handdator

Visa fullständig version : Fördröjd träningsvärk och prestation


Diomedea exulans
2016-10-23, 10:44
Jag tränar ben på gymmet på torsdagar. Oftast har jag inte så farlig träningsvärk dagen efter, men däremot på lördagen, två dagar efter, slår träningsvärken till. Min fråga: När är min prestationsförmåga för aktiviteter som kräver benstyrka mest försämrad - på fredagen, för det är så kort tid efter benpasset, eller på lördagen, för att träningsvärken är störst då?

Jag tränar karate (som är väldigt benstyrkekrävande) på lördagar och har med mening förlagt gymmets benträning till torsdagen för att hinna återhämta mig till karaten. Men det kanske är smartare att lägga gymbenträningen på fredagen?

Sansad
2016-10-23, 11:26
Jag tränar ben på gymmet på torsdagar. Oftast har jag inte så farlig träningsvärk dagen efter, men däremot på lördagen, två dagar efter, slår träningsvärken till. Min fråga: När är min prestationsförmåga för aktiviteter som kräver benstyrka mest försämrad - på fredagen, för det är så kort tid efter benpasset, eller på lördagen, för att träningsvärken är störst då?

Jag tränar karate (som är väldigt benstyrkekrävande) på lördagar och har med mening förlagt gymmets benträning till torsdagen för att hinna återhämta mig till karaten. Men det kanske är smartare att lägga gymbenträningen på fredagen?

Kanske känns värre två dagar efter men mest sannolikt med lite uppvärmning som gör gott för träningsvärken och när du gjort det ett par gånger så kommer du prestera bättre på lördagen än fredagen.

Diomedea exulans
2016-10-23, 11:32
Kanske känns värre två dagar efter men mest sannolikt med lite uppvärmning som gör gott för träningsvärken och när du gjort det ett par gånger så kommer du prestera bättre på lördagen än fredagen.

Tack!

Klein
2016-10-23, 12:17
Jag tränar ben på gymmet på torsdagar. Oftast har jag inte så farlig träningsvärk dagen efter, men däremot på lördagen, två dagar efter, slår träningsvärken till. Min fråga: När är min prestationsförmåga för aktiviteter som kräver benstyrka mest försämrad - på fredagen, för det är så kort tid efter benpasset, eller på lördagen, för att träningsvärken är störst då?

Jag tränar karate (som är väldigt benstyrkekrävande) på lördagar och har med mening förlagt gymmets benträning till torsdagen för att hinna återhämta mig till karaten. Men det kanske är smartare att lägga gymbenträningen på fredagen?

Kör ytterligare ett benpass på tisdag så slipper du antagligen DOMS på lördag.

Diomedea exulans
2016-10-23, 12:19
Kör ytterligare ett benpass på tisdag så slipper du antagligen DOMS på lördag.

Det blir 5 benpass i veckan, lite väl ofta antagligen. Tränar karate måndag och onsdag också.

Klein
2016-10-23, 13:22
Det blir 5 benpass i veckan, lite väl ofta antagligen. Tränar karate måndag och onsdag också.

Som sagt var, vill du inte ha DOMS så får du träna böj mer än 1 gång i veckan. Huruvida du gör det efter ett karatepass eller på egen dag är så klart upp till dig själv.

Klein
2016-10-23, 13:26
Alternativt träna med lägre volym på torsdag eller helt skippa böjen beroende på målsättning. Har du gjort några framsteg sen du började sträva efter 100kg i böj?

Diomedea exulans
2016-10-23, 13:33
Alternativt träna med lägre volym på torsdag eller helt skippa böjen beroende på målsättning. Har du gjort några framsteg sen du började sträva efter 100kg i böj?

Ja, jag har kommit upp i 100.

Illustrerade mannen
2016-10-23, 13:52
Jag tränar sex dagar i veckan, 8-10 pass, kampsport och gym (och ibland lite löpning). Lördagar är enda dagen då det inte blir någon träning - eventuellt en stillsam promenad med frun. På kvällen på lördagen har jag alltid småont "överallt"... Axlar, bål, rygg och främst benen... Är det för att kroppen äntligen fått vila och "känna efter"? Och med den frågan - Dio - När jag kört mark, böj, stöt/ryck, oh-böj eller annan benkrävande övning på gymet känner jag ingen skillnad under kampsportandet på kvällen... Däremot när jag tränar kampsport på söndag förmiddag, och det gått ca två dygn sedan jag tränade på gym känns benen piggare. Jag har troligen blivit så van vid att vara trött i benen så det känns som det normala... Så mitt tips är att försöka separera benträningen på gym från kampsportandet så mycket det går!

Diomedea exulans
2016-10-23, 14:37
Så mitt tips är att försöka separera benträningen på gym från kampsportandet så mycket det går!

Tack! Ja, det ska jag nog göra också. Men ändå fortsätta träna ben tungt, på karaten är det mest uthållighetsträning.

knooox
2016-10-23, 14:52
Testat HMB? Har typ inte känt av träningsvärk efter att jag började med 3g per dag.

Diomedea exulans
2016-10-23, 14:54
Tror ni missförstått tråden lite. Den handlar inte om att jag har ett problem som jag söker en lösning på, jag är bara nyfiken på hur det fungerar.

knooox
2016-10-23, 15:00
Okej. då har jag tyvärr ingen hjälp att bistå med!

Diomedea exulans
2016-10-23, 15:18
Okej. då har jag tyvärr ingen hjälp att bistå med!

Men tack ändå!

Morty
2016-10-23, 16:49
Jag kan inte springa hårt med träningsvärk. Inte cykla hårt heller. Det är helt hopplöst. Så ska jag köra ben och sedan springa/cykla hårt måste vilan däremellan vara minimal, så att DOMS inte hinner slå till. Benpass på kvällen och hårt konditionspass på nästa morgon funkar fint, men träningvärken går bananas.

leo1
2016-10-23, 17:52
Jag kan inte springa hårt med träningsvärk. Inte cykla hårt heller. Det är helt hopplöst. Så ska jag köra ben och sedan springa/cykla hårt måste vilan däremellan vara minimal, så att DOMS inte hinner slå till. Benpass på kvällen och hårt konditionspass på nästa morgon funkar fint, men träningvärken går bananas.

Det var helt nytt sett att se det på. Jag har ju försökt kombinera detta utan att lyckas.

Om du kör benpass på kvällen innan och löpning på morgonen sen, vad händer på kvällen och dagen efter? Rullstol?