handdator

Visa fullständig version : Mens men ändå inte?


Pinkoholic
2016-10-25, 18:53
Hej, jag behöver verkligen hjälp!

Det är så att jag just nu tampas med en ätstörning.

Jag har precis på påbörjat min behandling och börjat äta bättre, mensen har iallafall aldrig uteblivit eftersom jag tagit p-piller som gjort att den hela tiden varit regelbunden. Nu har jag fått sluta med de p-pillerna av olika anledningar, bl.a. för att de fick mig att må dåligt.

Jag har inte tagit dem på ca 1 månad nu och min mens skulle kommit igår, men den har inte kommit än..problemet är nu att jag inte vet riktigt varför den uteblivit? Kan det vara pga ätstörningen eller kan det vara något annat? Det som känns konstigt är också det att det känns som att jag har mens, magen svullnar, gör ont (som mensvärk) och i äggstockarna sticker det till ibland, har huvudvärk, är trött, väldigt hungrig och sötsugen och humöret svajjar hej vilt?! Men inget blod kommer??? Är så förvirrad

Köttis
2016-10-25, 18:57
Nu är inte jag kvinna men har ändå lärt mig att du inte kan pricka in precis vilken dag mensen kommer. Kanske om du har p-piller men nu när du slutat med det ska du nog inte börja oroa dig bara för att mensen är en dag senare än väntat.

Snubben
2016-10-25, 18:58
Prata med personen som ansvarar för din behandling.

J.V
2016-10-25, 19:04
Ar det inte du som skapat tradar om att du har ena atstorning och vill veta hur man ska ata for att bli frisk? Och om din "kompis" som har exakt samma problem?

Oavsett vad - prata med nagon professionell inom omradet. Psykolog och/eller lakare och/eller dietist, inte pa ett Internetforum. En mens som ar en dag sen ar ingenting, oavsett om du ar frisk eller lider av en ätstörning, men du borde anda prata med en som kan ta ansvar for din behandling.

Pinkoholic
2016-10-25, 19:13
Nu är inte jag kvinna men har ändå lärt mig att du inte kan pricka in precis vilken dag mensen kommer. Kanske om du har p-piller men nu när du slutat med det ska du nog inte börja oroa dig bara för att mensen är en dag senare än väntat.

Sant iof..får väl vänta och se bara! Kroppen kommer ju i obalans också :/

Pinkoholic
2016-10-25, 19:15
Ar det inte du som skapat tradar om att du har ena atstorning och vill veta hur man ska ata for att bli frisk? Och om din "kompis" som har exakt samma problem?

Oavsett vad - prata med nagon professionell inom omradet. Psykolog och/eller lakare och/eller dietist, inte pa ett Internetforum. En mens som ar en dag sen ar ingenting, oavsett om du ar frisk eller lider av en ätstörning, men du borde anda prata med en som kan ta ansvar for din behandling.

Nee de e inte jag de haha..är ny här inne, men iallafall så får jag väl vänta bara och se vad som händer, kan vara att kroppen vänjer sig vid att vara utan p-piller kanske? Jaja får väl se

Swedishviking
2016-10-25, 19:27
En gammalt ex till mig var utan sin mens under cirka 1 år på grund av stress och skit.

grimfish
2016-10-25, 19:31
De besvär du beskriver stämmer väl in med det man brukar kalla för PMS, premenstruellt syndrom. Besvären kan pågå i några dagar innan mensen kommer. Du kan läsa mer om PMS på länken nedan:

http://www.1177.se/Stockholm/Fakta-och-rad/Sjukdomar/PMS-och-PMDS/

Det är inte ovanligt att besvären ökar när man slutar med p-piller. Men precis som du är inne på så kan också en ätstörningsproblematik leda till att mensen blir oregelbunden eller uteblir. Jag tycker, precis som flera innan mig har föreslagit, att du bör vända dig till din behandlande läkare med dina frågor.

Gober
2016-10-25, 19:40
Det är kanske inte rätt plattform för dessa frågeställningar. Du får massa killgissningar från (hittills) killar som varken har mens eller är utbildade psykologer/läkare(?). Givetvis är det fritt fram att fråga och visst kan det finnas något som vet vad hen pratar om men börja med att kontakta vården och prata med dem istället.

Sohlsken
2016-10-25, 20:27
Om du har tagit p-piller länge och nu slutar så kan mensen utebli i flera månader (jag gick ett halvår utan mens när jag skippade p-piller ett tag) medan du fortfarande får samma symptom som om du skulle ha mens. Alltså sötsug, bli uppblåst, bli irriterad eller få allmänt ont.

Jag fick rådet att återkomma om mensen inte dykt upp efter ett halvår. Det var asstörande. Började med p-piller igen efteråt.

Jag skulle kontakta gynekolog om du är oroad för detta. De vet mer om kvinnokroppen än gemene man, och helt klart mer än en genomsnittlig person inom hälsovården.

Wormzie
2016-10-26, 08:19
Jag jobbar inom ätstörningsvård och instämmer med de som skrev ovan om att ta upp detta med din behandlare (för du har väl etablerat en vårdkontakt med någon avseende dina bekymmer?).

Utebliven menstruation är vanligt om man har en ätstörning. Det kan bero på undervikt men också ett mycket oregelbundet kostintag för att inte tala om stressen det innebär att lida av en sjukdom.