handdator

Visa fullständig version : Lite frågor


gl0w
2016-10-19, 11:10
Hej, semi beginner här med lite frågor till er som har erfarenhet.
Jag har börja satsa ganska seriöst på bodybuilding nu under det senaste året, men kanske gått till gymmet 3 år totalt.
Kör ca 6 dagar i veckan med en vilodag på söndagen efter detta schema http://www.bodybuilding.com/fun/body-transformation-jeff-looked-up-to-the-last-action-hero.html vilket har funkat bra hitils

Vad är skillnaden på alla protein-drinkar igentligen, whey, soy, peas?
Har testat både whey och peas, nu kör jag på något från betteryou


Smakar rätt illa men det ska tydligen vara bra, men som sagt är det bara vad man föredrar eller är dom olika bra?

Jag brukar köra en shake på morgonen blandat med 5g kreatin och kolhydrats pulver, en med bara protein efter gymmet och en innan sängen för att nå ca 200g protein om dan, är rätt kass på maten så försöker täcka lite där

Vad är några tillskott ni skulle säga alla ska ha när man bygger muskler?

Omega3 vet jag att det är bra, finns det mer än det?
Om ni vet tillvärkare som är reko, dela med er jag har hittilis bara köpt lite på måfå..

Uppskattar alla svar

King Grub
2016-10-19, 11:18
Vad är skillnaden på alla protein-drinkar igentligen, whey, soy, peas?

Whey - vassle - är ett protein från mjölk.

Soy är sojaprotein.

Pea är protein från ärter.

Mjölkprotein är mest muskeluppbyggande.

gl0w
2016-10-19, 11:25
Whey - vassle - är ett protein från mjölk.

Soy är sojaprotein.

Pea är protein från ärter.

Mjölkprotein är mest muskeluppbyggande.

Ledsen för linken där, men vad det är fattar jag men är dom bättre än varran på något sätt vad det jag undrade, så whey är det man bör köra på om man vill ha mer bygg?

Inte för att det kommer bli mirakel bara för att jag kör på den men, man vill ja ta det "bästa" :)

King Grub
2016-10-19, 11:26
Ja, vassle är det bästa alternativet om du inte är vegan eller måste undvika mjölkprotein av medicinska anledningar.

Bjern
2016-10-19, 12:33
Vad är några tillskott ni skulle säga alla ska ha när man bygger muskler?

Omega3 vet jag att det är bra, finns det mer än det?
Om ni vet tillvärkare som är reko, dela med er jag har hittilis bara köpt lite på måfå..

Uppskattar alla svar

Vitamin-D vara något som kan vara en ide att äta lite extra av. Omega-3 kan troligen också vara något att äta extra av, om du inte redan äter fet fisk (makrill, lax) regelbundet. Kreatin äter du redan. Koffein kanske kan vara värt att prova, börja lågt och se hur det fungerar för dig. Utöver dessa bör det inte finnas speciellt mycket du direkt lider brist på, förutsatt att du äter någorlunda varierat och dessutom ligger på ett kalori-överskott (vilket jag antar att du gör eftersom du vill bygga muskler)

Reko tillverkare är väldigt svårt att rekommendera, då det finns risk att det du köper är utfyllt med diverse trams pga olika anledningar. Finns även risk att produkter innehåller substanser som inte tillverkaren vet om, s.k kontaminering. Ett tips är att läsa på om vad tillverkaren i fråga har för åtgärder att undvika att just deras kosttillskott blir kontaminerade, sen får man väl lita på att det som finns i deras produkter står med i innehållsförteckningen.

Beemel
2016-10-19, 12:36
Vad är några tillskott ni skulle säga alla ska ha när man bygger muskler?

"Ska ha": Inga alls. (Bra träning, vettig mat och vettig sömn är det enda som du verkligen SKA se till att sköta!)

"Kan ha":
Kreatin (ett av de få tillskott som bevisligen fungerar för de flesta)
Koffein (inte som regelbundet tillskott, mer som en räddning de dagarna man känner sig extra jäkla skittrött)
D-Vitamin och Omega3 (gör nog mer för hälsan i allmänhet än muskelbyggandet, men bra hälsa är bra för muskelbyggande)


Räknar inte proteinpulver som ett kosttillskott, Men protein är givetvis bra för muskelbygge.

gl0w
2016-10-19, 15:28
Tack för svaren, vad tycker ni ang träning på dagar man inte ätit något alls?
Ska man trycka i sig något innan gymmet eller efter?

Antagligen efter?

Bjern
2016-10-19, 15:30
Tack för svaren, vad tycker ni ang träning på dagar man inte ätit något alls?
Ska man trycka i sig något innan gymmet eller efter?

Antagligen efter?

Varför har du dagar där du inte äter något? Eftersom du frågar lär du veta att de kommer, planera istället så att du kan äta någorlunda före och efter istället

gl0w
2016-10-19, 17:25
Slarv med ekonomin :)

Beemel
2016-10-19, 20:53
Jag tränar helst fastande så för mig är svaret enkelt. Alltid mat efter träningen.

Bjern
2016-10-19, 21:47
Slarv med ekonomin :)

En förutsättning för att bygga muskelmassa är kalori-överskott, går du helt utan mat en dag innebär det att du måste äta igen 2500+ kcal på någon av de resterande dagarna. Prioritera rätt istället för att ens fundera över vilka kosttillskott du ska ta. Har du råd med kosttillskott så har du råd med havregryn och ägg.

Pause
2016-10-24, 11:25
En förutsättning för att bygga muskelmassa är kalori-överskott, går du helt utan mat en dag innebär det att du måste äta igen 2500+ kcal på någon av de resterande dagarna. Prioritera rätt istället för att ens fundera över vilka kosttillskott du ska ta. Har du råd med kosttillskott så har du råd med havregryn och ägg.

Varför skulle man behöva kalori-överskott för att bygga muskelmassa?