handdator

Visa fullständig version : Bänkpress formcheck


svartakronan
2016-10-18, 19:50
En sak jag ser direkt är att jag inte går ända upp i vissa reps men ska öva på det. Hur tycker ni annars att min teknik ser ut?

75kg med stången.
https://vimeo.com/187872831


Skickat från min iPhone med Tapatalk

pezrulezhaakon
2016-10-18, 20:09
En sak jag ser direkt är att jag inte går ända upp i vissa reps men ska öva på det. Hur tycker ni annars att min teknik ser ut?

75kg med stången.
https://vimeo.com/187872831


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Gör helst även ett mer markerat stopp på bröstkorgen.
De är inte godkända, om du nu skulle bry dig om sånt.

Sansad
2016-10-18, 20:26
En sak jag ser direkt är att jag inte går ända upp i vissa reps men ska öva på det. Hur tycker ni annars att min teknik ser ut?

75kg med stången.
https://vimeo.com/187872831


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Har lite svårt att se ifall om du hamnar med armbågarna framför stången eller under. I vilket fall som helst så vill du ha dem direkt under stången och inte fälla in dem så kraftigt att dem hamnar framför. Det gör det bara onödigt jobbigare för triceps. :)

svartakronan
2016-10-18, 20:28
Gör helst även ett mer markerat stopp på bröstkorgen.
De är inte godkända, om du nu skulle bry dig om sånt.



Menar du att jag går upp för fort ? Borde jag ha den längre tid i botten?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

pezrulezhaakon
2016-10-18, 20:40
Menar du att jag går upp för fort ? Borde jag ha den längre tid i botten?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Ja. Du touchar knappt bröstkorgen, och du går för fort upp, om det ska vara tävlingsgodkänt. (Huvuddomaren ger dig pressignal vid tävling).

Det är även något mer skonsamt för kroppen att "pausa" i botten nån tiondel.

Ex: (random)

https://www.youtube.com/watch?v=2cZKGuI0PuI

Anders The Peak
2016-10-18, 20:50
Bättre än Fredriks maglyft(400.5 lyftet) en helt ok bänkpress. Du kanske har ett litet för brett grepp men det är svårt att se filmen. Kan vara vinkeln.

spoon
2016-10-18, 20:56
En ganska bra bänkpress. Syns att du inte är så van vid din nuvarande teknik. Men det kommer med lite träning. Fortsätt såhär :-)

Tapatalk

Hyperion1
2016-10-19, 07:05
Mkt bättre än dina tidigare lyft, snyggt jobbat!
Tycker själv om att göra avlyftet lite mer "markerat" (eller vad man ska kalla det). Vad jag menar är att du lyfter av från ställningen, pausar 1 sekund innan du startar rörelsen nedåt (pausar 0.5-1 sekunder och sen går upp och repeterar).

En vinkel som jag tycker är bra att filma är framifrån. Då får man även bekanta sig med ifall man pressar "snett", vilket skulle kunna förklaras med att man är lite svagre på ena sidan eller bara har lite sämre motorik. Dra ut racket och testa filma så, kan vara lörorikt:)

waspen123
2016-10-19, 07:39
Snyggt! Var det du som gjorde tråden med samma namn tidigare? Stor förbättring i så fall! Tekniken o formen blir bara bättre ju mer man kör.

Men annars någonting jag alltid rekommenderat mina vänner i just bänkpressen är att om dom efter en längre tid känt att bänken inte känns nå bra så kan dom pröva hålla lite smalare. En hand sådär. Alla är väldigt snabb på att säga åt folk att hålla så brett som möjligt osv men för vissa av oss så tar vi faktiskt mer vikt samt får bättre aktivation i de muskler man vill ha med ett smalare grepp och armbågarna längs kroppen.

Diomedea exulans
2016-10-19, 07:42
Snygg bänkpress!

Min enda fundering är att du kan testa att brygga mer, om du vill ha mer vikt på stången. Men bryggan kanske ser mindre ut pga kameravinkeln. Och alla tar inte mer vikt av stor brygga + det ger kanske bättre bröstträning av att inte brygga + för mycket brygga får man ont i ryggen av, så det är ett stort "kanske". :)

waspen123
2016-10-19, 07:47
Snygg bänkpress!

Min enda fundering är att du kan testa att brygga mer, om du vill ha mer vikt på stången. Men bryggan kanske ser mindre ut pga kameravinkeln. Och alla tar inte mer vikt av stor brygga + det ger kanske bättre bröstträning av att inte brygga + för mycket brygga får man ont i ryggen av, så det är ett stort "kanske". :)

Jag brukar säga att man ska brygga tillräckligt, inte så mycket man kan. Just pga ryggen osv. På lättare pass, högreps/volym, så blir det en jävla brygga för min del dock just pga att jag får bättre aktivation då. Men på tyngre set (85%+) så slappnar jag snarare av i ryggen, får skaplig brygga ändå dock.

svartakronan
2016-10-19, 10:09
Bättre än Fredriks maglyft(400.5 lyftet) en helt ok bänkpress. Du kanske har ett litet för brett grepp men det är svårt att se filmen. Kan vara vinkeln.



Jag har pekfingrarna på ringen men saken är att det är en OL stång så då är det kanske för brett?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

svartakronan
2016-10-19, 10:10
Snyggt! Var det du som gjorde tråden med samma namn tidigare? Stor förbättring i så fall! Tekniken o formen blir bara bättre ju mer man kör.

Men annars någonting jag alltid rekommenderat mina vänner i just bänkpressen är att om dom efter en längre tid känt att bänken inte känns nå bra så kan dom pröva hålla lite smalare. En hand sådär. Alla är väldigt snabb på att säga åt folk att hålla så brett som möjligt osv men för vissa av oss så tar vi faktiskt mer vikt samt får bättre aktivation i de muskler man vill ha med ett smalare grepp och armbågarna längs kroppen.



Det kan det har varit , för jag har en annan tråd med samma namn.
Vad glad jag blir, tack!

Jag har provat att köra bredare senaste passen och det har känts bättre. Jag har så långa armar så blir så lång ROM med smalare grepp.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

svartakronan
2016-10-19, 10:14
Snygg bänkpress!

Min enda fundering är att du kan testa att brygga mer, om du vill ha mer vikt på stången. Men bryggan kanske ser mindre ut pga kameravinkeln. Och alla tar inte mer vikt av stor brygga + det ger kanske bättre bröstträning av att inte brygga + för mycket brygga får man ont i ryggen av, så det är ett stort "kanske". :)


Tack!
Jag har fått lite problem med ländryggen senaste tiden och jag misstänker att det kan vara bänken som är boven i dramat men inte säker.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

svartakronan
2016-10-19, 10:15
Mkt bättre än dina tidigare lyft, snyggt jobbat!

Tycker själv om att göra avlyftet lite mer "markerat" (eller vad man ska kalla det). Vad jag menar är att du lyfter av från ställningen, pausar 1 sekund innan du startar rörelsen nedåt (pausar 0.5-1 sekunder och sen går upp och repeterar).



En vinkel som jag tycker är bra att filma är framifrån. Då får man även bekanta sig med ifall man pressar "snett", vilket skulle kunna förklaras med att man är lite svagre på ena sidan eller bara har lite sämre motorik. Dra ut racket och testa filma så, kan vara lörorikt:)



Tack så mycket!
Det ska jag prova nästa gång :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk

koncept
2016-10-19, 10:16
Jag har pekfingrarna på ringen men saken är att det är en OL stång så då är det kanske för brett?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Maxbrett i en godkänd styrkelyftbänkpress är pekfingrarna på ringarna på en styrkelyftsstång. Det motsvarar ungefär ringfingrarna på ringen på en OL-stång, eftersom de har längre mellan ringarna.

Guckenn
2016-10-19, 12:16
Jag har pekfingrarna på ringen men saken är att det är en OL stång så då är det kanske för brett?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Om du inte tänker tävla så spelar avståndet mellan ringarna ingen roll. Jag tycker att din teknik ser bra ut, lite ovant som spoon sa men det fixar sig självt med mer träning.

Du sa att du har fått problem med ryggen, om det skulle vara pga bänkpressen kan du försöka ta ut bryggan mer i bröstryggen än i länden.