handdator

Visa fullständig version : Kan man bygga muskler genom att bara maxa?


Mr Eks
2016-10-26, 19:00
Hej

Säg att man varje dag maxar i knäböj och försöker slå sitt tidigare resultat. Ibland stannar man såklart på en vikt t ex 170 kg och gör en etta varje dag i tio dagar tills man klarar 172,5


Träninge består bara i uppvärmning + maxning.

Skulle man bygga några muskler av detta ?? Jag fattar såklart att man bygger myyycket mindre än att köra byggaträning typ 100 reps per pass

men bygger man något alls??? mvh..

Brofessorn
2016-10-26, 19:00
Ja, det gjorde det för mig.

FilipLindstr
2016-10-26, 19:36
Allt är relativt till träningsålder och känslighet/talang.

Jag körde idiotträning som nybörjare och ökade bra, men det var en stadig nerkurva för mina ökningar och jag skadade mig mycket mycket oftare då än jag gör nu trots att jag tränar säkert 10gånger mer nu. Tekniken blev inte direkt bättre heller.

Starke75an
2016-10-26, 19:47
Ja. Finns ett samband mellan ökad styrka och ökad muskelmassa.

cero
2016-10-26, 20:00
Klart man gör. Annars skulle man kunna få oändlig relativ styrka och springa 100-m på 3 sekunder eller hoppa till månen. Sedan kanske det inte är det mest effektiva sättet att träna, för massa och för att undvika skador.

Mr Eks
2016-10-26, 20:03
Ja, det gjorde det för mig.

hur körde du då mannen ?

Bjorneman
2016-10-26, 20:15
Det kan man nog, men att bara maxa är nog inte rätt väg att gå för de flesta.

Var är Klagarn? ;)

Diomedea exulans
2016-10-26, 20:19
Jag tror att det är stor risk att bränna ut psyket om man gör det länge.

Brofessorn
2016-10-26, 20:20
hur körde du då mannen ?

Maxade i böj varje dag, en repetition på den tyngsta vikten jag orkade för dagen. Sen 1-2 lätta back off sets, typ tvåor på 80% av mitt dagliga max. Ökade ~20 kg på en månad, och fick så stora ben att alla mina jeans sprack. Men du bör veta att det antagligen bara ger så bra resultat under en kort tid, för att sedan sakta ner. Det är ingen magisk träningsmetod.

Sök lite på bulgarian method om du är intresserad av att maxa varje dag. Om du orkar läsa en hel bok så finns det "Squat Everyday" av Matt Perryman, googla så hittar du en gratis PDF.

http://www.jtsstrength.com/articles/2013/09/12/do-it-yourself-bulgarian/
http://www.jtsstrength.com/articles/2016/04/29/the-bulgarian-method-explained/

KoloKungen
2016-10-26, 21:03
http://www.lift.net/2013/08/21/high-frequency-intensity-training-for-powerlifting/

Kev88
2016-10-27, 00:01
Jag tror att det är stor risk att bränna ut psyket om man gör det länge.

Maxar man varje dag så lär man skada sig innan det sker :p

Brofessorn
2016-10-27, 06:05
Maxar man varje dag så lär man skada sig innan det sker :p
Vilket givande inlägg, inte alls ett generiskt standardsvar från någon som knappt har tränat i ett år.

Skickat via Tapatalk

CalleP
2016-10-27, 06:55
Gjorde inte Ceejay på forumet något liknande?

Stuffer
2016-10-27, 07:05
Vilket givande inlägg, inte alls ett generiskt standardsvar från någon som knappt har tränat i ett år.

Skickat via Tapatalk

Jag tycker att det var ett mycket givande inlägg. Med tanke på resultatet av TS tidigare försök att testa "experimentella metoder" så är det nyttigt för honom att få höra om bieffekter.

Att redan vältränade personer får resultat av att bara köra maxningar under en period ser jag inte som något konstigt. TS som verkar vara en nybörjare däremot, han kommer bara att sabba sin rygg och sin framtida träningskarriär.

Kev88
2016-10-27, 11:43
Vilket givande inlägg, inte alls ett generiskt standardsvar från någon som knappt har tränat i ett år.

Skickat via Tapatalk

Skaderisken är som högst när man maxar, speciellt för personer som inte har lyft länge, så hur är ett inlägg där man uppmärksammar detta för TS inte ett givande inlägg?
Och jag har lyft i sex år, inte ett.

Loke
2016-10-27, 12:19
Är nog ren radda individuella faktorer som avgör vad som ger hög skaderisk. I kärnan ligger det lite tautologiska att man skadar sig när man gör fel. Personligen upplever jag att många skador kommer på de där tråkiga "lätta" passen som man bara vill få överstökade. Tankarna seglar i väg och plötsligt gör man nåt dumt. Så jag kan hålla med om att det är en grov förenkling att lyfta fram att just maxprestationer som medför hög skaderisk. Om det verkligen var så så skulle ju skador på tävlingar inom SL och OL vara vanligt, och det tycker jag mig inte riktigt se.

Sen tror ju jag att mental trötthet är en jätteviktig faktor, och det är ju typ det Dio är inne på, att man bränner ut sig psykiskt. Det finns kanske ingen motsättning mellan att säga så och att säga att skaderisken ökar.

Men men, finns säkert massor av forskning och läroböcker skrivet på detta.

heppa
2016-10-27, 12:49
Gjorde inte Ceejay på forumet något liknande?

Jo, men hans klena psyke gjorde så han inte klarade av det.

trädgårdsmöbel
2016-10-27, 15:35
Det här är inte "maxa" men nästan. Jag har sett många redigt grova byggare som kör periodvis väldigt tungt, tunga 5-8:or och det verkar onekligen funka bra för dem, åtminstone periodvis.

Agitator
2016-10-27, 15:53
Maxar man ofta så är ju cns knppt återhämtat.

Jag hade 165 pbn 2015. Det kostade på kroppen att konstant ligga på sina maxnivåer flera ggr per månad. Att köra maxlyft många ggr per vecka i en längre period måste vara extremt slitet.

Eller så har man en outtömlig återhämtningsförmåga, typ artificell sådan. Då är det nog lättare.

Old Nick
2016-10-27, 16:36
Jag hade 165 pbn 2015. Det kostade på kroppen att konstant ligga på sina maxnivåer flera ggr per månad. Att köra maxlyft många ggr per vecka i en längre period måste vara extremt slitet.

Hur tränar du? Övningar? Sets, reps, frekvens?

Agitator
2016-10-27, 21:48
Hur tränar du? Övningar? Sets, reps, frekvens?

Uppdelat på 2 pass. 4 pass i veckan. 3-4h pass.

Det var pbn på tre olika platåer under 1rm samt 1rm då och då.
Bara på arbetsvikter som alltid var tunga.

Väldigt lång setvila. Få övningar (less is more). Mina övningar är i princip: Bänk/hantelpress, marklyft, böj, latsdrag, sittande rodd, biceps hantlar, triceps liggande frenchpess eller kabeltriceps stående frenchpress, Sittande hantelpress och styrkepressar.

Uppdelat på 2 pass i princip är de där övningarna.

Rolfarsson
2016-10-27, 22:51
Uppdelat på 2 pass. 4 pass i veckan. 3-4h pass.

Det var pbn på tre olika platåer under 1rm samt 1rm då och då.
Bara på arbetsvikter som alltid var tunga.

Väldigt lång setvila. Få övningar (less is more). Mina övningar är i princip: Bänk/hantelpress, marklyft, böj, latsdrag, sittande rodd, biceps hantlar, triceps liggande frenchpess eller kabeltriceps stående frenchpress, Sittande hantelpress och styrkepressar.

Uppdelat på 2 pass i princip är de där övningarna.

Varför ger du inte dina hamstrings en övning som tränar hela hamstringspartiet och genom hela dess rörelsebana, som t.ex. lårcurl? :p

Agitator
2016-10-28, 00:58
Varför ger du inte dina hamstrings en övning som tränar hela hamstringspartiet och genom hela dess rörelsebana, som t.ex. lårcurl? :p

Jag glömde faktiskt bort Lår curl och lår extensions maskinerna. Kör dem inte längre. Men gjorde under 2013-2015.

Decepticon
2016-10-28, 15:19
Det är klart att kroppen bildar ny muskelvävnad om du bara maxar, men om målet är att bygga muskler, så finns det effektivare sätt till detta. Kroppsbyggare bygger inte sin fysik genom att bara köra maxlyft, de maxar i princip aldrig. Jag maxar aldrig, varför ska jag det, jag ökar mina träningsvikter progressivt och pumpar på, så som man gör när man vill bygga muskler och skiter i hur "stark" man är :)

Hemi
2016-10-28, 16:19
Just konventionell knäböj är en så pass avancerad övning också med flera moment så maxa varje dag är inte det bästa just. Har bra erfarenheter av mer "sub maximala" singlar i serier på betydligt färre dagar, med vissa övningar och för min del "död start" för mer säkerhet och i serier. Då kan det bli lite bygge. Kan bli, om man fokuserar på varje lyft och på varje del av lyftet.