handdator

Visa fullständig version : Variation i strategi för att viktminska inför invägning?


Gerdler
2016-10-18, 18:26
Jag har bara gjort en invägning och den blev inte alls som jag förväntat mig då jag mådde illa och inte orkade röra på mig när jag skulle svettas. Så jag behöver göra något annorlunda om jag ska väga in igen(vilket kan bli aktuellt om nån månad).

Låt säga att man behöver bli av med X% av sin kroppsmassa från glykogenfylld morgonvikt på säg fyra dagar. Hur skalla man gå till väga beroende på om X är stort eller litet för att minska?

Om X är 2.5% så behöver man typ hålla igen på kolhydrater i två dagar och sen dricka lite mindre de 12-20 timmarna innan invägningen, så det är ointressant. Så fort det blir mer så behöver man antagligen tömma mer vatten, vilket jag inte har några positiva erfarenheter av.

All erfarenhet av invägning ni har är intressant för mig att ta del av, speciellt om ni både har lyckats och misslyckats och vad ni tror det beror på.

Så för att göra det klart vad jag behöver veta så är min TL;DR som följer:

Fråga 1: Hur gör ni om ni vill gå ner 5% respektive 7.5% av er kroppsvikt på några dagar?
------

Min situation kommer troligen vara att jag blir tvungen att väga in utan att ha kunna prov-väga mig innan. Därför följer:

Fråga 2: Det jag även extra är intresserad av är om ni har någon sorts hum om hur pass mycket tid ni behöver lägga på en viss aktivitet för att bli av med typ ett hekto?

Tack!

z_bumbi
2016-10-18, 18:34
Väga in till vad och hur ser reglerna för invägningen ut?

Provvägningar funkar med en våg som inte ändrar sig allt för mycket mellan vägningarna som man kontrollerar mot en våg som visar korrekt vikt. Då får man i alla fall ett hum.

jag skulle mer fokusera på kilon än procent av kroppsvikten, 2,5 kilo kan de flesta tappa ganska så snabbt men 7,5 kg är lite mer (5% av kroppsvikten).

Gerdler
2016-10-18, 18:45
Ok men jag är 80kg och nån som sitter på 120kg kommer troligen bli av med 5kg mycket enklare än mig genom att till exempel dra ner på kolhydrater och vätskeintaget. I detta fallet motsvarar 5% ca 4kg och 7.5% ca 6kg. Bara så alla förstår kontexten.

Jag vet inte hur reglerna för invägningen ser ut än, inofficiell tävling. Men jag ska väga in dagen innan tävlingen verkar det som, och det som är intressant är att komma under vissa diskreta siffror i viktskalan dvs typ viktklass men inte så strikt.

Jag förstår hur jag skulle kunna prov-väga mig men av logistiska skäl kommer detta troligen vara svårt. Visst skulle jag kunna ta med en våg, men kan jag undvika det så är det trevligt.

z_bumbi
2016-10-20, 19:47
4 kg bör du plocka genom att:
*Dricka mer än vad du brukar veckan innan.
*Strypa kolhydraterna ner till typ 100 g för att hjärnan ska funka ca 3 dagar innan.
*Om du kan väga dig så väg dig ca 12 h innan invägning och justera vätskeintag och mat efter vad du väger. Annars får du chansa och strypa vätskan 8-12 h innan invägning och inte äta.

Svarar du bra så kan du antagligen närma dig 6 kg också med samma variant men det är enklare att gå ner 2 kg fram till sista veckan och sen plocka de sista 4 genom att tömma.

Bastu eller träningscykel med sopsäck över dig är något du endast tar till om det blir bråttom. En påse tuggummi där du stoppar in en ny bit, tuggar och spottar ut biten plus saliv direkt kan tydligen ge några hekto.

Beemel
2016-10-23, 06:25
Jag minskade 5,2kg (85,1-79,9)på 8 dagar.
Tränade som vanligt och levde på 1200-1300kcal (mestadels protein) i snitt och körde löpband en timme innan invägningen.

Presterade precis som innan viktminskningen under själva tävlingenså ork och styrka påverkades inte nämnvärt.

sweetkarolina
2016-10-24, 21:33
När jag tömmer så kör jag ungefär 700-800 kcal / dag (mest protein, 10-30 g kolhydrater)

Dag 1-2 : mängder salt och vatten
Dag 3 : 0 salt men lika mycket vatten
Dag 4 : 0 salt och 0 vatten (vid behov nån dl)
Dag 5 : invägning

När det funkade som bäst så droppade jag typ 4 kg (66 till 62)
Då var jag dessutom nere i vikt på eftermiddagen dag 4, så kunde börja trycka både middag och en del kolhydrater + salt redan på kvällen innan. Dock väntar jag med vätska till efter invägning eftersom upptaget är snabbt av det.
Måendet är riktigt piss, det ska jag inte hymla med. Men som värst dag 3-4, tycker jag hämtar mig fort så fort jag får börja trycka i mig.

Skickat från min SM-G925F via Tapatalk

sweetkarolina
2016-10-26, 15:13
Jag inser att jag inte riktigt svarade på frågeställningen som den var.

Tycker det är svårt att ha en 3-kilosplan (5%), eller en 5-kilosplan (8%). Det är typ allt eller inget som gäller. Det är svårt att veta om jag tex ska äta litegranna kolhydrater, innebär det att jag droppar lite mindre, eller innebär det att jag inte droppar nånting alls? Jag vet inte hur det skulle fungera och jag tömmer inte tillräckligt ofta för att kunna laborera fram "rätt" recept för X antal kg.
Att droppa typ runt 1 kg (1,5% för mig) så räcker det antagligen som du skriver att hålla igen kolisar och dricka mycket vatten några dagar före, sen sluta tvärt med vatten de sista 18 h innan invägning eller så.

Men när det gäller mer än 1 kg så kör jag hellre fullt ut och tömmer för mycket, men kan börja suga i mig kolisar och salt ifall vikten droppar mer än nödvändigt. Dock är ju jag fruktansvärt beroende av att kunna hålla koll på vikten och jag har ju en exakt vikt att pricka samt endast 2 timmar från invägning till tävling.

Hur mycket man tappar i timmen av tex bastu är nog både extremt individuellt och helt beroende av hur tömd man redan är. När jag bastat utan att ha en svår tömning i kroppen så har jag gått ner 1 kg på typ 45 min.
Ett annat tillfälle tog det över 3 timmar att tappa 1 kg, då var jag redan helt tömd på vätska och satt inne i bastun till sista minuten utan att lyckas droppa det sista hektot. Mot slutet så började jag svettas ammoniak, kräkas och allmänt tappa kontroll över mina kroppsfunktioner. Men det här var på tiden före jag lärde mig att vätskemanipulera kroppsvikten, numera skyr jag bastun som pesten. For the lols så tog det gott och väl en månad innan det slutade lukta ammoniak i min lägenhet. Det är givetvis fullt möjligt att det var jag som luktade, men jag kände det bara i lägenheten. Jag ifrågasatte mig själv ganska starkt då, och försöker vara observant på dylika tecken numera vid tömningar.

Gerdler
2016-10-27, 11:56
Det här var några riktigt bra svar! tack z_bumbi, beemel och sweetkarolina!

Just det här med salt/vätskemanipulering har jag ingen erfarenhet av. Jag har bara dragit ned på vattnet nån gång för att prova en invägning och så tränade jag en del på det, var vidrigt och resultatet var mycket sämre än jag hade hoppats på eftersom jag inte kunde hålla intensitet nog att svettas. Nu har jag dock tillgång till bastu vilket kan vara kul att kombinera med träningscykel, kanske.

z_bumbi
2016-10-27, 15:58
Det här var några riktigt bra svar! tack z_bumbi, beemel och sweetkarolina!

Just det här med salt/vätskemanipulering har jag ingen erfarenhet av. Jag har bara dragit ned på vattnet nån gång för att prova en invägning och så tränade jag en del på det, var vidrigt och resultatet var mycket sämre än jag hade hoppats på eftersom jag inte kunde hålla intensitet nog att svettas. Nu har jag dock tillgång till bastu vilket kan vara kul att kombinera med träningscykel, kanske.

Att behöva träna eller svettas bort vätska när man redan är tömd riskerar att ge mer problem med återhämtningen men också en akut risk att man drabbas av problem pga vätskebrist/överhettning.