handdator

Visa fullständig version : Större kaloriförbrukning både under och efter träning med högkolhydratkost


King Grub
2016-10-27, 09:17
We investigated if carbohydrate (CHO) availability could affect the excess post-exercise oxygen consumption (EPOC) after a single supramaximal exercise bout. Five physically active men cycled at 115% of peak oxygen uptake (V̇O2 peak) until exhaustion with low or high pre-exercise CHO availability. The endogenous CHO stores were manipulated by performing a glycogen-depletion exercise protocol 48 h before the trial, followed by 48 h consuming either a low- (10% CHO) or a high-CHO (80% CHO) diet regime. Compared to the low-CHO diet, the high-CHO diet increased time to exhaustion (3.0±0.6 min vs 4.4±0.6, respectively, P=0.01) and the total O2 consumption during the exercise (6.9±0.9 L and 11.3±2.1, respectively, P=0.01). This was accompanied by a higher EPOC magnitude (4.6±1.8 L vs 6.2±2.8, respectively, P=0.03) and a greater total O2 consumption throughout the session (exercise+recovery: 11.5±2.5 L vs 17.5±4.2, respectively, P=0.01). These results suggest that a single bout of supramaximal exercise performed with high CHO availability increases both exercise and post-exercise energy expenditure.

Braz J Med Biol Res. 2016 Oct 24;49(11):e5656. High-CHO diet increases post-exercise oxygen consumption after a supramaximal exercise bout.

Skrollovicz
2016-10-27, 18:10
Det förklarar varför jag blivit hårdare sen jag började käka godis...

Don H
2016-10-27, 18:17
Inte så enkelt som random godis:-) Men "rätt" godis is da shit.

Skrollovicz
2016-10-28, 04:48
Allt godis är rätt godis.

Arne Persson
2016-10-28, 08:25
Är det därför R.R. har konstant kunnat hålla denna "off"-form i +35 år?:)

Diomedea exulans
2016-10-28, 08:30
Är det därför R.R. har konstant kunnat hålla denna "off"-form i +35 år?:)

Vad käkar han då?

Isseman
2016-10-28, 08:33
Vad käkar han då?

Havregryn. Massor med havgreyn!

Arne Persson
2016-10-28, 09:30
Vad käkar han då?

Lågt fett, inget socker och mycket långsamma kolhydrater och ordentligt med protein.

Arne Persson
2016-10-28, 09:31
Havregryn. Massor med havgreyn!

Ingår bl.a i hans diet innan träningen ja...

Diomedea exulans
2016-10-28, 09:37
Lågt fett, inget socker och mycket långsamma kolhydrater och ordentligt med protein.

Intressant! Mycket baljväxter, grönsaker och fullkornsprodukter?

Klein
2016-10-28, 10:05
Lågt fett, inget socker och mycket långsamma kolhydrater och ordentligt med protein.

Ja det är helt klart makronutrientsammansättningen som är nyckeln till hans form. Har säkert inget att göra med hans stenhårda kontinuerliga träning och undvikande av bulk *rolleyes*

Klein
2016-10-28, 10:08
Vad gäller studien så är det väl inte så konstigt att man förbrukar mer energi vid en maxprestation om man har mer inlagrad energi att förbruka.

Arne Persson
2016-10-28, 10:18
Ja det är helt klart makronutrientsammansättningen som är nyckeln till hans form. Har säkert inget att göra med hans stenhårda kontinuerliga träning och undvikande av bulk *rolleyes*

Han har iallafall inte haft anledning ändra sin kost under åren. Att han sedan inte är korkad nog att bulka på sig en massa dödvikt är väl inget fel...

Arne Persson
2016-10-28, 10:19
Intressant! Mycket baljväxter, grönsaker och fullkornsprodukter?

Ja, bland annat.

Klein
2016-10-28, 10:41
Han har iallafall inte haft anledning ändra sin kost under åren. Att han sedan inte är korkad nog att bulka på sig en massa dödvikt är väl inget fel...

Jag tror du slog huvudet på spiken där med "ingen förändring". Att äta i princip samma mat dag in och dag ut och träna på är nyckeln till att vara i form. Om maten dessutom är fettsnål och fiberrik så blir jobbet ännu enklare då sådan mat är relativt oaptitlig.

Rabiat
2016-10-28, 10:49
Jag tror du slog huvudet på spiken där med "ingen förändring". Att äta i princip samma mat dag in och dag ut och träna på är nyckeln till att vara i form. Om maten dessutom är fettsnål och fiberrik så blir jobbet ännu enklare då sådan mat är relativt oaptitlig.

Det är iofs jättelätt att laga fettsnål och fiberrik mat som är jättegod, något jag lärt mig sedan jag strök köttet ur kosten.

Arne Persson
2016-10-28, 10:54
Jag tror du slog huvudet på spiken där med "ingen förändring". Att äta i princip samma mat dag in och dag ut och träna på är nyckeln till att vara i form. Om maten dessutom är fettsnål och fiberrik så blir jobbet ännu enklare då sådan mat är relativt oaptitlig.

Har ätit där his familjen R. flertalet gånger och avnjutit högst delikat och nyttig mat. Dags igen i helgen. :)

Gober
2016-10-28, 10:55
Det är iofs jättelätt att laga fettsnål och fiberrik mat som är jättegod, något jag lärt mig sedan jag strök köttet ur kosten.

Jag har dragit ner rejält på rött kött, äter det ibland ute eller ibland om jag köper en fin biff, gör en god burgare osv. Men det mesta proteinet kommer från proteinpulver, kyckling, ägg, lite rapsolja, avokado osv. Sen jag drog ner på köttätandet halverade jag (minst) mitt fettintag 5 av 7 dagar i veckan.

Klein
2016-10-28, 10:57
Det är iofs jättelätt att laga fettsnål och fiberrik mat som är jättegod, något jag lärt mig sedan jag strök köttet ur kosten.

Har ätit där his familjen R. flertalet gånger och avnjutit högst delikat och nyttig mat. Dags igen i helgen.

Ok bjud gärna på recept i matlagningsforumdelen.

1x0
2016-10-28, 11:00
Det är iofs jättelätt att laga fettsnål och fiberrik mat som är jättegod, något jag lärt mig sedan jag strök köttet ur kosten.
Jag reagerade likadant; men "jättegod" njae. All min varmrättsmat hade blivit avsevärt mycket godare med (mer) stekfett, olja, grädde, gräddsås, ost eller fett kött till. :)

Jag ligger på 4000-4500kcal och 30-50g fett. Äter väldigt fiberrikt. Däremot är väl minst 3000kcal av dessa kalorier baserat på lättsmälta kolhydrater; frukost- och efterrättsmat.
Hade jag tvingat mig att äta cleant; alltså bara varmrättsmat, fettsnål. Undvikit socker och "onyttiga" saker (som i de flestas ögon) hade jag nog pallat med en vecka max. Kanske hållbart under deff. :P

King Grub
2016-10-28, 11:54
Jag ligger på 4000-4500kcal och 30-50g fett.

Det låter ju direkt dumt.

Gober
2016-10-28, 12:02
Det låter ju direkt dumt.

1x0 har väl själv uttryckt att han har problem som i mina ögon är ortorexi. Att bulka på så lite fett låter som sagt dumt.

Sen förstår jag inte hur det skulle vara svårt att göra god fettsnål mat, men visst, tolkar Kolo fettsnålt som att man bör ligga på 30-50g fett så förstår jag att det blir svårt.

Jag äter runt 3000kcal och för mig är runt +-100g fett (från mestadels bra källor) ganska lågt.

HenrikJ
2016-10-28, 12:03
Att äta samma sak varje dag skulle omedelbart ta bort mycket av meningen mitt liv, oavsett hur bra form det skulle ge mig.

1x0
2016-10-28, 17:22
Det låter ju direkt dumt.

1x0 har väl själv uttryckt att han har problem som i mina ögon är ortorexi. Att bulka på så lite fett låter som sagt dumt.

Sen förstår jag inte hur det skulle vara svårt att göra god fettsnål mat, men visst, tolkar Kolo fettsnålt som att man bör ligga på 30-50g fett så förstår jag att det blir svårt.

Jag äter runt 3000kcal och för mig är runt +-100g fett (från mestadels bra källor) ganska lågt.
Attans, ännu en gång jag skriver utan tänka tillräckligt innan jag postar! Skyller att jag var trött.

30-50g är snarare det jag "satsar på" under styrketräningsdagarna.
Räknade på fettintaget i somras, var som följer:

v25: 403.8g F (57.68g F/dag)
v26: 341.1g F (48.72g F/dag)
v27: 360.7g F (51.52g F/dag)
v28: 363.9g F (51.98g F/dag)
v29: 425.0g F (60.71g F/dag)
v30: 586.2g F (83.74g F/dag)
v31: 396.9g F (56.70g F/dag)
v32: 361.9g F (51.70g F/dag)

Sen får jag även i mig 10g fett från omega-3 tillskott. Så ligger väl på 60g fett per dag i genomsnitt. Väger 93kg.

Jag tänker inte slösa er tid, att fråga om det är lugnt. Men om någon negativ inverkan av 0.6-0.7g fett kg/kv, skriv gärna! :)

Fettkällorna är från kött, nötter, kakaopulver, havregryn, glass, mjölk, kvarg och ost. 10g från fiskolja.

Gober
2016-10-28, 17:34
Attans, ännu en gång jag skriver utan tänka tillräckligt innan jag postar! Skyller att jag var trött.

30-50g är snarare det jag "satsar på" under styrketräningsdagarna.
Räknade på fettintaget i somras, var som följer:

v25: 403.8g F (57.68g F/dag)
v26: 341.1g F (48.72g F/dag)
v27: 360.7g F (51.52g F/dag)
v28: 363.9g F (51.98g F/dag)
v29: 425.0g F (60.71g F/dag)
v30: 586.2g F (83.74g F/dag)
v31: 396.9g F (56.70g F/dag)
v32: 361.9g F (51.70g F/dag)

Sen får jag även i mig 10g fett från omega-3 tillskott. Så ligger väl på 60g fett per dag i genomsnitt. Väger 93kg.

Jag tänker inte slösa er tid, att fråga om det är lugnt. Men om någon negativ inverkan av 0.6-0.7g fett kg/kv, skriv gärna! :)

Fettkällorna är från kött, nötter, kakaopulver, havregryn, glass, mjölk, kvarg och ost. 10g från fiskolja.


Räknar du så noga när du ligger på överskott? Bara det känns overkill. Jag tycker du ligger onödigt lågt på fett för någon på din vikt och energiförbrukning. Farligt är det väl inte men frågan är om du vinner något på det?

1x0
2016-10-28, 17:46
Räknar du så noga när du ligger på överskott? Bara det känns overkill. Jag tycker du ligger onödigt lågt på fett för någon på din vikt och energiförbrukning. Farligt är det väl inte men frågan är om du vinner något på det?
Jag räknar kalorier ja. För se fettintaget så räknar jag ihop alla dagarna (fettintaget) i mitt kostprogram och delar med 7 så får jag veckogenomsnittet.

Jag kör ju leangainsmakros. Överäter med 500-1000kcal på styrketräningsdagarna, högkolhydrat och lågfett (<0.5g F kg/kv). 4.5 styrketräningsdagar per vecka.
På "vilodagarna" (brukar landsvägscykla några timmar) äter jag balans eller svagt energiunderskott. Skickar upp fettet till 100-150g.

Jag vet inte. Gillar att äta såhär. Ger mig extra motivation att träna hårt om jag kan överäta rejält på styrketräningsdagarna. Vet att King Grub "rekommenderar" att en ska äta extra på vilodagar och inte på styrketräningsdagarna. Berkhan (leangains) tvärtom. :PpP


Jag tycker jag kan "haxa" lite med kalorierna om jag överäter mestadels kolhydrater. Typ något i stil med att min _kolhydratsöverätning_ mest går till återhämtning och glykogeninlagring (broscience)...för jag kör väldigt mycket glykogentömmande träning, landsvägscyklar varje dag och styrketränar helkropp 2 timmar - oftast helt fastande. "Känns" som jag tömmer mig rejält sen när jag äter 1000g kolhydrater går allt till tidigare-nämna.
^Broscience som sagt haha

Edit:
Jag körde 200kcalöverskott per dag och samma fettintag varje dag min förra bulk (+6kg på 6 månader) och tycker nuvarande går bättre med leangainsmakros --- dock massa andra variabler än makrofördelningen under denna bulken (annat träningsupplägg, mer konditionsträning, mer/andra kosttillskott osv).

rbn
2016-10-28, 19:08
1x0, jag känner inte dig men av dina inlägg att döma verkar du spendera 90% av din vakna tid åt att grubbla kring träning/kost/markos/upplägg etc. Är det något du tycker är kul eller varför allt hårklyveri?

Rabiat
2016-10-28, 19:49
Jag har dragit ner rejält på rött kött, äter det ibland ute eller ibland om jag köper en fin biff, gör en god burgare osv. Men det mesta proteinet kommer från proteinpulver, kyckling, ägg, lite rapsolja, avokado osv. Sen jag drog ner på köttätandet halverade jag (minst) mitt fettintag 5 av 7 dagar i veckan.

Jag strök allt kött, även kyckling och fisk. Sen visst, jag syndar ibland genom att investera i någon riktigt fin köttbit som får malas till färs och bli burgare, men det är i undantagsfall. Och ja, fruktansvärt lätt att äta fettsnålt om man inte äter kött. Dessutom blir tacos grymt mycket bättre på sojafärs än köttfärs, man slipper flottet som rinner ur tortillan och blir en kladdig fetthög på tallriken ;)

Ok bjud gärna på recept i matlagningsforumdelen.

Ersättningar baserade på soja funkar för det mesta där du annars använder färs eller vitt kött. Annars kommer man jäkligt långt med rotfrukter, linser och bönor. Särskilt om man har en slow cooker, men jag har fått för mig att det förstör fibrerna? Så det blir det inte varje dag.

1x0
2016-10-28, 20:12
1x0, jag känner inte dig men av dina inlägg att döma verkar du spendera 90% av din vakna tid åt att grubbla kring träning/kost/markos/upplägg etc. Är det något du tycker är kul eller varför allt hårklyveri?
Intresse, roligt att experimentera och rädsla för att bli tjock (igen).

Gillar att optimera saker. Om det rör kost och näring, eller överklocka datorn, finjustera växlarna på cykeln. Spelar ingen större roll. Är inte allt optimerat i mitt tycke får jag ångest> klarar inte sova.

Kan jag äta på ett sätt, som teoretiskt ger 0.5℅ mindre fettinlagring vid överätning gör jag gärna det (om det är någorlunda hållbart). ;P

Gillar att föra statistik. Vilket är konstigt för jag hatar matematik och är värdelös på det.

Klein
2016-10-28, 21:41
1x0 har väl själv uttryckt att han har problem som i mina ögon är ortorexi. Att bulka på så lite fett låter som sagt dumt.

Sen förstår jag inte hur det skulle vara svårt att göra god fettsnål mat, men visst, tolkar Kolo fettsnålt som att man bör ligga på 30-50g fett så förstår jag att det blir svårt.

Jag äter runt 3000kcal och för mig är runt +-100g fett (från mestadels bra källor) ganska lågt.

Hur är 30% av energin från fett fettsnålt?

Gober
2016-10-28, 21:58
Hur är 30% av energin från fett fettsnålt?

30-50g fett på 4500kcal skrev 1x0 är väldigt lågt. Mina 100g på 3000-3500kcal är imo lågt men inte fettsnålt ur optifitness perspektiv.

Klein
2016-10-28, 22:05
30-50g fett på 4500kcal skrev 1x0 är väldigt lågt. Mina 100g på 3000-3500kcal är imo lågt men inte fettsnålt ur optifitness perspektiv.

Bara fettsnålt från ett LCHF-perspektiv.

Gober
2016-10-28, 22:38
Bara fettsnålt från ett LCHF-perspektiv.

Ok, jag är lchf'are då :D förutom att jag äter runt 30-35% kolhydrater då alltså. Men visst min kost är väl inte särskilt fettsnål. Jag vill dock hävda att det går utmärkt att ligga ganska lågt i fett och äta gott. Att min energi från fett ligger runt 30% beror på visa tillägg i kosten som skulle kunna plockas bort om jag hade anledning, lite smör, majonnäs osv. Men nu snurrar vi ifrån ämnet, om det går att laga god fettsnål mat eller ej (det går men inte lika gott som icke fettsnålt) hör väl egentligen inte till ämnet.