handdator

Visa fullständig version : Norges bästa styrkelyftare lägger av. (CYC)


ceejay
2016-10-27, 21:10
http://m.h-a.no/nyhet/styrkeloft-verdensmester-legger-opp#.WBJfLsmT5GS

Dreas
2016-10-27, 21:21
Synd med en sådan talang. Det räcker inte att ha bra teknik och träna bra, man måste ha en tålig kropp också för att nå toppen och stanna där.

-squat-
2016-10-27, 21:23
Tråkigt! :(

Gober
2016-10-27, 21:24
Måste var tungt psykiskt att lägga ner med vetskapen att det fanns mer att hämta om inte knäet gått sönder.

MackeJuve
2016-10-27, 21:31
Tragiskt när en stjärna slocknar så tidigt. Undra vad han tar sig för nu träningsmässigt. Orkar kan så skulle han ju kunna tävla i bänkpress, men tvekar på att han finner det tillräckligt intressant.

Skickat från min D5503 via Tapatalk

spoon
2016-10-27, 21:38
Han är väldigt aktiv som domare och coach. Hoppas att han fortsätter i sporten för att i framtiden eventuellt göra en comeback. Kanske i en lägre viktklass.

Tapatalk

Mouline
2016-10-27, 21:49
CYC till Tyngre X

ccm
2016-10-28, 06:19
Jag pratade med honom, och han sa att han gärna skulle tävla lite i -120 kg framöver om knät blir bra.

Bärsärk
2016-10-28, 06:27
26 år och knäproblem, undra om han komma känna att det var värt det om 20 år...

J.V
2016-10-28, 06:38
Trist!26 år och knäproblem, undra om han komma känna att det var värt det om 20 år...Det kommer han garanterat tycka.

MackeJuve
2016-10-28, 07:11
Trist!Det kommer han garanterat tycka.

100 %. Han har ju för fan varit bäst i världen i det han älskar mest och slagit flera världsrekord. Stor skillnad om han inte hade uppnått något.

Diomedea exulans
2016-10-28, 08:04
Trist!Det kommer han garanterat tycka.

100 %. Han har ju för fan varit bäst i världen i det han älskar mest och slagit flera världsrekord. Stor skillnad om han inte hade uppnått något.

+1. Dåliga knän är inte så jobbigt och 26 är inte så ungt för ledproblem. När jag var 18 högg det till i mina knän som om jag hade blivit stucken av något varje gång jag tog ett tramptag på en cykel. Två års karateträning hade pajat knäna, och som belöning hade jag lyckats ta mig från att vara smidig som ett kylskåp till att bli smidig som en frys.

Dessutom kan ju knäna bli bättre. Jag är 33 nu, tränar karate igen, och kan ofta cykla utan besvär.

Samma historia med styrketräningen, hade pajat typ varenda led när jag var 16, men nu kan jag träna stenhårt utan alltför stora besvär.

hugok
2016-10-28, 08:14
Någon som vet vad som hänt med knät? Är det styrkelyftsrelaterat och vad för sorts skada, menisk?

Ladugårdsdörr
2016-10-28, 08:43
Någon som vet vad som hänt med knät? Är det styrkelyftsrelaterat och vad för sorts skada, menisk?

Schlatters sjukdom, hopparknä och Sinding-Larsen-Johansson (SLJ) sjukdom

http://maxstyrka.se/2012/05/intervju-med-carl-yngvar-christensen/

HMS Laestander
2016-10-28, 15:23
Riktigt trist.

26 år och knäproblem, undra om han komma känna att det var värt det om 20 år...

Det är väl klart man klassar det som värt det. Han har gjort det han älskar på absolut världsnivå. Det kostar, visserligen, men vafan. Det är nog inte så att man går och ångrar sig i efterhand.

Diomedea exulans
2016-10-28, 15:42
Möjligen skulle han ångra det om han skulle tvingades gå med rullator resten av livet, men jag vågar gissa att det inte är så illa.

Man and Machine
2016-10-28, 15:48
26 år och knäproblem, undra om han komma känna att det var värt det om 20 år...

Det beror nog helt på hur livet artar sig. Kan han fortsätta tävla, om än på låg nivå, är det säkert värt det. Får han besvär av att bara stå och gå är det nog mer tveksamt. Bara på kolozzeum det är en självklarhet att byta ett rekord i knäböj mot efterföljande liv rullstol. :)

Hur som, trist att han går sönder bara 26 år gammal.

Bärsärk
2016-10-28, 15:57
Möjligen skulle han ångra det om han skulle tvingades gå med rullator resten av livet, men jag vågar gissa att det inte är så illa.

Jag ser fram emot att bli pensionär och det här låter som en skada som kan komma och bita en i arslet när man är 65 (eller tidigare) så för mig går det fetbort.

VÄLDIGT spännande att så många av er värderar ett världsrekord i böj så pass högt...

Ciri
2016-10-28, 16:45
Man kan fundera på hur bra hög volym och hög frekvens träning är. Tragiskt han borde haft 10 år i världseliten kvar.

Gober
2016-10-28, 16:49
Jag ser fram emot att bli pensionär och det här låter som en skada som kan komma och bita en i arslet när man är 65 (eller tidigare) så för mig går det fetbort.

VÄLDIGT spännande att så många av er värderar ett världsrekord i böj så pass högt...

De flesta av oss dödliga väljer nog bort ett allvarligt handikapp men för många inom världseliten är en skada (eller värre) värt priset om de är bäst i världen.

Diomedea exulans
2016-10-28, 17:00
De flesta av oss dödliga väljer nog bort ett allvarligt handikapp men för många inom världseliten är en skada (eller värre) värt priset om de är bäst i världen.

Ja, och de flesta har väl ont nånstans vid 65 ändå? Jag vet iaf att jag får ont överallt om jag inte tränar. Också. :P

hugok
2016-10-28, 17:36
Frågan om det är värt eller inte känns ganska irrelevant för den här tråden. Enligt maxstyrkaintervjun så var skadan något han har dragits med hela livet.

Gober
2016-10-28, 17:38
Ja, och de flesta har väl ont nånstans vid 65 ändå? Jag vet iaf att jag får ont överallt om jag inte tränar. Också. :P

Jo men lite förslitningsskador är inte samma som att vara handikappad. Min tjej pajade sitt knä när hon spelade fotboll som ungdom. Det tog 6.5år hos sjukgymnast att kunna börja träna lite löpning och numera styrketräning. När det var som värst kunde hon inte gå i trappor. Det är ju lite skillnad mot att ha lite ont här och där, allvarliga skador försämrar livskvalitén avsevärt.

Diomedea exulans
2016-10-28, 17:57
Jo men lite förslitningsskador är inte samma som att vara handikappad. Min tjej pajade sitt knä när hon spelade fotboll som ungdom. Det tog 6.5år hos sjukgymnast att kunna börja träna lite löpning och numera styrketräning. När det var som värst kunde hon inte gå i trappor. Det är ju lite skillnad mot att ha lite ont här och där, allvarliga skador försämrar livskvalitén avsevärt.

Iofs.

Ett Orm
2016-10-28, 18:18
Han var nog medveten om riskerna med att väga som en val och träna tungt på elitnivå med ett redan kasst knä..

Fan alltså, ett världsrekord i en sport man älskar.. Han uppnådde ett mål ytterst få kommer till. Det är värt jävligt mycket för de flesta.

An Iron Soul
2016-10-28, 20:06
Oerhört tråkigt. Mest för honom själv. :(
Jag har alltid tyckt väldigt mycket om CYC. En intelligent fyr.

Jag pratade med honom, och han sa att han gärna skulle tävla lite i -120 kg framöver om knät blir bra.

Jag förstår inte varför folk tjatar på f.d kraftsportare "när ska du göra comback, blir det en comback" o.s.v.
Det kanske ligger i våran natur att faktiskt vilja se ett slags mirakelvändning. Men det blir sällan så.
Ta Susanna Kallur t.e.x. En riktig atlet som har ett enormt krigarhjärta. Men kroppens skador och naturliga åldrande sätter stopp.

Precis som om någon släckt strålkastaren och ingen längre bryr sig. Det är ofta självkänslan och självförtroendet börjar svaja då. Speciellt för dom som tränat maniskt hela livet sedan dom var pyttesmå.


I mina ögon har CYC ingenting kvar att bevisa.
Vill han göra en tävling så ska han självklart göra det. Men jag tror det är viktigt att ha intressen vid sidan av sin "idrott".

ccm
2016-10-28, 21:42
Oerhört tråkigt. Mest för honom själv. :(
Jag har alltid tyckt väldigt mycket om CYC. En intelligent fyr.



Jag förstår inte varför folk tjatar på f.d kraftsportare "när ska du göra comback, blir det en comback" o.s.v.
Det kanske ligger i våran natur att faktiskt vilja se ett slags mirakelvändning. Men det blir sällan så.
Ta Susanna Kallur t.e.x. En riktig atlet som har ett enormt krigarhjärta. Men kroppens skador och naturliga åldrande sätter stopp.

Precis som om någon släckt strålkastaren och ingen längre bryr sig. Det är ofta självkänslan och självförtroendet börjar svaja då. Speciellt för dom som tränat maniskt hela livet sedan dom var pyttesmå.


I mina ögon har CYC ingenting kvar att bevisa.
Vill han göra en tävling så ska han självklart göra det. Men jag tror det är viktigt att ha intressen vid sidan av sin "idrott".

Jag vet inte hur många som har varit på honom om en comeback. Det jag vet är att han har rehabat i flera år för att kunna vara med och kriga i världstoppen igen, men nu har gett upp. Han var ett underbarn, och blev en legend. När jag senast intervjuade honom i MAXstyrka Radio så pratade han om sin rehab, alltid extremt ödmjukt. Synd att det skulle sluta innan halvtonnet var bärgat i böjen och 1300 i totalen.