handdator

Visa fullständig version : Balans/att kunna unna sig


Pinkoholic
2016-10-26, 15:08
Tjaa, jo nu e de så att jag vet att många här inne är duktiga vad gäller kost och träning osv så tänkte att ni kanske kan hjälpa mig lite?:)
Som tidigare nämnt i en annan tråd, så behandlas jag nu för en ätstörning och allt går verkligen framåt. Känner mig gladare,starkare och det är på bättringsvägen verkligen! Från att knappt ha ätit någonting så äter jag nu 1 äpple till frukost, en bra lunch bestående av grönsaker/protein/kolhydrater och fett , en stabil middag enligt tallriksmodellen samt lite kvällsmat bestående av antingen kvarg/knäckemacka eller grönsaksstavar med någon god dipp till!
Det kanske inte låter mycket men det är verkligen stort steg framåt!

Iaf så har jag precis fått börja träna 1 gång i veckan på gym, löpa 20-30 min sen lättare styrkeövningar på det. Det känns underbart!
Men det som jag börjat känna av som är lite jobbigt är när man ska unna sig..lördagsgodis menar jag då, alltså jag älskar lösgodis/choklad och liknande men eftersom jag inte tränar så mycket så är jag rädd att jag kommer gå upp massor i fettvikt om jag lägger till godis/naturgodis 1 dag/vecka ..?? mitt mål är ju inte att tävla inom fitness eller så, utan jag e väl en vanlig Svensson tjej som vill ha en hyfsat vältränad och såklart frisk kropp! Därför undrar jag, är det okej att kunna äta godis en gång i veckan även om jag inte nu tränar så mycket??

Tacksam för svar😊

StarkaUlf
2016-10-26, 15:12
Ja, det är okej, och normalt. Din kroppsvikt och kroppsbild kommer inte att förändras av lite choklad/annat gott en dag i veckan. Och speciellt inte i din situation. Så kör på! :)

Beemel
2016-10-26, 15:14
Ja det är ok.
Socker i sig är ju inte så nyttigt (vilket inte bara har med vikten att göra)
Men om man håller sig till att äta det en gång i veckan och inte trycker i sig så mycket man kan så är det helt ok att unna sig.

Bra mycket bättre än att exempelvis gå ut och supa skallen av sig eller unna sig cigaretter eller dylikt.

kaspen
2016-10-26, 20:15
Det är inga problem att unna sig godis ibland, framförallt inte om man tränar. Kroppen är så fiffig att när man äter mer kalorier gör man också av med fler kalorier, och för dig så är det säkert bara bra att fylla på med lite kolhydrater.