handdator

Visa fullständig version : Hur träna med ljumskbråck?


Baldrik
2016-10-26, 08:01
Fick efter ett tungt benpass en konstant tryckande känsla i ljumsken och är rätt övertygad om att det är bråck då det bullar ut lite och min mor har haft det.

Problemet är att jag befinner mig utomland och inte kommer hem till Sverige förrän om en månad. Vill inte riskerar att öka bråcket då jag inte vill bli opererad här, men samtidigt är det tråkigt att behöva skippa benpassen plus alla övningar som skapar buktryck i en månad (Och all annan ansträngande aktivitet)

Jag har alltså inte någon direkt smärta och inte heller någon stor bula som jag kan trycka tillbaka, men en konstant molande obehagskänsla.

Så vad är er erfarenhet med att träna med bråck.
Kan man träna med bråckbälte? Eller är jag dömd till isolerande överkroppsövningar? eller borde jag undvika belastning över huvud taget?

Försökt hitta relevant information men de flesta trådar handlar om folk som redan är opererade


Tacksam för svar

Gerdler
2016-10-26, 09:11
Jag hade nåt liknande och när de undersökte mig så kunde de inte se något bråck. En idrottsläkare gav mig sedan diagnosen sportsmans hernia(vilket inte är ett egentligt bråck) men då hade symptomen lagt sig avsevärt så det är fortfarande osäkert vad det var.

Sportsmans hernia är en bristning i en eller flera muskler och/eller muskelfästen i ljumsken, och det kan ge symptom som liknar bråck(=hernia) och det är därför det kallas det. Typ så jag förstått det.

Jag vill minnas att jag minskade vikterna i allt som gjorde ont tills det inte gjorde ont och sen ökade jag försiktigt som fan med två steg tillbaka för varje uns av smärta. Men är det riktigt bråck så blir det inte så som det blev för mig, för det läker inte själv.

Ishnak
2016-10-26, 12:58
Fick efter ett tungt benpass en konstant tryckande känsla i ljumsken och är rätt övertygad om att det är bråck då det bullar ut lite och min mor har haft det.

Problemet är att jag befinner mig utomland och inte kommer hem till Sverige förrän om en månad. Vill inte riskerar att öka bråcket då jag inte vill bli opererad här, men samtidigt är det tråkigt att behöva skippa benpassen plus alla övningar som skapar buktryck i en månad (Och all annan ansträngande aktivitet)

Jag har alltså inte någon direkt smärta och inte heller någon stor bula som jag kan trycka tillbaka, men en konstant molande obehagskänsla.

Så vad är er erfarenhet med att träna med bråck.
Kan man träna med bråckbälte? Eller är jag dömd till isolerande överkroppsövningar? eller borde jag undvika belastning över huvud taget?

Försökt hitta relevant information men de flesta trådar handlar om folk som redan är opererade


Tacksam för svar

Haft ett begynnande ljumskbråck i 6-8 år och tränat både tunga mark och benböj utan märkvärd försämring. Går sällan fort så en månad bör du klara.

Hemi
2016-10-26, 13:08
Verkar vara olika, känner en äldre person som blev opererad och han fick inte lyfta något tungt innan operationen. Om det blev värre så var ah tvungen att åka in direkt. Han var väldigt frustrerad eftersom han inte fick träna. Äl väl bäst att kolla det först även om du är utomlands eftersom det eventuellt finns potentiell fara.

therunningman
2016-10-26, 13:52
http://www.1177.se/Vastra-Gotaland/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Ljumskbrack/

Baldrik
2016-10-26, 15:07
Jag hade nåt liknande och när de undersökte mig så kunde de inte se något bråck. En idrottsläkare gav mig sedan diagnosen sportsmans hernia(vilket inte är ett egentligt bråck) men då hade symptomen lagt sig avsevärt så det är fortfarande osäkert vad det var.

Sportsmans hernia är en bristning i en eller flera muskler och/eller muskelfästen i ljumsken, och det kan ge symptom som liknar bråck(=hernia) och det är därför det kallas det. Typ så jag förstått det.


Intressant! Har faktiskt funderat på om det är en bristning också då jag känner mindre när har rört på mig och musklerna är varma samt att den tryckande känslan förutom ljumsken även sitter högre upp.

Minns du va du hade för symtom?

Baldrik
2016-10-26, 15:07
Tack för alla snabba svar!

Gerdler
2016-10-26, 15:45
Intressant! Har faktiskt funderat på om det är en bristning också då jag känner mindre när har rört på mig och musklerna är varma samt att den tryckande känslan förutom ljumsken även sitter högre upp.

Minns du va du hade för symtom?
Jag hade en bula som gick bort inom några dagar, jag hade smärta och eller molande värk vid olika aktiviteter typ sätta mig ned och byxorna tryckte mot det när jag gick så det gjorde ont vartannat steg typ. Sen hade jag smärta vid sex och på gymmet i flera månader efter.

Nu är det typ 3.5 år sedan och jag känner mig svagare där på nåt vis men det gör inte ont och det stör mig inte mer än att det gör mig extra försiktig av rädsla att aggravera det igen. Typ som när man stukat ena foten 25 gånger men det var flera år sedan sist; du vet att det inte är lika starkt och har ingen förhoppning om att det kommer bli det men du känner ingen smärta samtidigt som du inte vet, och inte vill veta var gränsen går.

pezrulezhaakon
2016-10-27, 00:58
Jag kunde träna ungefär som vanligt de första 2-3v då bråcket var hyfsat litet. Men sedan försämrades bråcket gradvis och blev större fram till operationen 6 månader senare, så det gick inte att träna något som krävde magstöd. Värk och magknip de sista tre månaderna. Bråcket blev stort som två halvor tennisbollar i bredd.

Efter operationen var jag sänliggande en vecka med morfintabletter för smärta. Sedan tog det ca en månad innan jag var smärtfri och såret läkt tillräckligt.