handdator

Visa fullständig version : Återhämtning - muskeltillväxt


zol
2016-10-17, 20:30
Hur återhämtad anser ni en kroppsdel bör vara innan den kan tränas igen för att få maximal tillväxt?

Jag kör 4 pass i veckan, varje muskelgrupp tränas 2 ggr varav ett utav passen fokuserar på progression där ett set nästan alltid körs till fail eller eller väldigt nära fail. Detta medför att jag inte alltid hinner återhämta mig 100%. Har noterat att om jag ligger på ca 90-95% från fullt återhämtad i några veckor för att sedan vill ut 100% medför det nästan alltid ett PB.

Däremot så finns det dagar då jag känner att jag ligger på kanske 80-85% återhämtning, vilket inte känns riktigt lika bra, känner att jag är trött i kroppen innan jag ens kört första setet. Bör man i detta läget lägga till en vilodag eller två för maximal tillväxt?

Bruce Banner
2016-10-18, 07:53
Det här är väl möjligen en frågeställning som motsvarar den heliga graal.

Vetenskapen har visat att det är bättre att träna muskeln 2 ggr per vecka jämfört med 1 gång, på samma volym. Men var den övre gränsen går är inte fastslaget. Det beror säkerligen på dina träning (volym, intensitet), hur vila, kost och sömn behandlas och såklart din genetik.

Att vara fullt återhämtat för varje pass är i normalfallet helt bortkastat. Det du beskriver låter i min bok som en bra avvägning att stimulera tillräckligt i förhållande till återhämtning.

Det du beskriver när du vilar till 100% är ju inget annat än en minitoppning. Det är bra att göra ibland för att se progression, dock kan man inte toppa precis hela tiden då det blir ett slöseri med tid.

MVH
/Bruce

zol
2016-10-19, 13:19
Det här är väl möjligen en frågeställning som motsvarar den heliga graal.

Vetenskapen har visat att det är bättre att träna muskeln 2 ggr per vecka jämfört med 1 gång, på samma volym. Men var den övre gränsen går är inte fastslaget. Det beror säkerligen på dina träning (volym, intensitet), hur vila, kost och sömn behandlas och såklart din genetik.

Att vara fullt återhämtat för varje pass är i normalfallet helt bortkastat. Det du beskriver låter i min bok som en bra avvägning att stimulera tillräckligt i förhållande till återhämtning.

Det du beskriver när du vilar till 100% är ju inget annat än en minitoppning. Det är bra att göra ibland för att se progression, dock kan man inte toppa precis hela tiden då det blir ett slöseri med tid.

MVH
/Bruce

Tack för ditt svar!

Min tanke med inlägget var mer att få igång en diskussion utifrån samlade erfarenheter om hur väl en kroppsdel bör vara återhämtad innan den kan tränas igen för optimal tillväxt. I övrigt håller jag med dig på alla punkter.

-Vid vilket procentuell återhämtning anser ni det optimalt att träna nästa pass?

-Hur hårt tränar ni isf kommande pass?

Mats J
2016-10-19, 13:38
Jag anser att ligger jag på bulk bör jag kunna göra små ökningar från pass till pass, SMÅ ökningar, inte ett hel rep kanske utan att det känns lite lättare eller mer strikt. Men ändå alltid öka. Har jag inte gjort det så är jag inte återhämtat tillräckligt och har tränat för tidigt, I min värd ett nästan bortkastat pass och hade varit bättre att vilat 1-2 dagar till och då mest troligt kunna ökat lite lite. Vid deff är det ju en helt annan femma.