handdator

Visa fullständig version : Hålla fast skulderblad/axlar vid bänkpress/inte armhävningar?


Mäktigman
2016-10-16, 13:18
Varför är det så att det är dåligt att inte hålla fast axlar/skulderblad när man kör bänkpress, men man säger också att armhävningar är bra just PGA att man jobbar med rörliga skulderblad/axlar? Det är ju samma övning i princip??:confused:

Ozziking
2016-10-16, 13:33
Varför är det så att det är dåligt att inte hålla fast axlar/skulderblad när man kör bänkpress, men man säger också att armhävningar är bra just PGA att man jobbar med rörliga skulderblad/axlar? Det är ju samma övning i princip??:confused:

1. Mja, inte samma övning, liknande men inte så värst imo.

2. Du håller tillbaka skuldrorna & bryggar för att få en kortare (inte nödvändigtvis.. Men -->) & säkrare lyftväg, du blir även mer stabil och kan hantera mer vikt.

3. Jag vill påstå att en armhävning inte är lika "skadlig" som en bänkpress just för att man hanterar kroppsvikten, det är lättare, men självklart ska man vara noga men tekniken även då (dvs armbågarna mer in mot kroppen). Vet att vissa kör med tillbakadragna skulderblad här också, Jag gör det inte.

Sarco
2016-10-16, 13:40
Jag skulle misstänka att fördelningen av krafter på leder etc blir mycket mer fördelaktig i en armhävning eftersom det är en sluten kedja och kroppen kan ta upp krafterna i många fler strukturer?

Då blir det ju ett bra läge att passa på att jobba med rörliga skulderblad.

ARMSTARK
2016-10-16, 14:27
Kolla en bänkande person från sidan, det är inte ens fysiskt möjligt att göra en armhävning i den posen. Men som tidigare sagts, det är en helt annan övning.

BigForre
2016-10-16, 18:40
I min värld även om jag inte är någon bänkdemon;

Skuldrorna sätter du även i den positionen inte bara för lyftvägeb utan även för placera axelkulleden eller infästningen av pecoralis på rätt plats gör att skapa en bra momentarm gör pecoralis att arbeta i.

Summa, nyttja bänkpress till sitt bästa syfta. Svårt att motionera skuldrorna när de släpar mot en bänk.

Vid armhävningar är de fria, inte särskilt dumt att verkligen arbeta på att arbeta med skuldrans rörelse där. Mycket viktigt för axelhälsan.