handdator

Visa fullständig version : Rörlighetsträning, hur går jag tillväga?


robiiiinnnn
2016-10-24, 17:41
Gällande rörlighetsträningen har det varit mycket slarv, kanske för jag inte hittat något schema att gå efter med val av goda övningar. Vad jag söker efter nu är att hitta ett komplett schema för hela kroppen, om det nu behövs vet jag inte ännu. Men värt att testa för att kunna se någon effekt och skillnad. Vad jag sysslar med nu är statisk stretch för hamstrings och rumpa då mina hamstrings är korta. Vissa förespråkar fullt ROM vilket jag börjat med, vissa statisk stretch och vissa dynamisk stretch vilket gör mig ganska förvirrad. Vad jag försöker få upp är en bra rörlighet för att kunna utnyttja min styrka mer under knäböj, marklyft och möjligtvis bänkpress om det behövs. Jag märker att jag är oerhört stel vid överkroppen då musklerna säger ifrån när jag kör dips.

Kollade igenom mobilitywod men det finns så otroligt många avsnitt så jag vet inte vart jag ska börja. Finns det inget komplett rörlighetspass som man kan köra antingen före eller efter styrketräningen som skapar bättre rörlighet? Eller är det för mycket begärt att fråga er efter någon rörlighetsschema, eller handlar det bara om att snickra ihop det själv? Är det någon här som sysslar eller har sysslat med rörlighetsträning och märkt stora skillnader?

BengtBurk
2016-10-24, 21:06
Dessvärre kommer du vara tvungen att snickra ihop ett eget eftersom du bör jobba på dina individuella brister. Gällande val av övning tycker jag du ska välja sådana som du tycker tar på rätt ställen och som du gillar att utföra. Det spelar nämligen ingen roll om du utför statisk, dynamisk eller PNF om syftet är att öka rörligheten.

ceejay
2016-10-24, 21:07
Du kan ju börja med att sätta upp något mål. Vad vill du få ut av din rörlighet? Saknar du rörlighet i någon övning?

robiiiinnnn
2016-10-25, 11:17
Du kan ju börja med att sätta upp något mål. Vad vill du få ut av din rörlighet? Saknar du rörlighet i någon övning?

När det gäller ryggen så är det krummad vare sig hur bra tekniken är i marklyft och knäböj. Som naprapaten nämnde så beror det på mina korta hamstrings. Allmänt väldigt stel när jag ska böja om jag inte värmer upp ordentligt. Tänker mig att rörlighetsträningen ska hjälpa mig där. Samma sak med dips, gör ont och känner hur det stramar, därför kan jag tänka mig att rörligheten i övre partier saknas.

Jag kör 6 styrkepass i veckan, jag tänker mig att beroende på vilket pass jag kör inriktar jag mig på att rörlighetsträna de musklerna.

För underkroppen tänker jag mig en stretchövning för hamstrings, och en för baksida lår. Samt stretch för höftböjaren. Nu när jag ändå kör raka marklyft och djupare knäböj får jag ju en dynamisk stretch på köpet, eller hur? Fotledsrörelser kommer jag syssla med då jag får smärta i vaden precis vid knävecket när jag böjer benet.

Nu behöver jag bygga ihop för överkroppen helt enkelt.