handdator

Visa fullständig version : Håll - Vad är grejen?


hejduck
2004-04-22, 19:03
hej
är inne i deffen nu och har precis börjat joggat.

problemet är att jag får håll redan efter ett par minuter in på promenaden (som är uppvärmingen till joggen)!

första gången tänkte jag att det kanske berodde på att det var för tätt inpå måltiden, men andra gången var det två timmar efter, och hållen kom då snabbare.

vad beror det på?
vad kan jag göra åt det?
hur lång tid tar det?

tack

EDIT: det sätter sig runt levern.
jag är fetmycket man

Tricklev
2004-04-22, 19:04
Brukar försvinna efter ett tag, inget att bry sig om. Va lite man o kämpa på ändå.

Zakath
2004-04-22, 19:13
Man får det lätt om man har väldigt dålig kondis, jag fick det första tiden jag började springa vid 13 års ålder efer runt 100m....

Tricklev
2004-04-22, 19:13
Just ja, ta riktiga andetag ända från början, inget fjompande ens där inte.

hejduck
2004-04-22, 19:18
klart jag inte fjompar mig med andningen

och du verkar för övrigt ha problem med ideal :booty:

Tricklev
2004-04-22, 19:19
Originally posted by hejduck
klart jag inte fjompar mig med andningen

och du verkar för övrigt ha problem med ideal :booty:



förlåt Malin:cheers:

hejduck
2004-04-22, 19:21
hahaha

stridis
2004-04-22, 20:04
Håll är väl i det här fallet helt enkelt att mjälten pumpar ut lite extra blod i omlopp för att klara syresättningen. Sälar har stor sådan iallafall. Om jag inte helt ute i blå skogen och cyklar....

Om det beror på det så har du rätt *kass* kondis. Se till att öka ansträngningen väldigt varsamt vid uppvärmningen så klarar de flesta att undvika håll.

Kalleh
2004-04-22, 21:11
Det försvinner när man har vant sig vid att springa. Jag vet hur det är, när jag började sprang jag med fethåll hela rundan (8km). Det är bara att tänka på något trevligt och klistra på ett stort leende;)

Aeis
2004-04-22, 21:11
Är "håll" samma sak som "mjälthugg"?

Pontus
2004-04-22, 21:22
När jag var mindre och sprang fick jag ofta tipset att man ska hålla i en sten eller liknande för att inte få håll. Springer inte så mycket nu men man kanske får samma tips nu också...

Stämmer det? hur kommer det sig såna fall...

Aeis
2004-04-22, 21:30
Jag har också fått rådet om en sten i handen att klämma på. Antar att iden är att man ska klämma hårt å då glömmer man bort att man har ont vid magen å känner smärtan i handen istället=)
Jag tycker det fungerar faktiskt.

Fast förstår inte varför alla kallar det håll?
Jag har aldrig hört det förr. Var jag bor kallas det mjälthugg!

mialisa
2004-04-22, 21:52
Kan man inte få håll på båda sidor av mellangärdet? Vill minnas att jag haft det både till höger och till vänster. :confused:

Mjälten sitter ju på vänster sida, och då borde man ju bara kunna få det på vänster sida menar jag. Men det kanske har med mjälten att göra ändå, jag har ingen aning. :em:

Pressarn
2004-04-22, 22:02
Man kan få det på fyra ställen (samtidigt) tror jag, pratar av egen erfarenhet.

Keirin
2004-04-22, 22:20
Det jag har läst är att forskningen inte vet anledningen till håll.

Jag har fått håll på cykel 2 gånger och det i slutet av långa cykelturer. Det ena hållet uppstod efter 18 mil med 2 mil kvar hem. Energin började sjunga på sista versen. Jag började bli utmattad.

Ingen cyklist som jag har träffat vet anledningen men tipset har varit att dricka vatten och gå ner i puls ett tag. Sportdryck kan hjälpa och återställa saltbalansen.

För ett par veckor sedan drack jag en resorb brustablett om dagen och jag kände mig piggare i kroppen.

Resorb finns på apoteket och återställer kroppen vid magsjuka. Men jag löser upp dom i vattnet under träning varma sommardagar.

Jag har läst att hållet "hänger ihop" konditionsträning och mjölksyra "hänger ihop" med muskelstyrka.

B-jay
2004-04-23, 07:46
Originally posted by mialisa
Kan man inte få håll på båda sidor av mellangärdet? Vill minnas att jag haft det både till höger och till vänster. :confused:

Mjälten sitter ju på vänster sida, och då borde man ju bara kunna få det på vänster sida menar jag. Men det kanske har med mjälten att göra ändå, jag har ingen aning. :em:

Under mina otränade dagar fick jag håll på båda sidorna!
Men andas jag normalt så slipper jag det helt och hållet!;)

puppas
2004-04-23, 08:13
Som jag har fattat det så krampar väl diafragman (muskeln som hjälper andningen) när man anstränger sig, man sprang ju några km. i lumpen och det jag märkte var att om man tar lite mjukare steg så att man inte stampar så mkt. så får muskeln en chans att "hinna ikapp" och då blir det lite bättre...

Kreout
2004-04-23, 08:40
Originally posted by puppas
Som jag har fattat det så krampar väl diafragman (muskeln som hjälper andningen) när man anstränger sig, man sprang ju några km. i lumpen och det jag märkte var att om man tar lite mjukare steg så att man inte stampar så mkt. så får muskeln en chans att "hinna ikapp" och då blir det lite bättre...

Jag tror också att det stämmer. I somras fick jag alltid håll vid samma ställe på motionsslingan, nämligen där det blev hårt packat underlag. Det slog aldrig fel, oavsett hur jag hade gjort med mat etc. Tilläggas bör att mitt löpsteg är sämst i världen vilket nog inte hjälpte.

JJ
2004-04-23, 08:44
Jag fick ofta håll fram till ungefär 18 års ålder, sen dess har jag aldrig känt av det. Skumt.

hejduck
2004-04-23, 10:45
okej,
tack alla :thumbup:

Pressarn
2004-04-23, 14:55
Under min tid som tävlingssimmare fick jag nästan aldrig håll oavsett hur hårt jag körde men så fort jag skulle hoppa eller springa på land så fick jag håll direkt. Nu handlar det inte om ett enstaka pass utan flera år.

hobbitar
2004-04-23, 15:56
Ibland när jag springer och spelar boll får jag håll i regionen kring nyckelbenet. Ibland i höger sida och ibland vänster sida.

mialisa
2004-04-23, 18:06
Originally posted by hobbitar
Ibland när jag springer och spelar boll får jag håll i regionen kring nyckelbenet. Ibland i höger sida och ibland vänster sida.

Det där råkade jag också ut för för länge sedan. Fick förklaringen att det är lungorna som "trycker på uppåt" då man andas, och därmed smärtar det under nyckelbenen. För mig hjälpte det att börja tänka ordentligt på hur jag andades under löpningen. Alltså, andas djupt ner i magen, utan att lyfta axlarna.

B-jay
2004-04-23, 18:13
Originally posted by mialisa


Det där råkade jag också ut för för länge sedan. Fick förklaringen att det är lungorna som "trycker på uppåt" då man andas, och därmed smärtar det under nyckelbenen. För mig hjälpte det att börja tänka ordentligt på hur jag andades under löpningen. Alltså, andas djupt ner i magen, utan att lyfta axlarna.

ska testa det! från det ena till det andra, lite off topic men måste fråga! Mialisa, det är inte så att du kommer från skåne egentligen?

mialisa
2004-04-23, 19:08
Originally posted by B-jay


ska testa det! från det ena till det andra, lite off topic men måste fråga! Mialisa, det är inte så att du kommer från skåne egentligen?

Vad får dig att tro det?
Ja ä ju Öschötsk ända in i benmärga! :D

B-jay
2004-04-24, 11:50
hehe, bara undrade! har nämligen en vän som vän som heter samma som dig, som flyttat upp dit för att plugga! ;)

mialisa
2004-04-24, 14:35
Originally posted by B-jay
hehe, bara undrade! har nämligen en vän som vän som heter samma som dig, som flyttat upp dit för att plugga! ;)

Aha, då fattar jag :)