handdator

Visa fullständig version : Bör man minimera fettintag efter träning?


drkrupp
2016-10-26, 09:23
"Postexercise High-Fat Feeding Suppresses p70S6K1 Activity in Human Skeletal Muscle"
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/27327024

Kan man tolka detta som att man bör minimera fett i måltiderna före och efter träning? Eller bara måltiden efter träning? Eller kanske minimera fettintaget hela dagen och höja fettintaget på vilodagar istället?

Jag har alltid bara ätit vanligt sammansatt middag efter träning men man blir ju nyfiken.

Grotesk
2016-10-26, 09:35
Fett efter träningen har väl aldrig varit aktuellt? Övriga antaganden låter jag vara.

Klein
2016-10-26, 09:57
Fullfet mjölk efter träning verkar stimulera proteinsyntesen bättre än magrare alternativ så jag skulle inte helt avskriva fett efter träning.

King Grub
2016-10-26, 11:47
Fullfet mjölk efter träning verkar stimulera proteinsyntesen bättre än magrare alternativ

Inte om man matchar kalorimängden från fetmjölk och fettfri sådan.

Mr Eks
2016-10-26, 12:09
Inte om man matchar kalorimängden från fetmjölk och fettfri sådan.

vadå så mer kalorier ger mer muskel tillväxt? har för mig att du skrivit att den uppreglering som sker efter styrketräning bara är beroende av amino syror. om man inte styrketränar är dock protein syntesen beroende av energi..

var tänker jag fel king grub *screwy*

nisse1976
2016-10-26, 12:27
vadå så mer kalorier ger mer muskel tillväxt? har för mig att du skrivit att den uppreglering som sker efter styrketräning bara är beroende av amino syror. om man inte styrketränar är dock protein syntesen beroende av energi..

var tänker jag fel king grub *screwy*

Borde väl bero på mängden mjölk man dricker.
Men om vi tar 200 gram fetmjölk som exempel så ger det ca 120 kcal och 7 gram protein
Skall du dricka 120 kcal från lättmjölk får du dricka ca 300 gram och får då i dig ca 11 gram protein

Isseman
2016-10-26, 12:50
Brukar köra low fat efter träning och bomba med carbs samt en del protein. Inbillar mig att jag återhämtar mig bättre samt att skiten tas upp snabbare än om jag hade ätit 100g fett till :P

Isseman
2016-10-26, 12:51
Borde väl bero på mängden mjölk man dricker.
Men om vi tar 200 gram fetmjölk som exempel så ger det ca 120 kcal och 7 gram protein
Skall du dricka 120 kcal från lättmjölk får du dricka ca 300 gram och får då i dig ca 11 gram protein

Där hade jag valt lättmjölken efter träning.

nisse1976
2016-10-26, 12:57
Där hade jag valt lättmjölken efter träning.

Yes. Det jag tänkte på var att det borde vara mängden mjölk som avgör om det är någon skillnad i proteinsyntes från lätt respektive full.
Pratar man som i mitt exempel 120 kcal från mjölk borde lättmjölk stimulera proteinsyntesen bäst då det ger mer protein.
Pratar vi 1000 kcal från mjölk borde det inte spela någon roll då även den mindre proteinmängden från fullmjölken borde stimulera proteinsyntesen maximalt

Beemel
2016-10-26, 13:46
Ett högre kaloriintag i sig ger väl bättre förutsättningar för muskeltillväxt även om det inte gäller akut just efter träningspasset.

Så om man "inte" kompenserar för antalet kalorier så kommer ju samma volym mjölk i ena fallet ge mer kalorier än det andra.
Och även om inte kaloriantalet kanske påverkar MPS akut direkt efter träning så ger väl onekligen mer kalorier en förbättrad möjlighet att lägga på sig muskler på längre sikt.

Eller är det min tur att missuppfatta något nu?

RassK
2016-10-26, 14:58
Har alltid gjort och kommer alltid göra. Trycker fruktansvärda mängder protein och framför allt kolhydrat och försöker minimera mängden fett efter träningen. Det blir ofta en liter lättmjölk med vassle och en lättsmält kolhydratskälla som flingor eller glukosbaserat godis. Fett har ingen plats i samband med träning inom idrottsnutritionen. Förutom att man bör undvika det då.

Wain
2016-10-26, 15:11
Fett har ingen plats i samband med träning inom idrottsnutritionen.

Jo.

Isseman
2016-10-26, 21:08
Låt fysiologerna göra upp!

Klein
2016-10-26, 21:20
Inte om man matchar kalorimängden från fetmjölk och fettfri sådan.

Det är väl samma sak som att säga att högre proteinintag ger bättre stimulans av proteinsyntesen?

Sheogorath
2016-10-26, 23:02
Ett högre kaloriintag i sig ger väl bättre förutsättningar för muskeltillväxt även om det inte gäller akut just efter träningspasset.

Så om man "inte" kompenserar för antalet kalorier så kommer ju samma volym mjölk i ena fallet ge mer kalorier än det andra.
Och även om inte kaloriantalet kanske påverkar MPS akut direkt efter träning så ger väl onekligen mer kalorier en förbättrad möjlighet att lägga på sig muskler på längre sikt.

Eller är det min tur att missuppfatta något nu?

Nej.

DieErste
2016-10-27, 13:30
Första födointaget (gainern) efter passet bör vara fettsnålt för att ge ett snabbare upptag av kolhydrat och protein för bästa återhämtning och tillväxt. Därefter behöver du nog inte fundera så mycket på saken, men du kanske inte behöver lägga dagens fettrikaste mål där heller.

Fett lagras alltid in obehindrat, insulin eller inte insulin.

Magsäckstömningen sker långsammare och näringen når ut till musklerna senare och mer utdraget.

Proteinsyntesen stimuleras mest av snabba tillflöden av aminosyror. Fett tillsammans med proteinet gör att aminosyreutsöndringen sker långsammare och denna effekt på proteinsyntesen minskar eller uteblir.

Även kolhydraternas upptag blir långsammare.

Hittade detta i en gammal tråd (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=91906)

drkrupp
2016-10-27, 15:10
Hmm, när ska man då unna sig glassen om inte efter träning? Får börja skaka en shaker och vänta med den feta middagen till efteråt...

Slartibartfast
2016-10-27, 19:43
Alltså dom åt 3,5g fett/kg, men hur mycket av detta intogs efter passet?

Jag äter ca 70g protein, 100g kolisar och 35g fett efter passet.

drkrupp
2016-10-27, 21:02
Precis, man är ju lite nyfiken på detaljerna men spontant känns det trist om fett hämmar resultaten så pass.

z_bumbi
2016-10-28, 13:31
Eller är det så enkelt att 2,5 g/kg med kolhydrater inte räcker till för försökspersonerna?

drkrupp
2016-11-12, 13:30
Body hittade också studien nyligen.
http://www.body.se/artiklar/nyheter/20161101/fett-hindrar-tillvaxt

King Grub
2016-11-12, 14:49
Body hittade också studien nyligen.
http://www.body.se/artiklar/nyheter/20161101/fett-hindrar-tillvaxt

Det är ju jag som skrivit det där. :P Fast "hindrar tillväxt" är inte min sensasionsrubrik. Jag skrev uttryckligen att man inte per automatik kan översätta det till styrketräning och dess resultat.

drkrupp
2016-11-12, 23:17
Det är ju jag som skrivit det där. [emoji14] Fast "hindrar tillväxt" är inte min sensasionsrubrik. Jag skrev uttryckligen att man inte per automatik kan översätta det till styrketräning och dess resultat.
Aha :)

Skickat från min Nexus 5X via Tapatalk