handdator

Visa fullständig version : Ska jag vila? Eller fortsätta kötta?


camarade
2016-10-22, 12:36
Sedan jag "läste någonstans" (förmodligen här) att den muskeluppbyggande effekten förhöjs av att köra samma muskler flera dar/vecka har jag köttat på ganska intensivt på sistone.

Typ, sore som fan i bröstet, men värmer upp och kör ändå bröst 2 dagar i rad, känns som att ajg klarar samma vikter som vanligt (dvs om jag hade vilat längre).

Är det kanske viktigare med sammanhängande vila (3-4 dagar) när man kör så här? Hård träning varje dag, samma muskler? Jag sover bra och äter bra. Får för mig att det är "the key". Diffus fråga kanske, bara ventilerar allmäna fundereringar.

Jaive
2016-10-22, 14:09
Det är väl inte så att du får ut mer av varje pass genom att köra oftare. Däremot så stimuleras muskeluppbyggnaden inte mer än 24 timmar av ett enskilt pass och därför finns det skäl att träna varje muskel 2-3 gånger i veckan. Dock kan det ju i återhämtningssyfte vara bra att försöka låta muskeln vila en dag innan du kör den igen. Om man nu nödvändigt vill träna samma muskel flera dagar i rad kan det vara en bra idé att variera belastningen.

Tobbey
2016-10-22, 14:58
Jag lever i tänket att "ju mer träning desto bättre", för att addera vidare på den meningen också "...sålänge återhämtningen är tillräcklig". Ser inga problem med att bänka 2 dagar, eller flera dagar i rad, det man får göra är att justera volym och intensitet för att inte förstöra sig. Denna princip är extra effektiv för böj enligt mig, finns mycket att läsa om "daily max" för just knäböj.

Man kan till exempel träna en lättare bänkpress-variant ena dagen, säg en smal bänkpress, och genom att välja den varianten lyfta mindre vikt eftersom varianten är svårare än det klassiska lyftet. Detta bidrar till mindre slitage, snabbare återhämtning (beroende såklart också på volym/intensitet) så man dagen efter kan bänka igen.

Allt handlar om mängden belastning du lägger på kroppen kontra återhämtning.

ceejay
2016-10-22, 15:24
Att träna "vad man kan" varje dag är fel tänk. Du kan inte gå nära fail varje dag.

En styrkelyftare jag känner, bänkade 170 på tävling, utan att ha lyft tyngre än kanske en singel på 155 innan under träningen. Låg mest kring 120-135kg med en del reps kvar i tanken.