handdator

Visa fullständig version : Kroppsarbetares muskulära status jämfört med kontorsarbetares


King Grub
2016-10-20, 07:23
OBJECTIVE:

The present study examined the influence of workplace manual labor on measures of muscular fitness, with a secondary aim to investigate the relationship between muscular fitness and work performance in blue-collar (BC) workers.

METHODS:

Leg extension isokinetic strength at slow and fast velocities, hamstring and hip-flexor flexibility, and low back muscular endurance were examined in young and older BC workers and white-collar (WC) controls, while work performance was examined in the BC cohort.

RESULTS:

There were no differences in muscular fitness variables between BC and WC groups; however, the older men had lower low back muscular endurance (-43.0%) and strength at slow (-9.4%) and fast (-12.7%) velocities. Work performance was associated with strength at fast velocities (r = 0.633) in the older BC workers.

CONCLUSIONS:

Leg strength may influence work performance, with higher velocities becoming more important in older workers.

J Occup Environ Med. 2016 Oct;58(10):1034-1039. Influence of Manual Labor at Work on Muscular Fitness and Its Relationship With Work Performance.

Hemi
2016-10-21, 13:05
Det här är väl i slutändan också en individtest. Många företag i USA t ex, ger kontorsarbetarna ett gymkort som de bör eller måste utnyttja. Man vet att de presterar mycket bättre då. I Chicago håller man på mycket med detta, att skapa fysiskt aktiva skol och kontorsarbetarmiljöer. Den gamla plufsiga svaga kontorsarbetaren och eleven är förhoppningsvis bara ett minne i framtiden.

Bjern
2016-10-21, 13:45
Det här är väl i slutändan också en individtest. Många företag i USA t ex, ger kontorsarbetarna ett gymkort som de bör eller måste utnyttja. Man vet att de presterar mycket bättre då. I Chicago håller man på mycket med detta, att skapa fysiskt aktiva skol och kontorsarbetarmiljöer. Den gamla plufsiga svaga kontorsarbetaren och eleven är förhoppningsvis bara ett minne i framtiden.

Sen finns det ju även demografiska skillnader, generellt har kontorsarbetare en högre inkomst samt högre utbildning vilket gör att de kanske har råd med gymkort och eventuellt är mer pålästa. Arbetsgivaren kan ju också ha en stor roll i det hela såklart

Ulvamal
2016-10-21, 14:13
Frågan är också hur mycket verkligt kroppsarbete det finns kvar. Det är inte bygga pyramider utan maskinhjälp direkt,

Maverick
2016-10-22, 13:41
Frågan är också hur mycket verkligt kroppsarbete det finns kvar. Det är inte bygga pyramider utan maskinhjälp direkt,

Det finns massor, skivor och material på en byggarbetsplats flyttar sig inte självt hur mycket man än önskar det tyvärr. Sen är inte att dra sten upp till pyramider kroppsarbete utan slavarbete 😉

Anders The Peak
2016-10-22, 14:03
http://www.linkopingshistoria.se/wp-content/uploads/2011/09/20-byggnadsarbete.jpg

agazza
2016-10-22, 15:53
Fråga en ställningsbyggare som bygger stålspira. Men man känner sig ung i kroppen. Tills man gått sönder.

http://www.ulander.com/ljustorp/Bildspel/140ar/Resurser/10619.jpg

Skickat från min ONE A2003 via Tapatalk

Hemi
2016-10-22, 15:58
Ja det skulle ju vara intressant att veta vilka blåställen var. Fast kontorsarbetare i DC t ex eller i andra mer intellektuella områden i USA, alla springer och går på gym. Många fanatiskt.

caelus
2016-10-22, 16:23
Detta är väl ändå inte särskilt förvånande. Även om vi pratar relativt "tunga" yrken som murare, golvläggare och liknande, så bygger man väl knappast särskilt mycket styrka eller muskler genom arbetet i sig. Vanlig styrketräning är väl det som gäller om man vill bli starkare/bygga muskler.

Sedan är det väl också så, som påpekats, att höginkomsttagare (vilka oftare är kontorsarbetare) generellt sett är mer fysiskt aktiva på sin fritid. Antagligen för att kompensera för sitt stillasittande jobb och kanske också för att de generellt sett är mer hälsomedvetna.

trasig
2016-10-22, 17:35
Jobbar i ett stort ventilations industriplåtslageri, brukade jobba i verkstaden innan o blir lätt att man flyttar ett par ton plåt i veckan. ner från bord.. upp på pall osv. Jobbar numera på kontoret o då vart jag tvungen o börja träna på gym för jag gick ner 9kg och mådde fysiskt dåligt av att inte röra mig. Vårat jobb har fixat 30% rabatt på nordic wellness dock för alla våra anställda, verkstadsarbetare och tjänstemän :) O ger alla även 1500kr om året att lägga på vilken friskvård man vill (valde själv att pejja gymkort, så blev 500kr själv för ett årskort). Man märker stor skillnad på dom som faktiskt utnyttjar sin chans till gratis friskvård i sjukfrånvaro och motivation på jobbet :)

hugok
2016-10-23, 09:21
Det hade varit intressant att se skillnaden i greppstyrka. Jag tränade tidigare på ett gym där många grovarbetare jobbade och brukade ta med min LGC 60 mm Rolling handle. Inte var de svaga i det direkt.

Hemi
2016-10-25, 13:15
Riktiga grovarbetare kan vara urstarka men det här är nog egentligen white collar mot resten, tror jag. Om de avsiktligt skulle leta efter typ skogsarbetare så vinner dem nog. Aktiva white collar gymkort vilket skulle kunna vara fallet, mäter sig antagligen med bensinmacksarbetare t ex.