. Händer väl någon gång i veckan att man inte kan/orkar träna.

Körde varje muskelgrupp 2g/vecka ett tag med mer volym per pass och allt från 3-12 reps men fick ont i knäna.

Nu när jag bytt till det här nya med mest 2-3 reps per set (vissa övningar 6-8 reps) så gick knäontet över på typ 3 dagar.

Frågan är om man pallar köra så pga problem med återhämtning av cns.

Det är ju svinbobbigt att köra 30 reps till fail, så jag skulle gissa att det rentav sliter mer på CNS än en maxning.

ceejay
2016-10-30, 13:08
Högreps i isolationsövningar gör en knappast hatisk mot träning och trött på livet som riktigt tunga vikter gör. CNS slits inte nämnvärt kan jag tänka mig av höga reps.

Diomedea exulans
2016-10-30, 13:12
Högreps i isolationsövningar gör en knappast hatisk mot träning och trött på livet som riktigt tunga vikter gör. CNS slits inte nämnvärt kan jag tänka mig av höga reps.

Jag böjer mig för din åsikt här.

BobaFett
2016-10-30, 14:26
Högreps i isolationsövningar gör en knappast hatisk mot träning och trött på livet som riktigt tunga vikter gör. CNS slits inte nämnvärt kan jag tänka mig av höga reps.

Nä tror inte det heller för det är ju jävligt lätt, nervsystemet använder bara 10-20% av maxkapacitet så att säga. Det som tar stopp är inte nervsystemet utan att syret tar slut i musklerna har jag för mig. Kommer inte ihåg exakt, står i gudiols bok :p Det har nånting med musklernas buffertkapacitet att göra.

Det som borde vara värst för nervsystemet är att köra till fail nära 1RM.

Ett Orm
2016-10-30, 19:23
menar du att nervsystemet stängs av under natten? om det gjorde det skulle ditt hjärta sluta slå och dina lungor sluta andas och din hjärna sluta förbränna glukos och överleva

Troll ja vet..

Hjärtat slutar inte arbeta förens den dag vi dör, men bara för det mår det naturligtvis inte bra av att slå i maxfart hela tiden/ för mycket.

Bara för något är aktivt betyder det inte att det är belastat i den bemärkelsen.

Lulzori
2016-10-31, 13:20
Tack för alla kommentarer och svar även fast en del av tråden blev som vanligt argument som inte har något med min frågeställning att göra :)

Jag ska köra detta i några veckor, och jag tror det blir som några har föreslagit att jag varierar passen med några med hög volym, några med låg volym, och några dagar lite tyngre med lägre antal reps, så att jag inte varje pass kör till fail.

Bör jag ligga på kaloriöverskott när jag gymmar 7 dagar i veckan? Just nu ligger jag på kaloribalans eller några hundra kcal i underskott.

Ecaz
2016-10-31, 14:16
Bör jag ligga på kaloriöverskott när jag gymmar 7 dagar i veckan? Just nu ligger jag på kaloribalans eller några hundra kcal i underskott.

Beror väl på om du vill deffa eller bulka. Men du kommer ju automatiskt bränna mer kalorier om du kör samma intensitet/längd på passen så du kan ju behöva räkna om hur mycket du bör äta för att ligga på balans.

Lulzori
2016-10-31, 14:18
Beror väl på om du vill deffa eller bulka. Men du kommer ju automatiskt bränna mer kalorier om du kör samma intensitet/längd på passen så du kan ju behöva räkna om hur mycket du bör äta för att ligga på balans.

Jo tanken med att köra så här intensivt är ju att bygga muskler, men utan att lägga på sig onödiga fett kilon, men jag borde antagligen ligga några hundra kalorier i överskott

Ecaz
2016-10-31, 14:38
Jo tanken med att köra så här intensivt är ju att bygga muskler, men utan att lägga på sig onödiga fett kilon, men jag borde antagligen ligga några hundra kalorier i överskott

Ja. Vill du bygga muskler så ska du ligga på överskott. Ju mindre överskott desto mindre fett, brukar köra på 300 kcal.

Lulzori
2016-10-31, 17:20
Ja. Vill du bygga muskler så ska du ligga på överskott. Ju mindre överskott desto mindre fett, brukar köra på 300 kcal.

Aa tänkte något liknande, jag har bara svårt ibland att ligga på överskott när jag bara käkar bra mat, så det får bli kaloribalans eller lite överskott om jag lyckas :)