handdator

Visa fullständig version : Ingen aptit - vassle för att täcka intag?


AntonHA
2016-10-24, 13:17
Har varit magsjuk med feber i 1v och sedan har jag varit utan feber och känt mig frisk i 4 dagar, dock fortfarande diarré och dålig aptit. Provade och träna lugnt igår och det gick bra. Det jag tänkte var då pga min aptit om jag skulle kunna hälla i mig en massa vassle för att täcka mitt proteinintag, medan jag lugnt börjar träna igen? Har ytterst svårt att få i mig protein i nuläget annars.

Jag har dock aldrig fattat det här med att proteinsyntesen kan ''mättas'' typ? Kan jag hälla i mig typ 40g vassle flera ggr om dagen för att täcka mitt proteinintag och få maximal muskeluppbyggande effekt?'

Så t.ex.
14:30 - 40g vassle
16:30 - 40g vassle
18:30 - 40g vassle
20:30 - 40g vassle

Med en liten middag, det jag lyckas trycka i mig, till den sista/näst sista portionen vassle

Isseman
2016-10-24, 14:15
Aminosyrapoolen blir fylld och svarar inte på mer om du "matar" den för ofta. Att sprida ut vasslet 4-5 ggr/dagen från morgon till kväll kanske är bättre?

Men ja, borde la fungera!

hurril
2016-10-24, 14:20
Ät vanlig mat av det slag du normalt mår som bäst i magen av. Du överlever ett par dagar till av en buk som inte är 100.

1x0
2016-10-24, 14:34
Ganska bra recept för att tappa muskelmassa. Alltså ingen/kass träning (sjuk), sängliggande ...i kombination med kraftigt kaloriunderskott och lågt proteinintag.

Satsa på få i dig kalorier sett till uppskattad energibalans.

Men ja. Borde vara "bättre" att få i dig 1500kcal i form av proteinpulver, än 1500kcal i form av nyponsoppa (noll protein per dag). :P
Mer fördelaktigt vore en kombination; täck proteinintaget med proteinshakes och plussa på resterande kalorier, till energibalans, genom kaloririk flytande näring.

_______


Det där med proteinpulsa:
Jag tror att 30g vassleproteinpulver (20-25g protein beroende på fabrikör) var tredje timma räcker (kroppsvikt och muskelmassa spelar in). Det finns en jävla massa studier och artiklar, _hur mycket olika grams intag stilmulerar proteinsyntesen_ - men jag hittar inte mycket information om _hur länge_.
Förtydling: 50g vassleproteinpulver stimulerar proteinsyntesen lika bra som 30g, men stimulerar 30g 3 timmar och 50g 5 timmar (?).

Skrollovicz
2016-10-24, 14:52
Proteinpulver är en gudagåva när man är sjuk.

AntonHA
2016-10-24, 16:20
Har käkat ett mål skitmat då jag varit sjuk så har lyckats i stort sett behålla vikt. Det jag tänkte med att börja träna lugnt och få i mig mycket protein var att jag skulle kunna ha kommit tillbaka där jag var i träningen just då min mage blivit bra. Kanske är för mycket optitänk :P

hurril
2016-10-24, 16:21
Har käkat ett mål skitmat då jag varit sjuk så har lyckats i stort sett behålla vikt. Det jag tänkte med att börja träna lugnt och få i mig mycket protein var att jag skulle kunna ha kommit tillbaka där jag var i träningen just då min mage blivit bra. Kanske är för mycket optitänk :P

Det optimala bör vara att få magen i skick igen så snabbt som möjligt. Frågan är vad detta innebär för dig.

Bjern
2016-10-24, 18:00
Har du provat flytande föda? Vi människor har fler behov än att bara stimulera proteinsyntes ;)

3-4h mellan dina protein-intag är troligen bättre än 2h