handdator

Visa fullständig version : Högg till i bröstmuskeln vid bänkpress.


Tornhill
2016-10-26, 09:47
När jag körde bänkpress i lördags kände jag att det högg till i bröstet. En väldigt konstig känsla. Det gjorde inte jätteont så jag kunde utan problem få upp stången igen. Bestämde mig att testa köra bänkpress igår igen men då kom smärtan tillbaka. På låga vikter var det en väldigt svag känsla som är svår att förklara, mer som ett obehag än en smärta. Däremot vid lite större utmattning kändes det som det brann i själva bröstmuskeln.

Misstänker det är inflammation i något muskelfäste då jag tränat rätt intensivt senaste tiden. Men det underliga är att jag har inte ont alls och är inte det minsta öm i vardagen.

Någon som varit med om något liknande?

ceejay
2016-10-26, 09:48
En liten muskelbristning skulle jag gissa på.

Tornhill
2016-10-26, 09:55
Okej, vad är det som få dig att tro det är muskelbristning och inte inflammation? Vid muskelbristning blir man normalt ömt och eventuellt lite svullen enligt det jag läst.

Sheogorath
2016-10-26, 10:20
Det är en muskelbristning. Man får en inflammation som reaktion på skadan men det primära är en muskelskada. Om man får en akut inflammation så sitter det i regel alltid i ett muskelfäste, inte intramuskulärt (och dessutom är dessa akuta inflammationer sannolikt en mycket liten bristning i grund och botten, de också).

Huruvida man ser något yttre, om man får svullnad, blåmärke mm beror helt och hållet på var skadan sitter och hur stor den är.

Tornhill
2016-10-26, 11:30
Tack för svaren!:) Får väl lite vila från bänken helt enkelt*grr*

ceejay
2016-10-26, 13:28
Ta det lugnt med tyngre vikter i iaf 2 veckors tid. Men försök att börja bänka så fort som möjligt med minimal smärta.

Rolfarsson
2016-10-26, 14:55
Får väl lite vila från bänken helt enkelt*grr*

Om det är en bristning så bör du dom första 5-7 dagarna undvika allt som belastar och töjer området, alltså även vertikala drag och pressar, sen får du räkna med att det kommer att ta ett tag att komma tillbaka, samtliga små bristningar som jag har haft har hållit mig borta från "normal" medeltung (8+ RM) träning i minst 8 veckor (med hjälp av fysioterapeut).
Jag har provat att återgå tidigare men då har det slitits upp igen, så var försiktig, för annars så kan det bli VÄLDIGT långdraget.