handdator

Visa fullständig version : Ny upptäckt: glycin förbättrar muskelcelltillväxt och reglerar proteinomsättning


King Grub
2016-10-27, 12:09
Background:

The regulation of protein turnover in skeletal muscle is essential for the maintenance of integrity, growth, and function of this tissue. We recently reported that glycine enhances skeletal muscle growth in young pigs. However, the underlying mechanisms remain unknown.

Objective:

This study was conducted with a mouse myoblast cell line, C2C12, to test the hypothesis that glycine activates protein kinase B/mammalian target of rapamycin (Akt/mTOR), as well as inhibits 5′-adenosine monophosphate-activated protein kinase (AMPK) and the expression of genes for proteolysis.

Methods:

C2C12 myoblasts were cultured with 0, 0.25 (physiologic concentration in mouse plasma), 0.5, or 1.0 mmol glycine/L. Cell proliferation, activation of mammalian target of rapamycin complex 1 (mTORC1), AMPK signaling, mRNA levels of atrogin-1 and muscle-specific ring finger protein (MuRF1), and protein synthesis and degradation were measured in the absence or presence of an Akt inhibitor, LY294002, or an AMPK activator, 5-aminoimidazole-4-carboxyamide ribonucleoside (AICAR).

Results:

Compared with control cells, 0.25–1.0 mmol glycine/L enhanced cell growth (by 12–15%) after 24 h (P < 0.05). Glycine treatment led to increased DNA replication (by 70–80%) while enhancing mTORC1 activation by upregulating Akt and inhibiting AMPK signaling (P < 0.05). Accordingly, glycine exposure increased (P < 0.05) the rate of protein synthesis (by 20–80%) and inhibited (P < 0.05) the rate of protein degradation (by 15–30%) in a concentration-dependent manner in C2C12 cells. These observations were validated by the use of an Akt inhibitor, LY294002, or an AMPK activator, AICAR. Moreover, glycine addition resulted in decreased mRNA levels for atrogin-1 and MuRF1 (by 20–40% and 30–50%, respectively; P < 0.05). The repressing effect of glycine on the expression of MuRF1, instead of atrogin-1, was abolished by LY294002 (P < 0.05).

Conclusions:

These findings indicate that glycine plays a previously unrecognized role in enhancing protein synthesis and inhibiting protein degradation in C2C12 cells. Glycine regulates protein turnover by activating mTORC1 and by inhibiting the expression of genes for proteolysis. Our results indicate that glycine is a functional amino acid that improves muscle cell growth.

Glycine Regulates Protein Turnover by Activating Akt/mTOR and by Inhibiting MuRF1 and Atrogin-1 Gene Expression in C2C12 Myoblasts. J Nutr, Oct 26 2016.

http://jn.nutrition.org/content/early/2016/10/26/jn.116.231266.full.pdf+html

King Grub
2016-10-27, 12:11
3 gram glycin innan man går och lägger sig så sover man bättre också http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1479-8425.2007.00262.x/abstract

BobaFett
2016-10-27, 12:35
3 gram glycin innan man går och lägger sig så sover man bättre också http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1479-8425.2007.00262.x/abstract

Hmm... det finns väl rätt mycket glycin i vanlig gymkost?

Antar att man inte vet någon övre gräns.

StarkaUlf
2016-10-27, 12:38
3 gram glycin innan man går och lägger sig så sover man bättre också http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1479-8425.2007.00262.x/abstract

Kanske värt att testa.

King Grub
2016-10-27, 12:44
Jell-O till kvällsmat. http://i.imgur.com/PoAZk.gif

Gerdler
2016-10-27, 13:30
Lösgodis och billiga pro-bars till folket?

Fogel
2016-10-27, 13:50
Nu önskar man att Body Science inte tagit bort glycin från deras vassle ;)

knooox
2016-10-30, 10:21
Alltså typ vassleprotein med tillsatt glycin, ala "Svens***osttill**** är bra med andra ord?

Dåren
2016-10-30, 12:03
Alltså typ vassleprotein med tillsatt glycin, ala "Svens***osttill**** är bra med andra ord?

Kolla in den här tråden.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=225610

Som jag förstår saken är det flera aminosyror i nämnda proteinpulver, som inte bidrar till någon muskeluppbyggande effekt. Så även om denna nya upptäckt gör glycin OK/bra så är det väl fortfarande till viss del spikat? Och då vette sjutton om man kan kalla det "bra".

exevision
2016-10-30, 13:18
Kan ju vara som med leucin? Att mängden glycin som finns i vassle och övrig kost räcker. Att tillsätta ytterligare mängder ger inget?

Fogel
2016-10-30, 15:22
Kan ju vara som med leucin? Att mängden glycin som finns i vassle och övrig kost räcker. Att tillsätta ytterligare mängder ger inget?

Vassle är ganska fattigt på glycin, vill man komma upp i fem gram måste man gå i sig mer än 500 g vassle.

Anders The Peak
2016-10-30, 17:31
Jag tror att det måste vara Hydrolyserat för att det ska bli något av det.

upperkatt
2016-10-30, 17:43
Jag tror att det måste vara Hydrolyserat för att det ska bli något av det.

Varför då? Lättare att ta upp av kroppen, eller hur funkar det?

Gober
2016-10-30, 18:15
Nu önskar man att Body Science inte tagit bort glycin från deras vassle ;)

Kostar dock inte många kronor att köpa en påse glycin :)
Blev väl för mycket gnäll om "proteinspike"

King Grub
2016-10-30, 18:38
Dom kan ju dock inte vetat om den här effekten som anledning till att ha den i.

Gober
2016-10-30, 18:43
Dom kan ju dock inte vetat om den här effekten som anledning till att ha den i.

Om jag inte minns fel skrev Olle om proteinsyntesen och glycin för ett bra tag sedan. Men glycin har funnits i proteinpulver länge så nej det är säkert inte därför man lagt till det från början :).

King Grub
2016-10-30, 18:45
Det här är något man inte ens undersökt på människa, utan det är den första studien, på grisar och i provrör.

Gober
2016-10-30, 18:48
Det här är något man inte ens undersökt på människa, utan det är den första studien, på grisar och i provrör.

Ok kan minnas fel vad han skrev angående glycinet. Kan ha varit någon annan positiv effekt (enligt honom).

Sheogorath
2016-10-30, 18:59
Positiva egenskaper som är kända sedan tidigare är väl söt smak, lågt pris och oförändrad protein-halt på etiketten.

exevision
2016-10-30, 19:32
Vassle är ganska fattigt på glycin, vill man komma upp i fem gram måste man gå i sig mer än 500 g vassle.

Varför skulle man vilja komma upp i fem gram?

Gober
2016-10-30, 19:32
Positiva egenskaper som är kända sedan tidigare är väl söt smak, lågt pris och oförändrad protein-halt på etiketten.

Jag vet inte hur det är med studier på stress/sömn men det har varit ett argument länge när det gäller glycin (separat inte som tillsats).

StarkaUlf
2016-10-30, 20:02
Om jag inte minns fel skrev Olle om proteinsyntesen och glycin för ett bra tag sedan. Men glycin har funnits i proteinpulver länge så nej det är säkert inte därför man lagt till det från början :).


Jag har varit delaktig i formuleringen av Body Science whey 100%.
Tänkte förklara mina tankar bakom formuleringen.

Whey 100% innehåller rent vassle protein och det är tillsatt cirka 1,3gram glycin per servering 30gram

Varför har vi tillsatt glycin?
Glycin bidrar inte till proteinsyntesen men glycin påverkar spridningen och användningen av kreatin i kroppen.
Kreatin bidrar med bättre styrka och muskeltillväxt.

Människokroppen behöver även stora mängder Glycin för att hjälpa levern att effektivt avgifta kroppen vid exponering av olika kemikalier som påverkar levern negativt.

Hård träning bidrar med stress på kroppen och de flesta lever ett aktivt liv som också bidrar med stress.
Glycin har en lugnande effekt på nervsystemet vilket motverkar lite av den negativa stressens påverkan på kroppen.

Personligen har jag och många andra använt glycin separat under flera år för att få bättre återhämtning och välmående och är mycket nöjda med det..

Det är dock inte unikt för body Science att tillsätta glycin, Muscletech har under flera år haft glycin tillsatt i Nitrotech med följande motivering

Nitrotech has 1g GLYCINE per servering
(AS GLYCINE, WHEY PROTEIN ISOLATE, AND WHEY PROTEIN CONCENTRATE)
Glycine is an amino acid which has been noted to play a role in the formation of many other biological compounds in the body, such as proteins and creatine, and even supports cell volumization.

Hur som helst är det viktigt med en detaljerad presentation av mängden som är tillsatt så det inte är dominant i blandningen!

Det var tidigare. Sedan:

Alla Body Science protein produkter är utan glycin numera!

Jag gillar fortfarande glycin och man får tillsätta det själv istället...
Vi har alltid tillsatt det som vi ansåg var en förbättring på aminoprofilen vilket var ganska lite..


Varför tog vi bort det?

1 Vissa andra företag stoppar i ett antal aminosyror utan att deklarera mängden.
Eller en felaktig mängd!
En av dem hade inte deklarerat det på etiketten.

Man tar 60% whey och spikar den ordentligt..
Enligt etiketten hade ena aktören 74% den andra uppgav först 80 men sänkte sen till 75%..

Våra tester visade cirka 60% protein med ordentiligt avikande aminosyreprofiler en av dem deklarerade 3st aminosyror den andra inte.

Vilket innebär att whey halten är en bit under 50%....
Det här är bara för jävligt!!

Det är synd då jag fortfarande gillar några procent glycin, men när de gör på det här sättet så vill vi vara tydliga med att Body Science produkter är rent protein!



Om det var dessa kommentarer du syftade på? :)

Gober
2016-10-30, 20:16
Det var tidigare. Sedan:





Om det var dessa kommentarer du syftade på? :)

Japp :)

Anders The Peak
2016-10-30, 20:43
Finns en del studier på Hydrolyserad glycin (Hydrolysate Collagen) som visar på goda effekter av det. Tror att ni hittar artiklar/studier från 1978 fram till 2016 som redogör för det. Men inte för vanligt gelatin.

Gober
2016-10-31, 13:57
Eftersom proteinsyntesen och mtor är faktorer antar jag att ett extra intag skulle vara på sin plats i shaken efter träning?

Kan man spekulera i vilken mängd det skulle kunna handla om översatt på en vuxen människa?

King Grub
2016-10-31, 14:26
Den akuta proteinsyntesen efter styrketräning maximeras av 10 gram EAA med 3 gram leucin.

Gober
2016-10-31, 14:49
Den akuta proteinsyntesen efter styrketräning maximeras av 10 gram EAA med 3 gram leucin.


"These findings indicate that glycine plays a previously unrecognized role in enhancing protein synthesis and inhibiting protein degradation in C2C12 cells"
Men det är fetstilta jag läser som intressant. Och att det då skulle vara fördelaktigt med maximering av mps och att minska nedbrytning av muskelmassa i samband med post-proteinintag?

RassK
2016-10-31, 15:06
Tur man använt 3g glycin post-wo och pre-bed i ett par år nu! I detta fallet är det även fördel för post-workout glukosbaserat gelegodis som i princip består av gelatin och glukossirap <3

knooox
2016-10-31, 18:39
Tur man använt 3g glycin post-wo och pre-bed i ett par år nu! I detta fallet är det även fördel för post-workout glukosbaserat gelegodis som i princip består av gelatin och glukossirap <3

Hur tycker du att det fungerar med sömnen?

Smklnn
2016-11-01, 11:32
En studie så är glycin the shit. Källkritik tack ffs. I vetenskapliga sammanhang ger det lite info men är långt ifrån någon absolut sanning. Ge oss en randomiserad studie åtminstone. Blir less på alla dessa abstrakts och hur folk tar det som "det är vad som gäller nu", s*at*na // Jarmo med utbildning i vetenskaplik metotik.

Skickat från min MotoG3 via Tapatalk

King Grub
2016-11-01, 11:37
Jag har påpekat att det är en provrörsstudie med grisceller.

Kischen
2016-11-01, 12:12
Går det att göra några jämförelser med tmg?

Gober
2016-11-03, 08:59
En studie så är glycin the shit. Källkritik tack ffs. I vetenskapliga sammanhang ger det lite info men är långt ifrån någon absolut sanning. Ge oss en randomiserad studie åtminstone. Blir less på alla dessa abstrakts och hur folk tar det som "det är vad som gäller nu", s*at*na // Jarmo med utbildning i vetenskaplik metotik.

Skickat från min MotoG3 via Tapatalk

Vem i tråden påstår att det är "the shit" ? När en studie visar positiva resultat blir folk intresserade och diskuterar kring ämnet och hur det i teorin skulle kunna fungera. Men visst, det är väl alltid några som läser rubriken och beställer hem produkter för hela månadspengen.

RassK
2016-11-03, 11:04
Hur tycker du att det fungerar med sömnen?

Det ger en lugnande och avslappande effekt. Brukar ligga på 3-5g för att få en effekt. Tar det tillsammans med resten av min "sleepstack" d.v.s. 0,5-1g tryptofan, 200mg teanin och en kopp kamomillté sen sover jag som törnrosa.

kaspen
2016-11-03, 16:23
En studie så är glycin the shit. Källkritik tack ffs. I vetenskapliga sammanhang ger det lite info men är långt ifrån någon absolut sanning. Ge oss en randomiserad studie åtminstone. Blir less på alla dessa abstrakts och hur folk tar det som "det är vad som gäller nu", s*at*na // Jarmo med utbildning i vetenskaplik metotik.

Skickat från min MotoG3 via Tapatalk

Verkligen. Tänkte precis skriva samma sak.

CoolHandLuke
2016-11-04, 00:00
Har läst en del om glycine på sistone. Det verkar finnas många positiva effekter med denna oessentiella aminosyra. Sen är det frågan om varför. Vissa tror väl att det är effekten av att vi äter för mycket muskelkött och inte får i oss tillräckligt av resten av djuret som kan består av mellan 25-35% kollagen. När man börjar supplementera med glycine så får man tillbaka balansen.

Eller om det bara är förhållandet mellan methionine och glycine som gör det hela. Det skulle delvis förklara de positiva effekterna med vegetabilt protein kontra animaliskt eftersom vegetabiliskt protein har mindre methionine än muskelkött. Mjölkprotein är mer balanserat.

tomten1
2016-11-04, 00:10
Vad för mat innehåller mest glycin?

CoolHandLuke
2016-11-04, 00:20
Vad för mat innehåller mest glycin?
Fläsksvålar. :) .. sen kommer mat som innehåller mycket gelatin som ingrediens. Äkta benbuljong har mycket glycin också. Oxsvans.

TotteShaped4Life
2017-12-02, 08:35
https://www.youtube.com/watch?v=NGNO97uR_bA&feature=youtu.be

Mer om fördelar med glycine

Ett Orm
2017-12-03, 20:20
OMG! Var kan man köpa bulkförpackningar med glyserin?

King Grub
2017-12-03, 20:43
Glycerin har nog ingen speciell muskeluppbyggande effekt. :p

Lycklig
2017-12-03, 21:00
Jag har redan beställt. Ångrar inget.

Ett Orm
2017-12-05, 00:00
Glycerin har nog ingen speciell muskeluppbyggande effekt. :p
Haha, fan såg nu..
Bra placebo kanske, fast det har ju du pajat nu, schyst.:(

Max
2017-12-05, 17:42
Haha, fan såg nu..
Bra placebo kanske, fast det har ju du pajat nu, schyst.:(
I tråden diskuteras glycin, inte glycerin. Du kanske förstod det, men jag är inte säker...

KT81
2017-12-06, 11:05
Hur många svålar ska man ta efter ett armpass för att få bäst gains?

Ett Orm
2017-12-08, 18:09
I tråden diskuteras glycin, inte glycerin. Du kanske förstod det, men jag är inte säker...

Helt rätt, man ska aldrig vara riktigt säker.

https://www.kitchenlab.se/wp-content/uploads/2017/01/vegetable_glycerine-355x460.jpg