handdator

Visa fullständig version : Är John Locke i serien Lost en av de mest tragiska och misslyckade karaktärerna ...


Mr Eks
2016-10-22, 18:22
... i modern kultur? Menar alltså fiktiva karaktärer. Jag fattar såklart att det finns mer tragiska figurer i grekiska tragedier eller i shakespear men på senare tid

Jag såg serien lost för länge sedan och har nu sett om den. Det slår mig hur synd det är om john locke. han har aldrig lyckats med någonting förutom att bli manipulerad, ägd och mobbad

Hittade denna tråden (http://forum.lostpedia.com/showthread.php/29345-John-Locke-Who-Does-This-Clown-Think-He-Is) och förstod vilket fail han var



Han var mobbad i skolan
jobben han fick blev han mobbad eller manipulerad i,
hans egen pappa lurade en njure av honom med hjälp av hans mamma,
hans livs kärlek lämnade honom för att han inte kunde sluta stalka sin egen pappa
hans pappa kastar sedan ut honom från ett hus och han blir paralyserad från midjan och ner
han hamnar på en öde ö och kan gå igen, vilket är hans livs största bedrift
på ön begår han den ena vansinniga handlingen efter den andra (exempelvis 1) slår Sayid medvetslös bakifrån när Sayid ska ringa efter hjälp 2) slår sönder en dator som hindrar en elektromagnetisk laddning från att explodera 3) spränger en u-båt för att inte de andra ska kunna resa hem osvosvosv)
när han sedan är tillbaka i den riktiga världen så tänker han begå självmord för att ingen vill höra vad han har att säga eller ens veta av honom
sedan litar han på en person som redan har försökt mörda honom. resultatet blir att typ tio sekunder senare så blir han strypt av den personen och dör en plågsam död
inte en enda människa var på hans begravning.



en liten filmsnutt där man om man tänker efter fattar hur dum han är. han sitter i rullstol och åker över halva jordklotet för att vandra i vildmarken. sedan blir han arg och skriker när han inte får följa med. alltså wtf?

ZYfKHVdmjzQ

KoloKungen
2016-10-22, 19:26
Brukar faktiskt tänka på John Locke och hur misslyckad han var. Sen tog han sig till ön och blev "någon". Tillbaka i den riktiga världen vill han tillbaka så han får vara "någon" igen och när han håller på uppnå det så dör han.