handdator

Visa fullständig version : För mycket havregryn


_tuva_
2016-10-14, 21:10
Har stora perioder kört havregrynsdrinkar med ca 12-18 dl havregryn/dag mixat med vatten. Har fått bäst resultat hittills på gymmet med denna diet men har fått en del problem. Har dock haft ett mål där jag ätit vad jag vill.

Förutom svälld mage har tester visat höga levervärden samt B12 brist. Har dock haft psykiska problem under denna period och endast sovit 2-3 timmar/natt i flera veckors tid. Fick stickningar i fötter samt enorm utmattning efter träningspassen. Funderar lite över om det är sömnen som är orsaken till b12 bristen samt höga levervärden eller den stora mängden havregryn.

Någon som har funderingar?

kaspen
2016-10-14, 21:16
Varför skulle du få en brist av att inta ett livsmedel?

Jag har aldrig hört att havregryn skulle skada levern. Tvärtom. Varför tror du att det är just det här som orsakar dina förhöjda värden?

leee
2016-10-14, 21:49
Har stora perioder kört havregrynsdrinkar med ca 12-18 dl havregryn/dag mixat med vatten. Har fått bäst resultat hittills på gymmet med denna diet men har fått en del problem. Har dock haft ett mål där jag ätit vad jag vill.

Förutom svälld mage har tester visat höga levervärden samt B12 brist. Har dock haft psykiska problem under denna period och endast sovit 2-3 timmar/natt i flera veckors tid. Fick stickningar i fötter samt enorm utmattning efter träningspassen. Funderar lite över om det är sömnen som är orsaken till b12 bristen samt höga levervärden eller den stora mängden havregryn.

Någon som har funderingar?

svälld mage kan ju bero på ditt överdrivna intag av havregryn det andra vet nog din läkare mer om.

Kaukasuskokosnöt
2016-10-14, 21:51
Är det det enda du har käkat om dagarna eller har du ätit andra saker också? Ingenting är ju bra i överdrivet stor mängd. Sätter du i dig en påse havregryn om dagen lär det vara svårt att orka äta andra livsmedel, vilket borde innabära en del brister.

An Iron Soul
2016-10-14, 21:59
Mina varningsklockor ringer.
2-3 timmas sömn är inte normalt och att äta bara havregryn är inte heller normalt. Om man nu inte levde under medeltiden. Då dracks det t.o.m öl och snaps till.

Ska jag vara ärlig borde du nog söka vård. - Det kan låta som hårda ord men jag tror att du behöver ett uppvaknande.

Starke75an
2016-10-14, 22:10
Kan du inte minska mängden havre då? Finns ju 100 andra saker att äta.

kaspen
2016-10-14, 22:42
Wow jag missförstod helt. Du äter alltså ingenting annat??

Arbeider
2016-10-15, 04:55
Ät havregrynen med mjölk istället = problemet löst. Vitamin B12 kan man enbart få från animaliska källor eller kosttillskott.

arogen
2016-10-15, 05:47
Dina höga levervärden beror nog inte på det. Jag har själv haft/ eller har det delvis nu fortfarande. Dina låga värden beror snarare på din period av självsvält, stress osv. Sen att bara äta havregryn är som sagt inte super som de andra nämnt.

vicarious
2016-10-15, 08:24
Varför skulle du få en brist av att inta ett livsmedel?

Jag har aldrig hört att havregryn skulle skada levern. Tvärtom. Varför tror du att det är just det här som orsakar dina förhöjda värden?

Vissa livsmedel kan innehålla ämnen som motverkar upptaget av andra ämnen. Havregryn innehåller t ex fytinsyra som kan minska upptaget av vissa mineraler.

Mejeriprodukter som är rika på kalcium kan t ex försämra upptaget av järn.

kaspen
2016-10-15, 18:08
Vissa livsmedel kan innehålla ämnen som motverkar upptaget av andra ämnen. Havregryn innehåller t ex fytinsyra som kan minska upptaget av vissa mineraler.

Mejeriprodukter som är rika på kalcium kan t ex försämra upptaget av järn.

Ja teoretiskt sett kan vissa ämnen minska intaget av andra saker och det finns fler exempel. I allmänhet får man dock inte en brist av något av att äta för mycket av nåt annat även om det säkert är teoretiskt möjligt. Jag kan inte heller på rak arm inte komma på nåt ämne i kosten som försämrar upptaget av b12 så pass att man får brist.

Old Nick
2016-10-15, 21:52
Har stora perioder kört havregrynsdrinkar med ca 12-18 dl havregryn/dag mixat med vatten.

Låter helt jävla bisarrt. Förstår du inte själv hur vansinnig din "diet" är? Jag håller med föregående talare. Sök hjälp. Sömnproblem, B12-brist, psykiska besvär och så äter du bara havregryn och vatten? Vafan...

Gober
2016-10-15, 22:38
Låter helt jävla bisarrt. Förstår du inte själv hur vansinnig din "diet" är? Jag håller med föregående talare. Sök hjälp. Sömnproblem, B12-brist, psykiska besvär och så äter du bara havregryn och vatten? Vafan...

Rätta mig om jag har fel men det är väl inte TS första tråd där hon fått rådet att söka hjälp av diverse olika själ. Som vanligt i dessa fall är det enda råd som bör ges att söka professionell hjälp.

Old Nick
2016-10-16, 21:23
Kollade inläggshistoriken på TS och det senaste året är det bara trådar om rubbade "träningsupplägg" som handlar om att tokspöa en enda muskel i extremt begränsat rörelseomfång sju dagar i veckan med galet höga reps. Och så havregryn, havregryn och havregryn. Och havregyn. Och så havregryn.

Och yrsel, domningar, stickningar och massor med problem. Och havregryn.

Det här är definitivt inte någon man skall försöka ge kost- eller träningsråd. Det blir nog antingen ignorerat eller så blir det en ny mani. Nej, jag säger det igen. Sök hjälp.