handdator

Visa fullständig version : 3x10, 6 till 12 och Bodybuilding


brotherSAMSUNG
2016-10-28, 20:36
3x10 och 6-12 reps är grunden för styrketräningen.

Hur tränar man bodybuilding?

Är de så mycket man kan och så många man kan med tyngsta vikten utan att fuska?

Sova, äta, äta träna, äta, äta, äta och lägg dags... Två varma måltider och 3 kalla.

Alla tar väll inte steorider...

Jag vill bara veta hemligheten.

Isseman
2016-10-28, 20:49
3x15 på allt eller svintungt så du spyr!

Kolla Kai Greene och Ronnie Coleman på utube.

Sen har jag hört att det är tre varma och två kalla som är det bästa!

Nej men många tar "väll".

Hemligheten är hårt arbete många år.

Rabiat
2016-10-28, 20:50
Alltså, börja med att läsa igenom de klistrade trådarna.

brotherSAMSUNG
2016-10-28, 20:55
Alltså, börja med att läsa igenom de klistrade trådarna.

Exakt vilka trådar?

ceejay
2016-10-28, 20:57
Stimulera musklerna metaboliskt 2-3 gånger i veckan, ät mycket mat och träna i 10+ år.
Det handlar om volym. 8-12 reps brukar det talas om därför att man klarar att få in mest volymträning kring de repsen. Gå inte helt till fail heller.

pundi
2016-10-29, 07:56
Intressant ämne! Jag tycker man hör olika överallt. Vissa säger att man ska köra tungt med få reps (typ 5x3-5) och kanske inte få lika bra kontakt, medan andra säger att 8-15 reps med så bra kontakt som möjligt ger bäst muskeltillväxt. Blir galen på att höra olika överallt. Men vad jag tror är väl att man ska köra så tungt som möjligt utan att få sämre kontakt i muskeln.

Slartibartfast
2016-10-29, 08:49
Intressant ämne! Jag tycker man hör olika överallt. Vissa säger att man ska köra tungt med få reps (typ 5x3-5) och kanske inte få lika bra kontakt, medan andra säger att 8-15 reps med så bra kontakt som möjligt ger bäst muskeltillväxt. Blir galen på att höra olika överallt. Men vad jag tror är väl att man ska köra så tungt som möjligt utan att få sämre kontakt i muskeln.

Det beror på att det i slutändan inte är nån större skillnad hur du gör, bara du gör det.

Just nu är det trendigt med en typ av upplägg. Om fem år kommer det att vara nåt annat.

Jorgen
2016-10-29, 11:03
Det beror på att det i slutändan inte är nån större skillnad hur du gör, bara du gör det.

Just nu är det trendigt med en typ av upplägg. Om fem år kommer det att vara nåt annat.

This.

Träna hårt, ät bra och mycket, vila tillräckligt och gör det under en lång tid.

brotherSAMSUNG
2016-10-29, 11:17
Ronnie sa 10, 15 och 20 reps i en video på youtube.

Anniecaroline
2016-10-29, 21:27
Jag tycker det funkar ruskigt bra med att periodisera repsantalet.
Största missen jag gjorde i början var att lassa på för mkt vikt o dålig teknik utan nån som helst muskelkontakt, jag skulle säga att rätt teknik och grym muskelkontakt är nyckeln ��
Men det som funkar för mig behöver heller inte vara rätt väg för någon annan.

pundi
2016-10-29, 21:45
Jag tycker det funkar ruskigt bra med att periodisera repsantalet.
Största missen jag gjorde i början var att lassa på för mkt vikt o dålig teknik utan nån som helst muskelkontakt, jag skulle säga att rätt teknik och grym muskelkontakt är nyckeln ��
Men det som funkar för mig behöver heller inte vara rätt väg för någon annan.

Precis så jag också tänker. Jag har nu ett tag tränat "tungt" med sämre kontakt. Jag ska gå tillbaka med att lätta lite på vikten och köra mer på kontakt. Det känns smartare och effektivare att träna så. Dessutom är det roligare!

viringer
2016-10-31, 08:57
stimulera musklerna metaboliskt 2-3 gånger i veckan, ät mycket mat och träna i 10+ år.
Det handlar om volym. 8-12 reps brukar det talas om därför att man klarar att få in mest volymträning kring de repsen. Gå inte helt till fail heller.

+1

pundi
2016-10-31, 09:19
Stimulera musklerna metaboliskt 2-3 gånger i veckan, ät mycket mat och träna i 10+ år.
Det handlar om volym. 8-12 reps brukar det talas om därför att man klarar att få in mest volymträning kring de repsen. Gå inte helt till fail heller.

+1

Varför ska man inte gå till fail? Man hör ju hela tiden folk prata om att man ska "slakta" muskeln...

ceejay
2016-10-31, 15:25
Varför ska man inte gå till fail? Man hör ju hela tiden folk prata om att man ska "slakta" muskeln...

Det extra man får i träningsväg är inte värt det då återhämtningstiden drastiskt ökar.

brotherSAMSUNG
2016-10-31, 17:55
Volymträning... är de inte 10, 15 och 20 repetitioner eller vad menas med de?

pundi
2016-10-31, 21:03
Det extra man får i träningsväg är inte värt det då återhämtningstiden drastiskt ökar.

Okej, tack så mycket för svar! :)

brotherSAMSUNG
2016-11-26, 16:14
hur lång vila har man mellan setten om man kör 3x6?

Anders The Peak
2016-11-26, 16:17
hur lång vila har man mellan setten om man kör 3x6?

Beror på övning.
Knäböj runt 2-3 minuter
Bicepscurl ca 75-90 sekunder

brotherSAMSUNG
2016-11-26, 16:20
okej för jag har kört snart 3 månader i sträck 3x10 och tänkte testa med 3x6 i 3 månader.

Anders The Peak
2016-11-26, 16:27
okej för jag har kört snart 3 månader i sträck 3x10 och tänkte testa med 3x6 i 3 månader.

I början är 10 reps bra eftersom den ger bra utdelning och skadorna brukar minimeras. Men över tid är det bättre att variera repetitionerna mellan passen.

Eller i samma pass:
Efter uppvärmning.
2*10
2*8
2-3*6

brotherSAMSUNG
2016-11-26, 16:32
Det finns så många teorier om träning så jag tänker testa om många eller få reps bygger bäst massa för mig. Jag kommer att köra 3 månader 3x6 reps av allt.

Anders The Peak
2016-11-26, 16:36
Det finns så många teorier om träning så jag tänker testa om många eller få reps bygger bäst massa för mig. Jag kommer att köra 3 månader 3x6 reps av allt.

Max-OT kan vara ett bra program för dig

Ett men från min sida är att du är helt grön inom styrketräning. Det tar minst ett år för att få muskler och nervbanor i form för riktigt hård träning.

Den här boken är jätteintressant här har Brad försökt göra en vetenskaplig artikel som ska belysa din fråga och gör det tycker jag. (http://www.adlibris.com/se/bok/science-and-development-of-muscle-hypertrophy-9781492519607)

brotherSAMSUNG
2016-11-26, 16:43
Nej, jag är inte helt grön i att träna styrketräning.
Jag börja träna med en idrottslärare på högstadiet och slutade 2005 för jag blev opererad... ca 2012 börja jag på nytt.

Jag har tränat styrka förr och nu ville jag bygga muskler för att se hur stor jag kan bli... jag är 41 år.

Max-OT kan vara ett bra program för dig (https://*******.com/max-ot/week-1/)

Ett men från min sida är att du är helt grön inom styrketräning. Det tar minst ett år för att få muskler och nervbanor i form för riktigt hård träning.

Anders The Peak
2016-11-26, 16:47
Nej, jag är inte helt grön i att träna styrketräning.
Jag börja träna med en idrottslärare på högstadiet och slutade 2005 för jag ca 2012 börja jag på nytt.

Jag har tränat styrka förr och nu ville jag bygga muskler för att se hur stor jag kan bli... jag är 41 år.

Då är du kanske inte direkt en nybörjare på gymmet men med dina frågor ger det mig frågetecken om vad du har gjort på gymmet sedan 2012 :)

Kör på mitt upplägg som jag föreslog det är skonsamt och håll dig till max två till tre övningar per muskelgrupp.

brotherSAMSUNG
2016-11-26, 16:52
Då är du kanske inte direkt en nybörjare på gymmet men med dina frågor ger det mig frågetecken om vad du har gjort på gymmet sedan 2012 :)

Kör på mitt upplägg som jag föreslog det är skonsamt och håll dig till max två till tre övningar per muskelgrupp.

Jag har börja och sluta sen 2012 men nu har jag ett mål. när jag fyller 50 vill jag va så stor mina gener tillåter. Sova äta och träna i 9 år.

Strumpa
2016-11-26, 16:55
Man kan förvisso även bli stor dvs få en hyfsad muskelvolym med vanlig styrketräning Men sen när blev det detsamma som bodybuilding? Jag vet inte. För många verkar det inte vara nämnvärd skillnad dem emellan. Själv har jag dock en tendens att bli allt för mullig om jag kör så. Visst blir man stark. Men det är inte riktigt samma sak för mig längre att bli stark och se så fit ut som möjligt längre. Förmodligen beror det att jag blivit äldre och därmed nu har lättare att gå sönder då jag lyfter tungt. Något jag gjorde tills det att skadorna kom allt oftare. Så nu blir det därför betydligt lättare och striktare för min del.

Anders The Peak
2016-11-26, 17:00
Jag har börja och sluta sen 2012 men nu har jag ett mål. när jag fyller 50 vill jag va så stor mina gener tillåter. Sova äta och träna i 9 år.

Personligen tycker jag att du är hyggligt ung och har stora möjligheter att bli riktigt bra på 9 år. Men det kräver dedikation och disciplin utan att bli en ortorektiker och det kräver att man är begåvad med tålamod och stort fokus på målet. Tyvärr flyter målbilden iväg likt en badboll i vatten när man närmar sig den. Använd kameran och dokumentera dina resultat det är bästa sättet för att inte tappa motivationen under din nio års resa framåt.

brotherSAMSUNG
2016-11-30, 09:47
Även om man inte blir så stark vad ska man göra mer än deffa när man tränar BB?
Som man inte gör vid vanlig styrketräning?

PureWhey
2016-11-30, 09:56
Varför blir man inte stark? Var Ronnie svag?

brotherSAMSUNG
2016-12-01, 11:28
Jo han var det men de var ett svar jag fick av någon så därför skrev jag det.

brotherSAMSUNG
2016-12-12, 09:17
Kan jag fråga om något annat gällande min träning i min tråd?

Ett Orm
2016-12-12, 15:59
Repsantalet säger inte så mycket egentligen om man inte vet TuTet, det skiljer väldigt mycket beroende på hur man utför en övning.

Generella siffror för TuT jag hört är mellan 20-50 sek för hypertrofi. Av det jag sett när de flesta kör hamnar de i den nedre delen på ett sett med tio reps.

brotherSAMSUNG
2017-01-11, 09:06
Ska man köra pumpandes genom settet eller stanna tex. där uppe och där nere i marklyft om man vill köra bodybuilding?
Sen har jag undrat varför man kör 12 reps i några övningar och 10 reps i de flesta övningar?

Ett Orm
2017-01-11, 11:35
Ska man köra pumpandes genom settet eller stanna tex. där uppe och där nere i marklyft om man vill köra bodybuilding?
Sen har jag undrat varför man kör 12 reps i några övningar och 10 reps i de flesta övningar?

Jag kör så ( pausar ca 1 cm ovan marken och straxt före utlåning) och anser det har gett betydligt större utdelning, framförallt styrka. Men då inte så mycket när det kommer till rena maxlyft.
Dock är det helt förödande för greppet, och jag har tvingats till att använda remmar.

Mark är ingen vidare byggarövning på det sättet, men en bra övning överlag.

brotherSAMSUNG
2017-01-14, 14:27
Vilken film på youtube beskriver bäst vad Bodybuilding är och hur man tränar de? inte med Kai Green

brotherSAMSUNG
2017-02-04, 11:50
Bodybuilding.com finns.

Vilken film på youtube beskriver bäst vad Bodybuilding är och hur man tränar de? inte med Kai Green