handdator

Visa fullständig version : Bänkpress - formfråga (ena sida släpar efter)


MinLillaPyjamas
2016-10-23, 14:15
Har nyligen "sadlat" om lite och försökt lyfta mer strikt i bänkpress. Tidigare blev det mycket "gymlyft" utan stopp och med rumpan i taket, ungefär. Försöker nu hålla ner arslet och köra med markerade stopp. Tycker det går hyfsat, även om jag såklart orkar mindre.

Körde nyligen pass nr fyra denna vecka i ett varv av "Smolov Jr" och noterade en sak i de två set som filmades: vänstersidan "släpar lite". Det är inte supermycket, men blir mer påtagligt ju tröttare jag blir. I set nr 2 syns det tydligast på rep nr tre medan det i set nr 7 (av 10) egentligen är lika tydligt på alla rep.

Filmer nedan. Det är alltså set nr 2 och 7 (av 10) på 140 kg x 3. Det är varken supertungt eller jättelätt. Jag tycker jag borde kunna göra "tekniskt okej" lyft på vikten. En annan sak är att jag inte vet om jag alls kan göra tekniskt okej lyft.
W500I2m1z3o
c1U_YitUPP8

Jag upplever inte detta när jag lyfter utan kan egentligen endast se det på film efteråt. I set nr 7 försökte jag faktiskt "kompensera". Det är möjligt att detta förvärrade lyften.

Är det någon som har en bra gissning på vad detta kan bero på?

Vad kan jag i sådana fall göra åt det?

Behöver jag göra något åt det?

Om det är något annat påtagligt tekniskt fel som syns är jag tacksam för kommentarer angående detta också (även om jag främst postade med anledning av att lyften tycks bli ojämna när jag blir lite trött).

Edit: När jag tittar igen tycker jag i princip att det syns lika mycket på alla lyft... fan. svårt att avgöra.

Gober
2016-10-23, 15:12
Är det inte bara att du släpper efter med skulderbladet på ena sidan och skjuter fram axeln lite pga det?

MinLillaPyjamas
2016-10-23, 15:27
Är det inte bara att du släpper efter med skulderbladet på ena sidan och skjuter fram axeln lite pga det?
Så skulle det kunna vara. I sådana fall är det alltså höger sida (som är "före/högre") som är ett problem och inte vänster. Ska undersöka detta nästa pass. Tack!

Agitator
2016-10-23, 16:18
Har ni tunga hantlar? Upp till 70 kg dvs. Träna isf med dem och fixa formen där. Så slipper du strulet med lutande stång som sabbar din träning.

mastermungo
2016-10-23, 19:05
Tycker mig ana att vänster handled är mer dorsalflekterad än höger. Men det är svårt att säga från filmen. Skulle det kunna ha ett finger med i spelet?

MinLillaPyjamas
2016-10-23, 19:53
Har ni tunga hantlar? Upp till 70 kg dvs. Träna isf med dem och fixa formen där. Så slipper du strulet med lutande stång som sabbar din träning.

Det finns tunga hantlar. Jag vill emellertid köra bänkpress eftersom jag tycker ser är roligare och eftersom jag upplever att det är snällare mot mina axlar.

MinLillaPyjamas
2016-10-23, 19:55
Tycker mig ana att vänster handled är mer dorsalflekterad än höger. Men det är svårt att säga från filmen. Skulle det kunna ha ett finger med i spelet?

Inte otänkbart. Ännu en sak jag får undersöka. Ska titta på lite gamla filmer i andra vinklar sen. Bör kunna ge svar på i vart fall den frågan. Tack!

Hemi
2016-10-23, 20:04
Annars är det ganska vanligt att man är lite starkare och lite större på ena sidan och det märks det i bänkpressen. Spänner man trapsen så brukar det synas bra i spegeln, just brösten är svåra att se på. Har man nåt slags plattor i taket med linjer och om bänken är helt rak så kan man se om man också roterar stången lite grann.

Sheogorath
2016-10-23, 20:21
Och ibland är det så enkelt att man får lära sig att ta ner ena sidan snabbare/tidigare och dito när man ska pressa. Man har vant in fel samspel mellan höger och vänster sida.

Agitator
2016-10-23, 20:40
Hur blir det om du bänkar utan all utrustning? Lika mycket "fel"?

MinLillaPyjamas
2016-10-24, 07:45
Annars är det ganska vanligt att man är lite starkare och lite större på ena sidan och det märks det i bänkpressen. Spänner man trapsen så brukar det synas bra i spegeln, just brösten är svåra att se på. Har man nåt slags plattor i taket med linjer och om bänken är helt rak så kan man se om man också roterar stången lite grann.

Ser inte någon skillnad vid en snabb okulärbesiktning av trapsen. Ska inspektera taket i eftermiddag. Det är väldigt dock högt i tak och jag kan inte minnas att jag tänkt på några tydliga linjer tidigare (vilket jag vet att jag gjort på andra gym). Tack hur som helst!

Och ibland är det så enkelt att man får lära sig att ta ner ena sidan snabbare/tidigare och dito när man ska pressa. Man har vant in fel samspel mellan höger och vänster sida.

Så kan det vara. Motorik har aldrig varit min starka sida. Tyckte dock att det blev värre (om något) när jag försökte kompensera eller hur man ska säga. Möjligt att jag tänkte fel i och för sig. Kanske får testa på lättare vikter och se om det är en skillnad även där och om jag med hjälp av tankekraft kan åtgärda detta. Tack.

Hur blir det om du bänkar utan all utrustning? Lika mycket "fel"?

Bältet och armbågsvärmarna har jag svårt att tro att de gör någon skillnad. Kan dock prova. Bänkar utan dessa ganska ofta även om jag tycker det är bekvämare med. Handledslindorna skulle kunna ha med "varierad dorsalflexion" att göra. Även här jag kan testa på lägre vikt. Att bänka utan lindor på höga vikter är dock uteslutet för min del eftersom handlederna kommer att säga ifrån förr eller senare. Högst antagligt blir det dessutom "förr". Testat många gånger. Möjligt att andra lindor kan ge ett annat resultat kanske.

Agitator
2016-10-24, 16:18
Desto mer du bänkar utan handledslindor desto mer vänjer du handlederna. Men har man väl börjat med utrustning förstår jag att det kan kännas som några steg bakåt att börja träna utan.

En tanke kan ju vara att träna en period med hantlar för att få samma ansträning en period individuellt på varje sida.

Men om du kan göra lyft som du är extremt nöjd med på lägre vikter med all utrustning utan att samma "skillnad" uppstår så är det säkert bara en muskelaktiveringsfråga och att du är lite starkare på ena sidan.

Då skulle jag fortfarande säga hantlar för att individuellt hamna med samma förutsättningar en period för båda sidorna.

Rolfarsson
2016-10-24, 17:16
Om du är högerhänt så kan det vara anledningen, din dominanta sida är alltså starkare och utför mer av arbetet än din icke dominanta, detta är en av anledningarna till varför stänger är underlägsna hantlar.
Jag själv bröstpressade och körde tricepsextensioner med stång mina första 6 år och detta resulterade i en märkbar storleksskillnad mellan höger och vänster bröst/triceps, om jag skulle uppskatta det i procent så var höger bröst 4-5% och triceps långa 6-7% större.
Så jag filmade ett par set i bänken och tricepsextensionerna och det såg precis likadant ut för mig som det gör för dig, så dom senaste ~2½ åren så har jag endast hållit mig till hantlar och kabel för min överkropp (bortsett från chins) och den vänstra sidan är nu ikapp.

Sheogorath
2016-10-24, 18:21
Jag tänkte lite tvärtom. Just p.g.a. stången är det mycket lättare att se om man pressar jämt eller inte. Håller man stången parallellt med golvet har man en jämn press, åtminstone så länge man inte ligger och fladdrar och kränger på bänken. Det säger sig självt att man inte kan upprätthålla vikterna vi talar om på rak stång samtidigt som man pressar mer med ena sidan. Om man inte kör i smith.

Stång i kombination med någon isolateral övning för varje större muskelgrupp där man strävar efter styrkeutjämning tror jag är vinnande. Jag ser inte hantlar som överlägsna stång i det här sammanhanget.

MinLillaPyjamas
2016-10-24, 19:13
Desto mer du bänkar utan handledslindor desto mer vänjer du handlederna. Men har man väl börjat med utrustning förstår jag att det kan kännas som några steg bakåt att börja träna utan.

En tanke kan ju vara att träna en period med hantlar för att få samma ansträning en period individuellt på varje sida.

Men om du kan göra lyft som du är extremt nöjd med på lägre vikter med all utrustning utan att samma "skillnad" uppstår så är det säkert bara en muskelaktiveringsfråga och att du är lite starkare på ena sidan.

Då skulle jag fortfarande säga hantlar för att individuellt hamna med samma förutsättningar en period för båda sidorna.

Kör utan lindor så långt det går utan smärta. Typiskt sett behöver jag dock ta på dem redan vid 100 kg. Annars kan nästa bänkpass vara "förstört". Har haft förhållandevis dåliga handleder så länge jag kan minnas.

Om du är högerhänt så kan det vara anledningen, din dominanta sida är alltså starkare och utför mer av arbetet än din icke dominanta, detta är en av anledningarna till varför stänger är underlägsna hantlar.
Jag själv bröstpressade och körde tricepsextensioner med stång mina första 6 år och detta resulterade i en märkbar storleksskillnad mellan höger och vänster bröst/triceps, om jag skulle uppskatta det i procent så var höger bröst 4-5% och triceps långa 6-7% större.
Så jag filmade ett par set i bänken och tricepsextensionerna och det såg precis likadant ut för mig som det gör för dig, så dom senaste ~2½ åren så har jag endast hållit mig till hantlar och kabel för min överkropp (bortsett från chins) och den vänstra sidan är nu ikapp.

Kan inte se någon skillnad på muskelstorlek när jag tittar i spegeln, men det hindrar såklart inte att höger sida är starkare än vänster. Jag är högerhänt.

Filmade i en annan vinkel idag och det verkar som att det kan ha att göra med min dorsalflexion att göra annars. Ser ut som att jag flexar vänster hand mer än höger.

Jag tänkte lite tvärtom. Just p.g.a. stången är det mycket lättare att se om man pressar jämt eller inte. Håller man stången parallellt med golvet har man en jämn press, åtminstone så länge man inte ligger och fladdrar och kränger på bänken. Det säger sig självt att man inte kan upprätthålla vikterna vi talar om på rak stång samtidigt som man pressar mer med ena sidan. Om man inte kör i smith.

Stång i kombination med någon isolateral övning för varje större muskelgrupp där man strävar efter styrkeutjämning tror jag är vinnande. Jag ser inte hantlar som överlägsna stång i det här sammanhanget.

Låter vettigt.

exevision
2016-10-24, 19:27
Prova att greppa stången med tummen. Med vanligt grepp alltså. Känns lättare att hålla handlederna rätt då för mig iaf. Oftast när jag bänkar snett så är höften och/eller resten av kroppen sned mot bänken.

Agitator
2016-10-24, 19:57
Jag tänkte lite tvärtom. Just p.g.a. stången är det mycket lättare att se om man pressar jämt eller inte. Håller man stången parallellt med golvet har man en jämn press, åtminstone så länge man inte ligger och fladdrar och kränger på bänken. Det säger sig självt att man inte kan upprätthålla vikterna vi talar om på rak stång samtidigt som man pressar mer med ena sidan. Om man inte kör i smith.

Stång i kombination med någon isolateral övning för varje större muskelgrupp där man strävar efter styrkeutjämning tror jag är vinnande. Jag ser inte hantlar som överlägsna stång i det här sammanhanget.

Om de nu ändå har tunga hantlar så kan det ju vara vettigare att balansera ut det medans man tränar sin "stora muskelgrupp" genom hantlar.

Sheogorath
2016-10-24, 20:14
Alltså, det är inget fel på hantelpressar men att det är svårare att pressa asymmetriskt med hantlar än med stång köper jag inte.

Agitator
2016-10-24, 20:26
Båda sidorna pressar samma vikt om än varians förekommer mellan kakor/hantlar.

Pressa med stång och man hamnar lite fel eller snett med belastningen och det sliter mer på ena sidan.

Sheogorath
2016-10-24, 20:34
Tar man hantelpressen som exempel är det fullt möjligt att t.ex. ha ena armbågen närmare kroppen eller att ta ner den enda hanteln närmare kroppen eller pressa med olika rotation i underarmarna, att pressa den ena hanteln längre, t.ex. genom att skjuta fram ena axeln osv osv. Som sagt: hantlar är inte någon garant för en korrekt press. Att filma och ha någon med skarp blick som håller koll på vinklarna är oavsett val av redskap det viktigaste för att inte träna in fel teknik.

Agitator
2016-10-24, 20:39
Tar man hantelpressen som exempel är det fullt möjligt att t.ex. ha ena armbågen närmare kroppen eller att ta ner den enda hanteln närmare kroppen eller pressa med olika rotation i underarmarna, att pressa den ena hanteln längre, t.ex. genom att skjuta fram ena axeln osv osv. Som sagt: hantlar är inte någon garant för en korrekt press. Att filma och ha någon med skarp blick som håller koll på vinklarna är oavsett val av redskap det viktigaste för att inte träna in fel teknik.

Jo det håller jag med. Jag tänkte mer ur en aspekt att man var svagare på ena sidan och att bara pressa samma vikt i händerna oberoende av varandra och balansera ut.

Köper ditt resonemang helt klart dock om att det blir lättare att köra samma grepp varje gång och ha 100 procent koll på utförandet och vart man vill träffa på bröstet och armarna/axlarnas position.