handdator

Visa fullständig version : Hjälp med träningsschema


Anniecaroline
2016-10-27, 21:53
Hej!
Hoppas nån kan hjälpa mig, jag vill bygga mer muskler och har nu kört en tresplit ett längre tag alltså bröst/axlar, ben/mage, rygg/biceps.
Har totalt tappat motivationen och tycker jag står helt still.
Funderar på att köra en 2 split, jag gymmar ca 5-6 dagar i veckan. Tror ni att det blir för liten återhämtning om man kör en två split då? Och har ni nåt bra upplägg på ett sånt program?
Tack på förhand.

BengtBurk
2016-10-27, 22:01
Med en 2-split 5-6 dagar i veckan landar du på 2-3 pass/v per muskelgrupp vilket är ganska lagom. Om jag vore du skulle jag köra en över- och underkroppssplit där jag fokuserar på någon/några basövningar. Förslagsvis bygger du träningen kring (bas-)övningarna du gillade i din 3-split och sen gör du förändringar utifrån det när du fått kläm på 2-spliten.

cero
2016-10-27, 22:59
Har totalt tappat motivationen och tycker jag står helt still.
Funderar på att köra en 2 split, jag gymmar ca 5-6 dagar i veckan.

Finns ingen fördelar med att träna så ofta. Du kan lika gärna dra ned det till 3 gånger per vecka och på så sätt få mer motivation.

Tree Fiddy
2016-10-27, 23:06
Finns ingen fördelar med att träna så ofta. Du kan lika gärna dra ned det till 3 gånger per vecka och på så sätt få mer motivation.

Nya forskningsresultat? Eller hur vet du att man får mer motivation av att träna 3 gånger i veckan? *rolleyes*

lanzal
2016-10-27, 23:09
Finns ingen fördelar med att träna så ofta. Du kan lika gärna dra ned det till 3 gånger per vecka och på så sätt få mer motivation.

Vad säger du? Att köra igenom kroppen 2-3 gånger i veckan är ju optimalt.
http://tyngre.se/artiklar/hur-ofta-ska-du-traena-foer-att-oeka-i-styrka/

"SLUTSATS
Det här är ett resultat som säkert överraskar ganska många som är nya till styrketräning. Det absolut vanligaste när folk styrketränar är nämligen att de tror att de behöver vara riktigt trötta efter varje träningspass. Att verkligen trötta ut sig själv vid varje träningspass fungerar fint om du bara tränar kanske 2-3 dagar i veckan. Men om du tränar oftare än så eller om du vill få bättre resultat så finns det en hel del som talar för att fler träningspass är bättre."

Anniecaroline
2016-10-28, 00:21
Tack för alla svar vill jag börja med att säga.
Tänker mig att jag kör ben/mage och överkropp får vi se var det bär av :-)
Nån som har koll på hur många set man bör lägga sig på varje pass? Tänker även periodisera mina repa till 15,10,6 reps, nån som har något input på det? :-)

Tänker såhär:
Ben/mage
Knäböj
Marklyft
Benpress
Ev en iso. Övning
Mage blir nog i kabeln

Överkropp blir nog
Bänkpress
Snedbänk
Militärpress
T bar rodd
Latsdrag

Låter det ok?
Att sätta ihop ett schema är inte mitt starkaste talang haha :-)