handdator

Visa fullständig version : Westworld-tråden!


G_lund
2016-10-21, 20:49
HBO:s nya flaggskepp.

Fet budget, bra skådespelare och en handling som kan dra åt vilket håll som helst.


Kort sammanfattning:
Utspelar sig i framtiden.
Ett företag bygger en stor nöjespark fylld med människoliknande robotar i westernstil.
Vanligt folk åker till nöjesparken för att leva ut fantasier och göra olika uppdrag.

IuS5huqOND4

Vad tror ni?
Jag har sett de första tre avsnitten och det verkar rätt lovande måste jag säga.

Kabuto
2016-10-21, 21:02
Jag tycker det är väldigt underhållande, hoppas det håller i sig.

Maxxad
2016-10-21, 21:41
En av de mest intressanta serierna på länge helt klart. Tycker det verkar finnas väldigt mycket djup i serien och det hintas om lager på lager av knasigheter hela tiden. Det är väldigt kul med en storsatsning åt scifi hållet också.

Gober
2016-10-21, 21:53
Har ni sett filmen? Jag har men det var väldigt många år sedan, minns inget. Vill nog inte se den medan jag ser serien då jag är rädd att det eventuellt spoilar eller rör till det i hjärnan.

AntonHA
2016-10-21, 22:09
Får man diskutera som att alla som läser har sett alla hittills släppta avsnitt?

G_lund
2016-10-21, 22:12
Får man diskutera som att alla som läser har sett alla hittills släppta avsnitt?

Jag tänker att vi kör under spoilers de första dagarna nu tills de flesta har "kollat ikapp". Sen är det fria diskussioner som gäller.

timoat
2016-10-21, 23:00
Jag har sett både filmen och uppföljaren future world för 10 år sen ca på farsans inrådan. Det var ju den första filmen och mördarrobotar (förutom kanske forbidden planet men den roboten av inte en android)

Jag tycker vi ska kunna diskutera avsnitten som sänts redan (men hur är det nu, ni som har HBO, får ni ett avsnitt lite tidigare än alla andra?) som i tex TWD tråden och GoT. Vi har ju fördelen att det inte finns nån bok eller serie som idioter tycker det är helt ok att spoila för att de ska visa att de läst den.

Som ni säger känns den väldigt layered. Många olika sätt att se på moraliska dilemman som jag inte tänkt kt på innan. Jag tycker vi kan lista upp sådan saker som man kanske missat. Jag kör med engelsk text trots att jag är Britt bara för att jag inte vill missa nåt.

Här kommer en sak jag lade märke till och kollade upp lite mer noggrant.

Avsnitt ett
När de går ner till cold storage I serien så går de förbi något som ser ut som en dilapiderad välkomsthall med en jordglob i förgrunden. Det är exakt samma som i filmen future world där gästerna anländer, så det är en liten nick till fans av filmerna, samt att det visar att Westworld kanske inte var den första parken. Sånt gillar jag!

svenbanan
2016-10-21, 23:25
Har ni sett filmen? Jag har men det var väldigt många år sedan, minns inget. Vill nog inte se den medan jag ser serien då jag är rädd att det eventuellt spoilar eller rör till det i hjärnan.

Jag har sett filmen (för länge sedan) och minns inte så mycket. Typ det enda jag minns är att jag tyckte den var rätt dålig.

Så jag har inte varit ombord på nåt hypetåg inför denna serie. Men om det finns ett fåtal avsnitt att se ikapp, så kan det ju kanske vara görbart. Jag skulle kunna tänka mig att en del av det som var dåligt i filmen från sextiotalet (eller var det sjuttiotalet?) var specialeffekter. Detta lär ju vara bättre nu. Så det finns kanske hopp...

Neithan
2016-10-22, 09:25
Ser lovande ut, men jag har svårt att se hur det skulle fungera med flera säsonger.

timoat
2016-10-22, 09:51
Ser lovande ut, men jag har svårt att se hur det skulle fungera med flera säsonger.

jag hoppas nästan att det max blir en eller 2 säsonger med ett riktigt avslut, som fargo.

Jishuku
2016-10-22, 23:28
Kan väl bara säga att ju fler avsnitt jag ser desto mer förvirrad blir jag.
Flashbacks inom flashbacks, flera lager a'la Inception. Hade inte ens fattat att det var flashbacks om inte nån på reddit skrivit det.

Riktigt bra serie, och jag är glad att Anthony Hopkins fick chansen att ta steget över till seriernas värld. Och att det blev HBO. Klass för en med klass.

High1ander
2016-10-22, 23:53
Kan väl bara säga att ju fler avsnitt jag ser desto mer förvirrad blir jag.
Flashbacks inom flashbacks, flera lager a'la Inception. Hade inte ens fattat att det var flashbacks om inte nån på reddit skrivit det.

Riktigt bra serie, och jag är glad att Anthony Hopkins fick chansen att ta steget över till seriernas värld. Och att det blev HBO. Klass för en med klass.

Är ju Inception-regissörens brorsa som är showrunner och delvis regissör, han har skrivit memento, dark knight, prestige och interstellar, så twists och lager kan han.

Jag tycker serien har potential, men känns mest som 1-2 säsonger.

Enda jag undrar är vilka av de som jobbar som är robotar. Är Hopkins en robot som t.ex. förslavat sin gamla herre?

C.E.J.
2016-10-23, 23:45
Anade att jag inte skulle gilla den, och det gjorde jag inte heller. Tror serien är helt fel ute gällande vilka problem som AI kommer skapa, hur de manifesterar sig, och sånt därnt.

timoat
2016-10-24, 10:04
Anade att jag inte skulle gilla den, och det gjorde jag inte heller. Tror serien är helt fel ute gällande vilka problem som AI kommer skapa, hur de manifesterar sig, och sånt därnt.

Hmm, intressant, utveckla gärna!

timoat
2016-10-24, 16:18
Ja det är många vändningar i denna serie. Gillar som och hoppas samtidigt att det inte blir som lost, där massor med mystik byggs upp för att sedan bara nedvattnas i alldeles för många säsonger.
Jag gillar den här groundhog Day vinklingen på robotarna. Det är mycket trådar att hålla i!

timoat
2016-11-08, 21:56
hehe, gillade att de klämde in roboten från originalfilmen!

blåvitt
2016-11-08, 22:14
Är personligen inget stort fan av serien (gillar inte något av GoT förutom säsong 1 heller), men nerdwriter levererar som vanligt:

4kSGkGKwp9U&ab

Loke
2016-11-08, 22:24
Har också fastnat för denna, otippat bra då jag tyckte premissen kändes lite löjlig. Jag är dock en aning orolig att det blir lite "lost" över det med ouppklarade trådar och så. Nu har jag bara sett till avsnitt 5, men känns det inte som att det kommer visa sig att vissa av de anställda också är robotar? Och att detta tex inte är den första parken de skapar, men likt karaktärerna i parken minns de ej. Tycker det varit en del hintar åt det hållet. Nåt sånt meta känns nästan oundvikligt.

Sheogorath
2016-11-08, 22:28
Började kolla på den idag! Jävligt lovande. *flex*

G_lund
2016-11-08, 22:42
Jag har varit lite misstänksam de senaste avsnitten.. Har känts som det inte riktigt klickat för mig.

Men sista avsnittet var ett ordentligt steg uppåt igen. :)

timoat
2016-11-14, 17:41
Ouff, fan vilket bra avsnitt det var idag, vilken jämka vändning, right out of left field! Hopkins Är sinnessjukt bra, snacka om skådespelare i världsklass. 3 avsnitt kvar nu på säsongen :(

Finns en jäkla massa fan teorier därute som säkert är superkul att läsa, men jag har undvikit dem, hade varit riktigt trist att att få dagens vändning spoilat. Men jag visste det, så fort han inte såg den dörren att han var reubeut.

Magnus N
2016-11-14, 19:32
Förnyad för s2

http://renewcanceltv.com/westworld-season-2-officially-renewed-hbo/

Sheogorath
2016-11-14, 20:39
Fucking awesome! :bow:

Jockefoten
2016-11-14, 20:45
Gillar serien mer och mer. Var först något skeptisk då jag trodde det var flera olika historier som utspelade sig, men fem avsnitt in känns det som att alla karaktärer är på väg mot samma mål. Nu gäller det bara att luska ut den kronologiska ordningen i allt som händer.

Hade en tanke på om att the man in black skulle vara William eller Logan, men det vart tydligen debunkat på Reddit.

svenbanan
2016-11-14, 21:06
Blev tvungen att kolla denna serien ändå. Har inte sett senaste avsnittet ännu, men gillar upplägget ännu så länge.

Förhoppningsvis broderar de inte ut storyn och skapar nya premisser efter ett tag, bara för att kunna klämma in mer handling och fler säsonger.

AntonHA
2016-11-14, 22:31
Trevligt avsnitt! Hopkins är riktigt vass ja!

timoat
2016-11-14, 22:39
Trevligt avsnitt! Hopkins är riktigt vass ja!

Den vändningen! Från att ha varit en snäll gammal excentrisk gubbe så ack så subtilt skönjar man absolut galenskap nånstans långt därinne. Jag fick lite gåshud

Loke
2016-11-14, 23:23
Spoilertaggar för allas bekvämlighet.

Hehe, ge mig lite cred nu då för att jag förutsåg detta lite ;)

Det var faktiskt Bernard jag mest misstänkte. Grejen var att de sa att de gjorde deras "hosts" levande genom att ge dem en backstory. Direkt efter så presenterades Bernards backstory med sonen och så. Sen kändes han också lite för lugn och proffsig jämfört mot alla andra, plus hans nära relation till Hopkins karaktär, som annars mest verkar gilla att prata med hosts... Han var som en perfekt anställd.

Kan bara stämma in i Hopkins briljans för övrigt. Hade typ inte funkat med en halvbra skådespelare i den rollen.

Dreas
2016-11-16, 21:49
Sista avsnittet var sjukt bra!

Sparven från Minsk
2016-11-16, 21:51
Sista avsnittet var sjukt bra!

+ massor!

Gerdler
2016-11-17, 12:34
Jag tyckte det lät tradigt men sen började jag se det och det är ju sjukt intressant. Det enda jag har problem med är hur det fungerar rent tekniskt. Hur repareras hostsen så snabbt och var befinner sig basen i relation till parken? Är solen verklig i parken? Djuren är ju inte det, så de måste ha programmerat typ 50000 människor och säkert en miljon djur varav de flesta inte används eftersom besökarna inte träffar dem. Det känns som parken måste vara gigantisk eftersom de kan rida och åka tåg genom den i timmar.

Samtidigt så finns det parallellt flera pågående tidscykler där det kommer nya besökare till 'välkomststaden' och träffar hostsen som finns där som resettas typ varje dag, medan Delores nu är plockad bort från den verkligheten och numera är på vift. Hur påverkar det tidslinjen för hennes far och för den där hosten som har en crush på henne, samt de som kommer till hennes hus varje kväll?

Om de inte binder ihop det här med en vettig förklaring så spår jag en urspårning av samma proportion som Lost. Men för tillfället är jag trollbunden.

Loke
2016-11-17, 13:42
Håller helt med, Gerdler. I början hade jag också svårt att få ihop till vilken grad det man såg var verkligt och vilka skalor det handlar om, nu försöker jag inte bry mig. Jag tycker inte det är viktigt att allt verkligen är realistiskt, men det måste vara övertygande, man måste uppnå "suspension of disbelief" och det lyckas man inte riktigt med, det finns så väldigt många brister. Som tittare har man liksom svårt att greppa vad "reglerna" är, då fastnar man inte.

Samtidigt undrar jag om inte det lite är tanken... För just detta är ju exakt vad alla karaktärer i serien brottas med. Hostsen som börjar tvivla på sin verklighet, besökarna och de anställda som måste förklara för sig själva att det de ser inte är verkligt. Och hur, som vi såg nu senast, det verkar som att inte ens parkens gränser verkligen är gränsen för var det verkliga och overkliga är. Ingen verkar var helt säker på vad "reglerna" är.

Men ja, jag tror också att risken är överhängande att detta spårar ur i samma stil som Lost.

Dreas
2016-11-17, 13:47
Dom resettas väl bara när dom dör? Alternativt över en viss period som är x lång.

timoat
2016-11-17, 15:00
Dom resettas väl bara när dom dör? Alternativt över en viss period som är x lång.

Jag tror att den staden man är i först resettas var tredje dag eller iallafall inom ettpar dagar i cykler . Kan tänka mig att besökarna skall slussas vidare in i parken inom ett visst antal timmar. Det finns ju 1400 besökare och de kan ju inte hänga kvar. Det har vi sett med teddy och han som utmanar en på duell i början. Sen ta de större historien vid.

Det jag har mest funderat på är hur man kan göra så att gästerna inte går lös på varandra. Det kan ju vara så att hosten är programmerade att gå emellan om nåt sånt skulle ske. Det finns en handledningspdf man kan ladda ner där det står parkregler. Ganska kul läsning och mycket intressant. Bla står det att det enda varelsen som inte är artificiell är flugor. Och det blir extra intressant då det var en fluga som hon dödade där i avsnitt 2.

Fö kan jag säga att jag accepterar premissen, jag sitter inte och försöker plocka sönder konceptet, jag har förtroende att det finns förklaringar till allt,men det är kul att försöka klura ut hur de tänkt.

Ang multipla storyline s så har jag för mig att de adresserade det, Det är därför hösten har så komplexa backstories och personligheter, de anpassar sig själva efter vad som sker och har förmåga att improvisera till viss grad.

Dag och natt cykler behöver ju inte vara skilda från riktiga världen å solen är med största sannolikhet äkta.

timoat
2016-11-17, 15:19
En intressant grej jag kom på nu är att om Bernhard varit kontrollerad av Ford hela tiden, så måste Fords agenda vara att i hemlighet få hosten att utveckla äkta AI. Iom att all Bernard's info bör gå till honom. Han kan ju inte sitta själv på "golvet" så Bernard blir en extension av honom själv.

Ganska sjuk mindfuck för administratören, att mannen hon låg med och med största sannolikhet hade nån form av känslor för visar sig vara en programmerad robot som sekunderna senare tar livet av henne. Och bevisligen hade hon väldigt mycket emot robotarna, hon var där för ett jobb men tyckte inte om parken och vad den stod för. Dessutom kom hon nog till vetskapen att Bernard helt enkelt var programmerad att förföra henne och inte hade känslor för henne alls. Han som robot hade ju inte utvecklat sentiens, iom att han måste vara kontrollerad av Ford. EVIIIIIL!

Jag kan inte komma på en annan serie som fått mig igen att tänka såhär mycket, eller som har så många lager. Dessutom tycker jag att den är väldigt välskriven. Nu såg jag aldrig Lost men det kanske var samma där, i början iallafall.

Gober
2016-11-19, 21:46
Ojoj vilket avsnitt! Bernard alltså, trodde man ju inte. När han sa "what door?" Så fick man sig en riktig amen wtf!

Jockefoten
2016-11-20, 16:49
Läste inläggen här om Bernard innan jag såg senaste två avsnitten, och jäklar vad hans karaktär känns annorlunda redan nu innan avslöjandet skett. Fast det kanske bara är min hjärna som skojar med mig.

Jockefoten
2016-11-20, 19:19
Woah!
http://i.imgur.com/q8lL0L4.jpg

Fasen att det inte finns en bokserie så man kunde få reda på svaren direkt! ;)

Gober
2016-11-20, 20:03
Läste inläggen här om Bernard innan jag såg senaste två avsnitten, och jäklar vad hans karaktär känns annorlunda redan nu innan avslöjandet skett. Fast det kanske bara är min hjärna som skojar med mig.

Det är nog mind fuck..tror jag...elleeeer? ;)

timoat
2016-11-20, 21:52
Läste inläggen här om Bernard innan jag såg senaste två avsnitten, och jäklar vad hans karaktär känns annorlunda redan nu innan avslöjandet skett. Fast det kanske bara är min hjärna som skojar med mig.

Woah!
http://i.imgur.com/q8lL0L4.jpg

Fasen att det inte finns en bokserie så man kunde få reda på svaren direkt! ;)

Trist att du spoilade det för dig själv. Gillar du inte att bli överraskad?

Ang det med the man in black så har ju han känt henne sen parken började som karkatär, det sa han till henne, "me and you go way back" han har säkert spelat hjälterollen i det scenariot också, så han lär ha hört henne säga det innan. Inget att läsa in i imo.

Jockefoten
2016-11-20, 22:04
Trist att du spoilade det för dig själv. Gillar du inte att bli överraskad?

Ang det med the man in black så har ju han känt henne sen parken började som karkatär, det sa han till henne, "me and you go way back" han har säkert spelat hjälterollen i det scenariot också, så han lär ha hört henne säga det innan. Inget att läsa in i imo.

Jag är för nyfiken för sånt, överraskningsmoment har aldrig varit speciellt intressant. Säkert därför som jag ibland råkar spoilar i andra trådar (utan att jag tänker på det).

Jo, det kanske är sant. Men jag har förförts av idén att Westworld/labyrinten gjort ädla William till den våldsamma och tillsynes besatta Man in Black. Lite på samma sätt som jag tror Ford blivit besatt av sin värld och vägra släppa taget om den.

timoat
2016-11-20, 22:40
Jag är för nyfiken för sånt, överraskningsmoment har aldrig varit speciellt intressant. Säkert därför som jag ibland råkar spoilar i andra trådar (utan att jag tänker på det).

Jo, det kanske är sant. Men jag har förförts av idén att Westworld/labyrinten gjort ädla William till den våldsamma och tillsynes besatta Man in Black. Lite på samma sätt som jag tror Ford blivit besatt av sin värld och vägra släppa taget om den.

hehe jag läste inte ens klart din mening om teroin, så mycket hatar jag att spoila!

timoat
2016-11-28, 21:18
6 Livad tråd.

Satan vad bra denna serien är. Jag kan inte komma på en Annan serie där jag hängt på vartenda ord karaktärerna säger för att försöka få ihop a och b med varandra. Och så välspelad, välproducerad och välskriven. För att inte nämna musiken. Det är ingen dötid öht, inte massa sidospår eller annat utfyllnad, bara fokus på storyn. Och ingen jävla påklistrade kärlekshistoria. Dom hade lätt kunnat trycka in vaktchefen och nån brud som tycker han borde sluta på parken ect. Det är vi skonade ifrån.

Jag skulle säga att jag tycker bättre om den är GoT men det är en svår jämförelse eftersom Got är så invecklad och spänner över 7 böcker och 9 säsonger. Jag tror (och hoppas) att WW inte kör så länge. Max 2 säsonger. Kanske en tredje men då känns konceptet uttjatat.

Jag blir alltid tagen på sängen när end credits kommer upp, "vad i h-e, har det redan gått en timme?! Neeeej"

Right sugen på att se vad som hände mellan Dolores och Arnold,

Jag fick inte ihop det där med att hon först blev knivstucken och sen kan hon helt enkelt dagdrömma bort det? Eller ligger hon i bottnen Även ravin och minns allt medans hon förälder till döds nu?

Sheogorath
2016-11-28, 21:22
Det hände väldigt mycket i senaste avsnittet. Kanske lite för mycket för ett avsnitt, om man ska vara kritisk? Men nu är jag en gnällspik. Det är den bästa serien just nu, helt klart. Den enda serien som jag verkligen kollar på en gång i veckan och längtar till nästa avsnitt. :thumbup:

JacobHeitmann
2016-11-28, 21:41
EVJbDYfmAWU

High1ander
2016-11-28, 23:11
6 Livad tråd.

Satan vad bra denna serien är. Jag kan inte komma på en Annan serie där jag hängt på vartenda ord karaktärerna säger för att försöka få ihop a och b med varandra. Och så välspelad, välproducerad och välskriven. För att inte nämna musiken. Det är ingen dötid öht, inte massa sidospår eller annat utfyllnad, bara fokus på storyn. Och ingen jävla påklistrade kärlekshistoria. Dom hade lätt kunnat trycka in vaktchefen och nån brud som tycker han borde sluta på parken ect. Det är vi skonade ifrån.

Jag skulle säga att jag tycker bättre om den är GoT men det är en svår jämförelse eftersom Got är så invecklad och spänner över 7 böcker och 9 säsonger. Jag tror (och hoppas) att WW inte kör så länge. Max 2 säsonger. Kanske en tredje men då känns konceptet uttjatat.

Jag blir alltid tagen på sängen när end credits kommer upp, "vad i h-e, har det redan gått en timme?! Neeeej"

Right sugen på att se vad som hände mellan Dolores och Arnold,

Jag fick inte ihop det där med att hon först blev knivstucken och sen kan hon helt enkelt dagdrömma bort det? Eller ligger hon i bottnen Även ravin och minns allt medans hon förälder till döds nu?

Flera saker:

Grejen är att "The Maze" är till för robotar att nå "självmedvetande", t.ex. därför dom säger till Mannen i svart (William, som bör vara snubben som älskar Dolores, kan också vara den andra snubben som är "svart från början") att "The Maze isn't for you".

Samma sak är varför Dolores har sina syner, det är ju bara saker hon upplevde för 30 år sen. Det som gör allt svårt att just varför/hur ingen märker att Ford har snubbar som inte åldras arbetandes för honom. Att ingen typ bryr sig om hur Arnold dog så till den grad att folk faktiskt vet, utan det är ungefär som Ford bara säger, "lita på mig han är död" så köper alla det.

Arnold/Bernard är samma person/funktion. Hon döda väl antagligen orginal-Arnold när hon första gången klara av "the maze" och fatta att hon var bara en liten bricka som de leker med i ett lustspel.

Kabuto
2016-11-29, 10:06
Sjukt bra avsnitt. Visst är det bara 1 kvar nu för säsongen?
Frågan är om Ford fick Dolores att döda Arnold eller om det var som Highlander skriver..
Finns väldigt många funderingar kring typ allt.

Hönke
2016-11-29, 11:28
Sjukt bra avsnitt. Visst är det bara 1 kvar nu för säsongen?
Frågan är om Ford fick Dolores att döda Arnold eller om det var som Highlander skriver..
Finns väldigt många funderingar kring typ allt.

Sista avsnittet ska tydligen vara 90min. Hurra!

timoat
2016-11-29, 15:42
Sista avsnittet ska tydligen vara 90min. Hurra!

Underbart! Jag hoppas verkligen att det avslutas så att den första säsongen klarar sig utan en säsong 2, och att cliffhangern tar storyn i en helt ny riktning.

Angående fantheories, och exakt varför jag inte läser dem ( Jag vill inte ens läsa artikeln hehe)

"And yet, over the course of this season, I’ve spoiled the show for myself anyway. Not through advance knowledge of leaked scripts, but by being unable to restrain myself and hunting through mountains of fan theories, the most prominent of which are all turning out to be true."

http://www.forbes.com/sites/insertcoin/2016/11/28/i-ruined-westworld-with-fan-theories-and-learned-my-lesson-for-season-2/#59b69c465a38

Jockefoten
2016-12-03, 20:36
Såg avsnitt 9 nu och har väl bildat min en hyfsad uppfattning om hur det hänger ihop nu (har inte läst nåt på nätet ännu).

Will = The man in Black, fotot på hans fru var det samma som Dolores hittade utanför sitt hem, dvs Will har varit där efter att han och Dolores separerade i lägret.

Efter att Dolores blev knivskuren i magen så flyttades hennes tidslinje fram till Will blivit The man in black, dvs allt innan var Dolores flashback och hennes undermedvetna (Arnold) tar henne alltid till kyrkan.

Jag tror även Dolores = Wyatt.
Allt hänger ihop, hon dödade Arnold. Då kan hon lika gärna dödat robotar som hör Arnolds röst, i den lilla byn (det är ju samma by som Theodor får sina flashbacks till). Theodor och Dolores har ett kärleksintresse i sitt narrativ därav skonade Dolores (Wyatt) Theodor vid slakten. Det är detta som The man in black nu inser och återvänder till kyrkan för att finna Dolores som kan ta honom till labyrintens slut.


BTW, hur coolt är det inte att Bernard = Arnold, det var ju en av de tidigaste teorierna bland fansen! :D


Och givetvis har Japanerna redan byggt sitt eget Westworld:
O1ov-GUM0dc

Rikard Jansson
2016-12-05, 20:55
:o

Kabuto
2016-12-05, 21:00
Hoppas inte det dröjer ett helt år till nästa säsong nu..

timoat
2016-12-05, 21:50
Alltså vilket jävla avslut! Did not see any of that coming. Jag sitter fortfarande och försöker få ihop allt i skallen, men på ett bra sätt!

Fantastisk säsongsavslutning. S01 kan vara helt fristående. Allt avslutades på ett grymt sätt samtidigt som man vill veta vad i helvete som kommer ske i säsong 2. Det här är nog min favoritiserie.

Jag önskade nästan att han asiaten som hjälpte maeve var robot, det hade förklarat varför han var så villig att hjälpa henne lite mer. Samtidigt var det han som gav henne koordinaterna till hennes "barn", precis i slutet.

Så långt jag förstod det så var kom alltså Robert på att Arnold hade rätt angående hosten, och väntade tills de var starka nog att klara sig själva (lösa labyrinten som var conciousness) och då offrade han sig själv som Arnold, Arnold var liksom 35 år för snabb.

Jag ser fram emot att se om hela och deshiffrera mer.

Jag är glad att jag Inte är lika observant som Jockefoten, att will var then man in black hade jag ingen aning om och det var en härlig revelation!

Dreas
2016-12-05, 21:58
Satan, Jockefoten var observant.

Men vilket jävla slut! Jag vill inte att det blir fler säsonger. En magnifik sådan räcker.

Loke
2016-12-06, 00:43
Så med tanke på samurajerna där och att det står "park 1" på lappen så får man anta att nästa säsong är en en annan park, sannolikt med någon sorts japanskt tema, kanske typ samma tid? Det saknas ju utminståne lite upplösning gällande de där hostsen som tydligen signalerar utsidan, man fick väl aldrig reda på vad deras syfte var? Och så det där med orion-mönstret? Det var inte heller kopplat till the maze va? Så det finns ju saker att spinna vidare på.

Men hur som helst, fan vad skönt med lite ordentligt avslut, även om inte allt reddes ut. Så billigt med serier som endast skapar cliffhangers jämt och sen envist vägrar lösa upp nånting.

timoat
2016-12-06, 01:17
Så med tanke på samurajerna där och att det står "park 1" på lappen så får man anta att nästa säsong är en en annan park, sannolikt med någon sorts japanskt tema, kanske typ samma tid? Det saknas ju utminståne lite upplösning gällande de där hostsen som tydligen signalerar utsidan, man fick väl aldrig reda på vad deras syfte var? Och så det där med orion-mönstret? Det var inte heller kopplat till the maze va? Så det finns ju saker att spinna vidare på.

Men hur som helst, fan vad skönt med lite ordentligt avslut, även om inte allt reddes ut. Så billigt med serier som endast skapar cliffhangers jämt och sen envist vägrar lösa upp nånting.

Alltså, orion mönstret var ju koordinater som spionen/hosten skulle skicka data till. Datan var försäkring så att Ford inte skulle kunna ta sönder dem när de sparkade ut Ford ur företaget. Varför kan man fråga sig, då det var William som har majoritet i bolaget, och då borde hon som ser ut som mulattkatie holmes agerat på hans uppdrag. . Det ska bli intressant att kolla om som sagt!

Loke
2016-12-06, 01:22
Alltså, orion mönstret var ju koordinater som spionen/hosten skulle skicka data till. Datan var försäkring så att Ford inte skulle kunna ta sönder dem när de sparkade ut Ford ur företaget. Varför kan man fråga sig, då det var William som har majoritet i bolaget, och då borde hon som ser ut som mulattkatie holmes agerat på hans uppdrag. . Det ska bli intressant att kolla om som sagt!

Hmm, ok, ja så kanske det var. Men samurajerna då? Det KAN ju iofs ha varit inget så att säga, men det är jobbiga kostymer att skapa bara för att bara ha som cool bakgrund.

timoat
2016-12-06, 02:03
Hmm, ok, ja så kanske det var. Men samurajerna då? Det KAN ju iofs ha varit inget så att säga, men det är jobbiga kostymer att skapa bara för att bara ha som cool bakgrund.

Alltså samurajerna är ju naturligtvis för att visa att det finns andra teman/kommer att finnas i parken. De kanske redan har, eller planerar. Tex i första avsnittet när de går ner i cold storage efter rulltrapporna så ser man att det finns en jordglob som det står delos på. Globen är identisk med globen som finns i filmen future World (uppföljarna till westworld) så det ser alltså ut som att det är en övergiven ankomsthallen för en annan park.

r1kkie
2016-12-06, 09:10
Alltså samurajerna är ju naturligtvis för att visa att det finns andra teman/kommer att finnas i parken. De kanske redan har, eller planerar. Tex i första avsnittet när de går ner i cold storage efter rulltrapporna så ser man att det finns en jordglob som det står delos på. Globen är identisk med globen som finns i filmen future World (uppföljarna till westworld) så det ser alltså ut som att det är en övergiven ankomsthallen för en annan park.

Förmidligen finns det redan 10+ parker med olika teman och tidsåldrar eller nått sånt. :)

Hönke
2016-12-06, 09:20
Hoppas inte det dröjer ett helt år till nästa säsong nu..

Nä vi får vänta lite längre än så. 2018 kommer nästa säsong.

Dreas
2016-12-06, 10:07
Skulle vara lite coolt ifall det bara var en host som såg ut som Ford!

Kabuto
2016-12-06, 10:53
Läste det imorse *cry*

Kabuto
2016-12-06, 11:17
Lite spoilervarning men ändå inte.
http://io9.gizmodo.com/if-you-go-to-the-westworld-website-there-are-a-few-ans-1789687367

r1kkie
2016-12-06, 12:17
Skulle vara lite coolt ifall det bara var en host som såg ut som Ford!

Alla är hosts och mänskligheten är utdöd sedan länge. ;)

High1ander
2016-12-06, 15:05
Blev inte förvånad över slutet, Ford visste att tiden var inne, och man har länge märkt att han har "full kontroll" som att han styrde Mauve till uppror. Dvs. han visste att han hade slut på tid och har mer respekt för robotarnas liv (varför skulle han annars döda människor?), man får ju aldrig känslan att han dödar folk för att "skydda sig" han vet att parken är påväg bort och så även han.

Precis som i filmen så visar de även fler världar.

Frågan är ju vart och när denna park är? Dvs. är den på Mars eller jorden? Nästa säsong kanske blir en blade runner.

Jockefoten
2016-12-10, 20:44
Det här kändes som att få 10 poäng i På Spåret. ;)


Det sjuka är att vissa listat ut samma sak typ 2-3 avsnitt in. För mig tog det 9.

Älskade verkligen insikten som Ford gav oss (och Bernard) i kyrkan. Tycker det gav en ganska klar bild av att han ångrat sig om parken.

Gober
2016-12-10, 20:57
Nä vi får vänta lite längre än så. 2018 kommer nästa säsong.

Världens längsta cocktease!

Denna serie var fantastisk, inget att anmärka på. Ed Harris ska ha sagt att han är med i nästa säsong, hur dom nu ska gå ihop det.

MasterChief
2016-12-11, 12:49
Världens längsta cocktease!

Denna serie var fantastisk, inget att anmärka på. Ed Harris ska ha sagt att han är med i nästa säsong, hur dom nu ska gå ihop det.

Tja, första säsongen har ju parallellt gått i helt olika tidsperioder så det kan ju även säsong två göra.

Eller så är han en robot.

Kabuto
2016-12-11, 12:52
Vet inte men det känns ganska troligt att han överlever det på något sätt, det verkar ju vara hans högst dröm att få en riktig utmaning i westworld. Tror att det kommer handla mycket om han och andra styrelsemedlemmars överlevnad i nya westworld.

Jockefoten
2016-12-11, 13:42
Värdarna (översättning?) har ju bevisat vara experter på prickskytte. Att Will träffades i armen kändes som en markering ifrån Ford.

Jag tror att Will i grunden inte är speciellt ondskefull. Han hamnar i samma kategori som Arnold, Ford och Felix. Att han få se Värdarna fria ifrån människan grepp och med ett medvetande, på något sätt även frigör honom ifrån den psykosliknande besatthet han haft mot att väcka känslor ur dem (på sitt egna sadistiska vis).

Gober
2016-12-11, 17:31
Ja vi får se, ses i tråden 2018 då :D

shut teh face
2016-12-13, 10:06
Jag hoppas inte säsong 2 bara fortsätter där säsong 1 slutade, och inte heller att det ska utspela sig i parken. Jag hoppas på en annan tid, eller "riktiga världen"

Eller så gör man ingenting mer nu när Anthony är död. :(

För övrigt väldigt bra serie

Gober
2016-12-13, 10:16
Jag hoppas inte säsong 2 bara fortsätter där säsong 1 slutade, och inte heller att det ska utspela sig i parken. Jag hoppas på en annan tid, eller "riktiga världen"

Eller så gör man ingenting mer nu när Anthony är död. :(

För övrigt väldigt bra serie

Vi vet inte om Ford är död.

shut teh face
2016-12-13, 10:58
Vi vet inte om Ford är död.
Nej det är ju iofs sant.

MackeJuve
2016-12-29, 09:56
Satan vad man fastnade för denna serie, älskar sci-fi! Drog av fem till sex avsnitt igår. Vändningarna är jävligt välgjorda. Jag tror inte att jag har analyserat så mycket när jag har kollat så många av dessa kom som rena chocker. Hur det fungerar rent praktiskt med parken etc skiter jag i, det känns inte jätteviktigt att det är realistiskt. Är det så att man vet att parken är belägen på jorden, i vår värld? Jag syftar alltså på att Ford med fler har köpt typ Texas och anlagt sin park där.

Eftersom att man är blödig som fan så fastnade man ju givetvis för Dolores. Scenen med henne och William där sistnämnda släpar in henne i ladan var fan bland det värre jag sett. Finns ju gott om liknande scener med robot vs människa. Min ursprungsreaktion var att eftersom de är så pass lika människor så är männen och kvinnorna som utsätter robotarna för hemskheter odjur. Sedan började jag ändå förstå mer och mer vad "de onda" menade med att de bara är robotar, designade för att tillfredsställa människan. Nu har jag dock tänkt ett steg till och slutsatsen är att robotarna är människor och därmed bör behandlas som sådana. Visst, många av dom är rent av dumma och spelar gladeligen sin roll i parken. Men samtliga är ju någon enstaka programmering ifrån att vara 99 % människa, vissa är det redan. De känner känslor. Huruvida minnena är påhittade eller inte spelar enligt mig ingen jätteroll. Att de är programmerade att vara på ett visst sätt är också mänskligt, bara att vi istället påverkas av gener och uppväxt. Sedan är det klart att det känns mer rimligt att döda en robot, som kan återställas, än en människa. Där har jag inte mycket att påpeka :D

dluddeckens
2017-01-05, 00:47
Sjukt bra!

gohei
2017-02-05, 00:47
Fasen vilken bra serie! Såg precis sista avsnittet och är helnöjd. Dock så blev jag, med bara 3 avsnitt kvar, spoilad om vem Ed Harris spelade och även då att vissa scener var flashbacks/minnen. Det är jag lagom sur över.
Har egentligen bara 2 saker att påpeka och det är att jag förstår inte varför asiaten var så villig att hjälpa Maeve? Han måste ju fattat att det aldrig skulle sluta väl?
Sen tycker jag ju att någon borde märkt att Bernard såg exakt ut som Arnold?