handdator

Visa fullständig version : Marklyft - behöver hjälp att "börja om från början"


Jocke67
2016-10-24, 20:35
Har tränat marklyft ett år nu. Kul att lyfta tungt och jag har lyckats grisa upp 210kg med typ bananrygg. Men jag inser att detta inte är vägen att gå (träna tungt med usel form) så jag tänkte jag skulle börja om med lätta vikter.

Vilken vikt är lagom för mig att träna på (se videos)?
Är tekniken OK ens på de lättaste vikterna?
Övriga tips?

5x100kg:
mjlp5zeLd-E

5x120kg:
fjF2V1v0EqM

3x140kg:
bXZMVgHoxPg

2x160kg:
u1Pk3dvCeX0

Jocke67
2016-10-24, 20:44
Bonusfilm (känsliga tittare varnas! ;) )
1x210kg:
YWrJMPiuZDc
(Behöver inga kommentarer på denna.. :) )

ceejay
2016-10-24, 20:55
Jag har ju sett värre maxningar.

Jag tror helt enkelt du måste köra mer mark. Kanske en period mer fler reps för att verkligen få upp massan över erektorerna. Bra teknik i olika markvarianter och vanlig mark som fokus.

Vad har du för tankar när du markar? Vilken känsla letar du efter? Queues?

Jocke67
2016-10-24, 21:00
Vad har du för tankar när du markar? Vilken känsla letar du efter? Queues?

Känslan är att om jag svankar ordentligt och försöker hålla överryggen rak genom att dra upp axlarna lite så hamnar jag i så djup startposition att jag inte orkar dra några tunga vikter. Sen vet jag inte riktigt vad jag ska "leta efter för känsla". Skulle vilja kunna ta i utav bara helvete med hela kroppen liksom utan att känna att jag tappar hållningen i ryggen.

ceejay
2016-10-24, 21:03
Jag fattar inte riktigt vad du menar :)

Det ser ut som att du tappar din skulder/lats-låsning direkt på din maxning.
Tips till nästa markpass:
1. Vrid överarmarna aningen utåt, det aktiverar latsen och låser bröstryggen lite.
2. Dra ned latsmusklerna i fickorna.

Jocke67
2016-10-24, 21:08
Jag fattar inte riktigt vad du menar :)

Kanske på grund av min telefons autostavning (editerat nu)?

ceejay
2016-10-24, 21:13
Fattar nu. Axlarna ska givetvis inte upp. Läs mina tips :)

Du ska vara kompakt. Testa att stå smalt, med fötterna pekandes rakt fram. När du tar tag i stången så, som jag sa, vrider du armarna lite utåt och drar ned axlarna. Inte ihop med skuldrorna eller något sånt, ner bara. Du kan också spänna triceps litegrann för att räta ut armarna ordentligt.

Jocke67
2016-10-24, 21:34
OK tack, ska testa detta!

Jag tänker också att jag kanske helt enkelt är för svag i rygg och axlar för att lyfta sådär tungt. Har inte styrketränat så länge. I så fall, hur bygger jag bäst upp styrkan? Genom att nöta mark med lätta vikter där jag klarar hålla formen? Eller med komplementövningar (i så fall vilka)? Kör rätt mycket Knäböj. Har även börjat köra lite axeldrag i kabelmaskin. Och så Chins och Stångrodd.

ceejay
2016-10-24, 21:56
Jag skulle satsa mycket på marklyft och en hel del latsdrag/chins. Axlarna behöver du nog inte bry dig om.
Filma gärna nästa gång där du implementerar det jag sa.

Gerdler
2016-10-25, 18:23
Bak med röven. Du ser ut som att du lyssnat en gång för mycket på Mark Rippetoe som tycker man ska marka med axlarna ett par decimeter framför stången. Det går när vikten är riktigt låg men så fort den blir minsta tung så kommer latsen vara för svag. Bak med röven så att tyngdpunkten kommer mitten eller strax bakom mitten av foten utan att du böjer ryggen eller håller armarna i en extrem vinkel mot kroppen.

Hur mycket vikt tar du i lat pushdown? Det är mindre än marklyftet, tror jag.

Din hitch på din maxning har och göra med att du böjer ryggen för att ta en vikt du inte klarar av genom att minska rörelselängden. Det måste vara härligt att ha en rygg som klarar det, men det känns inte som att det finns något syfte med det. Så ta aldrig vikter som du inte klarar hålla formen med, det enda det tränar är diskarna och de de blir bättre på är att få bråck.

Jag ordinerar dig många set stångrodd med god form och utan gung i repsintervallet 5-10, samt submaximala tvåor och treor(140-150kg respektive 120-130kg) i marken i oändlighet. Fast det är lite svårt att se exakt vad som felar först så bör dessa övningarna hjälpa.

Edit: ceejay sa det innan fast på ett annat sätt; aktivera latsen genom att rotera armbågarna mot kroppen.

Jocke67
2016-10-25, 22:51
Hur mycket vikt tar du i lat pushdown? Det är mindre än marklyftet, tror jag.


Har aldrig kört den övningen, borde jag det? Men är det inte "åt andra hållet" som man måste vara stark i marklyft?

Gerdler
2016-10-25, 23:45
Har aldrig kört den övningen, borde jag det? Men är det inte "åt andra hållet" som man måste vara stark i marklyft?
Den övningen är säkert bra, jag kör inte den, men jag kanske borde. Det var inte poängen. Poängen är att du trycker stången mot kroppen med latsen och det är du kapabel till i olika utsträckning beroende på vikten, så om du marklyfter 100kg med samma muskelanspänning i latsen som du gör 200kg så kommer vinkel mellan vertikallinjen och armarna skilja sig, vilket man ser i videorna. Det resulterar i att tekniken förändras med vikten. Och eftersom du är van vid att lyfta lägre vikter så "tror" du att du kommer kunna åstadkomma samma vinkel med tunga vikter, vilket är fysiskt omöjligt, vilket resulterar i att du ställer upp fel och får kompensera för att tyngdpunkten hamnar fel genom att korta av hävarmen i ryggen.

Jag vill att du ska placera tyngdpunkten rätt från början. Dvs röven måste bak en aning. Men detta måste göras även på lägre vikter för att du ska lära dig inför högre vikt. Armarna ska hänga i princip rakt ned, men du ska ändå ha stången nära/inpå underbenet.

En liten brasklapp är att jag inte kan avgöra dina mått med hjälp av en video så om det är något som tvingar dig att göra så här på grund av dina vinklar så går det över mitt förstånd. Jag talar bara utifrån mina egna erfarenheter.

Jocke67
2016-10-28, 06:32
Tack för alla tips!
Ska köra ett markpass idag och verkligen fokusera på tekniken.
Gjorde ett par snap-shots på mina videos när stången är ca 1dm från golvet.

100kg:
114051

160kg:
114052

Här syns det tydligt att jag tappar formen i ryggen när vikten är tung.